Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Vart lagras "sava game"-sen?

Har Zelda på "kasett"... läggs då sparningen i kasetten?
Om jag hade köpt Zelda på e-store, hade sparningen hamnat på SD-kortet?

Hade inget SD-kort i Switchen när jag började spela, satte först i det för nån vecka sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vart lagras "sava game"-sen?

Har Zelda på "kasett"... läggs då sparningen i kasetten?
Om jag hade köpt Zelda på e-store, hade sparningen hamnat på SD-kortet?

Hade inget SD-kort i Switchen när jag började spela, satte först i det för nån vecka sedan.

Saves hamnar i systemminnet, utan någon möjlighet att överföras så om systemet tappas bort eller dör så är du körd. Kassetterna är Read Only till skillnad från tidigare Nintendo-system så inga sparningar kan göras på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Saves hamnar i systemminnet, utan någon möjlighet att överföras så om systemet tappas bort eller dör så är du körd. Kassetterna är Read Only till skillnad från tidigare Nintendo-system så inga sparningar kan göras på dom.

Finns det ingen möjlighet att föra över spardata till SD-kort? Är det bara nedladdningsbara spel man kan lägga där?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Finns det ingen möjlighet att föra över spardata till SD-kort? Är det bara nedladdningsbara spel man kan lägga där?

Möjlighet att flytta sparfiler borde kunna komma i en uppdatering av systemmjukvaran, eller för den delen någon form av molnlagring. I dagsläget ligger som sagt sparfilerna på inbyggd lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Nedladdningsbara spel och DLC kan väljas mellan att lagras på systemminnet eller microSD men spardatan kan endast lagras i systemminnet och kan inte överföras till andra enher eller minneskort. Grovt idiotiskt och användarovänligt.

Se Nintendos egna FAQ: "On Nintendo Switch, game save data is stored on the console’s System Memory. This will not change whether downloadable software or software from a game card is being played. Game save data cannot be saved or copied to a microSD card."

Skrivet av anon5930:

Möjlighet att flytta sparfiler borde kunna komma i en uppdatering av systemmjukvaran, eller för den delen någon form av molnlagring. I dagsläget ligger som sagt sparfilerna på inbyggd lagring.

Många nämner molnlagring men för det första är det inte ens garanterat och finns ingen som helst tidsplan på när/om det skulle ske och för det andra kommer det troligen bakas in i Nintendos betaltjänst om det någonsin kommer hända och jag har ingen lust att bli mjölkad av Nintendo för en så basal feature. Oroande att Nintendo inte ens bekräftat det som "coming soon". Roligt att köpa New Nintendo Switch om två år och tvingas radera alla saves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Nedladdningsbara spel och DLC kan väljas mellan att lagras på systemminnet eller microSD

Väljas är väldigt fel ord där, har du ett microSD kort inkomplat i enheten så kommer spel enbart installeras mot den, är denna full så kommer den då börja använda system minnet.

Vill man t.e.x installera SPEL X på system minnet för t.e.x bästa möjliga laddningstid så behöver du ta ur minneskortet innan installation.

Så vist kan man styra det lite men skulle inte precis säga att det är ett val.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Konsolgrävare

Arms Weapon Showcase - Nintendo Switch

Arms Character Introduction - Nintendo Switch

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv

Seiken Densetsu (Secret of Mana här i väst) Collection har utannonserats för Switch, i dagsläget enbart för japanska marknaden. Hoppas spelen får engelsk text, vill ha detta.

http://www.nintendolife.com/news/2017/03/seiken_densetsu_coll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.youtube.com/watch?v=60tMD5TDQog

Seiken Densetsu (Secret of Mana här i väst) Collection har utannonserats för Switch, i dagsläget enbart för japanska marknaden. Hoppas spelen får engelsk text, vill ha detta.

Vill ha!

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Nedladdningsbara spel och DLC kan väljas mellan att lagras på systemminnet eller microSD men spardatan kan endast lagras i systemminnet och kan inte överföras till andra enher eller minneskort. Grovt idiotiskt och användarovänligt.

Se Nintendos egna FAQ: "On Nintendo Switch, game save data is stored on the console’s System Memory. This will not change whether downloadable software or software from a game card is being played. Game save data cannot be saved or copied to a microSD card."

Många nämner molnlagring men för det första är det inte ens garanterat och finns ingen som helst tidsplan på när/om det skulle ske och för det andra kommer det troligen bakas in i Nintendos betaltjänst om det någonsin kommer hända och jag har ingen lust att bli mjölkad av Nintendo för en så basal feature. Oroande att Nintendo inte ens bekräftat det som "coming soon". Roligt att köpa New Nintendo Switch om två år och tvingas radera alla saves.

Det har nog att göra med att skydda sig mot pirater. Vill minnas att man kunde använda någon sparfil för att softmodda Wii.

Kommer det en ny Switch om 2 år? Och man tvingas radera sina sparfiler från sin nuvarande Switch när man köper den nya? Attans det visste inte jag 😱

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det har nog att göra med att skydda sig mot pirater. Vill minnas att man kunde använda någon sparfil för att softmodda Wii.

Kommer det en ny Switch om 2 år? Och man tvingas radera sina sparfiler från sin nuvarande Switch när man köper den nya? Attans det visste inte jag 😱

Då borde de väl släppt switchen med uppdaterat webbkit är väl bara en tidsfråga innan man kan göra lite roliga saker med sin switch https://pegaswitch.com

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

https://www.youtube.com/watch?v=60tMD5TDQog

Hoppas hoppas hoppas!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare

Fan vad trevligt! Mailade Amazon i helgen om varför min Binding Of Isaac inte hade skickats, nu fick jag mail om att jag får shipping gratis och att spelet kommer fram redan på torsdag!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av tyvar1:

Fan vad trevligt! Mailade Amazon i helgen om varför min Binding Of Isaac inte hade skickats, nu fick jag mail om att jag får shipping gratis och att spelet kommer fram redan på torsdag!

Tja det var ju riktigt najs gratis frakt med min kommer inte förrän den 4:e April.
Ja mejlade dem nu för att kolla vad som har hänt.

Har fortfarande inte fått mina Orzly glas från amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Ja, CEC är det som gör att TVn kan "styras" av Switchen, främst på/av då.
Har inte problemet själv, men borde funka om man slår av funktionen i Switchen. Funkar inte det av outgrundlig anledning så lär det 99,9% säkert funka att slå av den i TVn. Men då kan ju inte ens andra saker styra TVn heller.

Obs, olika tillverkare kallar detta för egna saker av ytterligare outgrundliga anledningar. Ex Simplink (LG), Anynet+ (Samsung) etc

Fungerade inte att stänga av detta från Switchen, blev nästan värre. Detta måste ju vara någon bugg ändå? Sjukt frustrerande. Vill ju ändå ha kvar de bra funktionerna som CEC gör här också, så även om det hade funkat stänga av funktionen så hade det ju varit ett dåligt alternativ.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av tyvar1:

Fick frakten krediterad då min var redan skickad. Tack för tipset

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

Fick frakten krediterad då min var redan skickad. Tack för tipset

nice! Ingen fara

Skulle fått spelet redan idag men var inte hemma

Edit:

Hade riktigt tur, trodde verkligen att dom hade redan varit förbi lägenheten men dom kom senare!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av tyvar1:

nice! Ingen fara

Edit:

Hade riktigt tur, trodde verkligen att dom hade redan varit förbi lägenheten men dom kom senare!

i.imgur.com/dM6QIqX.jpg
i.imgur.com/1AEUw7u.jpg
i.imgur.com/3xiYr9V.jpg

Sweet får vänta tills 4e April på mina 2.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

Human Resource Machine - Official Nintendo Switch Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=7mIafG2WEiw

Little Inferno - Official Nintendo Switch Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=sLVpzKQ6FUw

World of Goo - Official Nintendo Switch Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=7lWyntVB4to

Release 23 Mars!
https://tomorrowcorporation.com/posts/tomorrow-corporation-ga...

Skrivet av Tiamat:

Sweet får vänta tills 4e April på mina 2.

Bittert!
Blev förvånad hur otroligt snabba dom var med leveransen! skickades i måndags och redan framme!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Yes! CDON levererar äntligen Limited Edition av Zelda till mig imorrn. Blir en liten bilduppdatering ihop med Pro-kontrollern och Switch-fodralet som jag hämtade ut nu under kvällen.

Skrivet av tyvar1:

nice! Ingen fara

Edit:

i.imgur.com/dM6QIqX.jpg
i.imgur.com/1AEUw7u.jpg
i.imgur.com/3xiYr9V.jpg

Det där ser riktigt snyggt ut faktiskt, personligen gillar jag inte spelet men det är ju ändå en titel som hade varit kul att ha i samlingen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Yes! CDON levererar äntligen Limited Edition av Zelda till mig imorrn. Blir en liten bilduppdatering ihop med Pro-kontrollern och Switch-fodralet som jag hämtade ut nu under kvällen.

Det där ser riktigt snyggt ut faktiskt, personligen gillar jag inte spelet men det är ju ändå en titel som hade varit kul att ha i samlingen.

nice! Pro kontrollern var värd pengarna i mina ögon!

Själv är det tredje gången man köper det haha! Men smaken är som baken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur sitter era Joycons i handheld? har köpt nya då mina förra vickade lite men vart inte superstor skillnad direkt. Har väl med min OCD att göra kanske. Hur sitter era? kan ni röra lite på dom?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joeldanielsson:

Hur sitter era Joycons i handheld? har köpt nya då mina förra vickade lite men vart inte superstor skillnad direkt. Har väl med min OCD att göra kanske. Hur sitter era? kan ni röra lite på dom?

kan väl röra dom ytterst lite, den vänstra går att " skjuta upp" typ 0.1mm.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

kan väl röra dom ytterst lite, den vänstra går att " skjuta upp" typ 0.1mm.

Okej, tror dom ska gå att röra "lite" upp som du säger och ytterst lite vick framåt och bakåt.
Har testat en kollegas med och hans är exakt likadant det med.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Samma som @SimpanDirr

Visa signatur

Permalänk

Okej, jag tror att dom ska gå att röra "lite" upp som du säger och ytterst lite vick framåt och bakåt.
Har testat en kollegas med och hans är exakt likadant det med.

Den högra går ej röra alls faktiskt. Tänkte aldrig på det förän jag såg en Youtube video om det.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Skönt att man inte är ensam, förmodligen så ska det gå att röra dom en aning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Haha samma här, bara den vänstra

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

@SimpanDirr: Haha samma här, bara den vänstra

haha yes bara vänstra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min högra kan man vicka lite på. Men märks bara när den sitter i joy-con grip.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller