BSOD-problem, Ryzen 1800X med ASUS PRIME X370-PRO och Corsair-minnen

Permalänk

BSOD-problem, Ryzen 1800X med ASUS PRIME X370-PRO och Corsair-minnen

Jag får nu BSODs mer eller mindre direkt när jag kommer in i Windows. Om jag hinner stänga av synk av OneDrive/Dropbox och autostart av Chrome har jag ändå fått jobba någon timme med datorn innan jag fått BSOD. Det känns alltså som att det kommer när datorn får jobba lite men jag har inte testat att gå in i några spel ännu. Jag får lite olika felkoder och har inte hittat någonting som pekar på en viss DLL, drivare eller liknande. Dessa felkoder verkar vanligast:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
MEMORY_MANAGEMENT

Jag har följande komponenter:
* Ryzen7 1800X (kylning Be-Quiet Pure Rock)
* ASUS PRIME X370-PRO
* Corsair Vengeance 16GB (2x8) LPX 3000MHz CL15
* Geforce GT 710 (just nu kör jag med ett temporärt grafikkort i väntan på 1080 Ti)
* Samsung EVO 960 (1TB)

Jag kör Windows 10 och har lyckats komma igenom Windows Update så jag bör ha senaste version. Jag har installaerat alla drivrutiner för moderkort, grafikkort, mus, tangentbord osv. Device manager i Windows visar inga fel, alla drivrutiner ser ut att vara installerade. Jag har flashat mitt moderkot till senaste version 0504 (det kom med 0502). Jag fick ett par BSOD innan jag flashade till 0504, därav flash.
Jag kör med standardinställningar i BIOS och minnena går på 2133 MHz med 1.2V.
Jag har testat att klocka upp till 2400 MHz utan att ändra volten, fick då ingen POST. Testade att gå ner till 1866 MHz med samma volt, kom in i Windows men får BSOD. Processorn ligger på ca 64 grader mest hela tiden, moderkortet på 28.
Jag har kört Windows egna memory diagnostic i ca 1h - inget fel. Jag har bootat Memtest86 på USB-sticka och kört det testet (1 pass i ca 1h). Ingen av dessa visar på något fel.

Jag kör minnet i rätt slottar enligt moderkortsmanualen (A2 + B2) och allt har fungerat felfritt vid installation av Windows och initial uppgradering. Det KÄNNS som att felet uppstod efter att jag installerade drivrutiner för typ chipset eller LAN eller nåt sånt, dock inte säker. Innan jag blåser hela datorn vill jag rådfråga lite här.

Jag är också lite orolig att det är min (dyra) Samsung 960 EVO som är problemet eftersom det börjar smälla när jag drar igång OneDrive-synken. Låter dock lite långsökt då jag lyckats installera typ 100 GB prylar hittills och att den skulle smälla så fort den hämtar några MB direkt efter uppstart.

Nu ska jag försöka ta ut en minnesmodul och se om det är stabilt på 8 GB ram.

Några andra tips? Bör jag öka volten på minnet?

Permalänk

Testat med bara första modulen i - samma fel, bara andra modulen i - samma fel, satt en av modulerna i en annan slot - samma fel.

Fick även ett nytt BSOD-fel:
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Kom också på att jag tidigare fått:
KERNEL DATA INPAGE ERROR

Men de vanligaste BSOD-felen är de jag skrev i ovan post:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
MEMORY_MANAGEMENT

Permalänk

Boven är Ryzen+MB+Ram. Köp Intel tycker jag om du kan lämna tillbaka. Det är många många fler som haft problem som du med barnsjukdomar från Ryzen

Permalänk

Jo, det är jag med på - men det är också personer som fått exakt denna kombo (1800X + X370-PRO + Corsair LPX 3000MHz) att funka.

Permalänk
Medlem

64grader låter ju väldigt högt för att vara hela tiden. Har du tagit för mkt/lite pasta mellan CPU och kylfläns? Skall vara vara stort som ett riskorn typ. Är kylaren monterad rätt?

Prova byt de delar du kan. GPU, PSU, SSD, HDD - om du har liggande. Prova installera om en ny installation på en annan disk och se om det är samma problem. Kör med en minnessticka i taget (om det går, osäker hur det skall paras för Ryzen).

Prova ta ur allting, kolla distanserna till moderkortet. Kolla att det inte finns skit i chassit, typ metallfliser eller så. Installera om MB osv noggrant.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

64grader låter ju väldigt högt för att vara hela tiden. Har du tagit för mkt/lite pasta mellan CPU och kylfläns? Skall vara vara stort som ett riskorn typ. Är kylaren monterad rätt?

Snälla låt den myten dö...

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Om det ens klarar påverka att du har för mycket, så gör det väl på sin höjd en grad

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Snälla låt den myten dö...

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Om det ens klarar påverka att du har för mycket, så gör det väl på sin höjd en grad

Jaja det var en generell rekommendation, om inte mängden spelar ngn så är det väl onödigt att ha mer än nödvändigt? Hursom är ju 64grader högt för idle så ngt verkar skumt.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

64grader låter ju väldigt högt för att vara hela tiden. Har du tagit för mkt/lite pasta mellan CPU och kylfläns? Skall vara vara stort som ett riskorn typ. Är kylaren monterad rätt?

Jag uttryckte mig nog klantigt, jag menade att processorn var 64 grader hela tiden när det blev BSODs, hurvida det räknas som idle eller inte lämnar jag osagt. Det var alltså efter en sisådär 10 omstarter där den kraschat vid uppstart av program så det var nog inte idle. Hur som helst sitter det en Ryzen7 1800X med en underdimensionerad BeQuiet Pure Rock, jag ska snart slänga på en bättre fläkt (Noctua) och då blir det nog bättre.

Här är en tråd om en person som bytt till exakt min hårdvara och då fått en stabil rigg:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?91513-Asus-Prime-x3...

Som nämnt ovan spelade ingen roll hur jag satte minnena eller om jag körde en eller två stickor. Problemen började också "några timmar in" i konfigen, efter drivrutinsinstallation. Jag hittade då följande tråd:
https://hardforum.com/threads/weird-win-10-pro-driver-issues-...

Det var mer eller mindre spot-on för mig. Jag installerade om Windows 10 igen och inte kört in några chipset- eller moderkortsdrivare. Hittills 0 BSODs efter ett par timmar. Vi får seom det håller med det verkar alltså berott på någon drivrutinskrock. Som en FYI till andra som ramlar in på den här tråden.

Jag skriver här igen om felen kommer tillbaka.

Permalänk

Felet är tillbaka. Högst oklart varför det gick bra igår, nu är felet tillbaka. Tyvärr.

Såg även en del info om att Ryzen rapporterar +20 grader celsius så mina 64 grader kanske är 44 grader, låter kanske mer rimligt. Hur som helst tror jag inte CPU-temperatur är orsaken.

Nu har jag försökt med olika BIOS, både 0502 och 0504 - båda ger ungefär samma resultat.
När det väl börjar komma BSODs känns det som de kommer hela tiden, nu kan jag inte vara i Windowszne mer än 10-30 sekunder förrän jag får BSOD.

Jag har försökt med D.C.O.P.-profile, höjt volt från 1.2 till 1.25, 1.3 och 1.35 - inget verkar göra någon större skillnad. Jag har testat att köra minnena i 2133MHz och 2400MHz - verkar inte göra någon större skillnad. Jag har testat att sänka timings från Auto (15-15-15-35 tror jag) till D.C.O.P-valet 15-17-17-35 och även testat 17-17-17-38 men det hjälpte inte heller. Läst många som sagt att dessa minnen (Corsair LPX 3000 MHz) är bra men jag verkar inte ha någon lycka.

Jag har inte testat beta-bioset 0505 som florerar på nätet.

Alla tips är välkomna men "Ryzen-betatestare"-kommentarer undanbedes

Jag väntar på en Noctua NH-D15 som kommer kyla processorn mer samt ett GTX 1080 Ti men det hade ju varit gött att få minnet att funka innan dess.

Permalänk
Medlem

Kör du något klockat?

Är det inte lite låg spänning på minnena? 1.35V ska de väl köras i? Testa med det och 2133MHz.

Låter generellt som minnesproblem. Eller ostabil klockning av CPU.

Ett annat alternativ är om någon "konstig" mjukvara eller service kickar igång i Windows.

Hade nån gång i tiden problem med en överklockning av GPU via ett Windows program som gjorde att det hängde sig. Så man kom in i windows sen efter 15-30s så small det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@Herr Kantarell: Nej, inget klockat. Bara standard. 1.2V är standard men 1.35V verkar vara vanligt hos många Ryzen (även om det är en förutsättning för klockning).

Körde på vinst och förlust in BIOS 0505 ("beta") med standardinställningar (2133MHz och 1.2V). Hittills har jag varit igång i några minuter. Klart stabilast hittills. Vi får se om det var lösningen, peppar peppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Jag får nu BSODs mer eller mindre direkt när jag kommer in i Windows. Om jag hinner stänga av synk av OneDrive/Dropbox och autostart av Chrome har jag ändå fått jobba någon timme med datorn innan jag fått BSOD. Det känns alltså som att det kommer när datorn får jobba lite men jag har inte testat att gå in i några spel ännu. Jag får lite olika felkoder och har inte hittat någonting som pekar på en viss DLL, drivare eller liknande. Dessa felkoder verkar vanligast:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
MEMORY_MANAGEMENT

Jag har följande komponenter:
* Ryzen7 1800X (kylning Be-Quiet Pure Rock)
* ASUS PRIME X370-PRO
* Corsair Vengeance 16GB (2x8) LPX 3000MHz CL15
* Geforce GT 710 (just nu kör jag med ett temporärt grafikkort i väntan på 1080 Ti)
* Samsung EVO 960 (1TB)

Jag kör Windows 10 och har lyckats komma igenom Windows Update så jag bör ha senaste version. Jag har installaerat alla drivrutiner för moderkort, grafikkort, mus, tangentbord osv. Device manager i Windows visar inga fel, alla drivrutiner ser ut att vara installerade. Jag har flashat mitt moderkot till senaste version 0504 (det kom med 0502). Jag fick ett par BSOD innan jag flashade till 0504, därav flash.
Jag kör med standardinställningar i BIOS och minnena går på 2133 MHz med 1.2V.
Jag har testat att klocka upp till 2400 MHz utan att ändra volten, fick då ingen POST. Testade att gå ner till 1866 MHz med samma volt, kom in i Windows men får BSOD. Processorn ligger på ca 64 grader mest hela tiden, moderkortet på 28.
Jag har kört Windows egna memory diagnostic i ca 1h - inget fel. Jag har bootat Memtest86 på USB-sticka och kört det testet (1 pass i ca 1h). Ingen av dessa visar på något fel.

Jag kör minnet i rätt slottar enligt moderkortsmanualen (A2 + B2) och allt har fungerat felfritt vid installation av Windows och initial uppgradering. Det KÄNNS som att felet uppstod efter att jag installerade drivrutiner för typ chipset eller LAN eller nåt sånt, dock inte säker. Innan jag blåser hela datorn vill jag rådfråga lite här.

Jag är också lite orolig att det är min (dyra) Samsung 960 EVO som är problemet eftersom det börjar smälla när jag drar igång OneDrive-synken. Låter dock lite långsökt då jag lyckats installera typ 100 GB prylar hittills och att den skulle smälla så fort den hämtar några MB direkt efter uppstart.

Nu ska jag försöka ta ut en minnesmodul och se om det är stabilt på 8 GB ram.

Några andra tips? Bör jag öka volten på minnet?

Har suttit med exakt samma kombo förutom dina RAM. Det är sannolikt dina minnen som ställer till problem även om det ev ska fungera med dom. Det modekortet är faktiskt mycket stabilt och över min förväntan. Byt ut dina minnen till G.Skill Trident Z på minst 3200MT och CL14 eller högre frekvens så att du får Samsung B-die kretsar på dom (eller minnen med Samsung b-die kretsar på helt enkelt). Som tröst så håller plattformen länge med tanke på stöd för Ryzen2 osv, så RAM är välinvesterat Vill du envisas med att köra med dom minnena som du har så får du räkna med betydligt lägre frekvenser på RAM och du kan testa ett minne åt gången för att se om det gör någon skillnad ifall en av stickorna är defekta t.ex. Se till att bios valt minnets specificerade timings och spänning också.

Jag hade själv ett moderkort en gång i tiden som käkade RAM bokstavligen. 5 minneskit dödades under en 2-3 veckors period och när man gjort 5 RMA på minnen så beslutade dom sig för att göra RMA på moderkort+minnen så det vart ett nytt moderkort och nya minnen för att se fungera. Allt kan ha sin resa, bara att testa

***bort/mod***

§5/§11 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min setup, dock med ett annat moderkort (se sign).
Löste problemet genom att uppdatera windows, fanns några "feature updates" tillgängliga. Har inte kraschat sen jag installerade dem. Du kan även testa att höja VDDSOC till 1.2V, det hjälper med stabiliteten.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

@Herr Kantarell: Nej, inget klockat. Bara standard. 1.2V är standard men 1.35V verkar vara vanligt hos många Ryzen (även om det är en förutsättning för klockning).

Körde på vinst och förlust in BIOS 0505 ("beta") med standardinställningar (2133MHz och 1.2V). Hittills har jag varit igång i några minuter. Klart stabilast hittills. Vi får se om det var lösningen, peppar peppar.

Det står 1.35V på corsairs hemsida, ingen skadlig spänning, så värt att prova tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Har suttit med exakt samma kombo förutom dina RAM. Det är sannolikt dina minnen som ställer till problem även om det ev ska fungera med dom. Det modekortet är faktiskt mycket stabilt och över min förväntan. Byt ut dina minnen till G.Skill Trident Z på minst 3200MT och CL14 eller högre frekvens så att du får Samsung B-die kretsar på dom (eller minnen med Samsung b-die kretsar på helt enkelt). Som tröst så håller plattformen länge med tanke på stöd för Ryzen2 osv, så RAM är välinvesterat Vill du envisas med att köra med dom minnena som du har så får du räkna med betydligt lägre frekvenser på RAM och du kan testa ett minne åt gången för att se om det gör någon skillnad ifall en av stickorna är defekta t.ex. Se till att bios valt minnets specificerade timings och spänning också.

Tack för tipset, lutar faktiskt åt att byta till G.Skill även om det känns lite surt.
Jag ska dubbelkolla alla timings och spänningar mot Corsairs hemsida.

Skrivet av prolle:

Hade samma problem med min setup, dock med ett annat moderkort (se sign).
Löste problemet genom att uppdatera windows, fanns några "feature updates" tillgängliga. Har inte kraschat sen jag installerade dem. Du kan även testa att höja VDDSOC till 1.2V, det hjälper med stabiliteten.

Tack för tipset! Jag har provat men det hjälpte tyvärr inte.

Skrivet av Herr Kantarell:

Det står 1.35V på corsairs hemsida, ingen skadlig spänning, så värt att prova tycker jag.

Tack för tipset! Jag har provat men det hjälpte tyvärr inte.

Lite ny/uppdaterad info om problemet:
Inget med spänningar, timings eller frekvens på minnet verkar göra så stor skillnad? Jag har testat 1.2V -> 1.35V, testat VDDSOC från typ 0.9V till 1.2V, testat timings från 15 upp till 18, testat frekvenser från ~1800MHz till 2400MHz och jag kommer in i Windows men det börjar med random BSODs efter typ 10-30 sekunder.

Jag har dock märkt att om jag startar datorn efter att den varit avstängd några timmar (t ex efter jobbet eller på morgonen) så fungerar den mycket bättre. Den håller sig igång åtminstone 10 minuter innan den kraschar, ibland ett par timmar. När jag installerat om Windows så har det fungerat bra i ett par timmar, efter att jag bytt BIOS (tar ett tag att hämta hem BIOS från annan dator och att flasha nytt) så fungerade det bra igår.
Det högsta tempen på CPU jag sett i Windows är ca 72 grader vilket inte känns extremt. Kan det ändå vara temperaturrelaterat? Borde jag titta bortom minnena? Vill inte gärna vaska minnen för 1400 kr, köpa nya för 2400 kr och sen inse att det egentligen beror på att det är processorn eller nåt annat som blåskärmar.

Bara för att dubbelkolla, visst är det dessa minnen som ni rekommenderar?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/263510-gskil...

Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@MikeeSouth: Satan vad snygga, tror nästan jag avbeställer mina Corsairs.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Jag tänkte uppdatera tråden lite om fler personer stöter på samma problem.
Jag har bytt minnen från Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 (2x8 GB) till TridentZ RGB 3200MHz CL14 (2x8 GB). Direkt efter att jag bytt minnen startade jag datorn och hoppet lyste i ögonen - BAM! BSOD! Jahopp.
Jag har även bytt CPU-kylare (fick mitt mounting kit från Noctua) - BSOD!
Jag kopplade i mitt GTX 1080 Ti - BSOD!

Inget verkade hjälpa.

Jag installerade då om datorn och körde inte in några drivrutiner eller uppdateringar alls. Så här långt har den alltid varit stabil. Jag installerade bara Geforce-drivrutinen, Steam och in med 3D Mark Firestrike. Körde hela testet en gång, drygt 9000 poäng, ingen krasch. Körde igen, och igen, och igen - ingen krasch. Nehe. Drog hem några spel (lol, dota2, Paladins). Totalt ca 50 GB (kanske mer). Fick nedladdningshastigheter kring 12-14 MB/s. Nice. Körde ett par matcher i respektive spel, inga BSODs. Hmm. Fortsatte installera Windows Update, Visual Studio, Chrome, Office och massa andra program, inga BSODs. Installerade Dropbox och synkade kanske 15 GB, inga BSODs. Startade fler tjänster, inkl. Logitech- och Razer-drivare. BAM! BSOD!

Startade om och stängde av alla Startup-services via Task Manager. Stabilt igen. Slog på en tjänst efter en annan tills jag hittade boven. OneDrive.

Nu har jag installerat ca 200 GB data på min disk totalt, jag har spelat spel i ultra-inställningar 2560x1440p, byggt projekt i Visual Studio, kört 3D Mark och annat - inte en enda BSOD. Startar jag OneDrive tar det allt från 30 sekunder till 3 minuter innan det smäller. Jag har försökt sätta "Limit to 2500 KB/s" i upload/download men det smäller iaf, även om jag tycker det tar lite längre tid innan det smäller.

Jag har installerat senaste drivare för min Samsung 960 EVO NVMe och även senaste firmware - hjälper inte. Jag kör även senaste BIOS för mitt mobo (ASUS PRIME X370-PRO) som släpptes igår (version 0511). Jag har alla senaste Windows Updates, inklusive "Release Preview"-ringen av Windows Insiders. Jag hoppas lite på Creators Update som nu är i Fast ring för Insiders men inget jag orkar flasha i nuläget.

Är det någon som har några uppslag på vad jag kan göra? Och varför skulle OneDrive krascha? Inkompatibelt med X370 / Ryzen 1800X? Är det min Samsung 960 EVO (1 TB) som är trasig? Eller inkompatibel med OneDrive? Är kombinationen 8 kärnor Ryzen 1800X + fiber + NVME-disk en bluescreen-kombo för OneDrive? Jag har inte hittat någon med samma fel ännu även om det finns en del trådar om blåskärmande OneDrives. Men om nu disken är trasig, varför kan jag då tanka 50 GB spel och installera 40 GB Visual Studio utan att det kraschar?

Nu funkar minnena med XMP-profilen iaf, fick dock en krash (inte BSOD) när jag körde i 3200MHz så jag kör 2933MHz med CL14. Helt stabilt (förutom OneDrive då).

Anyway - hoppas detta hjälper någon