Permalänk
Medlem

HDMI recorder med HDCP?

Söker en HDMI recorder som har HDCP. Någon som har ett förslag?
Vad jag lyckats googla mig till är att man kan använda en splitter för att (i vissa fall) bli av med HDCP och sedan spela in efter splittern.
Men om nu detta är en känd metod varför finns det då inte en splitter med inspelning?

Någon som känner till en "allt i ett" lösning?
Måste förmodligen byta ut vår inspelningsbara TV-box så vi behöver tömma ut det inspelade till HDD.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Söker en HDMI recorder som har HDCP. Någon som har ett förslag?
Vad jag lyckats googla mig till är att man kan använda en splitter för att (i vissa fall) bli av med HDCP och sedan spela in efter splittern.
Men om nu detta är en känd metod varför finns det då inte en splitter med inspelning?

Någon som känner till en "allt i ett" lösning?
Måste förmodligen byta ut vår inspelningsbara TV-box så vi behöver tömma ut det inspelade till HDD.

Anledningen är att den får hdcp certet från skärmen du kopplar in paralellt med inspelningsboxen altså inte själva splittern som ger hdcp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Söker en HDMI recorder som har HDCP. Någon som har ett förslag?
Vad jag lyckats googla mig till är att man kan använda en splitter för att (i vissa fall) bli av med HDCP och sedan spela in efter splittern.
Men om nu detta är en känd metod varför finns det då inte en splitter med inspelning?

Någon som känner till en "allt i ett" lösning?
Måste förmodligen byta ut vår inspelningsbara TV-box så vi behöver tömma ut det inspelade till HDD.

Vad har du för box?

Tänkte bara på om det inspelade var i något vettigt format i själva orginal hårddisken.

Själv har jag en linuxbox med hårddisk och den hårddisken går komma åt via nätverket.
För över via nätverk till datorns hårddisk kodar om ts filerna med dvb cutter till programstream och bränner på dvd.
Hd inspelningar brukar jag koda om till mkv eller mp4 med ett program som heter handbreak. Blir dock kodade om och alla dvd klarar ej av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Vad har du för box?

Tänkte bara på om det inspelade var i något vettigt format i själva orginal hårddisken.

Själv har jag en linuxbox med hårddisk och den hårddisken går komma åt via nätverket.
För över via nätverk till datorns hårddisk kodar om ts filerna med dvb cutter till programstream och bränner på dvd.
Hd inspelningar brukar jag koda om till mkv eller mp4 med ett program som heter handbreak. Blir dock kodade om och alla dvd klarar ej av.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en Telia IPTV box. Motorola något vill jag minnas.
Har svårt att tro att det skulle ligga i läsbart format på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Anledningen är att den får hdcp certet från skärmen du kopplar in paralellt med inspelningsboxen altså inte själva splittern som ger hdcp.

Jo men det förstår jag.
Men varför finns det inte som en färdig lösning?
http://forumbilder.se/G81T9/split

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Jo men det förstår jag.
Men varför finns det inte som en färdig lösning?
http://forumbilder.se/G81T9/split

anledningen till att inga capture device finns med HDCP är för att det är ett kopieringsskydd för att förhindra inspelning av kopieringsskyddat material

https://sv.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_...

så därför finns inga hdcp certade capture enheter utan man får lösa det med fullösningar typ som den med splittern där hdcp certet lånas från en monitor/skärm som har.

är väldigt få länder som har som vi att privatkopiering är tillåten och det är ok att kopiera filmer osv för privat bruk så därför finns väl ingen direkt marknad för det troligen samt att avgiften för få ha certet tydligen ska vara svindyr.

cature enheter med både in och utgång finns många dock men hjälper inte eftersom enheten med HDCP måste sitta i direktkontakt med källan och överförs inte vidare genom andra enheter.

men visst teoretiskt sett borde det gå att löda i en hdmi parralellt med ingången i en av dessa capture enheter och varför det inte görs så från början istället för en pass through vet jag inte men antagligen något med att det inte är en 100% säker lösning samt att det går runt kopieringsskydd så företag är nog inte så sugna på att ha fingrarna i den kakburken och riskera stämningar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Vad jag kan läsa mig till om boxen så är hårddisken krypterad.
Mjukvaran på boxen är utvecklad av Telia och vad jag förstått så har Telia till och med stängt av analoga utgångar eftersom man kan kopiera via dessa.

Så någon sådan fullösning tror jag inte är möjlig.
Men visst, jag har inte provat. Men jag har mycket svårt att tro att det fungerar.
Med tanke på garanti och att det syns om man öppnat boxen så känns det inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

anledningen till att inga capture device finns med HDCP är för att det är ett kopieringsskydd för att förhindra inspelning av kopieringsskyddat material

https://sv.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_...

så därför finns inga hdcp certade capture enheter utan man får lösa det med fullösningar typ som den med splittern där hdcp certet lånas från en monitor/skärm som har.

är väldigt få länder som har som vi att privatkopiering är tillåten och det är ok att kopiera filmer osv för privat bruk så därför finns väl ingen direkt marknad för det troligen samt att avgiften för få ha certet tydligen ska vara svindyr.

cature enheter med både in och utgång finns många dock men hjälper inte eftersom enheten med HDCP måste sitta i direktkontakt med källan och överförs inte vidare genom andra enheter.

men visst teoretiskt sett borde det gå att löda i en hdmi parralellt med ingången i en av dessa capture enheter och varför det inte görs så från början istället för en pass through vet jag inte men antagligen något med att det inte är en 100% säker lösning samt att det går runt kopieringsskydd så företag är nog inte så sugna på att ha fingrarna i den kakburken och riskera stämningar.

Det är sant att man bör kunna göra en egen splitter...
Ska fundera på det där. Inte helt ointressant.
Men antagligen så kostar en splitter ungefär lika mycket som en HDMI kabel som måste slaktas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Agonotheta:

Absolut.
Jag trodde du skulle byta leverantör eller äger telia boxen?
Om du byter och boxen är din är ju inte mycket du förlorar.

Nästa gång du byter leverantör köp en egen box.
Visst får man pyssla lite men är absolut värt det.

Har Telia verkligen spärrat alla portar?
Även analoga som menat till tjock tv?
Vet att man förlorar i kvalite men det var min plan b lösning använda sig av en dvd recorder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

@Agonotheta:

Absolut.
Jag trodde du skulle byta leverantör eller äger telia boxen?
Om du byter och boxen är din är ju inte mycket du förlorar.

Nästa gång du byter leverantör köp en egen box.
Visst får man pyssla lite men är absolut värt det.

Har Telia verkligen spärrat alla portar?
Även analoga som menat till tjock tv?
Vet att man förlorar i kvalite men det var min plan b lösning använda sig av en dvd recorder.

Vad jag läsa mig till från Telias forum (tror jag) så har de spärrat analoga portar eftersom man kan kopiera där.
Tror det var komponent som det frågades om eftersom det var en gammal TV med HDMI utan hdcp.
Men svaret var typ köp ny TV eller uppgradera den.

Är lite osäker på ägandeförhållandet av boxen.
Tror vi betalade för att slippa månadsavgift på den, men jag vet inte om man får en ny om den strular, vilket den gör just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Agonotheta:

Fult av telia spärra.

Enklaste kanske är att köra någon hdmi lösning.
Finns även hdmi -》 composit.
Man förlorar kvalite.

Men inget är omöjligt.

Körde själv en gång scart -》dvd recoder.

Det tråkigt när man gör kopieringen nästan omöjlig.

Sedan är det inte sagt att om dom nu krypterat hårddisken.
Kan äve signalen vidare vara skyddad...

Permalänk
Medlem

Finns capture card som har HDCP påstår de i alla fall.
Har inte testat.
Ex:
http://www.ebay.com/itm/PCI-E-HDMI-HDCP-Decode-DvD-Blu-ray-TV...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Finns capture card som har HDCP påstår de i alla fall.
Har inte testat.
Ex:
http://www.ebay.com/itm/PCI-E-HDMI-HDCP-Decode-DvD-Blu-ray-TV...

Item location:
Shenzhen,Guangdong, China

njae... jag är tveksam visst inte omöjligt men just kinesiska billiga prytlar brukar ha både en och två lastbilar med salt på sina spec.

baserar det på att om inte kända företag vill kosta på massa tusenlappar för att få sina 1000:- eller mer boxar hdcp certade varför skulle random kinesfabrik göra det och sedan sälja dem för 250:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns capture card som har HDCP påstår de i alla fall.
Har inte testat.
Ex:
http://www.ebay.com/itm/PCI-E-HDMI-HDCP-Decode-DvD-Blu-ray-TV...

Jag har testat billigt HDMI-capture kort från Kina som är väldigt likt det där. Problemet var att jag inte fick någon ordning på färgerna (allting blev rosa-lila). Tyckte också det var lite sisådär med drivrutiner. Jag fick nog ett trasigt kort men det kanske också säger lite om kvaliteten på prylarna.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1349380-hdmi-capture-pa...

Slutade med att jag hittade ett Blackmagic intensity pro begagnat istället (dock inte 4K, men det får duga med 1080i). Säljaren skickade med en HDMI-splitter som tog bort alla problem med HDCP och då kunde jag också titta på TV samtidigt som jag gjorde HDMI capture eftersom splittern gjorde en hdmi till flera. Det allra bästa var att det funkade med capture i Linux så slapp jag använda Windows (jag föredrar Linux). Jag mixtra en del med drivrutin och inställningar för capture (man måste ha samma inställningar som HDMI-signalen annars funkar det inte). Men har till slut fått till det. Funkar bra när man ställt in allting rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Item location:
Shenzhen,Guangdong, China

njae... jag är tveksam visst inte omöjligt men just kinesiska billiga prytlar brukar ha både en och två lastbilar med salt på sina spec.

baserar det på att om inte kända företag vill kosta på massa tusenlappar för att få sina 1000:- eller mer boxar hdcp certade varför skulle random kinesfabrik göra det och sedan sälja dem för 250:-

Detta tycker jag var ett rasistiskt skitinlägg.

Att först vilja bryta mot användarvillkoren för HDCP å ena sidan och sedan förutsätta att en "piratpryttel" inte fungerar för att den dels kommer från Kina och dels för att tillverkaren förmodligen inte betalat licenskostnaderna.

Hur tänkte du där?

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Detta tycker jag var ett rasistiskt skitinlägg.

Att först vilja bryta mot användarvillkoren för HDCP å ena sidan och sedan förutsätta att en "piratpryttel" inte fungerar för att den dels kommer från Kina och dels för att tillverkaren förmodligen inte betalat licenskostnaderna.

Hur tänkte du där?

Ubbe

Läs igen...

Jag sa inte att det inte fungerar sa att det ANTAGLIGEN inte har hdcp certet ...

Men samtidigt ebay kinastuff brukar oftast ha väldigt överdrivna specifikationer som inte alls stämmer med verkligheten.

Ser inte hur det skulle vara rasistiskt att påstå att kinesiska piratkopior ofta har väldigt överdrivna specc på ebay och liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows