Är det säkert att "compress" med 7zip?

Permalänk

Är det säkert att "compress" med 7zip?

har massa videos och bilder på min hdd och tänkte göra en fresh install av datorn men vill ha kvar dom, så tänkte lägga över dem på en extern hdd, och då kom det över mig att det skulle va smidigare om filerna var mindre vilket jag kan göra om jag compressar dom med 7zip. men kan det skada filerna? kan jag när jag sen ska öppna filerna igen få reda på att alla mina semesterbilder och videos blivit förstörda eller korupterade på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

har massa videos och bilder på min hdd och tänkte göra en fresh install av datorn men vill ha kvar dom, så tänkte lägga över dem på en extern hdd, och då kom det över mig att det skulle va smidigare om filerna var mindre vilket jag kan göra om jag compressar dom med 7zip. men kan det skada filerna? kan jag när jag sen ska öppna filerna igen få reda på att alla mina semesterbilder och videos blivit förstörda eller korupterade på något sätt?

Gör inte det.

Man vinner normalt mindre än några enstaka procent på att komprimera bilder eller filmer med zip-algoritmer.

Man riskerar mer än man kan vinna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

har massa videos och bilder på min hdd och tänkte göra en fresh install av datorn men vill ha kvar dom, så tänkte lägga över dem på en extern hdd, och då kom det över mig att det skulle va smidigare om filerna var mindre vilket jag kan göra om jag compressar dom med 7zip. men kan det skada filerna? kan jag när jag sen ska öppna filerna igen få reda på att alla mina semesterbilder och videos blivit förstörda eller korupterade på något sätt?

Vad är det för filformat? Många bild- och videoformat är redan komprimerade och blir isf inte nämvärt mindre om du komprimerar dem mha t.ex. 7zip.

Gällande själva frågan så skadas iaf inte filerna av att komprimeras i t.ex. 7z- eller zip-format. Det är "lossless"-komprimering så filerna blir precis likadana när de packats upp igen. Det som kan noteras är väl att om du på något sätt skadar det komprimerade arkivet (trasig hårddisk t.ex.?) så kan ju det tänkas påverka en större andel av filerna än om de ligger lösa, men det beror ju helt på situationen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om komprimerade filen skulle bli skadad så är risken större att du blir av med hela innehållet. Skadas den okomprimerade filen så kan man ofta visa den ändå (beroende på vart i filen skadan är) och man får leva med en och annan felaktig pixel/bildruta.

Edit: too late, så går det med 50 öppna flikar...

Permalänk

@evil penguin: olika, jpg png mp4 avi wmv mest mp4 och jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@evil penguin: olika, jpg png mp4 avi wmv mest mp4 och jpg

Ingen direkt poäng då

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk