Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Irrelevant om du känner igen det eller inte, för jag har utbildat mig till lärare och vet exakt vad man gör på div skolor och vet du vad jag har gått i skolan själv och det har min sambo och mina vänner och vi har nästan alla fått lära de långsammare eleverna tex matte om de har saggat efter. Du får gärna stava rätt, inte för att det har med din IQ att göra utan för att det är någorlunda störande.

Mvh

Om du är utbildad lärare tror jag att du har valt helt fel väg genom livet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Irrelevant om du känner igen det eller inte, för jag har utbildat mig till lärare och vet exakt vad man gör på div skolor och vet du vad jag har gått i skolan själv och det har min sambo och mina vänner och vi har nästan alla fått lära de långsammare eleverna tex matte om de har saggat efter. Du får gärna stava rätt, inte för att det har med din IQ att göra utan för att det är någorlunda störande.

Mvh

Du själv har utbildat dig till lärare. OK? Då är ju den härledningen inget att ha eftersom du själv säger att utbildning inte innebär intelligens, så då gissar du bara.

Och vad gäller att du och dina bekanta har gått i skolan, så väger det ju ungefär lika tungt som att, jag också hat gått i skolan, och inte känner igen den bilden, så du är det "oavgjort" som bäst, försök igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Under introveckan på min högskoleutbildning fick vi lära oss om pseudovetenskap.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IuZ:

Om du nu ska rätta folk för deras stavning får du nog börja hos dig själv. Sacka efter, inte sagga.

Dialektalt, inte felstavat. Lär dig skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har inte ens vågat nämna för honom att jag jobbat 10 år som gymnasielärare innan jag sadlade om

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Vilket är varför jag slutade och lever på aktier istället.

Permalänk
Medlem

@IuZ:
Alla är individer.
Men kan bara inte låta bli att skicka denna. Så överdrivet.
http://www.imdb.com/title/tt0096320/

Jag känner/kände några tvillingpar. Ett av dem hade jag svårt att se skillnad på i början. Men deras personligheter var olika så efter ett tag ser man skillnaden. De må ha samma DNA men de har ändå utväklasts olika.
Men vem som är smartas vet jag inte. De jobbar med olika saker så man kan inte mäta något på ett sådant sätt som att säja vem är bäst på ...
Det anra tvillingparet vet jag inte någon om längre. Så vet inte hur deras liv blivigt.
Sen som någon skrev man förändras. Det kunde jag se på dem, en hittade en tjej och gifte sig med henne. Han förändrades då han eller om det nu var hon som hittade honom.
Ett tydligt exempel på att DNA inte är det som styr personlighet mer än till en viss del.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Dialektalt, inte felstavat. Lär dig skillnaden.

Jaså? Ja betydelsen av "sagga" är nåt helt annat där jag bor i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Vilket är varför jag slutade och lever på aktier istället.

Varför blir jag inte förvånad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@IuZ:
Alla är individer.

Jag känner/kände några tvillingpar. Ett av dem hade jag svårt att se skillnad på i början. Men deras personligheter var olika så efter ett tag ser man skillnaden. De må ha samma DNA men de har ändå utväklasts olika.
Men vem som är smartas vet jag inte. De jobbar med olika saker så man kan inte mäta något på ett sådant sätt som att säja vem är bäst på ...
Det anra tvillingparet vet jag inte någon om längre. Så vet inte hur deras liv blivigt.
Sen som någon skrev man förändras. Det kunde jag se på dem, en hittade en tjej och gifte sig med henne. Han förändrades då han eller om det nu var hon som hittade honom.
Ett tydligt exempel på att DNA inte är det som styr personlighet mer än till en viss del.

Ja jag har ju försökt förklara det för trådskaparen men han är ganska så fast i sin övertygelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@IuZ:
Ja vi får väll lägga ner diskussionen går ingen vart.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Min åsikt och sista svar är.
NEJ. Utbildning och Intelligens är direkt relaterade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

@IuZ:
Alla är individer.

Seriöst? Är det detta ditt bevis? Du nämner inte ens vad det är för tvillingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@IuZ:
Ja vi får väll lägga ner diskussionen går ingen vart.

Och sen kommer han svara att ni lägger ner för att "alla vet att ni har fel" eller något ditåt. Suck.

Jag tycker det är intressant att TS konsekvent anklagar andra för att använda sig av känsloargument när han gör det själv. Han har ingen vetenskaplig grund för någon av sina påståenden men förväntar sig att de som argumenterar mot honom måste ha det för att deras argument skall vara giltiga.

Den här tråden kan säkert hålla på hur länge som helst, givet omständigheterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om person #1 behöver gå en flerårig utbildning för att klara av att lösa ett problem, som person #2 kan lösa rent intuitivt utan utbildning, så anser jag att person #2 är mer intelligent.

Intelligens kan dock självklart ta olika former. Att ha en hög inlärningsförmåga kan anses som intelligent i sig självt.

Generellt upplevt under min livstid än så länge, så finns det dock ingen vidare korrelation mellan utbildning och märkbar intelligens. Har träffat väldigt smarta outbildade människor, väldigt korkade sådana, och självklart detsamma bland högutbildade människor.

Att högutbildade människor bör ha en större kunskap kring sitt utbildningsämne anser jag vara en självklarhet, då studier i grund och botten går ut på att fördjupa sin kunskap. Men kunskap och intelligens är inte samma sak. Om en högutbildad person skulle "förlora" i -kunskap- inom sitt ämne mot en outbildad person, blir det lite annorlunda.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är skillnad att vara intellektuell och intelligent.

Oavsett vad så är det ändå en värdelös härledning eftersom det är ett enda exempel. Man kan inte dra slutsatser ur en enskild företeenlse.

Det låter ungefär som att man med säkerhet kan säga att man vet att invandrare bråkar på ALLA assylboenden för man har minsann jobbat på ett assylboende själv och där bråkades det.

Jaha... Och?

Det är som att gå ut och fråga EN person vad de tänker rösta på, och sedan basera hela opinionsundersökningen på det. "100% av rösterna går till Feministiskt Initiativ för vi frågade en på stan och hen sa att hen skulle rösta på dem".

Det håller helt enkelt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vad så är det ändå en värdelös härledning eftersom det är ett enda exempel. Man kan inte dra slutsatser ur en enskild företeenlse.

Det låter ungefär som att man med säkerhet kan säga att man vet att invandrare bråkar på ALLA assylboenden för man har minsann jobbat på ett assylboende själv och där bråkades det.

Jaha... Och?

Det är som att gå ut och fråga EN person vad de tänker rösta på, och sedan basera hela opinionsundersökningen på det. "100% av rösterna går till Feministiskt Initiativ för vi frågade en på stan och hen sa att hen skulle rösta på dem".

Det håller helt enkelt inte.

Jag påpekade endast skillnaden, jag la inte något värde i ev. påståenden i diskussionen.
Angående bråk på asylboenden så är det ganska självklart, jag hade nog också blivit arg på någon om jag tvingats vara på samma yta som en idiot dygnet runt under lång tid, ungefär som bråk som uppstod i lumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OnT så är det såklart en kombination av arv och miljö. Men jag vägrar gå med på att någon skulle bli dummare av en fullgjord utbildning, och letar man kompetens i yrkeslivet är det ett säkrare kort att välja någon som är utbildad än någon som är självlärd, även om det såklart finns duktiga självlärda.

Dummare blir man nog inte men det behöver inte heller betyda att man blev smartare men mycket är självklart beroende på utbildning. Tekniska utbildningar är för mig det närmaste intelligens man kan komma åtminstone, tidigare har jag haft stor respekt för forskare men efter mina tid på KI så har den gruppen ramlat ner ordentligt från listan. Annat exempel ärgenusvetenskap på Södertörn som jag upplever gör folk korkade, FI partiledare Victoria Kawesa är nog deras främsta exempel.

När det gäller att välja rätt person för ett arbete så upplever jag att man får mer valuta för pengarna om man fokuserar på arbetslivserfarenhet framför akademiska meriter. Då får man dock vara beredd på att priset går upp en aning också så det är flera aspekter som man borde fokusera på. Man får inte heller glömma vilket område personen varit verksam inom, en bred utbildning kan fortfarande betyda att stora delar ligger instängda i arkivet och behöver luftas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag påpekade endast skillnaden, jag la inte något värde i ev. påståenden i diskussionen.
Angående bråk på asylboenden så är det ganska självklart, jag hade nog också blivit arg på någon om jag tvingats vara på samma yta som en idiot dygnet runt under lång tid, ungefär som bråk som uppstod i lumpen.

Jag tog det mest som ett exempel för det är något som används ofta.

Ska man dra det vidare så vill ju folk gärna få det till att "invandrare är bråkiga" för att det bråkas på assylboenden. Men som du påpekar så är det inte konstigt att man blir agressiv om man delar trånga utrymmen med andra. Och ja... Lumpen är ett ypperligt exempel på att även välartade Svenskar blir bråkiga i trånga utrymmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Om person #1 behöver gå en flerårig utbildning för att klara av att lösa ett problem, som person #2 kan lösa rent intuitivt utan utbildning, så anser jag att person #2 är mer intelligent.

Intelligens kan dock självklart ta olika former. Att ha en hög inlärningsförmåga kan anses som intelligent i sig självt.

Generellt upplevt under min livstid än så länge, så finns det dock ingen vidare korrelation mellan utbildning och märkbar intelligens. Har träffat väldigt smarta outbildade människor, väldigt korkade sådana, och självklart detsamma bland högutbildade människor.

Att högutbildade människor bör ha en större kunskap kring sitt utbildningsämne anser jag vara en självklarhet, då studier i grund och botten går ut på att fördjupa sin kunskap. Men kunskap och intelligens är inte samma sak. Om en högutbildad person skulle "förlora" i -kunskap- inom sitt ämne mot en outbildad person, blir det lite annorlunda.

Asperger syndrom skulle nog ta 5x längre tid att läsa trots att dom ligger högre än någon annan grupp när det kommer till intellekt. Uselt arbetsminne behöver med andra ord inte innebära att man är korkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

För att leka djävulens advokat så undrar jag om du drar den slutsatsen utifrån hur personerna presterar på utbildningen eller är det ett bredare perspektiv?

Det finns många som är fantastiska på den typen av logik och tänkande men utanför dörrarna får dom Al Bundy att framstå som nobelpristagare. Bara nyfiken

Visst är hur de presterar på utbildningen en bidragande orsak, men absolut inte enbart. Många av dem är sjukt trevligga och sociala människor, och jag älskar studentkretsen på utbildningen. Där finns visst några udda personligheter, och det är en almänt "nördig" stämmning, men det är inget dåligt! ^_^

(Vet inte vem människan du pratar om är, men vad är din bild av en nobelpristagare? )

Permalänk
Medlem

Vad är antagningspoängen till lärarprogrammet? 0.1 fortfarande?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Visst är hur de presterar på utbildningen en bidragande orsak, men absolut inte enbart. Många av dem är sjukt trevligga och sociala människor, och jag älskar studentkretsen på utbildningen. Där finns visst några udda personligheter, och det är en almänt "nördig" stämmning, men det är inget dåligt! ^_^

(Vet inte vem människan du pratar om är, men vad är din bild av en nobelpristagare? )

Hela min barndomskrets studerade på KTH varav mer än hälften valde teknisk fysik....så du kan gissa hur upphetsande samtalsämnen som dök upp när jag deltog i kramkalasen på campus

Nobelpristagare är en skev etikett jag brukar klistra på när folk mer eller mindre bara är kapabla till en sak. En intelligent person i mina ögon är motsvarigheten till allmänbildning fast i sättet att tänka, fundera, reflektera, agera och lösa problem/situationer m.m. Om man enbart uppvisar dom talangerna inom ett område så blir man diskvalificerad och det är en av anledningarna till att jag finner hela debatten kring intellekt och utbildning bristande. Tänk bara på alla människor som inte vill eller bryr sig om framgång, pengar, titlar, meriter, vinster, osv...dom gömmer sig och lever stillsamt och blir då kategoriserade på ett negativt sätt trots att man knappt vet vad dom heter. Det finns alltid en historia som ligger bakom och kan ge svar på mycket om personer och deras livsval.

Nördar är bra dom brukar inte spamma sociala medier när dom kliver upp ur sängen på morgonen eller gjort frukost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska man dra det vidare så vill ju folk gärna få det till att "invandrare är bråkiga" för att det bråkas på assylboenden.

Det finns orsaker till det med utöver det jag nämnt.
Att invandrare är bråkigare syns i överrepresentation i statistik.
Att sedan skylla det på invandrare är att glömma talesättet som man bäddar får man ligga.
I Sverige så har vi ett system som snarare belönar dem som ljuger och straffar ärliga vilket leder till en överrepresentation i gruppen av oärliga individer.
En ärlig har lättare att få avslag på sin uppgivna historia än en som ljuger då det finns regelverk att stödja sig emot vilket även leder till tokigheter med arbetande människor som utvisas för att de tjänat 500kr för lite osv.
Utöver det så kan man även antaga att det oftast är en viss typ av människor som lämnar allt och söker sig mot nya länder, det är troligt att dessa ofta är mer risktagande vilket även kan leda till att de sätter sig i vissa situationer oftare än andra och även syns i brottsstatistiken.
Att vi även är dåliga på att utvisa kriminella vare sig det beror på att det inte yrkas av åklagare eller problem med verkställande för att identiteten inte är helt fastställd så uppgivet hemland inte vill ta emot dem eller så utvisas de med en kort tidsgräns vilket även det leder till ett visst urval över en längre tidsrymd.
Det är för lätt att endast skylla på invandrarna när det är ett betydligt mer komplicerat problem.
Klaga gärna på förd politik och lagar men ta inte ut eran ilska på alla invandrare.
Det jag vill ha sagt är att om man ska klaga på något bör man först försöka finna orsaken till att det är som det är.

Detta tänk kan användas for korrelationer mellan belästa/högre utbildade och intelligenta.
Det är en viss typ av människor som i större skala väljer att utbilda sig medans andra väljer att arbeta med annat istället och jag finner inte att det finns något samband mellan detta och intelligens.
Det finns väldigt många intelligenta människor som väljer att inte vidareutbilda sig på högskolor och universitet.
Däremot finns det en elitism där många vill se sig själva som bättre och intelligentare endast för att det läst in en utbildning på ett universitet men inte förstår att det inte ligger till så men det känns nog bra för dem att klappa sig själv på axeln och känna sig lite förmer.
En arbetskamrat sa en gång till mig att det finns ingen brist på intelligens utan endast brist av intresse, även om det kanske inte stämmer fullt ut så ligger det väldigt mycket i det uttalandet.
För att avsluta mitt långa inlägg, Om någon väljer att läsa på universitet eller inte beror inte på intelligens utan intresse.
Utbildning != Intelligent

Permalänk

Förstår inte hur hudfärg kom in i diskussionen. Eller kan man dela in människor i intelligenta och ointelligenta baserat på etnisitet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte hur hudfärg kom in i diskussionen. Eller kan man dela in människor i intelligenta och ointelligenta baserat på etnisitet?

Det finns forskning som tyder på att vissa nationaliteter har väldigt låg iq. Du får googla orkar inte ha en moderator efter mig.

Permalänk
Skrivet av FlashGordon:

Det finns forskning som tyder på att vissa nationaliteter har väldigt låg iq. Du får googla orkar inte ha en moderator efter mig.

Det kan ju lika gärna bero på miljö och uppväxtförhållanden. Men visst kan jag tänka mig det finnas små isolerade etniska grupper som har ovanligt lågt iq bl.a. beroende på inavel. Men att generalisera när det gäller stora grupper ska man nog akta sig för. Högst troligt är de individuella skillnaderna och miljö skillnader betydligt mer betydande än de etnsika.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det kan ju lika gärna bero på miljö och uppväxtförhållanden. Men visst kan jag tänka mig det finnas små isolerade etniska grupper som har ovanligt lågt iq bl.a. beroende på inavel. Men att generalisera när det gäller stora grupper ska man nog akta sig för. Högst troligt är de individuella skillnaderna och miljö skillnader betydligt mer betydande än de etnsika.

Detta är inget jag vill diskutera eller ha åsikter om men Morgan Freeman tog upp detta ämne i "Through The Wormhole s03e02 Is There a Superior Race" om du är intresserad. Jag finner inte att detta riktigt har med ämnet att göra

Dold text
Permalänk
Medlem

Nej klart de inte behöver vara smartare. Sen är alla för snabba att döma någon då man har olika färdigheter.

Däremot människor som inte väljer att utbilda sig och sen 20 år senare klagar och hatar sitt jobb, de kan inte vara en intelligent människa för då bör man fattat att man gjort fel val.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Vi kan ta Somalia som ett exempel, deras situation hade varit mycket bättre om det funnits en fungerande samhällsstruktur och civiliserad familjepolitik.

När Somalia diskuteras så får man inte glömma Somaliland som är fungerande och relativt tryggt.
De största universiteten i Somaliland är:
Amoud University (Borama)
Hargeisa University (Hargeisa)
Burao University (Burao)
Gollis University (Hargeisa)
Somaliland University of Technology, SUTECH (Hargeisa)
EELO American University, (Borama)