Haha... ja du.
Uhm det var precis det som var poängen med min kommentar. Han använder sig av Asps material... Asps material visar att sympatierna ligger skevt mot samhället.
När det gäller i vilken utsträckning medierna verkar ha vridit mer åt ena eller andra hållet säger din källa Jesper"För forskning finns det faktiskt, inte minst när det gäller mediernas bevakning av de politiska partierna under valrörelser." Jag tror att påverkan på rapporteringen under all den tid som är mellan valrörelserna, dvs den dagliga rapporteringen, kan antas vara mätbar.
Påverkan på rapportering beskrivs (I Asps material från 2011, dvs en av källorna till det material som du ansett styrka det du säger) som "Frågan är komplicerad, men mot bakgrund av den forskning som existerar inom området talar mycket för att den enskilde journalistens partipolitiska åsikter påverkar nyhetsrapporteringen i begränsad omfattning i förhållande till andra, viktigare faktorer. ". Dvs inte mycket, men lite.
Här är mer text, från Asps material (Asps material från 2006 sid 21): "I journalistkåren är miljöpartiet och vänsterpartiet kraftigt överrepresenterade och moderater och socialdemokrater underrepresenterade. Men får den bristande representativiteten hos journalistkåren något genomslag i nyhetsrapporteringen om politik?
Svaret är naturligtvis komplicerat, men en grundläggande förutsättning är att den bristande representativitet som utmärker journalistkåren i sin helhet också finns hos den förhållandevis begränsade grupp av journalister som dagligen formar den bild som allmänheten får av politiken i våra nyhetsmedier. ...". I gruppen med "mycket stort" inflytande över den politiska nyhetsrapporteringen är MP- och V-sympatisörer inte lika överrepresenterade som i övriga grupper av journalister.
Med andra ord...Om du väljer en källa som drar slutsatser från Asp kan det vara värt att kolla igenom Asps material (Jag tror någon nämnde "grundkällor") så att det pekar i samma riktning som de slutsatser du drar från ... de slutsatser Jesper drar från Aps material.
Läs Asps material från 2011. Här kommer länk igen: http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1374/1374612_svenska-journ... (Se sidan 90 och framåt, massor av spännande info)
Att tolka data som att "befintlig statistik hävdar motsatsen" känns med andra ord som att dra en för stark slutsats åt ett håll när data pekar åt ett annat. Det kanske mest var en teoretisk fråga/gissning när du skrev det i och för sig. I så fall har du fått lite ny kunskap nu av den källa som du råkade snubbla på.
Eller menar du nu att din källa inte är tillförlitlig? Eller kanske att det egentligen inte riktigt går att objektivt bevisa vare sig det ena (vriden rapportering) eller andra påståendet (neutral rapportering)? Då vore det i och för sig märkligt att begära just "konkreta bevis".
När du säger att public service ligger närmast neutral bland media i sin rapportering (enligt Asp) vad menar du då? Jag lyckas inte hitta den texten/det diagrammet någonstans.
Jag hittar dock andra texter där man beskriver studier som visat på att journalister i hög grad väljer en nyhetsvinkling som stämmer överens med den egna ideologin.
Om man samtidigt betänker Asps material från 2011 sidan 225 så tycker jag att en totalt sett vinklad rapportering inte vore helt orimlig.... "Vänsterpartiet har också en starkare ställning i public service än i dagspressen. Inom public service sympatiserar över 80 procent med de rödgröna partierna (v+s+mp).".
Och så din "den viktigaste punkten" : "Att någon har sympatier betyder inte att de agerar på dem"...det är väl ett ganska självklart påstående. Omöjligt att falsifiera eller styrka. Varför ens länka till källor om det var det som var poängen?
Dock: Om tusen vänsterpartister fick välja vilka topp 3 som är dagens samhällsviktiga nyhet är det enligt mig mycket troligt att de flesta av dem skulle välja en annan uppsättning än om tusen moderater fick göra samma sak.
Aja, summa summarum: Läs igenom dina källor (och källornas källor) om du nu vill använda dom för att styrka något argument.