Permalänk
Medlem

Ryzen 5 bygge

Hejsan glada dautakännare,

Jag siktar att köpa en ny burk för kanske 10-12 tusen totalt över några månader, där steg ett är allt utom grafikkort då det är där jag är mest osäker (numera).

Målet är att kunna spela PUBG & titta på streams alternativt PUBG och ha en team viewer-instans uppe på andra skärmen. I framtiden kan det blir relevant med andra spel också såklart.

Planen är att köpa något i stil nedan och återanvända mitt GTX 660 Ti (så länge) samt ssd/hdd men i övrigt allt nytt.

Chassi & Moderkort är mest för att de ser stiliga ut, men om någon har bra idéer på alternativ så lyssnar jag gärna.

Frågor:
- Minnena har blivit lite dyrare än senast jag kollade, är det värt att byta upp sig till CL14 eller 3600 MHz minnen?
- Grafikkort?Jag tänkte mig ungefär 3k men känner att jag har väldigt dålig koll. Vilket lag, jag vill kunna driva 3 1080p skärmar men kan tänka mig att vänta några månader om ni tror det är bra?
- PSU: Bör jag byta upp mig till 750w?
- Ljudvolym: Jag har hört att stock kylaren på R5 är ok, bör jag byta ut/lägga till mer fläktar till chassit?

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Undvik gärna MSI. Folk säger år in och år ut att på sistone har de faktiskt blivit bättre och att det var förr de var dåliga. Det har folk gjort i 15 år och man blir ändå besviken när man stöter på en dator med MSI-moderkort.
Aldrig ägt, byggt eller mekat med en dator med MSI-kort som inte strulat massivt eller dött i förtid. Och då har jag nästan aldrig haft minsta moderkortsproblem med något annat märke trots flera tiotals datorer byggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Undvik gärna MSI. Folk säger år in och år ut att på sistone har de faktiskt blivit bättre och att det var förr de var dåliga. Det har folk gjort i 15 år och man blir ändå besviken när man stöter på en dator med MSI-moderkort.
Aldrig ägt, byggt eller mekat med en dator med MSI-kort som inte strulat massivt eller dött i förtid. Och då har jag nästan aldrig haft minsta moderkortsproblem med något annat märke trots flera tiotals datorer byggda.

Jag har 3 datorer med Msi moderkort. Ett z77, ett z97 och ett B350. Inget av dom har varit några problem någonsin. Jag avskyr deras bios, men har aldrig haft problem med funktionalitet så kan definitivt rekommendera den. Z77 kortet har gått nonstop i 4 år också så knappast dött i förtid.
De moderkort jag haft mest problem med är ASUS. Dom jag haft minst problem med är gigabyte och msi

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!