Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dell säljstartar UP3017Q – 30-tums OLED-bildskärm i 4K UHD

Permalänk
Avstängd

Bra början men för oss som spelar helt värdelös innan den kommer med 120hz+. Hoppas de kommer om några år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Hur kan det vara för låg DPI med 4k på 30"? Vad för sjuk skärm har du egentligen?

Det är väl klart att det är för låg DPI, varje Macbook eller modern PC laptop har ju högre DPI. Varje telefon har högre DPI..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är väl klart att det är för låg DPI, varje Macbook eller modern PC laptop har ju högre DPI. Varje telefon har högre DPI..

Ja, men nu pratar du om bärbara enheter - en helt annan kategori. Jag skulle gärna vilja se en skärm för en stationär dator som har högre DPI än denna skärm.

EDIT: Såg precis att det faktiskt finns 27"-skärmar med 4K, så det finns tydligen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bra början men för oss som spelar helt värdelös innan den kommer med 120hz+. Hoppas de kommer om några år.

Beror helt på vad man spelar och vilka krav man har.

Och med tanke på responstiden är den säkerligen bättre än många 120hz-skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Ja, men nu pratar du om bärbara enheter - en helt annan kategori. Jag skulle gärna vilja se en skärm för en stationär dator som har högre DPI en denna skärm.

Det är väl vilken 4K skärm som helst som är mindre än 30"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är väl vilken 4K skärm som helst som är mindre än 30"?

Japp, du har rätt. Ändrade precis mitt inlägg för jag såg att det fanns 4K-skärmar under 30". Det är bara jag som inte har lagt märke till dessa förut.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Japp, du har rätt. Ändrade precis mitt inlägg för jag såg att det fanns 4K-skärmar under 30". Det är bara jag som inte har lagt märke till dessa förut.

Ah ok! Ja, tex Dells 24" i 4K är riktigt nice. Har man suttit med en högupplöst laptop länge så känns 1440p på 24" och säkerligen 4k på 30" ganska dassigt!

Permalänk
Medlem

Intressant hur olika vi tänker. Personligen för liten för 4K. Anser att det är optimalt med 4K@40" vilket blir samma DPI som en 27" i 1440p. 60Hz är fullt tillräckligt med tanke på att 4K är tungdrivet med dagens grafikkort. Däremot hade det ju inte varit fel att ha Gsync eller Freesync.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Intressant hur olika vi tänker. Personligen för liten för 4K. Anser att det är optimalt med 4K@40" vilket blir samma DPI som en 27" i 1440p. 60Hz är fullt tillräckligt med tanke på att 4K är tungdrivet med dagens grafikkort. Däremot hade det ju inte varit fel att ha Gsync eller Freesync.

Vi som använder 4K på mindre än 30" använder givetvis skalning. Tex kan du köra 200% skalning för att få kristallklara linjer och bokstäver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ah ok! Ja, tex Dells 24" i 4K är riktigt nice. Har man suttit med en högupplöst laptop länge så känns 1440p på 24" och säkerligen 4k på 30" ganska dassigt!

men då kommer oundvikligen frågan, vilket avstånd brukar man en 4K 24" på och vilket avstånd brukar man en 4K 30" på? Blir det i slutändan en reell skillnad för användaren? Som exempel pratar ganska många om att 4K på en 55" TV på 3-4 meter tappar behovet helt och hållet av 4K då det inte längre är möjligt att med normal syn se skillnad mellan 1080p och 4K på det avståndet, för att verkligen dra nytta av 4K på 55" måste man hålla sig under två meter.
Det man däremot ser skillnad på är högre uppdateringsfrekvens, större färgrymd, pixelrespons, bättre svärta och ljusstyrka oavsett avstånd.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

men då kommer oundvikligen frågan, vilket avstånd brukar man en 4K 24" på och vilket avstånd brukar man en 4K 30" på? Blir det i slutändan en reell skillnad för användaren? Som exempel pratar ganska många om att 4K på en 55" TV på 3-4 meter tappar behovet helt och hållet av 4K då det inte längre är möjligt att med normal syn se skillnad mellan 1080p och 4K på det avståndet, för att verkligen dra nytta av 4K på 55" måste man hålla sig under två meter.
Det man däremot ser skillnad på är högre uppdateringsfrekvens, större färgrymd, pixelrespons, bättre svärta och ljusstyrka oavsett avstånd.

Jag vill inte sitta på 2 meters avstånd, då ser man ju inget. Jag vill ha samma storlek som en "vanlig" skärm har och sitta på samma avstånd utan att se pixlar. Inge svårare än så. Jag köpte en 40" 4K skärm, det var sjukt obekvämt under längre tid så den agerar TV nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jag vill inte sitta på 2 meters avstånd, då ser man ju inget. Jag vill ha samma storlek som en "vanlig" skärm har och sitta på samma avstånd utan att se pixlar. Inge svårare än så. Jag köpte en 40" 4K skärm, det var sjukt obekvämt under längre tid så den agerar TV nu.

Fast om du ser till att hålla avståndet så att din 24" 4K tar upp lika mycket av ditt synfält som en 30" 4K så kommer pixeldensitet för dina ögon vara identiskt mellan dessa, varför skulle då 30" 4K upplevas dassigt?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Undrar om dom löst problemet med burn-in på oled skärmar. Och priset är ju minst dubbelt så högt som en bra oled TV... varför kan man undra.

Många frågor, men kul att det händer något iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Trevligt att det börjar röra på sig med oled-skärmar!

Men förutom det förväntat hiskeliga priset så har den tyvärr för låg dpi för min smak. Men det lär ju komma mindre skärmar förr eller senare.

Fast är ju inte bara dpi som är viktigt när det kommer till upplösning och skärmstorlek. ui storlek och skrivbordsyta är imo väldigt viktigt att tänka på. Kör man oskalat så är imo 30" nästan gränsen innan det blir för smått och med 200% så tappar man imo för mycket skrivbordsyta över 24" med 2160p.

Tex 2160p på 27" blir pest eller kolera, antingen suddigt, för litet eller för stort.

5k på 27" med 200% skalning blir imo en bra sweet-spot om man är ute efter hög dpi på skrivbordet med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast om du ser till att hålla avståndet så att din 24" 4K tar upp lika mycket av ditt synfält som en 30" 4K så kommer pixeldensitet för dina ögon vara identiskt mellan dessa, varför skulle då 30" 4K upplevas dassigt?

Normalt så har man ju en datorskärm på ungefär armlängds avstånd oavsett storlek. Skulle man flytta skärmen längre bort bara för att den är större så tappar man ju hela poängen med en större skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Fast är ju inte bara dpi som är viktigt när det kommer till upplösning och skärmstorlek. ui storlek och skrivbordsyta är imo väldigt viktigt. Kör man oskalat så är imo 30" nästan gränsen innan det blir för smått och med 200% så tappar man imo för mycket skrivbordsyta över 24" med 2160p.

Tex 2160p på 27" blir pest eller kolera, antingen suddigt, för litet eller för stort.

5k på 27" med 200% skalning blir imo en bra sweet-spot om man är ute efter hög dpi på skrivbordet med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller helt med, eller 24" med 4k 200%.

Skrivet av perost:

Normalt så har man ju en datorskärm på ungefär armlängds avstånd oavsett storlek. Skulle man flytta skärmen längre bort bara för att den är större så tappar man ju hela poängen med en större skärm.

Exakt så jag menade, jag vill sitta på samma avstånd som jag alltid gjort, ha en skärm som man inte behöver vrida på huvudet för att se allt och ändå se skarpt! Apples iMac 5k är verkligen en dröm!

Permalänk

Inbränningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Hade varit smartare av mig att låta bli pixeldensitetskommentaren, då den uppenbarligen oavsiktligen orsakar irritation.

Skrivet av tellus82:

Ja då är du nog också lite av ett undantag då jag tror att de flesta absolut inte har problem med 4K på en 27" och det avståndet, då blir det också inte direkt prioriterat av marknaden heller att sälja in det hela. Vore det inte bättre att prioritera saker som svärta, ljusstyrka, uniformitet, pixelrespons, färgrymd, HDR stöd osv. osv. före just pixeldensditet? Jag säger inte att fler pixlar inte är välkomna men samtidigt kommer man till en punkt med diminishing returns och denna förbättring kostar också hårdvara som ska orka driva det hela för att inte tala om problematiken med uppdateringsfrekvens och anslutningsinterface som ska klara av det hela.

Jo, visst är jag ett undantag, jag har inte en enda bekant som ens har en 4K-skärm (för att de inte ser någon poäng med det).

Men eftersom det finns "gott" om 27" 4K-skärmar redan nu så vore jag väldigt förvånad om det inte kommer minst en 27" oled (eller mindre) också.

Absolut, oled har en hel bunt positiva egenskaper (och jag har en oled-tv med hdr), så en oled-skärm till datorn är ett självklart framtida köp, men jag vill även ha (väldigt) hög pixeldensitet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast är ju inte bara dpi som är viktigt när det kommer till upplösning och skärmstorlek. ui storlek och skrivbordsyta är imo väldigt viktigt att tänka på. Kör man oskalat så är imo 30" nästan gränsen innan det blir för smått och med 200% så tappar man imo för mycket skrivbordsyta över 24" med 2160p.

Tex 2160p på 27" blir pest eller kolera, antingen suddigt, för litet eller för stort.

5k på 27" med 200% skalning blir imo en bra sweet-spot om man är ute efter hög dpi på skrivbordet med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Skulle jag köra 100% skalning så skulle 30" vara i underkant för 4K. Jag kör 150% som det är nu. 200% och 5K vore bättre (på 27" som sagt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Vad använder du din dator till och vad kör du för skärm just nu?

Vem har inte drömt att få somna på tangentbordet, vakna till och medan man öppnar ögonen möts man av en skärm med så hög DPI att man för en kort stund förväxlar det med en mobiltelefon. Något som man aldrig hade gjort annars när man är så nära skärmen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Gäsp. Det har tagit för lång tid för dem att minska inbränninsproblem med OLED-tekniken för att datorskärmar skulle bli gångbara. Hinner inte slå innan det är utdaterat. QDLED är det som gäller. Då har man alla fördelarna, med tiden lägre produktionskostnader och dessutom ingen inbränning. Det är dugligt för datorskärmar direkt när produktionen kommer igång. Hoppas att faktiska produkter kommer tidigt med. Lär ju komma innan OLED blivit inbränningsfritt i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Spännande! Den stora frågan är hur de hanterar image retention som alla OLED lider av, inte minst på konsument / TV-sidan. Kommer man ned till sub 10 000 kr för 5K 27" kan vi verkligen börja prata!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Gäsp. Det har tagit för lång tid för dem att minska inbränninsproblem med OLED-tekniken för att datorskärmar skulle bli gångbara. Hinner inte slå innan det är utdaterat. QDLED är det som gäller. Då har man alla fördelarna, med tiden lägre produktionskostnader och dessutom ingen inbränning. Det är dugligt för datorskärmar direkt när produktionen kommer igång. Hoppas att faktiska produkter kommer tidigt med. Lär ju komma innan OLED blivit inbränningsfritt i vilket fall som helst.

Antar du menar QLED. Som det ser ut nu så verkar det ta flera år innan de börjar sälja emissive QLED och innan dess är det inte intressant.

https://www.cnet.com/news/qled-vs-oled-samsungs-tv-tech-and-l...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vi som använder 4K på mindre än 30" använder givetvis skalning. Tex kan du köra 200% skalning för att få kristallklara linjer och bokstäver..

OK. Jag tycker det oftast kan bugga ut gränssnitten i vissa applikationer så det är det första jag sätter till 100%. Vid 125-150% blir det suddigt när den skalar om äldre program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Antar du menar QLED. Som det ser ut nu så verkar det ta flera år innan de börjar sälja emissive QLED och innan dess är det inte intressant.

https://www.cnet.com/news/qled-vs-oled-samsungs-tv-tech-and-l...

Samsung verkar ha valt att kalla nuvarande LCD-TV med QD-teknik för QLED, och framtida riktiga QD-apparater för QDLED, QD-LED eller QD LED.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vet inte vad det är med skärmar som gör att det varje gång förväntas flygande enhörningar?

Tydligen ska nya skärmar ha:

  • En färgåtergivning som ännu inte existerar i praktiken (Rec.2020)

  • Hantera en signalbandbredd (4K/120 Hz) som vi förhoppningsvis kan se med färdiga produkter i höst

  • Ha 8K-upplösning

  • Sakna eftersläpseffekt trots 60 Hz-frekvens. Jag räknar kallt med att en spec på 0,1 ms är det ultimata exemplet på hur frikopplad från verkligheten den här specen är.

...och skärmen ska kosta mindre än vad dagens sämsta 4K/60 Hz-skärmar kostar.

Fast det duger ändå inte. Tekniken är ju redan föråldrat. Detta eftersom det ska komma ny teknik (som inte finns ännu) som är så mycket intressantare och bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

OK. Jag tycker det oftast kan bugga ut gränssnitten i vissa applikationer så det är det första jag sätter till 100%. Vid 125-150% blir det suddigt när den skalar om äldre program.

I Mac fungerar det bra, vilket är vad jag uteslutande använder i dagligt bruk. Tvingas jag på Windows så fungerar 200% skalning bra vad jag vet, men som du säger inte udda procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vet inte vad det är med skärmar som gör att det varje gång förväntas flygande enhörningar?

Tydligen ska nya skärmar ha:

  • En färgåtergivning som ännu inte existerar i praktiken (Rec.2020)

  • Hantera en signalbandbredd (4K/120 Hz) som vi förhoppningsvis kan se med färdiga produkter i höst

  • Ha 8K-upplösning

  • Sakna eftersläpseffekt trots 60 Hz-frekvens. Jag räknar kallt med att en spec på 0,1 ms är det ultimata exemplet på hur frikopplad från verkligheten den här specen är.

...och skärmen ska kosta mindre än vad dagens sämsta 4K/60 Hz-skärmar kostar.

Fast det duger ändå inte. Tekniken är ju redan föråldrat. Detta eftersom det ska komma ny teknik (som inte finns ännu) som är så mycket intressantare och bättre.

Så kan man ju säga om det mesta. Sen att en del har lite väl höga förväntningar är en annan sak. Hur som helst är det tråkigt att man 2017 fortfarande inte kan handla en 2560×1440 OLED skärm till en rimlig summa pengar. OLED TV har ju funnits många år nu. Det är väl förmodligen image retention som sätter stopp för detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Tycker inte DPIn är problemet, snarare tvärtom, skulle velat ha den större, runt 40" för 4K är i mitt tycke optimalt för bild- och videoredigering vilket är det jag gör och då skulle priset nästan kunna varit försvarbart, DCI-P3 räcker dock inte för det priset, hade den pallat Rec 2020 däremot. Väntar på en 40" med Rec 2020, frågan är vad en sådan lär kosta och hur länge jag får vänta dock...

Varför behöver den klara 2020?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeyoX:

@morxy49: Det finns många som tycker att 1080p på en 5.5" telefon är för lite, även 1440p anses vara för lite för vissa.

Det börjar bli som audiofili.

Skrivet av Thor:

Säger bara en sak: Est ce le magnifique!

För oss som inte är så bevandrade i franska språket och kulturella referenser dithän, kan du förklara vad du menar?

Skrivet av gluon:

Detta är ett "måste ha"-begär hos mig. Har följt utvecklingen på oled sen ca 12-13 år tillbaka. Jag har väntat med att uppgradera min trotjänare Dell 2405. Man kan ju hoppas att priserna kommer falla snabbare än oled tv, för där var det segt i början.

Beror väl på att det i praktiken bara finns en tillverkare av OLED-panelen, nämligen Lucky Goldstar.
Sony har väl lagt ner allt vad skärmutveckling heter nu.

Skrivet av Aleshi:

Gäsp. Det har tagit för lång tid för dem att minska inbränninsproblem med OLED-tekniken för att datorskärmar skulle bli gångbara. Hinner inte slå innan det är utdaterat. QDLED är det som gäller. Då har man alla fördelarna, med tiden lägre produktionskostnader och dessutom ingen inbränning. Det är dugligt för datorskärmar direkt när produktionen kommer igång. Hoppas att faktiska produkter kommer tidigt med. Lär ju komma innan OLED blivit inbränningsfritt i vilket fall som helst.

Du menar quantom dot? Det är ju ingen skärmteknik direkt utan att sätt att inordna pixlar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian