Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Damponmyboard:

Ser sjukt kul ut när man ser den bilden du postade! men kollar man gameplay och ser en relativt tom bana med blå kulor som ska hoppas över ,tycker jag det ser tråkigt ut... Hur är det är det lite bra bossfights osv eller känns det lite tomt?

Det är boss fights på varje nivå och du ändrar karaktär efter varje bossfight. De gamla koderna funkar med till Wonderboy.
Du samlar ihop pots pengar för att köpa vapen, armor eller sköld.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Amiibo Zelda 30th Anniversary + Smash bros link

Det går att förhandsboka 30 jubileums amiibon på CDON Releasedatum: 2017-09-30.

179:- st Lite bättre priser än de på tradera som gick på 1789:-

Permalänk
Medlem

Vart så mörkrädd av priserna på amiibo och tillgängligheten att det vart att köpa NFC-kort och göra egna. Känns något smidigare att ha med sig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vart så mörkrädd av priserna på amiibo och tillgängligheten att det vart att köpa NFC-kort och göra egna. Känns något smidigare att ha med sig också.

Snyggt!

Jag var inte riktigt lika seriös, körde http://zipnfc.com/nfc-tag-hard-pvc-disc-and-3m-glue-ntag215.h...

Permalänk
Medlem

Såg inte dumt ut det heller! På bilden ligger de i sina fickor, men sedan satt jag och tejpade med genomskinlig packtejp halva natten, så nu ser de laminerade ut (tråkig skarv på mitten då tejpen är 48mm och korten 55mm så man fick dra två bitar). Helst skulle jag velat köra med dubbelhäftande tejp och sedan laminera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Det går att förhandsboka 30 jubileums amiibon på CDON Releasedatum: 2017-09-30.

179:- st Lite bättre priser än de på tradera som gick på 1789:-

Fattar inte vart man får tag i dem till switch? Eller fungerar dom som fungerar till Wii U till Switchen med? Finns det någon sammanställning på amiibos och vad dom gör för nytta för BOTW som jag isf är intresserad av endast?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Akerhage:

Fattar inte vart man får tag i dem till switch? Eller fungerar dom som fungerar till Wii U till Switchen med? Finns det någon sammanställning på amiibos och vad dom gör för nytta för BOTW som jag isf är intresserad av endast?

De gamla som är till Wii U funkar för switch med.
Finns ett antal guider om vad för saker du får i BTOW.

Item guide
Sen angående nfc power tags etc. de gamla nfc:n kan göra att du bannas från att använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Sen angående nfc power tags etc. de gamla nfc:n kan göra att du bannas från att använda dem.

Huh?

Permalänk

Ska sälja min Switch tänkte jag, om jag tar bort mitt konto och nintendolink finns spel kvar på konsollen då som jag köpt i e-shopen?

Tänkte alltså inte återställa den, gör en ny användare som nästa person får använda och länka sitt nintendo account till. Tar bara bort mitt. Men finns spelen kvar tro?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar starkt på ett köp av Wonder Boy men undrar hur det ser ut med en fysisk lansering. Har du koll på detta också @Tiamat ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Jag funderar starkt på ett köp av Wonder Boy men undrar hur det ser ut med en fysisk lansering. Har du koll på detta också @Tiamat ?

De sa att de visste inte kan komma senare men då köper jag den med.

Physical release?
The game is a digital download only. We are investigating the possibility of doing a physical release later, however if it happens it probably wouldn’t be for all platforms/regions and may be in limited quantities. We are looking into it; please bear we us that physical goods may not be at our reach and few studios at this point know how to manufacture them e.g. Switch games. So it may or may not happen.

Källa

Ska inte förväxlas med Monsterboy som troligtvis ska bli fysisk release:

Går att förhandsbeställa på CDON vilket är med än vad FDG Entertainment har lovat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

De sa att de visste inte kan komma senare men då köper jag den med.

Physical release?
The game is a digital download only. We are investigating the possibility of doing a physical release later, however if it happens it probably wouldn’t be for all platforms/regions and may be in limited quantities. We are looking into it; please bear we us that physical goods may not be at our reach and few studios at this point know how to manufacture them e.g. Switch games. So it may or may not happen.

Källa

Ska inte förväxlas med Monsterboy som troligtvis ska bli fysisk release:

https://sickr.files.wordpress.com/2017/03/monster_boy_vote.jpg?w=640
Går att förhandsbeställa på CDON vilket är med än vad FDG Entertainment har lovat

Stort tack för snabbt svar!
Synd att inget är klart, iallafall med Wonder Boy, men får bli ett köp av digitala utgåvan. Bra pris och även om MetaCritic-betyget inte var alltför högt är det bra nog. Mario Kart om en vecka men då jag spelat det spelet en hel del så är det inte superbrottom för min del. Men lutar av att förboka fysisk utgåva även av den.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade i enlighet med §9 (all handel hör hemma i marknaden)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wargreymon:

Såg inte dumt ut det heller! På bilden ligger de i sina fickor, men sedan satt jag och tejpade med genomskinlig packtejp halva natten, så nu ser de laminerade ut (tråkig skarv på mitten då tejpen är 48mm och korten 55mm så man fick dra två bitar). Helst skulle jag velat köra med dubbelhäftande tejp och sedan laminera.

Dessa kanske skulle passa?

https://alphaspel.se/491-bradspel/6837-ffg-european-sleeves-c...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad har ni som haft en dålig vänster Joy con gjort? Köpte switch idag. Den tappar synk konstant. Kan jag gå tillbaka till affären o köra en doa? Just nu har jag bara lust att göra ett återköp på hela konsolen.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av K-D][Aramis:

Vad har ni som haft en dålig vänster Joy con gjort? Köpte switch idag. Den tappar synk konstant. Kan jag gå tillbaka till affären o köra en doa? Just nu har jag bara lust att göra ett återköp på hela konsolen.

Jag hade lämnat tillbaka den på en gång. De som har spelat och lämnat in den har antingen fått den raderad eller fått behålla sina filer. Vilket inte är så kul om man har typ 100 timmar spelade på Zelda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jag hade lämnat tillbaka den på en gång. De som har spelat och lämnat in den har antingen fått den raderad eller fått behålla sina filer. Vilket inte är så kul om man har typ 100 timmar spelade på Zelda.

Det tråkiga är att jag satte på ett skärmskydd för 200kr det första jag gjorde. Fan då.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av K-D][Aramis:

Det tråkiga är att jag satte på ett skärmskydd för 200kr det första jag gjorde. Fan då.

Ta med allt och påpeka det med skärmskyddet med. Det kan vara så att du kanske endast får joycon utbytt. Någon annan frågade om han kunde byta sin trasiga joycons mot en prokontroller och lägga mellanskillnaden, det hade ett flertal säljare gjort utomlands.

Vet även att några har åkt till Bergsala och de har fixat problemet rätt snabbt. Men kanske ingen möjlighet för dig om du bor en bit bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag fick nya joycons när mina strulade och behövde inte byta någon konsol.

Permalänk
Medlem

Åkte tillbaka till Netonnet precis. De kan byta ut bara joyconen om jag vill! De hade inga switchar i lager nu men skulle komma in till veckan. Det känns bra ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Åkte tillbaka till Netonnet precis. De kan byta ut bara joyconen om jag vill! De hade inga switchar i lager nu men skulle komma in till veckan. Det känns bra ändå

Gott att de kunde hjälpa dig!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Bokade Mario kart nu. Älskar det spelet och kommer förmodligen spela det rätt mycket. Men det känns inte helt bra att lägga 599kr på ett spel man redan har. Nån sorts step up-program hade varit trevligt. (Nej, vill inte använda mitt wii u mer än nödvändigt)

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Bokade Mario kart nu. Älskar det spelet och kommer förmodligen spela det rätt mycket. Men det känns inte helt bra att lägga 599kr på ett spel man redan har. Nån sorts step up-program hade varit trevligt. (Nej, vill inte använda mitt wii u mer än nödvändigt)

Jo, det fungerar ju bättre på tex. iOS där man kan använda samma spel och appar på alla telefoner, plattor och andra enheter (TV, Klockor, etc) med samma system. Utan att behöva betala på nytt igen.

Samma sak börjar det även bli på Xbox och Windows. Dels så är Xbox 1 bakåtkompatibel med allt fler XB360-titlar, och dels så kommer det allt fler spel som har licenser som funkar på Xbox, dator/platta, etc, utan att betala på nytt (är dock frivilligt för utvecklarna, och inget tvång).

Tycker absolut att Nintendo borde premiera sina trogna kunder som väljer att stanna kvar inom deras ekosystem över tid, och att även köpa flera olika typer av Nintendo-enheter, utan att behöva köpa om alla spel på nytt (för full kostnad igen).

Lite snålt av Nintendo kan man tycka (men de har säkert räknat på det där misstänker jag).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Jo, det fungerar ju bättre på tex. iOS där man kan använda samma spel och appar på alla telefoner, plattor och andra enheter (TV, Klockor, etc) med samma system. Utan att behöva betala på nytt igen.

Samma sak börjar det även bli på Xbox och Windows. Dels så är Xbox 1 bakåtkompatibel med allt fler XB360-titlar, och dels så kommer det allt fler spel som har licenser som funkar på Xbox, dator/platta, etc, utan att betala på nytt (är dock frivilligt för utvecklarna, och inget tvång).

Tycker absolut att Nintendo borde premiera sina trogna kunder som väljer att stanna kvar inom deras ekosystem över tid, och att även köpa flera olika typer av Nintendo-enheter, utan att behöva köpa om alla spel på nytt (för full kostnad igen).

Lite snålt av Nintendo kan man tycka (men de har säkert räknat på det där misstänker jag).

Nu är det ju samtidigt bara Microsoft som är så snälla och till stor del pga att de tappat övertaget de hade under förra generationen. PS4 säljer väldigt mycket bättre än PS4, vi hade inte sett samma fokus och generösitet om Xbox One sålt och varit populärare än PS4.

Själv köpte jag Last of Us till PS3 digitalt på PSN och förväntade mig att få en digital PS4-utgåva av samma spel till PS4 men Sony backade på sitt löfte och alla som ville spela spelet på PS4 fick köpa om spelet.
Och Microsoft gör stor skillnad på vilken form av licens spelen har, är de digitala så kan man få Xbox Anywhere om titeln i fråga ingår i det rätt smala biblioteket som stödjer detta. Köper man Xbox One-spel på skiva får man köpa om spelet på PC.
Dock kvittar licensformen för Xbox 360-bakåtkompatibilitetsläget men samtidigt är det bara Xbox One som stödjer detta. Personligen hade jag gärna sett att detta börjar fungera även på PC, hade varit riktigt nice.

Vad gäller Nintendo så är det två helt olika plattformar som är inkompatibla med varandra. Inget som utesluter att något sådant skulle komma, förr eller senare lär det nog komma någon form av program för att föra över sina Wii/Wii U och 3DS-köp till Switch och då borde den digitala Mario Kart 8 Wii U-utgåvan kunna konverteras till en Switch-utgåva. Ett stort problem som behöver åtgärdas är att fram tills Switch så kopplades köpen till konsollen, inte kontot medans det sedan Switch kopplas till kontot, inte hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Och Microsoft gör stor skillnad på vilken form av licens spelen har, är de digitala så kan man få Xbox Anywhere om titeln i fråga ingår i det rätt smala biblioteket som stödjer detta. Köper man Xbox One-spel på skiva får man köpa om spelet på PC.

Stämmer. Det är helt korrekt. Glömde att förtydliga det.

Detta är (iaf. i dagsläget) bara möjligt gällande elektroniska licenser där man har en viss kontroll på ägaren/användaren av licensen har rätt att köra spelet.

Även Sony har annonserat att de kommer att börja erbjuda utvecklare att ge sina kunder samma typ av cross-overlicens mellan PC och PS4, men vet inte hur långt de kommit med de planerna än.

Ser gärna att det kommer mer på det området gällande Microsofts utvecklare (men även Sonys i framtiden). Det är långt ifrån bra, och skulle kunna bli mycket bättre (även om det går åt rätt håll).

Tycker däremot att Apple med iOS är ett bra föredöme här.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Stämmer.

Detta är bara möjligt gällande elektroniska licenser (där man har en viss kontroll på ägaren/användaren av licensen har rätt att köra spelet).

Även Sony har annonserat att de kommer att börja erbjuda utvecklare att ge sina kunder samma typ av cross-overlicens mellan PC och PS4, men vet inte hur långt de kommit med de planerna än.

Ser gärna att det kommer mer på det området gällande Microsofts utvecklare (men även Sonys i framtiden). Det är långt ifrån bra, och skulle kunna bli mycket bättre (även om det går åt rätt håll).

Tycker däremot att Apple med iOS är ett bra föredöme här.

Precis, undantaget är ju Xbox 360 med skivor. Microsoft var galet generös här. Hade gärna sett den lösningen för andra spel. Stoppa i PS4, Xbox One, Wii U-skivan eller vad man nu har i en annan konsoll/PC och använda skivan som licens och gör det möjligt att spela versionen av spelet på plattformen man stoppat in spelmediat i. Förutsatt att spelet släppts för plattformen förstås.
Vore möjligt men beror helt på oss kunder som måste kräva något sådant.

Har du någon länk om att Sony börjat tillåta detta? Jag har missat det själv, låter ganska intressant.

Apples fördel är ju att de knappt gjort något på 10 år. Sedan iPhone lanserades 2007 så har produktutbudet varit identiskt med nylanserade uppdaterade modeller allt eftersom utvecklingen gått framåt. Relativt enkelt att supporta, värre för typ alla andra som bytt arkitekturer och liknande. Även om Microsoft även här är ett bra exempel på något företag som gått längre än alla andra i och med Xbox 360-stödet för Xbox One.

För övrigt har jag väntat ett tag på att Apple fokuserar på nästa stora grej. Steve Jobs har verkligen lämnat ett tomrum, hände betydligt mer på hans tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad gäller Nintendo så är det två helt olika plattformar som är inkompatibla med varandra. Inget som utesluter att något sådant skulle komma

Exakt. Även om det är naturligare att ge tillgång inom samma plattform, så måste det inte nödvändigtvis hänga ihop.

Man skulle kunna, om man så ville, ha ett gemensamt ekosystem med licenser som fungerar cross-over mellan olika plattformar (förutsatt att utvecklarna har spelen på bägge plattformarna i fråga, och att de går med på det).

Jag har licenser på som tex. Traktor (DJ-programvara), Lightroom (fotoredigering), Bitwig (musikproduktion), Microsoft Office, som har licenser som ger mig rätt använda de cross-over mellan helt olika plattformar (med olika ägare) som Windows och MacOS.

Nintendo skulle, om de så ville (även om jag är tveksam till att de vill), kunna erbjuda kunder och utvecklare samma sak.

Förväntar mig inte att de hjälper till att erbjuda cross-plattform till andras plattformar (som tex på Microsofts Windows eller Xbox, eller Apples MacOS eller iOS), men däremot mellan Nintendos egna (olika) plattformar om spelen finns tillgängliga för båda/flera av de (och utvecklarna/förlagen går med på det).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du någon länk om att Sony börjat tillåta detta? Jag har missat det själv, låter ganska intressant.

Inte att de börjat, men har läst att Sony annonserat att de har ambitionen att göra det.

(Skall googla och se om jag hittar eller känner igen något kring det.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, undantaget är ju Xbox 360 med skivor. Microsoft var galet generös här. Hade gärna sett den lösningen för andra spel. Stoppa i PS4, Xbox One, Wii U-skivan eller vad man nu har i en annan konsoll/PC och använda skivan som licens och gör det möjligt att spela versionen av spelet på plattformen man stoppat in spelmediat i.

Hade varit grymt fint håller jag med om!

Tror dock att det dessvärre kan bli problem med att förhindra kloning av skivor och illegalt nedladdade ISO-filer (går kanske att lösa, men tror att det kan bli lite svårare kontroll med just copyright/licens-skydd mellan olika plattformar).

Skulle även kunna bli lite kompabilitetsproblem (gäller att alla tillverkare i sina OS, och OS-uppdateringar, testar och stödjer konkurrenters filformat på optisk media).

Så rent tekniskt skulle det kanske gå mellan olika plattformar, men tror mer på en rent elektronisk licens är lättare att hålla reda på och stödja. Att det går mellan X360 och X1 är ju mycket beroende på att det är samma tillverkare (Microsoft) bakom bägge enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte att de börjat, men har läst att Sony annonserat att de har ambitionen att göra det.

(Skall googla och se om jag hittar eller känner igen något kring det.)

Checkade och gällde kommande streaming av PS4-spelen från Sonys servrar till PC, och inte kod som kör lokalt (lite som nVidias lösning, och även den tjänst som Sony haft för PS3-spel tidigare):
http://blog.us.playstation.com/2017/03/13/playstation-now-str...

Inte riktigt så bra som jag trodde, då det inte räcker med den licens du har för PS4-spelet idag, utan du måste ha en separat prenumeration på tjänsten.

Visa signatur