Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon78208:

Hela två och en halv timme Viggen-porr från Graywo1f med flera:

https://youtu.be/lZl9M_aJuQ4

Försökte följa den live, var hopplöst laggigt. Stundvis ganska trevligt dock

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska dra ihop ett gäng o flyga lite?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk

Skulle vara kul att lira ihop. Väntar på att någon kan komma ut med en bra konfiguration för Viggen till Warthog´s A10 joystick. Orkar inte sitta själv och fundera ut vilka knappar som ska styra vad. Alldeles för omständigt. Håller mig därför fortfarande bara till A10-C, men saknar även där att kunna flyga ihop.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag tog äntligen och avvecklade min Steam-installation av DCS till förmån för en standalone för att kunna flyga AJS37 och jäklar vad trevligt det är. En hel del att lära sig men riktigt skoj är det att flyga barndomens favoritplan. Få se om det blir köp av en vettig joystick så småningom också, än så länge har jag mest haft problem med radarn utan men så är det många system kvar att lära sig också.

Lärdom 1: Kompensera med spaken vid full reversering för att inte stå på noshjulet...

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Flyga?

Tjena på er Viggen piloter!

Har oxå skaffat AJS37an....hade gärna sett JA37 oxå.
Den flyger lite smidigare och starkare motor.....EBK är ju tänd i stort sett konstant om man kör kurvstrider..

Men de skulle vara kul om de gick att samla ihop ett gäng o flyga ihop? Flyga solo blir ju lite trist?

Någon som har intresse? När, var, hur i så fall?

Själv använder jag Logitech G940 Men finns inte att köpa längre såg jag......

Permalänk
Medlem

+1 här som också skaffat Viggen. Har inte lärt mig den på något avancerat plan ännu men får kärran att flyga i alla fall. Är gärna med någon gång och flyger

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DJTaz:

Tjena på er Viggen piloter!

Har oxå skaffat AJS37an....hade gärna sett JA37 oxå.
Den flyger lite smidigare och starkare motor.....EBK är ju tänd i stort sett konstant om man kör kurvstrider..

Men de skulle vara kul om de gick att samla ihop ett gäng o flyga ihop? Flyga solo blir ju lite trist?

Någon som har intresse? När, var, hur i så fall?

Själv använder jag Logitech G940 Men finns inte att köpa längre såg jag......

Jag tror det kommit fram till att prestandan är felmodellerad just nu och det borde finnas lite extra.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men varför finns inte Viggen till Steam-versionen av DCS? För det verkar den ju inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHJ:

Dum fråga kanske men varför finns inte Viggen till Steam-versionen av DCS? För det verkar den ju inte göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Viggen är fortfarande i BETA-stadie och då tillåter inte Steam att den säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJTaz:

Tjena på er Viggen piloter!

Har oxå skaffat AJS37an....hade gärna sett JA37 oxå.
Den flyger lite smidigare och starkare motor.....EBK är ju tänd i stort sett konstant om man kör kurvstrider..

Men de skulle vara kul om de gick att samla ihop ett gäng o flyga ihop? Flyga solo blir ju lite trist?

Någon som har intresse? När, var, hur i så fall?

Själv använder jag Logitech G940 Men finns inte att köpa längre såg jag......

Du kan ju alltid kolla på Masterarms.se

Permalänk
Medlem

@Shimonu:

Ok, tack för info!
För den känns lite väl baktung o går in i hög Alfa rätt lätt.

Får hoppas de kommer med en update snart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DJTaz:

@Shimonu:

Ok, tack för info!
För den känns lite väl baktung o går in i hög Alfa rätt lätt.

Får hoppas de kommer med en update snart

AJS37 är ju inte en dogfighter så det får man fortfarande ha i åtanke. Den var aldrig gjord för att klara speciellt snäva svängar utan den var helt och hållet gjord för planerade uppdrag mot kända mål på mark eller vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

AJS37 är ju inte en dogfighter så det får man fortfarande ha i åtanke. Den var aldrig gjord för att klara speciellt snäva svängar utan den var helt och hållet gjord för planerade uppdrag mot kända mål på mark eller vatten.

Ja så är de, de är ja väl medveten om.
Får hoppas de kan producera fram en Jaktviggen kanske, för oss som gillar att jag saker
Men AJS är en jäkligt bra plattform i övrigt med tanke på vad den kunde utföra Sen ihop med STRIL 60 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJTaz:

@Shimonu:

Ok, tack för info!
För den känns lite väl baktung o går in i hög Alfa rätt lätt.

Får hoppas de kommer med en update snart

Dom har redan en uppdatering redo verkar det som. Men det är ED som måste uppdatera 1.5, och det gör dom inte så ofta...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DJTaz:

Ja så är de, de är ja väl medveten om.
Får hoppas de kan producera fram en Jaktviggen kanske, för oss som gillar att jag saker
Men AJS är en jäkligt bra plattform i övrigt med tanke på vad den kunde utföra Sen ihop med STRIL 60 osv.

Som jag förstått det finns det en bildskärm i Jaktviggen som fortfarande används i Gripen och därmed är hemligstämplad. Så länge det stämmer ser vi nog ingen Jaktviggen, tyvärr.

För vad Viggen var tänkt för så är den väldigt bra på det. Det är inte bara flygplanet utan även vapnen den kunde bära som gjorde den så bra.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat lira med AJS 37 Viggen. Letar efter någon att spela med. Hade varit kul att köra missions ihop. Skicka pm!

Permalänk
Medlem

@SweCarn: Ja skulle gärna köra lite. Frågan är när, var, hur?
Teamspeak server har jag som underlättar att snacka lite

Permalänk
Medlem

Halva priset på Viggen DLC på Steam nu

Permalänk
Medlem

Det är så underbart att swisha över trädtopparna, fälla lite bomber och full EBK hem igen, massa mys.
Inte riktigt greppat radion i spelet men tur man inte behöver den för att flyga egentligen, kör lite instant missions med den och då får man ju sin rotertvåa men den gör inte som jag vill.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Måste man vara utbildad pilot med 20k flygtimmar för att ens kunna taxa ut eller? Körde mycket eurofighter av DID i mitten av 90-talet. Var hyfsat avancerat med vapenval, irsikte, guidade bomber mm. Men det spårade ur iom del 3 som utspelas över Island, blev ett arkadspel av allt.

Ot : Har för mig att RAF använde delar av Eurofighter 2k för träning av bombfällning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dynggrovisen:

Måste man vara utbildad pilot med 20k flygtimmar för att ens kunna taxa ut eller? Körde mycket eurofighter av DID i mitten av 90-talet. Var hyfsat avancerat med vapenval, irsikte, guidade bomber mm. Men det spårade ur iom del 3 som utspelas över Island, blev ett arkadspel av allt.

Ot : Har för mig att RAF använde delar av Eurofighter 2k för träning av bombfällning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej verkligen inte. Dels så finns det träning där man guidas genom en tutorial för hur man startar och flyger planet samt använder vapen. Helst ska man ha en vettig joystick. Tycker man inte om att sitta på marken och behöva starta och konfigurera planet så kan man starta med motorn igång på banan eller färdig i luften. Så det kan anpassas en del.

Nu är även version 2.5 släppts med betydligt snyggare grafik och lite andra uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Nej verkligen inte. Dels så finns det träning där man guidas genom en tutorial för hur man startar och flyger planet samt använder vapen. Helst ska man ha en vettig joystick. Tycker man inte om att sitta på marken och behöva starta och konfigurera planet så kan man starta med motorn igång på banan eller färdig i luften. Så det kan anpassas en del.

Nu är även version 2.5 släppts med betydligt snyggare grafik och lite andra uppdateringar.

Minns ja testa en piratversion av dcs med a-10 men gav tidigt upp. Dammade av min x52 och testade igår kör man tut så gåre ju finemang. Måste dock gräva mig djupare iom att efter ett tag så börjar planet rolla. Minns jag hade så i något annat spel med x-52, som om trimmningarna nollas av sig självt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dynggrovisen:

Minns ja testa en piratversion av dcs med a-10 men gav tidigt upp. Dammade av min x52 och testade igår kör man tut så gåre ju finemang. Måste dock gräva mig djupare iom att efter ett tag så börjar planet rolla. Minns jag hade så i något annat spel med x-52, som om trimmningarna nollas av sig självt.

A-10 är ju notoriskt komplex också så jag förstår om det skrämde dig. Viggen kan verka en aning svår i början när man inte kan den men så snart bitarna faller på plats inser man att det bara är 3-4 klick ibland för att få det som man vill, ibland mindre, ibland mer. Men För de flesta vapen ska vapenväljaren bara i läge ATTACK och sen kan man osäkra och skjuta. Det är.. (räknar) ... 6 klick som behövs för att starta motorn och förutom att stänga av huvudvarningen så är alla på samma panel. Efter det kan man flyga men vill man följa sitt uppdrag behöver man ladda sin datakasett och det är inte så svårt heller.

Permalänk
Medlem

Någon som testat nya DCS 2.5? Är det stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av Rolle77:

Någon som testat nya DCS 2.5? Är det stor skillnad?

Ser grymt mycket bättre ut, i övrigt tycker jag Viggen funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon på swec som flyger viggen? Vore kul att flyga lite med andra än randoms. Har grunderna klara för mig, så jag är inte helt noob.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar kul.
Ska absolut pröva på det när jag har införskaffat HOTAS.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk

Yes, köpte både F18 samt Viggen modulen. Har bara flugit solo för jag vill lära mig grunderna först. Har lite problem med Viggen och jag vet inte om det är så det ska vara men mina symboler på HUDen ligger väldigt högt upp på glaset samt att det är svårt att få planet stabilt, oavsett hur man trimmar. Väljer jag sen F18 så ligger det som en nystruken slips...
Oavsett så hade det varit kuligt att flyga tillsammans

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Skrivet av Massemannen:

Yes, köpte både F18 samt Viggen modulen. Har bara flugit solo för jag vill lära mig grunderna först. Har lite problem med Viggen och jag vet inte om det är så det ska vara men mina symboler på HUDen ligger väldigt högt upp på glaset samt att det är svårt att få planet stabilt, oavsett hur man trimmar. Väljer jag sen F18 så ligger det som en nystruken slips...
Oavsett så hade det varit kuligt att flyga tillsammans

Fällt upp HUD:en? Trimmandet måste man hålla på en del med på viggen, men det sitter efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja den är uppfälld. Sak se om jag kan filmat...

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]