Excel mot prisjakts "lägsta pris"

Permalänk
Medlem

Excel mot prisjakts "lägsta pris"

Hej,

Jag är lite sugen på att skapa mig listor i excel med flera datorsystem och enkelt kunna se hur priset mellan dessa ändras under några veckor.

Vet någon här hur man på ett enkelt vis kan få in lägsta priset via prisjakt av en specifik produkt i en cell i excell?
Jag tänker något liknande mot vad man kan göra i google sheets med realtids-valutaväxling där man exempelvis få kursen mellan SEK och AUD genom kommandot "=GoogleFinance("currency:audsek")".
Annars verkar recensionerna här på Sweclockers ha det jag eftersträvar, men det kanske är något som prisjakt hjälpt swec gänget med?

I slutet av recensionen står det något i stil med;
"Bästa pris på AMD Ryzen 7 1800X 3,6GHz Socket AM4 Box without Cooler

Vellinge PC Byggare 5 490 kr
Dustin Home 5 499 kr
Webhallen 5 499 kr"
(länk)

Jag kanske är ute efter något som är i princip omöjligt då prisjakt kanske vill förhindra detta och sätter käppar i hjulet för enkelt länkande?

Edit; det kanske är enklare att få till i google sheets?

Permalänk
Medlem

@Mahti:

Importera från webplats (eller vad det heter på svenska?).
Testade nyss och visserligen så fick jag dra ner hela sidan istället för bara tabelldatan men det går kanske länka med enkla formler så det blir snyggt på ett annat blad?

se blad 1 och 2.

https://ufile.io/c0494

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

@Mahti:

Importera från webplats (eller vad det heter på svenska?).
Testade nyss och visserligen så fick jag dra ner hela sidan istället för bara tabelldatan men det går kanske länka med enkla formler så det blir snyggt på ett annat blad?

se blad 1 och 2.

https://ufile.io/c0494

Grymt, tack
Detta löste första steget - dvs att få priserna in i excel. Om jag förstått detta rätt så är det en statisk bild på vad priserna var den dagen som man använde "importera från webplats"? Vet du om det finns ett smidigt sätt att starta om "importera från webplats" varje gång man startar upp excel-filen?

Och som sagt, att man får hela sidans data i excel löses finfint med att ha det specifika man är ute efter på ett annat blad som du redan visat i ditt exempel.

Permalänk
Medlem

Om du väljer bald1 A1 och sedan en knapp i närheten av hämta från web som heter något i stil med egenskaper eller inställningar så kan du ställa in hur ofta den ska uppdatera informationen.
Annars kan man göra ett macro som körs när filen öppnas som då "trycker" på uppdatera.

Men kolla först inställningarna. Det kanske räcker och gör det mindre komplext för dig om du är ovan Excelanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med andra formler så kan du få sida 2 att se bättre ut också.
I mitt snabba exempel så blev det "0" om länkade cellen var tom.
Om du då istället skriver =om(blad1!A20="";"";blad1!A20)
Nu är det en gissning med A20 och blad1 men du förstår principen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Med andra formler så kan du få sida 2 att se bättre ut också.
I mitt snabba exempel så blev det "0" om länkade cellen var tom.
Om du då istället skriver =om(blad1!A20="";"";blad1!A20)
Nu är det en gissning med A20 och blad1 men du förstår principen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter och klurar på samma problem och hittade den här tråden och försökte hämta på filen men den har raderats. Vill du ladda upp den igen eller kan du beskriva hur du gjorde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sofwil:

Jag sitter och klurar på samma problem och hittade den här tråden och försökte hämta på filen men den har raderats. Vill du ladda upp den igen eller kan du beskriva hur du gjorde?

Tror inte jag har kvar filen.
Vad är problemet? Vad försöker du göra?
Hur långt har du kommit själv?

Skickades från m.sweclockers.com