Fin härskarteknik. "Massor av fel" - såsom?
DU säger att tolkarna knappt kostar något alls. Du har fel eftersom dom inte jobbar ideellt - alltså kostar dom. Eller är lärare också nästan gratis? Vaktmästare? Eftersom det råder brist på tolkar av någon anledning skulle man kunna tro att det dessutom riskerar att driva upp priset...
Såvitt jag vet är kommunerna tvungna att tillhandahålla utbildningsplatser. Friskolor är däremot beroende av att man gör ett aktivt val och därför mera måna om sitt rykte.
Det här blir det sista svaret till dig, jag tänker inte jaga siffror för att motbevisa ditt felaktiga påstående, det är ditt ansvar att backa upp det. Jag uppskattar inte heller att du bygger halmgubbar och försöker förvränga mina ord, tolkar arbetar inte gratis, de är bara inte någon stor utgiftspost i det hela, jag arbetar inom skolan och ser var skolorna blöder pengar.
Jag presenterar också fakta när jag kommer med påståenden.
Så, kommer du med några faktagrundade argument så kan vi återuppta diskussionen, annars får du leka själv.
Så 2015 skedde det 43815 brott mot brottsbalken? Inom förorterna eller Sverige? Under 2015 behandlades ca 1.5milj brott, en 4% ökning från 2014. Även andelen utsatta för sexualbrott har varierat, men med en tydligare ökning de senaste tre åren. Jag kan möjligtvis tänka mig att bilstölder, inbrott och andra tillgreppsbrott där säkerheten iform av bättre lås/larm minskat. Dödligt våld, dråp, misshandel och annan grov brottslighet har säkerligen ökat sen 1975. Våldsbrott per capita har också ökat. Totala antalet anmälda brott har ju fördubblats sen 1975, och då har befolkningsökningen ökat 22%.
Flyktingar som inte blir självförsörjande och konsumerar fler skattekronor än dem producerar kommer bli till en kostnad. Ett välfärdssamhälle går inte att upprätthålla med stor invandring som inte samtidigt är ekonomiskt lönsam. Om du inte ska fortsätta höja skattekvoten, vilket borde minska konsumering och incitament till investering. På sikt kommer du i ett moment 22 där fortsätter höja skatten på bekostnad av din tillväxt.
Ursäkta, jag var otydlig, det här var de som blivit dömda för brottet vilket kändes som en bättre jämförelse än anmälda brott. Intressant dock att dina gissningar inte direkt har något stöd i siffrorna, 1975 var det visserligen bara 4543 dömda för misshandel/grov misshandel jämfört med 6297 2015, men ser vi till 1995 t.ex så var siffran 9342 och de brotten har kraftigt minskat de senaste åren från toppnoteringen 9874 år 2008.
Återigen, jag har aldrig påstått att vi kommer tjäna pengar på flyktingar.
7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW