Permalänk
Medlem

Bygga PC för att matcha konsoll

Som titeln antyder är jag intresserad av vad för delar jag behöver för att bygga en PC som får samma prestanda som en Xbone S. Jag vet inte så mycket om hårdvara och ännu mindre hur man "konverterar" konsollens hårdvara till grafikkort till PC.

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Som titeln antyder är jag intresserad av vad för delar jag behöver för att bygga en PC som får samma prestanda som en Xbone S. Jag vet inte så mycket om hårdvara och ännu mindre hur man "konverterar" konsollens hårdvara till grafikkort till PC.

Den bygger på PC-delar så det är rätt lätt att bara konvertera rätt av så.
Stoppa i ett gammalt Radeon 7850 eller ett RX 455 eller snabbare så har du mer grafikprestanda än Xbone S. I Xbone sitter det en 8-kärnig variant av Jaguar-processorn som finns i Athlon 5350, de finns inte att köpa som konsument, men tänk typ 8-kärnig Intel Atom.
Men även om du bygger en PC med precis lika specifikationer kan det vara svårt att få till det med att få motsvarande spel att fungera lika bra. De har gjort en del nedbantningar i som ofta inte går att härma på PC, så inställningarna kommer ofta vara högre hur man än gör, utöver det så är Xbox-versionen gjord för att enbart gå på den hårdvaran och inget annat och utan Windows och annat. Så för att en PC ska matcha med sina högre inställningar kan det vara bra att ha lite starkare processor än vad som är i en Xbone.