Datorn startar inte, nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, nytt grafikkort?

Hej!
Härom veckan valde min dator att sluta fungera, jag hade sedan innan märkt att datorn stängdes av eller började ''blixtra'' när jag spelade spel och det var även så den dog den sista gången. Nu kan jag starta datorn med aldrig komma in på Windows, jag har fått bluescreen skärmar som slutar på numren x 116, enligt andra trådar tyder det på ett grafikkortsfel, men jag är inte helt säker. Finns det något sätt jag kan ta reda på vad felet ligger i och ifall det är grafikkortet, tycker ni det är värt att köpa en begagnad GPU?

Tack!
Mvh, fattig student.

Permalänk
Hedersmedlem

Blixtra? Du har ju stekt någonting men börja med att lista alla datorkomponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är väl billigast och bäst att låna ett grafikkort och testa med det först innan du köper någonting? Eller testa med den inbyggda grafiken om datorn har det. Fast det kan ju lika gärna vara nätaggregatet som fallerat och kanske förstört grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Dåligt ordval kanske, ifall jag startade CS började spelet lagga och ''loopa'' sig tills datorn till slut stängdes av.

CPU: i7 2700k
GPU: GTX 670
HDD: 2TB
SSD: 128GB
Moderkort: MSI

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Har nog inte möjligheten att testa ett annat grafikkort eftersom alla mina datavänner är lika oerfarna som jag.

Permalänk
Medlem

Någon som vet va jag kan göra?

Permalänk
Medlem

i7 2700K har inbyggt grafikkort så dra ur ditt GeForce och koppla in skärmen i moderkortets kontakter i stället. Om moderkortet inte har uttag för grafik blir det svårt dock. Det kanske inte går så bra att köra CS på det inbyggda kortet men du kanske kan få något spel att fungera så du kan testa en stund. Fungerar det då så lär det vara ditt grafikkort som är kass.

Permalänk
Avstängd

@Yomster: räcker det inte om TS kommer in i windows? gör han det så är hans grafikkort trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Yomster: räcker det inte om TS kommer in i windows? gör han det så är hans grafikkort trasigt.

Jag hade inte litat på det men det är ganska sannolikt så.
Jag undviker gärna att göra saker fler gånger eller att dra felaktiga slutsatser på grund av bristfälliga data varför jag hellre provar lite extra första gången.

Permalänk
Medlem

@Yomster: Jag kommer in i det felsäkra läget som sagt. Denna felrapport får jag efter att jag har gjort en Windows startreparation:
http://imgur.com/a/9W9kI

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni jag ska göra mig åt?

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat grafikkort, eller utan (via kontakten på moderkortet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla moderkort har inte VGA port.
Mitt har de inte, de lägre prestanda segments moderkorten brukade iaf inte ha de vad jag vet, då var de antingen budget kort med VGA eller prestanda moderkort utan men med bättre godis i övrigt.

Jag är lite avis trots dina bekymmer, skulle offra en arm för den där i7:an just nu, skulle kanske inte göra mycket men bättre än min 2500k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

@Yomster: Jag kommer in i det felsäkra läget som sagt. Denna felrapport får jag efter att jag har gjort en Windows startreparation:
http://imgur.com/a/9W9kI

Har du provat att plocka ur grafikkortet som jag föreslog och starta med det enbart det inbyggda grafikkortet?

Jag antar att du har Windows på din SSD, hur gammal är den disken?
Det du beskriver skulle också kunna vara en SSD som börjar få nog.

Om du inte har möjlighet att felsöka så mycket så blir det dock svårt att hitta felet.