Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Fin härskarteknik. "Massor av fel" - såsom?

DU säger att tolkarna knappt kostar något alls. Du har fel eftersom dom inte jobbar ideellt - alltså kostar dom. Eller är lärare också nästan gratis? Vaktmästare? Eftersom det råder brist på tolkar av någon anledning skulle man kunna tro att det dessutom riskerar att driva upp priset...

Såvitt jag vet är kommunerna tvungna att tillhandahålla utbildningsplatser. Friskolor är däremot beroende av att man gör ett aktivt val och därför mera måna om sitt rykte.

Det här blir det sista svaret till dig, jag tänker inte jaga siffror för att motbevisa ditt felaktiga påstående, det är ditt ansvar att backa upp det. Jag uppskattar inte heller att du bygger halmgubbar och försöker förvränga mina ord, tolkar arbetar inte gratis, de är bara inte någon stor utgiftspost i det hela, jag arbetar inom skolan och ser var skolorna blöder pengar.

Jag presenterar också fakta när jag kommer med påståenden.

Så, kommer du med några faktagrundade argument så kan vi återuppta diskussionen, annars får du leka själv.

Skrivet av Marke:

Så 2015 skedde det 43815 brott mot brottsbalken? Inom förorterna eller Sverige? Under 2015 behandlades ca 1.5milj brott, en 4% ökning från 2014. Även andelen utsatta för sexualbrott har varierat, men med en tydligare ökning de senaste tre åren. Jag kan möjligtvis tänka mig att bilstölder, inbrott och andra tillgreppsbrott där säkerheten iform av bättre lås/larm minskat. Dödligt våld, dråp, misshandel och annan grov brottslighet har säkerligen ökat sen 1975. Våldsbrott per capita har också ökat. Totala antalet anmälda brott har ju fördubblats sen 1975, och då har befolkningsökningen ökat 22%.

Flyktingar som inte blir självförsörjande och konsumerar fler skattekronor än dem producerar kommer bli till en kostnad. Ett välfärdssamhälle går inte att upprätthålla med stor invandring som inte samtidigt är ekonomiskt lönsam. Om du inte ska fortsätta höja skattekvoten, vilket borde minska konsumering och incitament till investering. På sikt kommer du i ett moment 22 där fortsätter höja skatten på bekostnad av din tillväxt.

Ursäkta, jag var otydlig, det här var de som blivit dömda för brottet vilket kändes som en bättre jämförelse än anmälda brott. Intressant dock att dina gissningar inte direkt har något stöd i siffrorna, 1975 var det visserligen bara 4543 dömda för misshandel/grov misshandel jämfört med 6297 2015, men ser vi till 1995 t.ex så var siffran 9342 och de brotten har kraftigt minskat de senaste åren från toppnoteringen 9874 år 2008.

Återigen, jag har aldrig påstått att vi kommer tjäna pengar på flyktingar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Statistik är ju precis det som många använder för att förvilla. Det finns oräkneliga sätt att vända statistik till att tala för din sak.

Vad det gäller just våldtäkter, så MÅSTE ju statistiken gått upp, enligt följande exempel: Anta att en liten procent av Sveriges män begår en våldtäkt, det ger en viss förekomst av våldtäkter per år. Nu kommer det andra än svenska män till Sverige, och de våldtar i en procentuellt högre frekvens än de svenska männen. Den nya frekvensen av våldtäkter blir alltså, det tidigare genomsnittet PLUS de nytillkomna.

Det behöver du väl inte läsa BRÅ:s statistik för att räkna ut?

Som sagts tidigare, anmälda våldtäkter är inte automatiskt samma sak som faktiska våldtäkter. En ökning av anmälningarna kan bero på flera saker, de som troligen påverkar mest är en ökning av anmälningsfrekvensen (minskning av mörkertalen) och en faktisk ökning av antalet våldtäkter. Vad som är vad är omöjligt att veta. Samtidigt finns det säkerligen fall som anmäls som våldtäkt som egentligen borde rubriceras som något annat och fall som anmäls som något annat men som borde rubricera som våldtäkt. Finns en hel del problem med att titta på statistiken över anmälda våldtäkter och säga att mängden våldtäkter ökat. Detsamma gäller såklar även om siffrorna var omvända.

Nu lyckas jag inte få upp NTUs statistik över våldtäkter, men jag vill minnas att jag vid tidigare tillfälle jämförde statistiken över anmälda våldtäkter och NTUs siffror över våldtäkter så såg man att det var en klar ökning av anmälda våldtäkter med siffrorna i NTU låg någorlunda stabilt fram till 2013 då det började guppa betänkligt i kurvan. Man ska vara medveten om att det är väldigt få i NTU som säger att de blivit våldtagna så felmarginalen bör vara påtagligt hög, men det ger en fingervisning om att det troligen är så att anmälningsfrekvensen ökat påtagligt under 2000-talet. Sedan kan man som sagt aldrig veta vad som är vad, troligen är det kombination av både ökad anmälningsfrekvens och ökad våldtäktsfrekvens. Men man kan inte utgå från statistiken över anmälda våldtäkter och tvärsäkert konstatera att våldtäktsfrekvensen ökat då man som sagt faktiskt inte vet vad ökningen beror på.

Är det troligt att mängden våldtäkter ökat pga ökad invandring under 2000-talet? Ja...

Är det troligt att anmälningsbenägenheten ökat under 2000-talet? Ja...

Är det helt säkert att båda dessa påstående är sanna? Nej...

Använder man statistiken utan att lägga till förbehåll i form av ett "troligt" i sammanhanget så letar man antagligen siffror för att stärka sin världsuppfattning och slå meningsmotståndare i huvudet med snarare än att faktiskt vara intresserad av och förmedla vad siffrorna säger (och inte säger).

Permalänk
Skrivet av Marke:

Som våran polischef?

Rekommenderar denna artikel till dig:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisen_i_Sverige

Läs avsnittet "Kritik"

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lite samma princip som att påstå att våldäkterna har ökat bara för att statistiken säger att antalet anmälda våldtäkter har ökat. Äpplen och päron du vet.

Nu har de kanske ökat, men det blir svårt att bevisa med den statistiken som vi talar om.

Du har rätt i båda påståendena. Men det är ännu svårare att påstå att de minskat.....

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Du har rätt i båda påståendena. Men det är ännu svårare att påstå att de minskat.....

Det har jag aldrig påstått. Dock var det någon i tråden som påstod att de hade ökat och lutade sig mot statistiken vi just diskuterat, för att styrka det påståendet. Just det tillvägagångssättet har jag vänt mig emot.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det har jag aldrig påstått. Dock var det någon i tråden som påstod att de hade ökat och lutade sig mot statistiken vi just diskuterat, för att styrka det påståendet. Just det tillvägagångssättet har jag vänt mig emot.

Okej okej.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Man kan inte använda statistik på ett felaktigt vis, det är just det jag försöker säga.

Du kan däremot göra som så att istället för att använda antal anmälda våldtäkter och förklara dem som att våldtäkterna har ökat bara säga att antal anmälda våldtäkter har ökat, så använder du statistiken på rätt vis.

Det är dock stor skillnad på anmälda våldtäkter och personer dömda för våldtäkt. Det har absolut inget med att förklara bort något att göra utan bara en påpekan att du drar fel slutsats baserat på den statistik du valt ut.

Edit: Sedan när du förstått ovanstående kan det såklart vara intressant med ytterligare ett resonemang. Om antal anmälda våldtäkter har ökat, vad jämför vi med? Det som @Tumnus pratar om är mörkertalen, vilka till viss del kan vara relevanta när man tittar på en ökning.

Du kan ju inte bara räkna de fall där någon DÖMTS för våldtäkt. Att ingen blir dömd för ett givet brott betyder ju inte att det inte begåtts, utan att man inte lyckats binda en gärningsperson till det. Att polisen dessutom knappt har tid att utreda den här typen av grova våldsbrott på senare år gör ju heller inte att uppklarningsfrekvensen ökar.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det här blir det sista svaret till dig, jag tänker inte jaga siffror för att motbevisa ditt felaktiga påstående, det är ditt ansvar att backa upp det. Jag uppskattar inte heller att du bygger halmgubbar och försöker förvränga mina ord, tolkar arbetar inte gratis, de är bara inte någon stor utgiftspost i det hela, jag arbetar inom skolan och ser var skolorna blöder pengar.

Jag presenterar också fakta när jag kommer med påståenden.

Så, kommer du med några faktagrundade argument så kan vi återuppta diskussionen, annars får du leka själv.

Förvränga ord? Du säger att tolkarna är en mycket liten del av kostnaden. Jag säger att dom inte jobbar gratis och förmodligen har en timkostnad inte långt ifrån lärarnas (fast anställd vs timanställd "konsult").

Var är fakta när det gäller kostnaden, jag ser inte att du presenterat något som styrker din tes att de skulle jobba näst intill ideellt?

Du som jobbar inom skolan kan ju tala om vad dom kostar. Det är väldigt svårt att hitta specifika siffror eftersom dom som sagt behändigt nog är inbakade i andra utgiftsposter.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

De Svenska skatterna är så höga att alla jag känner som är/varit framgångsrika i sina karriärer har under stora delar av sina liv bott utomlands. Detta då det helt enkelt inte är så "sexigt" att betala 60% skatt när man får vänta tre månader på ett läkarbesök eller feministisk snöröjning som stänger ner Stockholm.

Sverige tappar något otroligt på detta. Inte bara i skatteintäkter utan även sk braindrain. Personligen tycker jag att en maxgräns borde vara 50% samt att vi måste sätta tryck på våra politiker att förvalta våra pengar på bästa sätt.

Tillbaka med tjänstemannansvaret som Palme tog bort för folkvalda politiker. Dvs att man inte kan sitta på en offentlig post och bete sig hursomhelst med skattemedel utan påföljd.

//Ridder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Där gissar jag att de flesta är överens - skatterna går upp, samtidigt som vi får mindre och mindre samhällsservice tillbaka. Så, vart tar pengarna vägen?

Den skatt jag betalar har gått ned tusentals kronor de senaste åren. Sedan jobbskatteavdraget infördes betalar jag 25000:- mindre i skatt om året.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Den skatt jag betalar har gått ned tusentals kronor de senaste åren. Sedan jobbskatteavdraget infördes betalar jag 25000:- mindre i skatt om året.

Fast nu är ju skatten påväg uppåt igen, trots att samhällsservicen fortsätter att försämras, som ett brev på posten. (S)tandardlösingen på alla problem - höj skatten - men några konkreta planer på andra åtgärder finns såklart inte.

Här kan den som vill göra lite räkneövningar och titta några år bakåt i tiden: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatte...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ridder:

De Svenska skatterna är så höga att alla jag känner som är/varit framgångsrika i sina karriärer har under stora delar av sina liv bott utomlands. Detta då det helt enkelt inte är så "sexigt" att betala 60% skatt när man får vänta tre månader på ett läkarbesök eller feministisk snöröjning som stänger ner Stockholm.

Ingen betalar väl 60%. Tittar man på skattetabell 32, som är rätt vanlig, så är det högsta man kan komma upp i 57% och då får man tjäna över 2 miljoner i månaden. Ska man komma upp i 50% skatt på lön så behöver man tjäna över 166400 i månaden.

Vårdens tillkortakommanden kan förstås diskuteras men det lär inte bli bättre av att ge vården mindre pengar i alla fall.

Citat:

Sverige tappar något otroligt på detta. Inte bara i skatteintäkter utan även sk braindrain. Personligen tycker jag att en maxgräns borde vara 50% samt att vi måste sätta tryck på våra politiker att förvalta våra pengar på bästa sätt.

Sätter vi maxgränsen till 50% så gynnas de som tjänar över 166000, inga andra. Snarare skulle man med största sannolikhet få höja skatten för de som tjänar mindre för att kompensera intäktsbortfallet från höginkomsttagarna. Tycker du verkligen att det är en bra idé? Ta pengar från de fattigare och ge till de rikare? Mer än vad vi redan gör i form av ränteavdrag, RUT, ROT osv. då förstås.

Många i denna tråd tar upp Laffer-kurvan som att det är bevis för att vi betalar för mycket skatt, men då missförstår man vad den innebär. Den optimala skattenivån (toppen på kurvan) är inte fastställd och varierar förstås betänkligt beroende bland annat på vad man får ut av skatten och hur lätt det är att smita från att betala skatt. Det finns en forskarrapport från 2005 som hävdar att Sverige är det enda av de undersökta länderna som ligger över denna optimala nivå, men denna rapport är kontroversiell och dessutom har vi haft kraftiga skattesänkningar sedan dess så att vi nu ligger under några av länderna i undersökningen som enligt den ligger under det optimala skatteuttaget.

Så kallad Brain Drain är inte heller ett problem i Sverige på nationell nivå. Högutbildade flyr inte landet i särskilt stor utsträckning och inflyttning av desamma är på en hyfsat hög nivå.

Citat:

Tillbaka med tjänstemannansvaret som Palme tog bort för folkvalda politiker. Dvs att man inte kan sitta på en offentlig post och bete sig hursomhelst med skattemedel utan påföljd.

//Ridder

Det kan vara en bra idé, dock har vi förstås redan möjligheter att åtala tjänstemän som begår tjänstefel vilket innefattar beslutsfattande som får skadliga konsekvenser, men det har inte så mycket med skattediskussionen att göra.

Permalänk
Medlem

Det blir så tekniskt. Skattefrågan är för mig mer filosofisk eftersom ingen förhåller sig till den på ett 100% rationellt vis.

Den här bilden av att trygghetsfunktioner fungerar sämre och att "vanligt folk" som tjänar mellan 15-90k/mån (ja, alla dessa kan placera sig själva i medelinkomstfacket) får sämre valuta för sina skattepengar är jag genuint orolig för. Det finns tyvärr bara så många frågor och problem en statsmakt kan hantera åt sin befolkning på ett bra sätt under den rådande globala neokorporatismen. Handlingsutrymmet är snävt och det måste krävas nästan övernaturliga förmågor hos politiker att kunna navigera mellan dessa ljusstrimmor (handlingsutrymme) samtidigt som man inte tappar riktning, ideologi och förankring till den politiska rådande diskursen. Som i alla projekt så är framgången beroende av hur många som delar tillräckligt stora delar av en vision om vart man är på väg och hur man ska ta sig dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ursäkta, jag var otydlig, det här var de som blivit dömda för brottet vilket kändes som en bättre jämförelse än anmälda brott. Intressant dock att dina gissningar inte direkt har något stöd i siffrorna, 1975 var det visserligen bara 4543 dömda för misshandel/grov misshandel jämfört med 6297 2015, men ser vi till 1995 t.ex så var siffran 9342 och de brotten har kraftigt minskat de senaste åren från toppnoteringen 9874 år 2008.

Återigen, jag har aldrig påstått att vi kommer tjäna pengar på flyktingar.

Om det minskat från 08 till idag var inte mitt påstående.
Faktum är antalet anmälda brott fördubblats sen 75. Och hur ser polisens statistik ut kring misshandelsfall? Har den ökat sen 75? 2010 hade dem en uppklarning på 18.3% på misshandelsfall, 2016 var siffran på 12.6%. Polisens brottsuppklarning var betydligt bättre förr än idag kan jag lova dig.

Med din logik har vi fått en minskning av brottsligheten om vi låter brottslingar gå fria och misslyckas med fällande dom, då har plötsligt inte gärningen existerat.

Handlagda brott misshandel, inkl grov :
2014: 83 375st (13% personuppklaring)
2016: 86 536st (11%)

Uppklarade brott misshandel inkl grov:
1975: 13 257st
2011: 43 355st

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Om det minskat från 08 till idag var inte mitt påstående.
Faktum är antalet anmälda brott fördubblats sen 75. Och hur ser polisens statistik ut kring misshandelsfall? Har den ökat sen 75? 2010 hade dem en uppklarning på 18.3% på misshandelsfall, 2016 var siffran på 12.6%. Polisens brottsuppklarning var betydligt bättre förr än idag kan jag lova dig.

För det första kan vi bara spekulera i huruvida uppklarningen har något att göra med polisens effektivitet, allmänhetens benägenhet att anmäla/överanmäla eller av andra anledningar, så det blir svårt att diskutera. Ditt löfte blir märkligt i sammanhanget, ja du kan säkert lova att polisen hade bättre % tidigare, men du kan inte ge en säker förklaring till varför, bara spekulera.

Citat:

Med din logik har vi fått en minskning av brottsligheten om vi låter brottslingar gå fria och misslyckas med fällande dom, då har plötsligt inte gärningen existerat.

Här bygger du en halmgubbe och lägger ord i min mun, jag anser att det är mer rättvist att se till uppklarade brott eftersom vi då i högre utsträckning kan avgöra att ett brott faktiskt föreligger än att bara se till anmälningar. Punkt.

Citat:

Handlagda brott misshandel, inkl grov :
2014: 83 375st (13% personuppklaring)
2016: 86 536st (11%)

Uppklarade brott misshandel inkl grov:
1975: 13 257st
2011: 43 355st

Först och främst förstår jag inte poängen mellan din jämförelse 2014-2016, vad ville du säga med den?

Sen känner jag inte riktigt igen dina siffror från de jag hittat, det är möjligt att polisen klarade upp dubbelt respektive mer än fyrdubbelt så många brott som personer faktiskt blev dömda eller att domarna i regel innefattade mer än en person, men jag får inte riktigt ihop det.

Enligt tabellen i "Lagföringsbeslut efter huvudbrott, åren 1975–2015." så beskriver BRÅ att det föll 4543 domar gällande misshandel/grov misshandel 1975 och 9393 2011. BRÅ själva refererar statistiken till; "Kriminalstatistik, Rättsstatistisk årsbok, Statistisk årsbok och Statistiska Meddelanden (R 11 SM)".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen betalar väl 60%. Tittar man på skattetabell 32, som är rätt vanlig, så är det högsta man kan komma upp i 57% och då får man tjäna över 2 miljoner i månaden. Ska man komma upp i 50% skatt på lön så behöver man tjäna över 166400 i månaden.

Vid en årsinkomst strax över 605 000 kronor stiger marginalskatten på arbetsinkomster med 3 procentenheter på grund av att jobbskatteavdraget då börjar att reduceras. Denna förändring genomfördes år 2016.

Vid en årsinkomst på 651 800 kronor, den övre brytpunkten, ökar den statliga inkomstskatten med fem procentenheter. Ökningen efter den övre brytpunkten är det som ofta kallas för värnskatt. Då stiger marginalskatten till 60 procent.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Som våran polischef?

Just Dan Eliasson är tillsatt politiskt. Det handlar mindre om produktivt arbetsliv och mer om kontakter i det fallet.

Skrivet av Dylanator:

Statistik är ju precis det som många använder för att förvilla. Det finns oräkneliga sätt att vända statistik till att tala för din sak.

Vad det gäller just våldtäkter, så MÅSTE ju statistiken gått upp, enligt följande exempel: Anta att en liten procent av Sveriges män begår en våldtäkt, det ger en viss förekomst av våldtäkter per år. Nu kommer det andra än svenska män till Sverige, och de våldtar i en procentuellt högre frekvens än de svenska männen. Den nya frekvensen av våldtäkter blir alltså, det tidigare genomsnittet PLUS de nytillkomna.

Det behöver du väl inte läsa BRÅ:s statistik för att räkna ut?

Ännu en gång. Det är anmälningar.. inte genomförda brott som man för statistik över. Problemet med ditt argument är att du verkar tra ett = mellan dessa. Vilket är helt felaktigt.

Skrivet av Dylanator:

Vem har påstått det?

Skrivet av Micke O:

Du kan ju inte bara räkna de fall där någon DÖMTS för våldtäkt. Att ingen blir dömd för ett givet brott betyder ju inte att det inte begåtts, utan att man inte lyckats binda en gärningsperson till det. Att polisen dessutom knappt har tid att utreda den här typen av grova våldsbrott på senare år gör ju heller inte att uppklarningsfrekvensen ökar.

Samma argument kan ju läggas på de som anmälts också. Bara för att man blivit anmäld så betyder det inte att man gjort brottet.

Skrivet av videopac:

Sluta mata vänstertrollen och diskutera istället skatterna

Ouch.. det hade gjort ont.. om man var ett vänstertroll dvs och det där inte var en floskel baserad på förutfattade meningar av någon vars argument kanske inte är de bästa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Här bygger du en halmgubbe och lägger ord i min mun, jag anser att det är mer rättvist att se till uppklarade brott eftersom vi då i högre utsträckning kan avgöra att ett brott faktiskt föreligger än att bara se till anmälningar. Punkt.

Gör det nästa gång då, presentera siffror över antalet uppklarade brott istället för antalet dömda. Du tror väl ändå inte att alla brott är personuppklarade? att i alla mål har åtal väckts? Isåfall kan du ju stryka samtliga mord/dråp/misshandel dödlig utgång där gärningsman fortfarande är okänd. Punkt är slut.

Skrivet av Yorg:

Sen känner jag inte riktigt igen dina siffror från de jag hittat, det är möjligt att polisen klarade upp dubbelt respektive mer än fyrdubbelt så många brott som personer faktiskt blev dömda eller att domarna i regel innefattade mer än en person, men jag får inte riktigt ihop det.

Enligt tabellen i "Lagföringsbeslut efter huvudbrott, åren 1975–2015." så beskriver BRÅ att det föll 4543 domar gällande misshandel/grov misshandel 1975 och 9393 2011. BRÅ själva refererar statistiken till; "Kriminalstatistik, Rättsstatistisk årsbok, Statistisk årsbok och Statistiska Meddelanden (R 11 SM)".

Tabell 2.1 uppklarade brott 1950-2013
Tabell 300 handlagda brott efter om utredning har bedrivits eller ej, personuppklarningsprocent, lagföringsprocent.
Källa:Kriminalstatistik, Rättsstatistisk årsbok, Statistisk årsbok

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Vid en årsinkomst strax över 605 000 kronor stiger marginalskatten på arbetsinkomster med 3 procentenheter på grund av att jobbskatteavdraget då börjar att reduceras. Denna förändring genomfördes år 2016.

Vid en årsinkomst på 651 800 kronor, den övre brytpunkten, ökar den statliga inkomstskatten med fem procentenheter. Ökningen efter den övre brytpunkten är det som ofta kallas för värnskatt. Då stiger marginalskatten till 60 procent.

Ja, marginalskatten stiger, som den bör. Men det spelar väl ingen roll för diskussionen egentligen, den totala skatt som en person får betala för arbetsinkomster går aldrig så högt som till 60%, vilket sas i inlägget jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Just Dan Eliasson är tillsatt politiskt. Det handlar mindre om produktivt arbetsliv och mer om kontakter i det fallet.

Ja och där föll hans naturlag, angående "man arbetar upp sig till ett", han har aldrig gripit en brottsling, han har aldrig jobbat i yttre tjänst.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Ja och där föll hans naturlag, angående "man arbetar upp sig till ett", han har aldrig gripit en brottsling, han har aldrig jobbat i yttre tjänst.

Det förklarar iof inte hur man fick de kontakter man har. Kanske man jobbat till sig dem? Oberoende så är just posten som polischef en post man tillsätts på av politiker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ouch.. det hade gjort ont.. om man var ett vänstertroll dvs och det där inte var en floskel baserad på förutfattade meningar av någon vars argument kanske inte är de bästa.

Haha, så kan man ju se det. Jaja, jag har inte tid att tjafsa så förtvivlat som vissa har här i tråden; dock är det inte så konstigt att man får en uppfattning om politisk hemvist när man läser inlägg efter inlägg som pekar åt ett visst håll.

Skrivet av snajk:

Ja, marginalskatten stiger, som den bör. Men det spelar väl ingen roll för diskussionen egentligen, den totala skatt som en person får betala för arbetsinkomster går aldrig så högt som till 60%, vilket sas i inlägget jag svarade på.

Som den bör? Det bör den visst inte, det är ingen naturlag att man skall straffa de som anstränger sig. Själv skulle jag kalla det naturvidrigt

Och, jodå, pratar vi om det totala skattetrycket så går det visst så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Haha, så kan man ju se det. Jaja, jag har inte tid att tjafsa så förtvivlat som vissa har här i tråden; dock är det inte så konstigt att man får en uppfattning om politisk hemvist när man läser inlägg efter inlägg som pekar åt ett visst håll.

Som den bör? Det bör den visst inte, det är ingen naturlag att man skall straffa de som anstränger sig. Själv skulle jag kalla det naturvidrigt

Och, jodå, pratar vi om det totala skattetrycket så går det visst så högt.

En till halmgubbe där det insinueras att höginkomsttagare tjänar mer just för att de anstränger sig mera

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Den förstnämnda av personerna gör nytta, men den senare kan vi väl ändå diskutera. Uppenbart så verkar gängse normer för kritik inte vara aktuella för vissa personer. Som reflektion då så kan jag väl slänga upp vilka förnamn som är aktuella i de brottsutredningar jag kommer i kontakt med (snett från sidan), det är vanliga svenssonförnamn (brotten är allt från misshandel, bilbomber till mord), men det är ju inte lika intressant.

Skulle du kunna lägga ut siffror på dina reflektioner, eller strider det mot något kontrakt? Jag är genuint intresserad. Mest för att jag inte tror dig. Det är sånt här som händer när myndigheter och regeringen (hurmp....BRÅ!) myglar med fakta. Då får man söka statistik hos Springare eller random personer på Sweclockers...
Självklart begår svenskar grova brott, ett nyligen uppmärksammat fall som direkt ploppar upp i minnet är den där anabolapumpande kackerlackan som stod och hoppade på sin flickvän tills hon dog, och som några år tidigare misshandlat en helt okänd man till döds ute på gatan, men som p.g.a. Sveriges fjantiga lagar satt inne i max 3-4 år. Efter första dödsmisshandeln borde han fått livstid (alltså äkta livstid, inget jävla svenskt livstid där man får resning efter 5 år), eller dödstraff. Jag blir så arg och besviken. Men faktum kvarstår, icke etniskt svenskar begår hutlöst mer brott än etniskt svenskar.

Skrivet av Henrik21:

UO14, stor del berör ju folk som varken tidigare eller nu är aktuella för anställningar. Men visst, blir du som infödd utkonkurrerad av någon som inte kan språket så är det väl kanske dags att fundera över vad du gjort för fel istället för att lägga skulden på samhället?

Nu förstår jag ingenting. I första meningen, vilka syftar du på? Gravt handikappade? För hur kan man annars "varken tidigare eller nu" vara aktuell för anställning?!
Jag vet inte riktigt hur du gled in på andra meningen...men ok. Om jag som infödd blir utkonkurrerad av någon som inte kan språket så ska han/hon ha en eloge, men enbart om arbetsgivaren gjorde valet p.g.a. kompetens, INTE p.g.a. kostnadsskäl. Vi får aldrig släppa lös arbetsmarknaden utan tyglar, där är jag och LO helt överens. Tror du polackerna väljs till byggen för deras utmärka kreativitet och byggkänsla!? Jo men tjena.

Men nu är ju bilden du ger inte direkt överensstämmande med dagens Sverige, eller hur? Vilken grupp är det som, generellt, saknar arbete, etniskt svenskar eller invandrare (infödda eller ej)?

Att sen storföretag i teknikbranschen (t.ex. Ericsson) hittar kompetens på annat håll i världen är en naturlig del av globaliseringen (som jag också har en del att tycka till om..). Men då är det som sagt p.g.a. kompetens, något som i förlängningen stärker Sverige.

Skrivet av Henrik21:

Eller så kanske det är dags för visst mått av källkritik på t.ex. Springare istället för att okritiskt köpa allt som sägs från den mannen?

Fast har du märkt att debatten som blev efter hans första uttalanden aldrig handlade huruvuda han ljög eller ej? Det är som att alla redan vet hur illa det ligger till, men blundar för det!? Jag behöver inte Springare's statistik, jag har mina egen observationer som jag samlat på mig under mitt liv, och ja jag litar på mig själv. Jag har också läst BRÅ's rapport från 2005. Saker och ting har inte precis blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Gör det nästa gång då, presentera siffror över antalet uppklarade brott istället för antalet dömda. Du tror väl ändå inte att alla brott är personuppklarade? att i alla mål har åtal väckts? Isåfall kan du ju stryka samtliga mord/dråp/misshandel dödlig utgång där gärningsman fortfarande är okänd. Punkt är slut.

Tabell 2.1 uppklarade brott 1950-2013
Tabell 300 handlagda brott efter om utredning har bedrivits eller ej, personuppklarningsprocent, lagföringsprocent.
Källa:Kriminalstatistik, Rättsstatistisk årsbok, Statistisk årsbok

Du kan väl ta och svara på hela posten istället för att bara saxa ut valda delar? Blir lite märkligt annars.

Sen ser jag inte varför jag ska presentera uppklarade brott istället för antal dömda, bägge har sina meriter och sina svagheter och det är väl bara bra att bägge siffror lyfts fram?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det förklarar iof inte hur man fick de kontakter man har. Kanske man jobbat till sig dem? Oberoende så är just posten som polischef en post man tillsätts på av politiker.

Ja då ska man inte vara förvånad att det tenderar att gå åt pipsvängen när man bedriver någon form av nepotism eller vänskapskorruption i våra viktigaste samhällspositioner. En polischef ska ha lång erfarenhet av polisverksamhet och vara politiskt neutral något annat vore rent idiotiskt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du kan väl ta och svara på hela posten istället för att bara saxa ut valda delar? Blir lite märkligt annars.

Sen ser jag inte varför jag ska presentera uppklarade brott istället för antal dömda, bägge har sina meriter och sina svagheter och det är väl bara bra att bägge siffror lyfts fram?

Vad vill du att jag ska svara på? Tycker jag har svarat så gott jag kan. Du sa "jag anser att det är mer rättvist att se till uppklarade brott" samtidigt som du presenterade antalet dömda. Bägge siffrorna är bra att dem lyfts fram, men dem är inte samma sak.

Angående 2014-16 handlagda misshandelsfall visade jag på att: misshandelsfallen ökar, samtidigt som uppklarningsprocenten minskar, vad händer då om man bara tittar på antalet dömda? Då kan man ju tro att brottsligheten gått ner eftersom antalet dömda minskat. Dvs din tes om att antalet dömda är ett bevis på minskad brottslighet stämmer inte.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Det finns många onödiga myndigheter som vi klarar oss utan. Vi kan därför kapa utgifter utan att försämra viktiga saker som vård och skola.

Kan du inte skriva vilka vi inte behöver? Vi som inte vet vill veta vilka som är onödiga.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Korruption och r-vslickeri, vissa jobb går att få den vägen än idag. Men andelen personer som inte får kämpa för att få den plats minskas för varje år. Visst har barn olika förutsättningar men när de flesta barn har tillgång till internet och en egen dator som är snabbare än en Pentium 2a, så börja genast ursäkterna för att inte ha tillgång till medel för att utbilda sig minskas. När jag var liten så var det framförallt rika barn som hade datorer och kom före, vi mindre fattiga fick jobba hemma och hade ingen möjlighet till att tjäna pengar ute.

Alla individer har dock ej samma förutsättningar då våra gener och miljö är annorlunda, miljö så tänker jag på umgängeskrets.

Problemet med socialism tycker jag är att det är svårt för vissa att hålla fingrarna borta från syltburken. Sverige ska sänka miljarder hit och dit, skaffa en fond för tusan och låt var och en skänka så mycket den vill, vem vet det kanske blir fler miljoner till projekt som Nordkoreas kärnvapenprogram än idag? Men de som skänker pengar gör det frivilligt.
Sedan visst, sverige skänker mat till nordkorean, så att staten kan ta ut mer pengar från dem till att bygga t.ex kärnvapen.
*edit*
Att få skattemedel och statliga tjänster genom korruption, betyder inte att det ändå är att jobba sig uppåt för att få platsen.

Att däremot få ett helt vanligt IT jobb med välbetald lön, ja allt ungdomen behöver är internet och en dator som gärna är kraftigare än en P2. Sparar ungdomen ihop pengar genom jobba ute och skaffar sig en Pentium 4, ja då har den en dator som duger åt alla IT-studier tills högskolan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Korruption och r-vslickeri, vissa jobb går att få den vägen än idag. Men andelen personer som inte får kämpa för att få den plats minskas för varje år. Visst har barn olika förutsättningar men när de flesta barn har tillgång till internet och en egen dator som är snabbare än en Pentium 2a, så börja genast ursäkterna för att inte ha tillgång till medel för att utbilda sig minskas. När jag var liten så var det framförallt rika barn som hade datorer och kom före, vi mindre fattiga fick jobba hemma och hade ingen möjlighet till att tjäna pengar ute.

Alla individer har dock ej samma förutsättningar då våra gener och miljö är annorlunda, miljö så tänker jag på umgängeskrets.

Problemet med socialism tycker jag är att det är svårt för vissa att hålla fingrarna borta från syltburken. Sverige ska sänka miljarder hit och dit, skaffa en fond för tusan och låt var och en skänka så mycket den vill, vem vet det kanske blir fler miljoner till projekt som Nordkoreas kärnvapenprogram än idag? Men de som skänker pengar gör det frivilligt.
Sedan visst, sverige skänker mat till nordkorean, så att staten kan ta ut mer pengar från dem till att bygga t.ex kärnvapen.
*edit*
Att få skattemedel och statliga tjänster genom korruption, betyder inte att det ändå är att jobba sig uppåt för att få platsen.

Att däremot få ett helt vanligt IT jobb med välbetald lön, ja allt ungdomen behöver är internet och en dator som gärna är kraftigare än en P2. Sparar ungdomen ihop pengar genom jobba ute och skaffar sig en Pentium 4, ja då har den en dator som duger åt alla IT-studier tills högskolan.

Tyvärr är det så. Alla har inte samma grundförutsättningar utan olika diagnoser samt ekonomin hos den lokala skolan gör så att ens studier kan bli lidande. Socialism är en fin tanke men problemet är som du säger.. allt för många som är där och vill snatta ur syltburken. Därför måste man skjuta in mer pengar och då tar dessa lymlar mer sylt istället. I slutändan blir det väldigt kostsamt.

Skrivet av Marke:

Ja då ska man inte vara förvånad att det tenderar att gå åt pipsvängen när man bedriver någon form av nepotism eller vänskapskorruption i våra viktigaste samhällspositioner. En polischef ska ha lång erfarenhet av polisverksamhet och vara politiskt neutral något annat vore rent idiotiskt.

Det där dock inte per automatik sant. Polischefen må vara en politiskt tillsatt position men det betyder inte att det är nepotism över det hela. Faktum är att jag betvivlar att Eliasson är tillsatt där pga. vänskapskorruption utan ser man på hans meritlista så är den ganska gedigen.. Problemet med polisen är långt ifrån något han orsakat själv heller. Det var hans föregångare som började spara pengar på att omstrukturera polisväsendet. Det Eliasson fått göra är att ta upp resterna och förvalta dem så gott det går. Att han sedan ibland kommer ut med en groda baserad på hans politiska åsikter är egentligen bara väntat.. han är ju ändå människa. Politisk neutralitet är bara en politisk utopi. Människor kan inte vara politiskt neutrala.. Detta märker man fort om man går in i en skola, ett polishus eller på Åhléns. Det man kan göra är att försöka vara så objektiv man bara kan..

Visa signatur