Permalänk
Medlem

Här kommer en bomb!

Summa summarum; Typ alla benchmarks med nVidiakort känns mindre pålitliga helt plötsligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant med Adores nya video, antingen har Nvidia försökt att sabba för AMD höhö foliehatt på Eller så tillåts xfire setuppen att utnyttja varendra droppen av Ryzen jämfört med vad vi sett innan. Jag menar Amd brukar suga i sig mer cpu kraft än Nvidia å två grafikkort vare sig från amd eller Nvidia är ju ännu cpu krävande än ett å brukar innebära att man får stuttering om cpun e svag. Dx12+AMD i xfire= shiat nice Väldig intressant video från AdoreTV, helt överraskad. vill jag säga.

@Bengt-Arne @marcusOCZ

Mm, jag har märkt under mina år som entusiast överklockare att det brukar vara svårare att ha tighta timings än högre frekvens, att sänka frekvensen och på så sätt sänka latenserna ett eller max två snäpp går men mer än det å spec gå ner till cas 12 i samma klockhastighet då är det nog super duper minnen. spänningen måste vara vad? 1.6-1.7? Går nog att göra en screenshot men jag tvivlar att det går att göra något annat med det. Iaf säger inte att det är omöjligt, såg inte ens att det fanns minnen när jag sökte som had cas15@3600 förrän det sades här

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

Tjo folket.

Idag kom min 1800X, Asus ROG Crosshair VI Hero samt G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3866MHz CL18 16Gb

Ska se hur detta lirar till min 240Hz skärm.

Återkommer när detta testats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Här kommer en bomb!

https://www.youtube.com/watch?v=0tfTZjugDeg

Summa summarum; Typ alla benchmarks med nVidiakort känns mindre pålitliga helt plötsligt.

Vega + Ryzen vill med andra ord blåsa skiten av folk med Nvidia kort alltså

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@heatm: Herregud om det stämmer... Då är snart världen upp och ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@heatm: Herregud om det stämmer... Då är snart världen upp och ner

Let the new hypetrain start...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HenrikM: Haha, går det överhuvudtaget att nå en övre gräns för antal hajptåg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Här kommer en bomb!

Här kan ju absolut ligga en hund begraven..

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Verkligen intressant med Adores nya video, antingen har Nvidia försökt att sabba för AMD höhö foliehatt på Eller så tillåts xfire setuppen att utnyttja varendra droppen av Ryzen jämfört med vad vi sett innan. Jag menar Amd brukar suga i sig mer cpu kraft än Nvidia å två grafikkort vare sig från amd eller Nvidia är ju ännu cpu krävande än ett å brukar innebära att man får stuttering om cpun e svag. Dx12+AMD i xfire= shiat nice Väldig intressant video från AdoreTV, helt överraskad. vill jag säga.

Ja jag betvivlar att Nvidia vill sätta sig i en sits där de får mindre marknad då motståndarnas kort fungerar bättre

Själv skulle jag vilja se ett ensamt AMD kort och ett ensamt Nvidia kort och se hur många procent frametime minskar för respektive benchmarks API och kort, detta skulle ganska enkelt visa hur mycket bättre/sämre drivers är för respektive API och kort.

Låter enligt mig som en bugg i drivern som får den att bete sig närmare DX11, typ genom att fortfarande vänta tills varje större operation typ draw call är klar, istället för att bara bajsa ut fler draw calls (disclaimer, håller ej på med sådant här så det är bara spekulationer).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Ja jag betvivlar att Nvidia vill sätta sig i en sits där de får mindre marknad då motståndarnas kort fungerar bättre

Själv skulle jag vilja se ett ensamt AMD kort och ett ensamt Nvidia kort och se hur många procent frametime minskar för respektive benchmarks API och kort, detta skulle ganska enkelt visa hur mycket bättre/sämre drivers är för respektive API och kort.

Låter enligt mig som en bugg i drivern som får den att bete sig närmare DX11, typ genom att fortfarande vänta tills varje större operation typ draw call är klar, istället för att bara bajsa ut fler draw calls (disclaimer, håller ej på med sådant här så det är bara spekulationer).

hehe, mm jag tvivlar på det med. de vill ju tjäna på att sälja så många graffen de bara kan oavsett om det sitter en amd cpu i systemet. men vem vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Här kommer en bomb!

Tänkte precis länka den videon. Extremt intressant :). Kanske blir att pensionera mitt 980Ti snart nog.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Här är ett till Ryzen + NVIDIA vs Ryzen + AMD (1060 vs 470) test. Liknande resultat som AdoredTV.

https://www.youtube.com/watch?v=QBf2lvfKkxA&feature=youtu.be

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om nu Infinity Fabric är klockat lika som minnet så är det väl ganska logiskt att minneshastigheten kan ha en stor påverkan på prestandan? Sen har det ju å andra sidan bevisats på olika sätt att det inte gör någon större skilnad om man har kommunikation mellan CCX:er eller inte 4+0 och 2+2 tester som har gjorts t.ex.

Används Infinity Fabric till mer i processorn än bara kommunicera mellan CCX:er?

Infinity Fabric binder ihop allt i Ryzen och även kommande APU'er, såsom Minneskontroller, CPU, PCI-E kontroller, SATA m.m.

Man skulle kunna likna Infinity Fabric vid en telefonväxel som kopplar upp och dirigerar kommunikationen mellan dom olika byggstenarna efter behov.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Används Infinity Fabric till mer i processorn än bara kommunicera mellan CCX:er?

AMD spenderade en hel del tid att designa ett helt nytt gränsnitt för kommunikation dvs infinity fabric so det lär användas i allt kommande från amd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Här är ett till Ryzen + NVIDIA vs Ryzen + AMD (1060 vs 470) test. Liknande resultat som AdoredTV.

Vi har redan fått jämförelse mellan rx480 och 1060 på en Ryzen plattform av Joker. Och de resultaten såg ok ut, dvs gpuerna presterade som de skulle och vad de mäktade med. Samma i detta test.

I AdoreTV fall så är det mer att Ryzen med ett snabbt nvidia grafikkort inte kom upp i de nivåer som nvidia+intel gjorde, dvs som om något låg och begränsade fps:en på Ryzen plattformen å nvidia kortet kan inte utnyttjades till max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vi har redan fått jämförelse mellan rx480 och 1060 på en Ryzen plattform av Joker. Och de resultaten såg ok ut, dvs gpuerna presterade som de skulle och vad de mäktade med. Samma i detta test.

I AdoreTV fall så är det mer att Ryzen med ett snabbt nvidia grafikkort inte kom upp i de nivåer som nvidia+intel gjorde, dvs som om något låg och begränsade fps:en på Ryzen plattformen å nvidia kortet kan inte utnyttjades till max.

Han använde bara DX11.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

Problemet verkar vara Nvidias Dx12 driver + kort.
skapar missvisande spelprestanda för cpuer

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Tycker inte de visar riktigt samma sak. Jokers test visar ju ingen direkt jämförelse mellan DX11 och DX12 som det @Xeno88 länkar, där ser man ju att AMD i DX11 är sämre än Nvidia i både DX11 och DX12 men sen bäst är AMD i DX12. Det pekar ju åt samma håll som det AdoredTV kommer fram till, att Ryzen kan prestera bättre än vad som framgår när man enbart testar med Nvidia. Spännande minst sagt inför Vega-lanseringen och framtiden

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Bengt-Arne @marcusOCZ

Mm, jag har märkt under mina år som entusiast överklockare att det brukar vara svårare att ha tighta timings än högre frekvens, att sänka frekvensen och på så sätt sänka latenserna ett eller max två snäpp går men mer än det å spec gå ner till cas 12 i samma klockhastighet då är det nog super duper minnen. spänningen måste vara vad? 1.6-1.7? Går nog att göra en screenshot men jag tvivlar att det går att göra något annat med det. Iaf säger inte att det är omöjligt, såg inte ens att det fanns minnen när jag sökte som had cas15@3600 förrän det sades här

Tack DST!
Är samma erfarenhet som jag har...

Sen screenshot'et, man kan alltid ändra värdena i bios till i princip vilket värde som helst även icke fungerande så länge man inte bootar om och kör med dom.
Är vad jag misstänker gäller för nämnda skärmbild.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tjo folket.

Idag kom min 1800X, Asus ROG Crosshair VI Hero samt G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3866MHz CL18 16Gb

Ska se hur detta lirar till min 240Hz skärm.

Återkommer när detta testats.

Kul
Mycket nöje!

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Tycker själv att AdoredTV videor är oerhört intressanta, förstår fullständigt att folk ser han som fanboy och visst han har en del vilda spekulationer men.. Men han går den extra milen för sina videor. Och 👍👍 för de. Är deť någon som har ett exempel på sida eller någon person som har gjort liknande tester?

Oftopic: någon på elverket stockholm skulle kunna snoka runt efter antydningar på attintenaiv benchmarking för sig går i en viss lägenhet och på så sätt få namnet på Adored 😉
Skämt och sido..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

En brasse som redan lyckats fått tag på en Ryzen 5 1400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tycker inte de visar riktigt samma sak. Jokers test visar ju ingen direkt jämförelse mellan DX11 och DX12 som det @Xeno88 länkar, där ser man ju att AMD i DX11 är sämre än Nvidia i både DX11 och DX12 men sen bäst är AMD i DX12. Det pekar ju åt samma håll som det AdoredTV kommer fram till, att Ryzen kan prestera bättre än vad som framgår när man enbart testar med Nvidia. Spännande minst sagt inför Vega-lanseringen och framtiden

Jokers test visar att både 1060 å rx480 får liknande resultat(neck to neck), dvs de korten körs fullt ut. Inget konstigt med rx480/1060 prestandan här, dvs man når kortens max prestanda.
Vilket säger att detta problemet inte finns med dessa "slö kort" iaf inte i jokers å andra som jag sett som testat med mellanmjölk korten. Adore verkar ha upptäckt i TombRaider där kombinationen av ett snabbt nvidia kort med ryzen presterar långt under nvidia+intel, dvs man nyttjar inte nvidia kortet fullt ut som på intel systemet.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kvarnis:

https://www.youtube.com/watch?v=DbDpMWo7XTk&t=189s

Hmmmm.

Det är lite synd att man ens skall behöva jämföra Ryzen R5 1400 och Intel Pentium G4560 men faktum är ju att G4560 är en riktig best till CPU för pengarna om man spelar... så precis som med fallet Ryzen R7 VS Core i7 så kommer Ryzen-CPU'erna i de lägre segmenten också gå efter säljargumentet att man gör andra saker på sin dator än att bara spela. Så visst fyller den ett hål i marknaden, men hur stort är frågan?

Det är bara och hoppas att framtida BIOS-uppdateringar och optimeringar för spel gynnar såväl Ryzen 5/7 men det ser ju halvdant ut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jokers test visar att både 1060 å rx480 får liknande resultat(neck to neck), dvs de korten körs fullt ut. Inget konstigt med rx480/1060 prestandan här, dvs man når kortens max prestanda.
Vilket säger att detta problemet inte finns med dessa "slö kort". Adore verkar ha upptäckt i TombRaider där kombinationen av ett snabbt nvidia kort med ryzen presterar långt under nvidia+intel.

Jag tyckte det mer såg ut som att Nvidia GPU + Ryzen CPU presterar mycket sämre än AMD GPU + Ryzen CPU. Videon @Xeno88 länkade visade också ungefär samma resultat, det intressanta var hur mycket det skiljde sig mellan resultat av olika kort och API'er.

Att Nvidia på Intel presterar bättre är mindre intressant tills man har rett ut varför Nvidia + DX12 går slöare än DX11 på Ryzen medans AMD + DX12 går markant mycket bättre (med liknande prestanda ökning som DX12 hade med Intel).

Hoppas fler personer kommer testa Gröna och Röda GPU'er på Ryzen så vi får något konkret svar på frågan, tills dess kommer jag försöka hålla mig neutral, iaf till just detta.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag tyckte det mer såg ut som att Nvidia GPU + Ryzen CPU presterar mycket sämre än AMD GPU + Ryzen CPU. Videon @Xeno88 länkade visade också ungefär samma resultat, det intressanta var hur mycket det skiljde sig mellan resultat av olika kort och API'er.

Att Nvidia på Intel presterar bättre är mindre intressant tills man har rett ut varför Nvidia + DX12 går slöare än DX11 på Ryzen medans AMD + DX12 går markant mycket bättre (med liknande prestanda ökning som DX12 hade med Intel).

Hoppas fler personer kommer testa Gröna och Röda GPU'er på Ryzen så vi får något konkret svar på frågan, tills dess kommer jag försöka hålla mig neutral, iaf till just detta.

I dx12 är det ju inte ovanligt att 10603gb får smisk av ett rx470, sett det hända många gånger innan @intelsys, ingen nyhet så sett.

Går man efter vad man sett innan när det gäller segmentet där 1060/rx480 ligger i så har jag inte sett något konstigt. AdoreTV klippet e det första tecknet på att det kan vara något annat än själva cpun när det gäller nvidia kort @ superduper fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

https://www.youtube.com/watch?v=DbDpMWo7XTk&t=189s

Det där såg inte jättebra ut :/ Vi får se när det blir release och fler tester kommer ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Japp. Ser ut som om vi har trubbel med nVidias dx12 drivrutin. Men om detta nystas upp vara ett allmänt problem så är det

1. en käftsmäll mot alla techsidor som missat det

2. en hint om hur framtiden faktiskt kommer att se ut, med riktiga dx12-drivisar och CPUer med många kärnor. Edit: Lite konstigt att inte Intels 6- och 8-kärniga verkar drabbas av samma problem med nVidia-kort dock. Känns om någon magiskt pågår i nVidias drivrutin helt klart.

Ryzen presterade ju rätt så kasst i dx12 i de reviews jag läste. Man funderar ju på varför inte "experterna" som gör dessa tester funderat på varför, men sen kom jag på att Anandtech inte är vad den var (för 15 år sedan) och att dom flesta tester knappast görs av Civilingenjörer i "datateknik".

Lite tidigt att säga allt för mycket men den här nyheten kommer då väldigt lägligt inför Vega-släppet. Sådär lagomt för att skapa lite hype och nyfikenhet som gör att techsidor måste testa detta nu iom släppet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vilket säger att detta problemet inte finns med dessa "slö kort" iaf inte i jokers å andra som jag sett som testat med mellanmjölk korten. Adore verkar ha upptäckt i TombRaider där kombinationen av ett snabbt nvidia kort med ryzen presterar långt under nvidia+intel, dvs man nyttjar inte nvidia kortet fullt ut som på intel systemet.

Men, det är ju det de här testerna visar tolkar jag det som, att Jokers test inte får dem att prestera max, eftersom han inte kör DX12. I TechEpiphanys test i DX12 så är ju Ryzen+RX470 bättre än Ryzen+GTX 1060, då kan ju inte Jokers test visa Ryzen+RX480 från sin bästa sida om det får lite sämre siffror än ett GTX1060 när de också paras med Ryzen?

I och med att DX11 kräver snabb enkeltrådig prestanda så är det inte konstigt om grafikkorten begränsas av Ryzen. Plus att här har Nvidia bättre drivare. I DX12 däremot kan Ryzen utnyttja sina trådar bättre och kan låta grafikkorten sträcka på benen, OM de kan utnyttja DX12 bra, vilket Nvidia inte verkar kunna men AMD gör bra. Dvs, Jokers test i DX11 låter inte varken Ryzen eller Radeon visa sig från sin främsta sida.

Jag säger inte att det är meningslöst att visa DX11, det är fortfarande klart relevant i spelvärlden. Men det jag menar är att det pekar på en ljusare framtid för Ryzens prestanda med bättre DX12-grafikkort

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm.

Det är lite synd att man ens skall behöva jämföra Ryzen R5 1400 och Intel Pentium G4560 men faktum är ju att G4560 är en riktig best till CPU för pengarna om man spelar... så precis som med fallet Ryzen R7 VS Core i7 så kommer Ryzen-CPU'erna i de lägre segmenten också gå efter säljargumentet att man gör andra saker på sin dator än att bara spela. Så visst fyller den ett hål i marknaden, men hur stort är frågan?

Det är bara och hoppas att framtida BIOS-uppdateringar och optimeringar för spel gynnar såväl Ryzen 5/7 men det ser ju halvdant ut.

Mm, sedan är dock en R5 1400 billigare än en i7 7400 (på Inet), en jämnare jämförelse vore en R5 1500X vs i7 7400 (samma pris, än en gång taget från Inet). En 1500X har högre base än vad 1400 har boost, så vid samma pris skulle de nog ligga ganska precis jämt skägg. Nåja, fler trådar kan ju aldrig skada!

edit:
Ja användningsområdet är ju otroligt litet för i stort sett samma CPU, men billigare byggen finns det ju chans för om moderkorten inte kostar lika mycket som Intel's motsvarande. Detta kommer nog passa bra in på typ 1'a datorbygget och budget konsument datorer.

Visa signatur