Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Inaktiv

Fan, lätt hänt att man fastnar längre än tänkt med Mario kart. Några observationer jag gjort är blandannat att typ alla väljer F-Zero banorna när de är valbara (Blue Blue och Mute City). Fan... jag hade verkligen gillat en ny titel. Eller ens en portad tidigare. F-Zero GX som släpptes till Gamecube förslagsvis.

Har ni andra några favoritkombinationer? Jag har under mina sessioner hitills kört Rosalina ihop med vespan, bara jag låser upp någon av de tyngre MC-modellerna byter jag dock till den. Alltid gillat kombinationen i Wii U-versionen så blir den igen ASAP.

Lyckats vinna online en gång. Tvåa tre gånger och tre en gång:

Riktigt utmanande dock, man kan ligga först och fem sekunder senare sist som bekant.

Skrivet av Damponmyboard:

Eshop fungerar och splatoon demon fungerade.. Jätte konstigt får väl testa starta om routern

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipsen, jag har testat starta om men det hjälper inte.. Jag tror jag måste ändra NAT type eller något om jag inte missuppfattat? Vet dock inte hur man gör sånt, fattar inte att man ska behöva vara en hacker för att spela Nintendo online?

Provade du att starta om själva Nintendo Switch också? Lika bra att dubbelkolla då switch kan vara en nätverksswitch trots allt.

Väldigt udda dock, speciellt när det andra fungerar. Jag provade själv igen och jag tappar anslutningen när jag försöker köra Global men Regional går bra iallafall.

Hoppas det ordnar sig för dig, kan ju vara någon bugg eller liknande som krånglar till det med.

Permalänk
Medlem

Eshop fungerar och splatoon demon fungerade.. Jätte konstigt får väl testa starta om routern

De gånger jag har haft problem med Switchen funkade inte enns eshoppen o.s.v. allt löste sig för min del att bara starta om Switchen. Men låter som du har lite mer mysko problem.

Wii U hade t.ex. många problem med vissa Routrar dock, kolla upp så du inte har någon av dom som har kända problem med Wii U, skulle inte förvåna mig ifall det finns liknande problem med Switchen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

@Damponmyboard: som sagt wii u hade problem med en del routrar. Det hände mig i mk8 på wii u, allt annat fungerade, eshop osv men inte online mk, fick nån error code. Även då fanns info om att öppna upp portar skulle fixa det problemet men inget fungerade.

Fick köpa ny router och då funka allt bra. Köpte nån asus för 400-500, tråkigaste femhundringen jag någonsin spenderat.

Tror det var en netgear router jag fått från comhem som inte var kompatibel med wii u, riktigt dålig av nintendo måste jag säga. De verkar inte kunna nåt om onlineservice och liknande. Hoppas verkligen det går att lösa utan att köpa nytt och att nintendo inte gjort samma tabbe igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pessimismo:

@Damponmyboard: som sagt wii u hade problem med en del routrar. Det hände mig i mk8 på wii u, allt annat fungerade, eshop osv men inte online mk, fick nån error code. Även då fanns info om att öppna upp portar skulle fixa det problemet men inget fungerade.

Fick köpa ny router och då funka allt bra. Köpte nån asus för 400-500, tråkigaste femhundringen jag någonsin spenderat.

Tror det var en netgear router jag fått från comhem som inte var kompatibel med wii u, riktigt dålig av nintendo måste jag säga. De verkar inte kunna nåt om onlineservice och liknande. Hoppas verkligen det går att lösa utan att köpa nytt och att nintendo inte gjort samma tabbe igen.

Telias Technicolor-routrar var undermåliga produkter dock, de duger för deras vanliga kunder som nöjer sig med att surfa och kolla facebook. De där routrarna kunde ha problem med annat också, minns dock inte specifikt vad men det är inte bara Mario Kart 8 till Wii U de krånglade med. Bryggning med en bra router, som du själv gjort (typ vad som helst är bättre än Technicolor) så har man fått en bra lösning som dessutom går att administrera vettigt.
Det kan gå att komma åt gränssnittet, exempelvis: https://forum.tewss.telia.se/topic/8051-routerfunktionen-hos-... men faktum är att det är en skitprodukt men som fyller behovet av just Telias kunder med få behov.

Jag förmodar att Comhem använder något liknande, hade det varit en Netgear-router hade det bara fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Kan det inte vara så att det är dåligt av comhem att skicka med en skräp router? Jag har förövrigt en motsvarande netgear skräp router och den fungerar med switchen

Permalänk

@anon5930: ja technicolor var det minns jag nu när du säger det.

Permalänk

@lappen81: jo givetvis, men den fungerade ju till allt utom wiit.

Blir lite ot men kanske inte så långsökt att det är samma med switchen.

Permalänk

Nu har jag pillat i min router med saker som jag inte kan någonting om. Får nu error 2618-0502 istället... :'(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Kan det inte vara så att det är dåligt av comhem att skicka med en skräp router? Jag har förövrigt en motsvarande netgear skräp router och den fungerar med switchen

Precis det är just det som är problemet, att främst Telia men tydligen även Comhem skickar med produkter som inte fungerar som de ska fungera.

Skrivet av Pessimismo:

@anders190: ja technicolor var det minns jag nu när du säger det.

Skrivet av Pessimismo:

@lappen81: jo givetvis, men den fungerade ju till allt utom wiit.

Blir lite ot men kanske inte så långsökt att det är samma med switchen.

Jo, finns ju en koppling där. Men bredbandsbolaget? Nog borde väl de skicka med bättre routrar än så.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag pillat i min router med saker som jag inte kan någonting om. Får nu error 2618-0502 istället... :'(

Samma fel som innan med andra ord: http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_...

Du kan ju prova att följa det Nintendo nämner men problemet i det här fallet är nog snarare nätverksutrustningen. Vilken router har du mer exakt?

Segt att du inte fått igång online-läget ännu. :/

Permalänk

Alla ni som kan spela online, vad har ni för routrar?

Permalänk
Relik 📜

Kanske missat, men vad får du för NAT type om du kör Test Connection?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Kanske missat, men vad får du för NAT type om du kör Test Connection?

Det står NAT type "D"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Damponmyboard: Jag hade samma problem som du hade i splatoon 2. Jag fick stänga av hela konsolen flera gånger inte i sleep mode. Du kan även testa att radera kopplingen eller återställa den till fabriksinställd. Prova även att testa Wifi hos någon annan. Du kan även ändra DNS med men ta det sist:

Manually enter an alternate DNS.
If the DNS you are attempting to use is not working, entering an alternate DNS may resolve this issue.

Jag köpte Nintendos ethernet sladd och nu har jag inte detta problem även om jag ibland kan åka ut från matcher. Utan ethernet åkte jag ut ett 10-tal ggr. Har hört att andra har haft liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis det är just det som är problemet, att främst Telia men tydligen även Comhem skickar med produkter som inte fungerar som de ska fungera.

Jo, finns ju en koppling där. Men bredbandsbolaget? Nog borde väl de skicka med bättre routrar än så.

När jag hade bredbandsbolaget (fiber/ethernet) sist innan vi flyttade så fick jag med en kass undermålig router ifrån Zyxel som hade stora kapacitetsproblem och värmeproblem (hängde sig emellan varven vid tyngre belastningar).

Samma sak med den Netgearrouter jag hade dessförinnan (via ComHem och antennuttaget).

Mitt tips är att slänga alla medföljande routrar som kommer med lika abonnemang, och istället köra med kvalitetsroutrar man själv läst på om innan, och själv verifiera fungerar bra (jag har en bra ifrån Asus och en riktigt bra ifrån Netgear).

Det sagt så berör detta mest latenser (ping), kapacitetsproblem (hastigheter) och stabilitet (oftast värmeproblem och otillräckliga kyllösningar i billiga skräpprodukter).

Har faktiskt inte haft något direkt problem med nättjänster för spel, VPN, remotesessions, videokonferenser, etc. Allt har fungerat på i princip direkten på alla routrar, inklusive alla dessa skräproutrar som internetbolagen skickar med genom åren.

Kanske eventuellt är Nintendo som har lite ovanligare krav på sina nätkopplingar i sitt system, och kanske även lite känsligare WiFi; som Tiamat är inne på så prova att köra med Ethernet istället (är både billigt och enkelt att skaffa till).

Men som sagt; släng oavsett bort medföljande routrar som åtgärd #1 oavsett tillverkare/internetbolag.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Vad ska man köpa för router lägger inte mer än 6- 700kr? Tacksam för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Tack så himla mycket! Jag var i Gamestop idag och där fick jag veta att enligt personalen är de figurerna exklusiva för just deras butiker och att de har blivit totalt fullbokade i hela landet. Vad skönt att det inte stämde

Är inte förvånad att de skulle påstå nått sånt, iom att i USA har de ju exklusivitet mellan flera stora kedjor när det kommer till produkter. Har svårt förstå varför Nintendo tillåter sånt hända. Fast det kanske är så stort tryck från butikerna eller nått. Jag är bara glad att vi inte behöver jaga amiibos i flera butiker runt om i landet..

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk

Köpte en router håll tummarna

Permalänk
Medlem

Får inte heller online att fungera.

Har följt alla instruktioner Nintendo ger.
PS4 och PC funkar alltid fint att spela online.
3ds och Switch funkar aldrig.
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det...

Permalänk
Medlem

Avsaknaden på spel på Switch är det som i dagsläget gör att jag inte köpt/kommer köpa inom snar framtid. För några dagar sedan läste jag dock om www.rainway.io med utvecklare som påstår att de arbetar på en version för Switch.
Denna app skulle göra det möjligt att streama (lokalt och över internet) spel från din dator till Switch, vilket skulle göra den mycket attraktiv för mig, som sneglat lite på androidplattor som JXD S7800B.

Vad jag vet har inget bekräftats om Nindendo kommer tillåta denna typ av app (Som för övrigt funkar även i webbläsare) på sin eShop.

Är det någon som har några speedtests på Switchen, för att se om uppkopplingen ens är stabil/snabb nog för att kunna streama likt steams in-home streaming?

Permalänk
Konsolgrävare

Diggar verkligen spelen som har kommit ut hittills! Blev riktigt överraskad på hur roligt Puyo Puyo Tetris är! Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKA_Rappen:

Är inte förvånad att de skulle påstå nått sånt, iom att i USA har de ju exklusivitet mellan flera stora kedjor när det kommer till produkter. Har svårt förstå varför Nintendo tillåter sånt hända. Fast det kanske är så stort tryck från butikerna eller nått. Jag är bara glad att vi inte behöver jaga amiibos i flera butiker runt om i landet..

Har sagt det förut; tycker hela grejen att jaga dockor är rätt märklig (för de som inte har den sidan/hobbyn). Hade Nintendo varit smarta så hade de släppt DLC/koder på normalt sätt som alla andra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

När jag hade bredbandsbolaget (fiber/ethernet) sist innan vi flyttade så fick jag med en kass undermålig router ifrån Zyxel som hade stora kapacitetsproblem och värmeproblem (hängde sig emellan varven vid tyngre belastningar).

Samma sak med den Netgearrouter jag hade dessförinnan (via ComHem och antennuttaget).

Mitt tips är att slänga alla medföljande routrar som kommer med lika abonnemang, och istället köra med kvalitetsroutrar man själv läst på om innan, och själv verifiera fungerar bra (jag har en bra ifrån Asus och en riktigt bra ifrån Netgear).

Det sagt så berör detta mest latenser (ping), kapacitetsproblem (hastigheter) och stabilitet (oftast värmeproblem och otillräckliga kyllösningar i billiga skräpprodukter).

Har faktiskt inte haft något direkt problem med nättjänster för spel, VPN, remotesessions, videokonferenser, etc. Allt har fungerat på i princip direkten på alla routrar, inklusive alla dessa skräproutrar som internetbolagen skickar med genom åren.

Kanske eventuellt är Nintendo som har lite ovanligare krav på sina nätkopplingar i sitt system, och kanske även lite känsligare WiFi; som Tiamat är inne på så prova att köra med Ethernet istället (är både billigt och enkelt att skaffa till).

Men som sagt; släng oavsett bort medföljande routrar som åtgärd #1 oavsett tillverkare/internetbolag.

Zyxel gör bättre saker också, men likt exempelvis Netgear, D-Link och typ alla andra så är de billigaste produkterna oftast de sämsta och de ISP'n skickar med.

Bäst att spara, alltid bra med reserv när routern väl krånglar/går sönder. Och beroende på ens avtal kan det hända att den man fått med ska skickas tillbaks om man säger upp avtalet.

Själv har jag en Netgear WNR3500L som är något av en budgetrouter, idag daterad och gammal men populär på sin tid då den stödjer custom firmware. Inget jag gjort då routern bara var tänkt som en nödlösning då min gamla router slutade fungera. Fyra år senare har jag fortfarande inte orkat/motiverat mig att byta ut den. Hoppas ärligt talat mest på att vi får en konsumentlösning snabbare än GBLAN för konsument någon gång, vore bra tillfälle att byta ut utrustningen då.

Vad för något blev det?

Skrivet av W2Best:

Vad för ISP och router? Telia och Technicolor?

Skrivet av Miney:

Avsaknaden på spel på Switch är det som i dagsläget gör att jag inte köpt/kommer köpa inom snar framtid. För några dagar sedan läste jag dock om www.rainway.io med utvecklare som påstår att de arbetar på en version för Switch.
Denna app skulle göra det möjligt att streama (lokalt och över internet) spel från din dator till Switch, vilket skulle göra den mycket attraktiv för mig, som sneglat lite på androidplattor som JXD S7800B.

Vad jag vet har inget bekräftats om Nindendo kommer tillåta denna typ av app (Som för övrigt funkar även i webbläsare) på sin eShop.

Är det någon som har några speedtests på Switchen, för att se om uppkopplingen ens är stabil/snabb nog för att kunna streama likt steams in-home streaming?

Jo, såg det med.
Inte hunnit kolla närmare på det dock. Personligen räknade jag med officiellt stöd för Nvidias strömmande lösning då Switch på sätt och vis är den första Nvidia Shield-produkten. Kan ju mycket väl komma, annars är jag nog sugen på att iallafall prova rainway-lösningen om den är gratis. Jag är osäker på om jag skulle få tillräcklig användning av det för att motivera att betala för en sån lösning.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Håller med om att det är skitversionerna (instabila, och med undermålig prestanda och undermålig kylning) som nätbolagen skickar med eller säljer till sina inte ont anande kunder.

Själv så minns jag inte vad mina heter just nu, men har en bra ifrån Netgear och en bra ifrån Asus (har för mig de kostade mellan 1500-2000 stycket).

Zyxel har säkert något bättre också.

D-Link skulle jag aldrig någonsin köpa eller använda (oavsett prisklass). Där går gränsen.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hur gick det funkar det?
Låter mysko då du redan har spelat på splatoon 2 när det var test.

Permalänk
Skrivet av W2Best:

Precis så för mig med, Nintendos saker funkar inte! Funkade inte med ny router heller var en netgear för 900kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Diggar verkligen spelen som har kommit ut hittills! Blev riktigt överraskad på hur roligt Puyo Puyo Tetris är! Rekommenderas starkt!
http://i.imgur.com/39xAMwm.jpg

Kan inte tänka mig att den är i närheten lika bra som Dr Mario!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Hur gick det funkar det?
Låter mysko då du redan har spelat på splatoon 2 när det var test.

Jo men då var det också svårt att komma in

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Damponmyboard: Fast det var det för många jag kör dessutom med en dongel (åkte in och ut ett 20 tal ggr) men med Hori kabeln fungerar det stabilt.
Men iaf u har kommit in online men kommer inte in längre och du har ny router. Kan du lämna tillbaka den nya routern?

Hade du bott nära VBG hade jag försökt att hjälpa dig. Har du provat att byta DNS med?
Du har ingen LAN-adapter hemma för att testa utan trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan inte tänka mig att den är i närheten lika bra som Dr Mario!

PuyoPuyo är ett spel som har sin tekniska bakgrund i Dr Mario men med målsättning att få ett liknande spel som funkade bättre i tävlingar, vilket också har funnits många av i Japan där spelet har varit populärt.

Så gillar du Dr Mario så är PuyoPuyo mycket bättre ifall du frågar mig, Nedan är en video om just det.

Samt spelet innehåller Tetris, bästa Tetris varianten på någon av Dagens plattformar också då Ultimate Tetris från Ubisoft är totalt skräp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.