Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

PuyoPuyo är ett spel som har sin tekniska bakgrund i Dr Mario men med målsättning att få ett liknande spel som funkade bättre i tävlingar, vilket också har funnits många av i Japan där spelet har varit populärt.

Så gillar du Dr Mario så är PuyoPuyo mycket bättre ifall du frågar mig, Nedan är en video om just det.

Samt spelet innehåller Tetris, bästa Tetris varianten på någon av Dagens plattformar också då Ultimate Tetris från Ubisoft är totalt skräp.

https://www.youtube.com/watch?v=_RBUItn-xoQ

Gillar grymt Dr Mario, men även alltid gillat Tetris, så detta måste jag testa!

Tack för tipset och videointron.

Missat detta helt innan då jag tyvärr aldrig ägt någon Sega-hårdvara.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gillar grymt Dr Mario, men även alltid gillat Tetris, så detta måste jag testa!

Tack för tipset och videointron.

Missat detta helt innan då jag tyvärr aldrig ägt någon Sega-hårdvara.

Ett ganska så bra demo finns på Switch så rekommenderar att testa den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

@Damponmyboard: Fast det var det för många jag kör dessutom med en dongel (åkte in och ut ett 20 tal ggr) men med Hori kabeln fungerar det stabilt.
Men iaf u har kommit in online men kommer inte in längre och du har ny router. Kan du lämna tillbaka den nya routern?

Hade du bott nära VBG hade jag försökt att hjälpa dig. Har du provat att byta DNS med?
Du har ingen LAN-adapter hemma för att testa utan trådlöst?

Dns? Jag har tyvärr ingen lan-adapter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Ett ganska så bra demo finns på Switch så rekommenderar att testa den.

Har ingen Switch (än) och är lite för dyrt (tom. för mig) att köpa bara för att testa (och spela), men låter som ett bra alternativ om man gillar denna typ av spel och har en Switch.

Skall försöka se om det möjligtvis finns någon annan version eller klon (till datorn, xbox eller mobilt). Ser kul ut!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Damponmyboard:

Dns? Jag har tyvärr ingen lan-adapter

Du kan ändra DNS nummret på din Switch vissa gör även detta så de kan spela spel på nätet eller använda youtube.

Skrivet av :

From the HOME menu, select the System Settings (wrench) icon.
Select "Internet Settings", then "Connection Settings."
On the connection settings screen, select the connection file, then select "Change Settings."
Select the right arrow, then select "DNS."
On the following screen, where it says "Auto-Obtain DNS," select "No," then select "Detailed Setup."
Select "Primary DNS," then hold down the left arrow to delete the existing DNS (it defaults to zeros).
Enter 8.8.8.8 and select "Ok" to return to the DNS screen.
With this and all following entries, make sure to include the '.' between each number.
Select "Secondary DNS," then enter 8.8.4.4 and select "OK" twice to return to the Edit Connection Settings screen.
Select "Save," then "OK." Select "Test" to begin the connection test.

Källa Nintendo US

Notera: "If anyone is having issues with wifi before or after changing DNS, the best thing to do is: HOLD DOWN THE POWER BUTTON > THEN POWER OFF / RESTART THE SYSTEM... THEN POWER IT BACK ON AND TEST WIFI.. This should clear any old DNS cache causing issues"

Men du kan ladda ned och använda e-shop så då hade jag testat med en LAN-adapter.

Permalänk
Skrivet av AKA_Rappen:

Är inte förvånad att de skulle påstå nått sånt, iom att i USA har de ju exklusivitet mellan flera stora kedjor när det kommer till produkter. Har svårt förstå varför Nintendo tillåter sånt hända. Fast det kanske är så stort tryck från butikerna eller nått. Jag är bara glad att vi inte behöver jaga amiibos i flera butiker runt om i landet..

Det är tur, men däremot blir priset fortfarande ett problem... Jag var redan emot 149 när figurerna först kom ut särskilt då man köpte de mest av samlings skäl, men nu är standardpriset på 199-299 beroende på amiibo figur vilket är lite överdrivet enligt mig. För jag tror knappast USA har samma högt pris.

Permalänk

Testade ansluta mitt Nintendo Switch till min mobil och då gick det att ansluta till ett race ( visst jag blev utkastad men det är längre än jag kommit tidigare)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

@anders190:

Håller med om att det är skitversionerna (instabila, och med undermålig prestanda och undermålig kylning) som nätbolagen skickar med eller säljer till sina inte ont anande kunder.

Själv så minns jag inte vad mina heter just nu, men har en bra ifrån Netgear och en bra ifrån Asus (har för mig de kostade mellan 1500-2000 stycket).

Zyxel har säkert något bättre också.

D-Link skulle jag aldrig någonsin köpa eller använda (oavsett prisklass). Där går gränsen.

Sant.
Själv är jag sugen på att bygga något eget, bättre och mer feature-rika routrar idag är oftast väldigt dyra och vill nog hellre ha något jag kan styra lite över när det väl blir något nytt. Nu har jag inga 1000/1000-planer i dagsläget men utrustning som klarar av en sådan anslutning vore bra. 200kr till på min anslutning så har jag just en sån anslutning. Strax över 500kr/månad i mitt fibernät.

D-Links dyrare produkter är bra men exakt hur de står sig idag vet jag inte. Dock har jag en ick-känsla av deras produkter, trots DIR 655 som var en av de bästa routrarna för sin tid, pga ett USB-anslutet ADSL-modem vi hade hemma för 15 år sedan eller så. Ugh vad den vad dryg att använda....

Permalänk
Inaktiv

Äntligen fått tag i Sport Bike också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Det är tur, men däremot blir priset fortfarande ett problem... Jag var redan emot 149 när figurerna först kom ut särskilt då man köpte de mest av samlings skäl, men nu är standardpriset på 199-299 beroende på amiibo figur vilket är lite överdrivet enligt mig. För jag tror knappast USA har samma högt pris.

Priset kan jag hålla med om är rätt högt, när de kom och kostade 149-179kr var jag dock inte speciellt intresserad. Men av nån anledningen så började jag. tror allt började med att jag köpte zero suit samus och sen fortsatte det där ifrån. Men vad priserna gäller i USA tror jag de betalar max 14,99 dollar.. tror jag har sett nån amiibo som guardian gå för 17,99 eller 19,99 på subredditen för amiibo. I USA är det som sagt galet där de jagar exklusiva till visa affärer.. usch hade inte hållet på då kan jag säga. Gillar att gå in på en butik och slänga ner allt i en varukorg sen vara klar Men håller som sagt med att priserna är höga, fast det kan man ju säga om mycket när det kommer till spel idag.

Skrivet av martinot:

Har sagt det förut; tycker hela grejen att jaga dockor är rätt märklig (för de som inte har den sidan/hobbyn). Hade Nintendo varit smarta så hade de släppt DLC/koder på normalt sätt som alla andra.

Jag har det som en kul sidogrej/hobby även om jag samtidigt anser mig själv vara en samlare, dock så går jag inte upp i småbitar om jag inte får tag i en amiibo. Sen vet jag inte om definitionen docka är korrekt, figur passar bättre och jag tror den är korrekt. Sen kan jag tycka att Nintendo kunde gott och väl släppa just DLC till de spel som de passar till t.ex. Zelda BotW att du en gång om dagen kan få föremålen som kommer från varje respektive amiibo ifrån just Zelda figurerna. Sen kunde de samtidigt ha amiibos som man kan köpa och både få samlings objektet och DLC via NFC, känns som det hade varit en lyckad situation för alla.

Sen när det kommer till varför Nintendo gör som de gör och släpper amiibos har nog till stor del att göra med succén hos t.ex. skylanders samt att Nintendo har alltid varit företaget som valt att gå sin egna väg och inte kollat på vad konkurrensen gör, både till det bättre och sämre. Men antar att det är väl det som gör Nintendo till Nintendo och att de fortfarande är kvar i marknaden än idag.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Testade ansluta mitt Nintendo Switch till min mobil och då gick det att ansluta till ett race ( visst jag blev utkastad men det är längre än jag kommit tidigare)

Ok.

Då tyder nog mycket på att det är just kombinationen med din router och Nintendos produkter/tjänster som inte fungerar. Ivf. inte utan att gå och göra vissa specifika inställningar som fungerar för Nintendo (checka länkar med Nintendos FAQ:er och tips ovan).

Det positiva är att då är det bekräftat att det inte är något skumt med ditt Nintendokonto eller liknande.

Prova även en Ethernetadapter med kabel direkt till routern. Finns massvis med billiga prisvärda USB-baserade, som du även kan använda till PC/Mac och andra produkter hemma. Då kan man enkelt utesluta att det är WiFi, och trådlöst som spökar för dig.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Så istället för att köpa en router köp en LAN-adapter istället då. Det är nästan ett måste om man ska spela online.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Så istället för att köpa en router köp en LAN-adapter istället då. Det är nästan ett måste om man ska spela online.

Men jag vill spela bärbart

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Prova även en Ethernetadapter med kabel direkt till routern. Finns massvis med billiga prisvärda USB-baserade, som du även kan använda till PC/Mac och andra produkter hemma. Då kan man enkelt utesluta att det är WiFi, och trådlöst som spökar för dig.

Tyvärr så funkar inte alla billiga Lan-adapters till Switch finns lista på vilka som fungerar på google. Sen 3.0 USB som flera rekommenderar fungerar inte fult ut då Nintendo inte har släppt 3.0 uppdateringen till Switch.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Men jag vill spela bärbart

Går att länka Lan adaptern till Wifi-sändare i vägguttag som sen funkar som wifi sen är det inte så billigt men det går.

The Nintendo Switch uses Wi-Fi to connect to the internet but to increase the signal you can use a wired connection by using a USB to Ethernet Dongle or you can use Powerline Wi-Fi Adapters to get a better wireless signal.

Permalänk
Skrivet av W2Best:

Får inte heller online att fungera.

Har följt alla instruktioner Nintendo ger.
PS4 och PC funkar alltid fint att spela online.
3ds och Switch funkar aldrig.
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det...

Har du fortfarande inte löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Tyvärr så funkar inte alla billiga Lan-adapters till Switch finns lista på vilka som fungerar på google. Sen 3.0 USB som flera rekommenderar fungerar inte fult ut då Nintendo inte har släppt 3.0 uppdateringen till Switch.

Ok, bra tips. Då kan det nog vara värt att vänta lite.

Har de senaste 5-6 åren vägrat att köpa gamla produkter med långsamma USB2-interface, när det finns snabbare USB3-varianter. Inte minst gällande Ethernetadaptrar så skulle jag nog isf. avvakta till kommande firmwareuppdateringar, istället för att gå på gamla USB2-saker man egentligen inte vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Jag kör faktiskt samma gamla "no name"-adapter jag hade till Wii U. Den fungerar rakt av. Inga superhastigheter, men stabilt och fint. Trådlösa är nog tekniskt snabbare, men.. trådlöst. #kabelforlife

Ska dock erkännas att det fungerar prima handhållet med. Men, principen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag kör faktiskt samma gamla "no name"-adapter jag hade till Wii U. Den fungerar rakt av. Inga superhastigheter, men stabilt och fint. Trådlösa är nog tekniskt snabbare, men.. trådlöst. #kabelforlife

Ska dock erkännas att det fungerar prima handhållet med. Men, principen!

Japp!

Trådlöst är ju oftast bra mycket bekvämare (använder det själv extremt mycket), men kabel kommer nog att nästan alltid vara mindre störningskänsligt, stabilare och snabbare. Så är det bara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Uhm, varför då?
Ping mot Bredbandskollens server via Gbit ethernet är 3 millisekunder. Via .11ac är den 4 ms. Låg latens i all ära, men trådlös uppkoppling i hemmet presterar faktiskt bra nuför tiden.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av EntropyQ3:

Uhm, varför då?
Ping mot Bredbandskollens server via Gbit ethernet är 3 millisekunder. Via .11ac är den 4 ms. Låg latens i all ära, men trådlös uppkoppling i hemmet presterar faktiskt bra nuför tiden.

Varför för att jag åkte ut ett 20 tal ggr. om du inte har detta problem så visst kör inte med det.
Sen är det andra som också har detta problem med Switch fast det har bra router/bredband wifi.

Permalänk

Någon som fått Online på Switchen att fungera med en TP-Link router? Jag har märket Archer C7 och matchmaking fungerar inte över huvud taget, får bara error code 2618-0516. Har provat att sätta en statisk IP adress till Switchen samt sätta upp en DMZ, men felet består. Någon som har en susning vad som kan göras? Sjukt störigt att det inte går att lira MK8.

Permalänk
Skrivet av coolkalle:

Någon som fått Online på Switchen att fungera med en TP-Link router? Jag har märket Archer C7 och matchmaking fungerar inte över huvud taget, får bara error code 2618-0516. Har provat att sätta en statisk IP adress till Switchen samt sätta upp en DMZ, men felet består. Någon som har en susning vad som kan göras? Sjukt störigt att det inte går att lira MK8.

Jag har samma problem låt mig veta om du hittar en lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolkalle:

Jag har samma problem låt mig veta om du hittar en lösning!

Vilka Internetleverantörer har ni och fungerar det att spela andra spel online på Switch eller annan konsol?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@iller: Kör Bahnhof. På Switch fungerar ingenting som har med matchmaking att göra (Varken Splatoon 2 betan, MK8 eller Tetris har funkat) men att gå på eshopen samt hämt uppdateringar fungerar. Enda andra konsolen här är PCn, men den har inte haft några problem med några onlinespel.

Permalänk
Skrivet av coolkalle:

@iller: Kör Bahnhof. På Switch fungerar ingenting som har med matchmaking att göra (Varken Splatoon 2 betan, MK8 eller Tetris har funkat) men att gå på eshopen samt hämt uppdateringar fungerar. Enda andra konsolen här är PCn, men den har inte haft några problem med några onlinespel.

Samma gäller mig, Ps4 och PC funkar, eShop funkar men inte spela online. Jag har Bredbandsbolaget och en thomson kombinerad modem/router

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolkalle:

Du har sett till så du inte har privat IP-adress? Felmeddelandet du får säger nämligen att du inte lyckas med en peer to peer-connection.

Samma gäller mig, Ps4 och PC funkar, eShop funkar men inte spela online. Jag har Bredbandsbolaget och en thomson kombinerad modem/router

I ditt fall har jag inga bra svar förutom min egna åsikt. Kasta ut Thomson-router så långt det bara går och hoppa i sönder den.
Har då aldrig sett på maken till större problem på både Wii, Wii U och 3DS med denna tillverkares routrar.
Skall nämna då att jag har sett tillfällen då det fungerar också med Thomson-utrustning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hade själv en Technicolor av Telia när jag förr spelade Mario Kart på Wii U. Gick sådär med uppkopplingen då.
Gick dock att lösa med en gömd dmz funktion på gatewayen. Fanns då att hitta på http://192.168.1.1/dmz.lp (byt för egen adress om annat. Kan vara så att det inte finns på andra gateways/modem idag dock.), där kunde man skriva in sin ip till Wii't iaf och efter det gick det klart bättre.

Sedan dess skaffat Pfsense som egen router som mer permanent lösning.

Permalänk
Skrivet av iller:

Du har sett till så du inte har privat IP-adress? Felmeddelandet du får säger nämligen att du inte lyckas med en peer to peer-connection.

Hur kollar jag om jag har en privat IP-adress? Är det samma som adressen jag hittar på whatismyipadress.com?

Permalänk

@coolkalle: ring bahnhof och be om en publik ip.

Edit: bahnhof ger dig privat ip om du inte ber om annat.