Microsoft avslöjar vilken data de samlar in med Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Jo inget utav det du säger här är någon nyhet dock.
Men det vi pratade om var ju Microsoft OS, vilket många säger inte har spion funktioner, eller tror helt ärligt att det går att stänga av med vanliga inställningar i OSet, vilket inte stämmer.

Jo, men man måste nog skilja på data som Microsoft själva samlar in (eller som Google eller Ubuntu själva samlar in), jämfört med de bakdörrar som tillåter NSA att tanka ner den data de är ute efter.

Nyhetsartikeln handlar om det första.

Det som det snackats om i tråden nu på slutet handlar om det sista.

Sedan har det som sagt ingen stor betydelse, varken gällande det första eller senare, om man använder produkter ifrån Microsoft, Apple, Google, Ubuntu eller Facebook.

Blir lite väl naivt ibland när folk tror att de är skyddade genom att undvika Windows på datorn, men i samma ögonblick använda Android på telefonen, iOS på surfplattan eller genom att byta till Ubuntu Linux på datorn.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men man måste nog skilja på data som Microsoft själva samlar in (eller som Google eller Ubuntu själva samlar in), jämfört med de bakdörrar som tillåter NSA att tanka ner den data de är ute efter.

Nyhetsartikeln handlar om det första.

Det som det snackats om i tråden nu på slutet handlar om det sista.

Sedan har det som sagt ingen stor betydelse, varken gällande det första eller senare, om man använder produkter ifrån Microsoft, Apple, Google, Ubuntu eller Facebook.

Blir lite väl naivt ibland när folk tror att de är skyddade genom att undvika Windows på datorn, men i samma ögonblick använda Android på telefonen, iOS på surfplattan eller genom att byta till Ubuntu Linux på datorn.

Visst kan det vara så, avänder själv inget utav dessa. Gällande ubuntu så var det väll amazon riktad reklamen, vilket endast ingick i ubuntu orginal vilket gick ganska lätt att ta bort, vad jag förståt så var kubuntu, lubuntu eller liknande inte påverkade av denna funktion, så var rätt lätt att undvika.
Själv kör jag inte ubuntu, utan använder mig av andra distros.
Angående Android så kör man custom rom utan gapps, så slipper man google.

Permalänk
Medlem

Jo, precis. Men vad är skillnaden?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det stora hotet för Microsoft är inte Linux på desktop (det går inte speciellt bra, och tom. Ubuntu som varit i förfronten för det, har sadlat om och slutar investera lika mycket i desktop, och satsar istället på server, cloud och IoT/embedded, som alla andra Linuxspelare).

Hotet för Microsoft är delvis på serversidan och cloudsidan där de har stor konkurrens (men också starka produkter som Azure, mflr.), men framför allt på telefonsidan (som är viktigare och mer använt än datorer nuförtiden) ifrån Android (som dominerar totalt) och iOS, och på IoT/embeddedsidan där Linux är totalt dominerande (och Windows nästan helt obefintligt).

Android Är linux.. Android är linux på samma sätt som vi kallar Ubuntu linux. Samma kernel med lite patchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Android Är linux.. Android är linux på samma sätt som vi kallar Ubuntu linux. Samma kernel med lite patchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Xbox är Windows. PlayStation är FreeBSD. iOS är MacOS. Samma kernel med lite patchar.

Etc. Etc.

Jo, jag vet. Alla här vet. Nu har du dessutom fått visa upp att tom. du vet...

Kom med något nytt mannen! Något som är relevant för diskussionen och som tillför något...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men man måste nog skilja på data som Microsoft själva samlar in (eller som Google eller Ubuntu själva samlar in), jämfört med de bakdörrar som tillåter NSA att tanka ner den data de är ute efter.

Nyhetsartikeln handlar om det första.

Det som det snackats om i tråden nu på slutet handlar om det sista.

Sedan har det som sagt ingen stor betydelse, varken gällande det första eller senare, om man använder produkter ifrån Microsoft, Apple, Google, Ubuntu eller Facebook.

Blir lite väl naivt ibland när folk tror att de är skyddade genom att undvika Windows på datorn, men i samma ögonblick använda Android på telefonen, iOS på surfplattan eller genom att byta till Ubuntu Linux på datorn.

Well först så var det sökningar som krypterade och anonymiserades via Canonical som sen skickades till Amazon för att få olika produkter vid sökningar.

Dock fick de enorm kritik, folk avinstallerade pluginet eller bytte desktop. Som svar gick canonical ut med en avstängningsknapp och senare default av, dvs det blev opt in och nu slutligen saknas den helt. Många bytte dock då de förlorade förtroendet och brydde sig om integritet. Vad den större massan inte gjorde var att stöta bort all kririk med att Facebook och Google också samlar data och kallade andra för foljehattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av BobMarley:

Microsoft har uppdaterat sitt Media Creation Tool för Creators Update.
Så den som vill ha Creators Update kan fixa det redan idag.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Tack för den länken. Gick fint att uppdatera. Edge har ju blivit riktigt funktionsrik.. kanske kan börja använda den nu.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tack för den länken. Gick fint att uppdatera. Edge har ju blivit riktigt funktionsrik.. kanske kan börja använda den nu.

Har man pekskärm så är Edge helt klart den bästa webbläsaren för Windows nu. Speciellt då uBlock Origin finns sedan ett tag tillbaka:
https://www.microsoft.com/en-us/store/p/ublock-origin/9nblggh...

Permalänk
Medlem

Ganska fett hyckleri att använda android och kritisera microsoft lol. Samlar både in mer data och är 10 ggr osäkrare☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

@tvelander: japp är nog en bra ide som ger mer tid att färdigställa bunkern
http://i.ytimg.com/vi/R1pv16G-liw/hqdefault.jpg

Hahaha

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av KTL:

För att inte tala om reklamen i explorer.

Jag har än inte sett någon reklam. Kan någon visa mig något om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så Microsoft erkänner att de har reklam i en betalversion?
Ge ut en alternativ kostnadsfri version av Windows mer reklam istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SwedenVirre:

Det är därför jag har slutat använda internet helt sedan förra året. alla samlar data om mig och jag har inte kunnat sova på månader pga det.

Facebook kände mig bättre än vad jag själv gjorde....

Dagens smile, tack!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liggliluff:

Jag har än inte sett någon reklam. Kan någon visa mig något om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

https://arstechnica.com/information-technology/2017/03/micros...

Jag upprepar också, det här finns, det kanske rör sig i olika mängd per region eller av andra anledningar inte är konsekvent över alla världens datorer i olika länder osv. Men som väldigt många tidigare i tråden formulerat sig med att "förneka eftersom man personligen inte sett det" är fel inställning att ha överlag. Det skulle inte dyka upp tusentals rapporter och foruminlägg på nätets hörn om så inte var fallet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag upprepar också, det här finns, det kanske rör sig i olika mängd per region eller av andra anledningar inte är konsekvent över alla världens datorer i olika länder osv.

Tack! Helt klart många här som har inställningen "händer det inte mig, så har det aldrig hänt".

Själv har jag fått en massa bloatware i mina installationer när jag kör US eller UK som region. Kör även alltid US-version av Windows i sig själv, där ISO:n kanske är något mer "infekterad". Tipsen i startmenyn är också avskyvärda, även om det går att stänga av. Kör dock Classic Start så märker det så ofta.

När jag installerade Creators Update på min gamla maskin med Windows 8.1 Pro, fanns helt plötsligt både Netflix och Candy Crush bland apparna (samt annat smått och gott). Däremot slapp jag Pandora denna gången, men det beror nog på att min region just nu är "UK" på datorn.

Testade förresten min gamla dator med Unigine Heaven Benchmark 4.0, som visar att jag tappat i prestanda jfm Windows 8.1 Pro. Dock långt ifrån en speldator, då det är en gammal laptop med Intel HD4000 samt GeForce 620M. Game Mode gör ingen skillnad alls för mig. Snarare så att jag fick sämre resultat med det påslaget.

Självklart kör jag med uppdaterade drivers, då Windows 10 gick på knäna med drivrutinerna för Windows 8.1.

Har fortfarande svårt att se varför man väljer Windows 10 framför Windows 7 eller 8.1.

Visst, jag ser ett par fördelar med Windows Store samt Edge på min Windows 10-platta (x86-32), men vinsten för mer traditionella datorer ser jag fortfarande inte. Även min hybrid med pekskärm lär få ligga kvar på Windows 8.1 Pro tills vidare.

Här finns lite info om hur man kan motverka annonserna (beroende på region):
http://winaero.com/blog/disable-ads-windows-10/

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

De har inga S i sina namn.

Så Appl£ och Googl£, Fac£book, osv, går de bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack! Helt klart många här som har inställningen "händer det inte mig, så har det aldrig hänt".

Själv har jag fått en massa bloatware i mina installationer när jag kör US eller UK som region. Kör även alltid US-version av Windows i sig själv, där ISO:n kanske är något mer "infekterad". Tipsen i startmenyn är också avskyvärda, även om det går att stänga av. Kör dock Classic Start så märker det så ofta.

När jag installerade Creators Update på min gamla maskin med Windows 8.1 Pro, fanns helt plötsligt både Netflix och Candy Crush bland apparna (samt annat smått och gott). Däremot slapp jag Pandora denna gången, men det beror nog på att min region just nu är "UK" på datorn.

Testade förresten min gamla dator med Unigine Heaven Benchmark 4.0, som visar att jag tappat i prestanda jfm Windows 8.1 Pro. Dock långt ifrån en speldator, då det är en gammal laptop med Intel HD4000 samt GeForce 620M. Game Mode gör ingen skillnad alls för mig. Snarare så att jag fick sämre resultat med det påslaget.

Självklart kör jag med uppdaterade drivers, då Windows 10 gick på knäna med drivrutinerna för Windows 8.1.

Har fortfarande svårt att se varför man väljer Windows 10 framför Windows 7 eller 8.1.

Visst, jag ser ett par fördelar med Windows Store samt Edge på min Windows 10-platta (x86-32), men vinsten för mer traditionella datorer ser jag fortfarande inte. Även min hybrid med pekskärm lär få ligga kvar på Windows 8.1 Pro tills vidare.

Tack för att du mer eller mindre bekräfta den teorin! Då vet vi att det är främst på Amerikanska kontinenten det här är stort så vi ska väl vara lite glada för det, tills vidare i alla fall. Det är pengar i reklamen så det kommer förr eller senare dyka upp skulle jag tro.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det är pengar i reklamen så det kommer förr eller senare dyka upp skulle jag tro.

Det finns även pengar där att hämta för dig! Gratis är gott, eller? Den som säger att Microsoft inte sparar in mer information än någonsin i Windows 10 är väldigt blåögd.

http://winaero.com/blog/disable-ads-windows-10/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Känns som man får mycket bloatware som jag inte vill ha med creators update, hoppas man kan välja bort det.
Fick spendera en timme efter att ha installerat win10 för att ta bort allt skräp, appskit, blocka datainsamling och fixa en riktig startmeny.

Win10 är har ett jäkligt fult, platt UI och är menysystemet är svårare att hantera för en nybörjare än windows 7.
Submenyer på Submenyer.

Du kan välja att slå av insamling vid start av datorn efter Creators update..Står tydligt vad som gör vad osv nu.
Bloatware var inte installerat för mig men man såg dom i startmenyn men inget var installerat..Klickar man på dom installeras det.Jag körde högerklick ta bort och det försvann helt tog max 30 sek..Min mor som körde Windows 7 hade inga problem alls med Windows 10.Tvärtom hon tyckte det var enkelare med nya startmenyn i Win 10 än i Windows 7..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

https://arstechnica.com/information-technology/2017/03/micros...

Jag upprepar också, det här finns, det kanske rör sig i olika mängd per region eller av andra anledningar inte är konsekvent över alla världens datorer i olika länder osv. Men som väldigt många tidigare i tråden formulerat sig med att "förneka eftersom man personligen inte sett det" är fel inställning att ha överlag. Det skulle inte dyka upp tusentals rapporter och foruminlägg på nätets hörn om så inte var fallet.

Beror nog mer på att dom som inte ser reklamen använder onedrive eller har loggat in en gång men inte har filer där alls..Då slipper man reklamen helt.
Den finns men går att undvika..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det finns även pengar där att hämta för dig! Gratis är gott, eller? Den som säger att Microsoft inte sparar in mer information än någonsin i Windows 10 är väldigt blåögd.

http://winaero.com/blog/wp-content/uploads/2016/11/Edge-taskbar-ads.jpg
http://winaero.com/blog/disable-ads-windows-10/

http://www.askvg.com/tip-disable-telemetry-and-data-collectio...

Enklare att slå av i Windows 10..Det är skillnaden.Men det samlas in lika mycket i din Windows 7 som i Windows 10 om man inte väljer att slå av det i settings eller vid första start av Windows 10.
I Windows 7 får du avinstallera eller dölja vissa updates och hoppas det inte installeras igen under ett annat filnamn

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia:
Jag kör SpyBot Anti-Beacon i Windows 7, 8.1 samt 10 och där skiljer det sig stort mellan versionerna. Och då inte till Windows 10:s fördel. Se bilderna nedan.

Windows 10:

Windows 7:

Den stora skillnaden är att Microsoft samlar in mycket via bland annat Edge, Xbox-appen, Windows Store, On-Screen Keyboard och Cortana. Dvs saker som inte var tillgängliga i Windows 7. Att många användare numera loggar in i sina datorer med Microsoft-konton gör inte saken bättre.

Att avinstallera eller dölja updates är en vanlig syssla om man använder sig av Windows Update. Därför jag föredrar WSUS Offline eller Portable Update.

Edit:
En liten varning. Blockerar man allt på Windows 10, så slås även auto-rotation ut. Tog ett tag innan jag förstod att det var SpyBot Anti-Beacon som gjorde att min Windows-platta inte längre roterade automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det finns även pengar där att hämta för dig! Gratis är gott, eller? Den som säger att Microsoft inte sparar in mer information än någonsin i Windows 10 är väldigt blåögd.

http://winaero.com/blog/wp-content/uploads/2016/11/Edge-taskbar-ads.jpg
http://winaero.com/blog/disable-ads-windows-10/

Like wow... Undrar om den här blåögdheten är ett tecken på internetgenerationen eller nått?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@fermia:
Jag kör SpyBot Anti-Beacon i Windows 7, 8.1 samt 10 och där skiljer det sig stort mellan versionerna. Och då inte till Windows 10:s fördel. Se bilderna nedan.

Windows 10:
https://www.safer-networking.org/wp-content/themes/spybot/images/anti-beacon/antibeacon10-full.png

Windows 7:
https://www.safer-networking.org/wp-content/themes/spybot/images/anti-beacon/anti-beacon-full.png

Den stora skillnaden är att Microsoft samlar in mycket via bland annat Edge, Xbox-appen, Windows Store, On-Screen Keyboard och Cortana. Dvs saker som inte var tillgängliga i Windows 7. Att många användare numera loggar in i sina datorer med Microsoft-konton gör inte saken bättre.

Att avinstallera eller dölja updates är en vanlig syssla om man använder sig av Windows Update. Därför jag föredrar WSUS Offline eller Portable Update.

Allt det där behöver du inte ens köra i Windows 10 efter Creators update..Exakt samma saker kommer upp efter första starten av Windows 10 som du kan välja att slå av.Medans du fortfarande ej har det valet i Windows 7..Utan där får du fortsätta köra en skum programvara för att slippa insamling..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Allt det där behöver du inte ens köra i Windows 10 efter Creators update.

Nej, det går tyvärr att stänga av allt. Jag körde SpyBot Anti-Beacon efter att jag stängt av "allt som går" via Privacy-inställningarna i Creators Update.

Du har däremot rätt i att det blivit betydligare bättre i Creators update jfm tidigare.

SpyBot Anti-Beacon blockerar långt mer än vad jag kan visa i ett par screenshots. Skickar med ett par till exempel:

Här finns mer info om SpyBot Anti-Beacon:
https://forums.spybot.info/showthread.php?72686-Spybot-Anti-B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har aldrig, riktigt, förstått varför folk som du skriver MS med $-tecken?

Även om ni försöker förlöjliga att de är kapitalister, är ni kommunister som är mot företagande generellt så att ni försöker använda det för att framställa Microsoft som giriga kapitalister?

Vad är då skillnaden emot Apple, Google, Facebook, Twitter, Amazon och alla andra komersiella företag som också har maximerad vinst som krav och mål?

Beror ju på att de hållit på med fula trix länge, ett exempel från förr:

https://www.theregister.co.uk/1999/11/05/how_ms_played_the_in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Beror ju på att de hållit på med fula trix länge, ett exempel från förr:

https://www.theregister.co.uk/1999/11/05/how_ms_played_the_in...

Fast grejen är ju att även Google, Apple, IBM, Sony och Facebook har ju hålt på med liknande fula trix. Gäller i princip alla större företag, i mer eller mindre dominerande ställning (bara naivt att inbilla sig något annat).

Inget nytt under solen, eller ens speciellt för Microsoft.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Like wow... Undrar om den här blåögdheten är ett tecken på internetgenerationen eller nått?

Den stora blåögdheten hos många här verkar ligga i att de tror att detta är begränsat till Microsoft och Windows...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Så Appl£ och Googl£, Fac£book, osv, går de bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Klockrent!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Den stora blåögdheten hos många här verkar ligga i att de tror att detta är begränsat till Microsoft och Windows...

Då får du läsa ordentligt för du har missat att alla vet det. Förespråkarna verkar väldigt benägna till att läsa och greppa bara några få saker i detta ämne. Folk blockerar vad de kan och en del väljer till och med bort social media just av detta skäl. Många har nog dessvärre gett upp bryr sig inte längre, jag är inte en av dessa. Men framförallt, att konkurrensen gör något dåligt är aldrig ett skäl för fler att haka på det på den djupa nivå som är implementerad i Windows nu. Har du fått för dig att man ska sluta kritisera Windows specifikt för att konkurrensen också gör det så bekräftar du bara blåögdheten hos dig själv.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro