Windows Server 2012 GPO

Permalänk
Medlem

Windows Server 2012 GPO

Edit: Hittade första frågan.

Andra frågan är hur skapar jag en genväg, med hjälp av GPO. Så att t.ex Notepad eller en annan applikation skall visas på användares Skrivbord? Har pillat runt lite men inte fått det att fungera till 100%. Genvägen är där men Notepad öppnas inte.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av antuis:

Edit: Hittade första frågan.

Andra frågan är hur skapar jag en genväg, med hjälp av GPO. Så att t.ex Notepad eller en annan applikation skall visas på användares Skrivbord? Har pillat runt lite men inte fått det att fungera till 100%. Genvägen är där men Notepad öppnas inte.

mvh

Har du gjort det som en User GPO/Computer GPO etc svårt att hjälpa till när det saknas viktig information för att få en bild av hur du gjort.
Gjorde en snabb uppsättning av notepad som distribueras till dekstop med hjälp av GPO se nedan bild:

Hoppas det går att se något på bilden blev sämre när den laddades upp.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Hedersmedlem

Om du tycker dig ha fått GPO:n korrekt men det inte fungerar kan det bero på inställningarna i "Delagation" för det specifika objektet. För ca 1 år sedan - om jag minns rätt - var rätt inställningar för t ex "Domain computers" inte helt nödvändiga, men sedan en tid är det tvunget att lägga till de rättigheter som krävs, antingen generellt för "Domain computers" eller enskilda datorer i nätverket.

Bara en tanke, kanske inte aktuell i ditt fall.