Permalänk
Medlem

Kompressorkylning likt vapochill?

Blev lite nyfiken och letade runt på nätet om det likt för 10-15 år sedan idag finns något kompressorkit att handla likt vapochill lightspeed eller prometia mach?

Är det någon som ens använder sådant idag?

Jag har en kompis som använde sig av just vapochills lightspeed men han tyckte att det blev för tungt att släpa med på lan och att det blev problem ibland med kondens.

Är det någon som idag kör kompressorkylt och finns det någon som säljer sådant idag eller har det helt dött ut?

Permalänk
Medlem

Kan inte vara många som kör det som en 24/7 lösning men säkert en del som kör extremöverklockning. (

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det finns kvar lite olika, men det ger sällan mycket nog för att vara försvarbart.

http://www.ldcooling.com/shop/24-l till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det såg ju lovande ut men det känns endå lite sketchy att ha som 24/7 kylning, men jag antar väll att det är svårt att ha en lika säker lösning som en custom loop som endå är säker nog.

Ganska dyrt också närmare 15k 🤔

Kommer man upp i dom summorna då tror jag att jag lägger ner hela idén för då är det som någon sa, absolut inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kempa:

Ja billigare tror jag inte du kommer undan med då det är en så pass ovanlig form av kylning... om du nu inte hittar en beggad/knåpar ihop en egen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Roligt med andra som tar upp phase-change kylning. Har en prometeia mach1 hemma i garderoben. Hade varit skoj och fixa ett custom fäste och se hur en amd ryzen beter sig i minusgrader. En dag kanske !

Permalänk
Skrivet av siefer:

Roligt med andra som tar upp phase-change kylning. Har en prometeia mach1 hemma i garderoben. Hade varit skoj och fixa ett custom fäste och se hur en amd ryzen beter sig i minusgrader. En dag kanske !

Tyvärr rätt säker på att din prometia inte skulle ha en chans med en Ryzen då den alstrar "lite" mer värme än vad en socket 939cpu gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tyvärr rätt säker på att din prometia inte skulle ha en chans med en Ryzen då den alstrar "lite" mer värme än vad en socket 939cpu gjorde.

Beror på om den är omgasad eller inte, jag byggde om en för QX6950X som klarade att hålla -31c vid 230w load.

Den skulle utan problem klara av dagens CPUer med.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Jag körde med Vapochill Lightspeed upp t.o.m. i7-980X på s1366 men då hade den rejäla problem att hantera värmeutvecklingen under load.
Funderade på att gasa om den men då den också förde väldigt mycket väsen för att köras som spelburk gav jag upp på den och bytte till AIO.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0