Det verkar som att du missförstått hela grejen med Chromecast. Du kan definitivt från din dator styra upp vad som ska visas på din tv. Du kan tex via din dator välja om du ska streama Gilmore Girls från Netflix, Game of Thrones från HBO eller en kattvideo från Youtube. Så du kan styra det lika lätt via din dator som via mobilen.
Vilket stöd är det du saknar annars? I stort sett alla streamingtjänster har stöd för Chromecast idag och du kan streama i stort sett alla videoformat du har nerladdat från datorn via Videostream, allting superenkelt när du väl fått igång allt. Du behöver inte dela eller skicka några filer på nätverket alls, utan välj bara vad du vill köra så startar det på din TV.
Jag hoppas att greppar det hela till slut och får igång allting som det ska, det är verkligen något som jag inte kan leva utan nu när man blivit bortskämd med enkelheten.
Tänk Cromecastenheten som en slags "Motagare" som du sänder till. Du har problem med att ställa in programmen som skall sända till den, det betyder att Cromecasten funkar som den skall.
Någon kanske kan beskriva steg för steg hur du confar din Plex spelare så den sänder till din Cromecast. Ni är ju på samma nätverk så det skall inte vara något problem. Tog mig typ 10 min att få igång allt. Det var 3 år sen så jag minns inte längre, men svårt var det inte.
Ok, låt mig säga att jag vill via datorn streama Twitch och svtplay. Hur skulle jag göra det via datorn?
Jag vet att Chromecast är en mottagare, men problemet är att jag inte hittar hur jag väljer vad Chromecasten ska ta emot (jag vet telefon appar fungerar, men då behöver jag appar till allt). Nu vet jag ju om Videostream, men är det den enda appen? Prövade plex men den hittade inte Chromecasten och det känns mer som ett serverprogram (vilket jag tror det är) än ett sätt att enkelt streama filer.