Datorn blir varm, behöver en tyst chassifläkt.

Permalänk

Datorn blir varm, behöver en tyst chassifläkt.

Hej. mitt problem är att mina chassifläktar (standardfläktar Nzxt s340 elite) inte är effektiva nog på att få bort varmluften och jag skulle vilja ha några tips på de tystaste och mest effektiva Airflow fläktarna som helst inte är noctuabruna. (jag har en nzxt x62 aio som intake).

(specs) cpu: I7 6700k, Mobo: msi krait gaming 3x, ram: Gskill Tridentz 16gig, gpu: asus strix 1080ti.
edit: jag märker även av att grafikkortet presterar sämre efter ett tag utav spelande vilket får mig att tänka att det är en hel del varm luft som inte kan lämna chassit och på så sätt tvinga gpun att prestera sämre? kan även känna att glaset på chassit blir väldigt varmt ovanför gpun. konstigt nog så blir det inte varmt under gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_PC:

Hej. mitt problem är att mina chassifläktar (standardfläktar Nzxt s340 elite) inte är effektiva nog på att få bort varmluften och jag skulle vilja ha några tips på de tystaste och mest effektiva Airflow fläktarna som helst inte är noctuabruna. (jag har en nzxt x62 aio som intake).

(specs) cpu: I7 6700k, Mobo: msi krait gaming 3x, ram: Gskill Tridentz 16gig, gpu: asus strix 1080ti.

http://www.bequiet.com/en/casefans

https://www.inet.se/filter/133?sortColumn=Name&sortAscending=...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast

Jag kan inget annat än att rekommendera be quiet då dessa fläktar (SW3) utan tvekan är de bästa jag haft både prestanda- och ljudmässigt. Dock tror jag inte en ny chassifläkt är lösningen på ditt problem...

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Samuel_PC: chassits fläktar borde räcka men vad är det som blir för varmt?
Vilken kylare kör du till processorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: det är grafikkortet som ger ut mest värme, och jag har en 280mm all in one vattenkylare för cpun (nzxt x62)
edit: gpun är en strix 1080ti (inte founders edition) jag tror att det har att göra med att gpun producerar mycke värme som inte kan lämna chassit.

Permalänk

@Zpnk: vad skulle problemet kunna vara då?
jag har kollat temperaturen på gpun via nzxt cam och den går upp till högre temperaturer än vad grafikkortet gör i reviews. (tror att det har att göra med mitt chassi (s340 elite) men man borde väll kunna lösa problemet med bättre luftflöde?

Permalänk

@Tobbbe__: de ser ut som sp fläktar, men vad vet jag dessa är alltså det bästa när det kommer till en balans mellan luftflöde och ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_PC:

@Zpnk: vad skulle problemet kunna vara då?
jag har kollat temperaturen på gpun via nzxt cam och den går upp till högre temperaturer än vad grafikkortet gör i reviews. (tror att det har att göra med mitt chassi (s340 elite) men man borde väll kunna lösa problemet med bättre luftflöde?

Är det onormala temperaturer? Vilka reviews jämför du med och hur är de testsystemen specade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Otori: https://www.youtube.com/watch?v=QmQ-a8KlNLE på full load så ligger gpun på 66 grader. min ligger på 71 grader under 80% load
har sätt andra videor också men de kör på öppen test bench så jag valde denna video istället

Permalänk

Tog bort glassidan och får mycket lägre temps

gick från 70 grader till 60 grader i 80% load.

Permalänk
Medlem

Är väl lite samma problem som med H440 att det är lite dåligt luftflöde främst framtill.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk

@MammDiin: kan mycket väl vara så, höjde hastigheten på aio fläktarna och får några grader kallare gpu. de låter otroligt mycket dock... brukar nzxts aer fläktar låta mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_PC:

@MammDiin: kan mycket väl vara så, höjde hastigheten på aio fläktarna och får några grader kallare gpu. de låter otroligt mycket dock... brukar nzxts aer fläktar låta mycket?

Vad har de för varvtal då?
Hur NZXTs fläktar håller sig mot andra vet jag inte, men man tycker ju inte fläktarna som kommer med X62:an borde vara alltför dåliga med tanke på priset...

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk

@MammDiin: kör på 60% utav fanspeeden då går fläkten 1000 rpm

Permalänk

tog av frontpanelen och det lät mina intake fläktar sänka gpu tempen med mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_PC:

tog av frontpanelen och det lät mina intake fläktar sänka gpu tempen med mycket.

Är det som är problemet när luften endast slipper in undertill och ovanifrån vid frontpanelen.
Skulle säga att det inte finns så mycket att göra åt problemet utan modifieringar. Och att byta fläktar misstänker jag inte hjälper så mycket.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Corsair SP fläktar i fronten till din AIO samt kanske köra PnP? Sen en AF 140 i toppen samt en AF 120/140 bak? Borde göra så du kan köra fläktarna i lägre rpm med ändå kyla bättre.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

jag använder corsairs ap fläktar och dem är väldigt tysta och kyler väldigt bra så kan definitivt rekommendera dem

Permalänk

@Gyhlen: är corsair bra då? har hört att de också ska va högljudda. sedan tror jag inte att jag får plats med pnp (strix 1080ti e gigantiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_PC:

@MaACc1i: är corsair bra då? har hört att de också ska va högljudda. sedan tror jag inte att jag får plats med pnp (strix 1080ti e gigantiskt).

Ja absolut, dom kyler faktiskt bra och är tysta. Speciellt om man kör dom i PWM-läge.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

@Gyhlen: nice, har kollat på dem tidigare men har inte bestämt mig pga kommentarer om att de ska vara högljudda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_PC:

@Otori: https://www.youtube.com/watch?v=QmQ-a8KlNLE på full load så ligger gpun på 66 grader. min ligger på 71 grader under 80% load
har sätt andra videor också men de kör på öppen test bench så jag valde denna video istället

71 grader är normaltemperatur för grafikkort, inte speciellt varmt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_PC:

@MaACc1i: nice, har kollat på dem tidigare men har inte bestämt mig pga kommentarer om att de ska vara högljudda

Annars har du ju Corsair ML fläktar. Dom gör jobbet som både SP och AF, ganska bra balanserade fläktar.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Du bör göra ett totalt stress-test och skriva här max temp på vad både CPU och GPU uppnår, lite luddigt just nu när du skriver 71 grader vilket inte är i närheten av throttling (83 grader?).

https://benchmark.unigine.com/superposition
https://www.aida64.com/downloads

Permalänk

@Samuel_PC: Vill du ha tyst drift på dina chassifläktar så investera i 2 st. NF-A14 att användas som IN i fronten, samt 1 st. NF-F12 UT bak. Kör dem PWM via moderkortets fläktstyrningsprogram. Vill du ha ännu tystare drift ut bak så köper du en NF-S12 (då mot ett aningen sämre luftflöde + varvtal). Att de råkar vara beige/brun färg på dem får man ta. Personligen tycker jag dem är snygga. Noctua erbjuder marknadens bästa fläktar. Nog sagt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@tudz: vilka tester ska jag utföra i aida64?

Permalänk

@septembro: Har hört att de ska vara de bästa. bara det att jag har färgmatchat allt i chassit och en brun fläkt skulle inte passa, hade de vart svarta så hade jag köpt en med en gång.

Permalänk
Skrivet av Samuel_PC:

@septembro: Har hört att de ska vara de bästa. bara det att jag har färgmatchat allt i chassit och en brun fläkt skulle inte passa, hade de vart svarta så hade jag köpt en med en gång.

Du har ju Noctua redux serien som är svarta. Kan dock inte gå i god för ljudnivån på dessa. Men de verkar enligt hemsidan vara tystgående; 19,6 dB(A).

Be Quiet! Silent Wings 3 PWM är också svarta och verkar vara relativt skarpa samt tystgående. Dock har de generellt sett sämre luftflöden än Noctua fläktarna på bekostnad utav en lägre ljudnivå (140 mm = 15,5 dB och 120 mm = 16,4 dB).

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@tudz: unigine 1080p extreme: score 5772, gpu C: min 48.0 max 72.0
unigine vr ready (vr future): score: 4850, gpu C: min 49.0 max 73.0