Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Värt att tillägga är att "stöd" nödvändigtvis inte översätts till att det kommer att komma DRAM dividers för DDR4266 även om alla önskat det. AMD har gått ut med att det ska dyka upp en dividers på åtminstone DDR3500. Om Zen har högre dividers vet jag faktiskt inte ännu, men man får hoppas.

Det framgår nog när de släpper info om Vega, Navi och Zen+ redan om drygt en vecka

http://wccftech.com/amd-taking-the-covers-off-vega-navi-may-1...

16 maj vet vi mer!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

"Bitwit" har fått tag på "Biostar Racing X370-GTN" som är ett mini-ITX AM4 moderkort. Verkar klocka fint osv,

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dussin:

"Bitwit" har fått tag på "Biostar Racing X370-GTN" som är ett mini-ITX AM4 moderkort. Verkar klocka fint osv,

https://www.youtube.com/watch?v=9k5Q9UpIPlU

Oh, så jag längtat efter något i detta format.
Blir att kolla efter jag lagat mat.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några okonstruktiva inlägg i enlighet med §1.5 & §1.6.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. [...]

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Står att det stödjer 2 kort https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/specific...

(Jag trodde det endast var 370 som hade stöd för fler kort. men 370 stödjer 3 kort )

Köpte vengeance lpx DDR4 2400Mhz 2*8Gb som jag hoppas klarar 3200Mhz

På B350 är det bara en PCI-E slot som är kopplad för 16x, den andra slotten får 4x. Så Ja, det går att köra X-fire (dock inte SLI) på B350, men det blir väldigt olika bandbredd för de båda korten. X370 delar bandbredden jämt mellan korten, vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Värt att tillägga är att "stöd" nödvändigtvis inte översätts till att det kommer att komma DRAM dividers för DDR4266 även om alla önskat det. AMD har gått ut med att det ska dyka upp en dividers på åtminstone DDR3500. Om Zen har högre dividers vet jag faktiskt inte ännu, men man får hoppas.

Vilket bios kör du? Har testat det kortet med sådana minnen i DDR3200 CL12-12-12-12-1T. AGESA kör DRAM training i samma ögonblick som du startar systemet innan POST/bios initialiseras. Mitt tips är att ladda optimized CMOS defaults>starta>sätt DRAM på 3200>starta om (DRAM training kan pågå under 3 omstarter). Postar den på lägre så kör F10 och exit och testa igen. Vid post vilket den borde göra så kan du gå på och sätta timings på åtminstone CL14-14-14-14 @ 1.35v till minnet.

Ryzen ogillar ofta ojämna timings. Vinsten av att gå från CL16 till CL15 är irrelevant och kan du köra CL14 så är saken löst

Det är ingen bugg, utan AGESA DRAM training körs på standardspänning. En del kort har som du nämnt DRAM boot voltage och man kan tycka att det är förfärligt dåligt att inte alla moderkort har det då det inte borde anses som en exklusiv OC feature som bara ROG kort skall ha t.ex.

Ibland händer det att DRAM training går fel, då är det bara att vänta tills den startar igen, och direkt in i bios och kör en F10 enter igen så brukar det fungera, när allt väl startat så kan jag slå av och på datorn som vanligt sen utan problem.

Det är en bugg:
http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclock...
http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclock...

DRAM Training ska köras på samma volt som minnet är inställt på, inte på 1.2V.
Har moderkortet stöd för manuell DRAM training voltage kan man komma runt den buggen, men tanken är inte att det ska behövas.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är en bugg:
http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclock...
http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclock...

DRAM Training ska köras på samma volt som minnet är inställt på, inte på 1.2V.
Har moderkortet stöd för manuell DRAM training voltage kan man komma runt den buggen, men tanken är inte att det ska behövas.

Ahh då är det en work around som dom gjort på ROG kortet. Hoppas det ordnar sig!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

TH har lobbat för Intel i decennier, slutade läsa deras artiklar/tester för över 15 år sen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Verkligen illa , inge mer tomshardware för mig

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nja, egentligen inte om man läser texten nedanför. Kontentan är att ur lådan ger Intel-processorerna högre fps i populära spel i varje prisklass. Vilket dom gör.

Vad skall dom annars rekommendera egentligen? Dom skriver att Ryzen är bättre i flertrådade applikationer, men spelen har inte hunnit dit riktigt än så att det krävs mer än fyrkärnigt, därför rekommenderar man Intel nu. För att Intel ger högre fps per krona. Det betyder inte att Ryzen är dåliga, och det skriver man inte heller, bara att Ryzen inte når riktigt ända fram för en topprekommendation.

Kanske motsvarande artikel ser helt annorlunda ut om ett år.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Är det bara jag som väntar på inlägg 7700 i denna tråden? Ska bli gött sen när AMD Zen passerat 7700. Sen borde det vara slutsnackat

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Eller? Om man skall vara strikt så är Intel bäst i spel om än med väldigt låga marginaler i samtliga segment just nu. Jag tycker fortfarande att det är dumt att köpa en i5 före en Ryzen 5 idag även om man spelar men det är ju inte som att TomsHardware ljuger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@the squonk
@Sisyfos
Artikeln heter "Best cpus", inte "Best gaming cpus". R5-1600 är lätt den bästa all around cpun just nu.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

@the squonk
@Uzanar
Artikeln heter "Best cpus", inte "Best gaming cpus". R5-1600 är lätt den bästa all around cpun just nu.

hade du läst artikeln så...

iaf ogillar tomshardware skarpt sen athlon tiden men jag tycker att folk borde läsa artiklarna innan de börjar slänga ur sig massa knepigheter....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

@the squonk
@Uzanar
Artikeln heter "Best cpus", inte "Best gaming cpus". R5-1600 är lätt den bästa all around cpun just nu.

Jo, fast ingressen till hela artikeln är:

If you don’t have the time to research benchmarks, or if you don’t feel confident enough in your ability to pick the right processor for your next gaming machine, fear not. We at Tom’s Hardware have come to your aid with a simple list of the best gaming CPUs offered for the money.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Vilket bios kör du? Har testat det kortet med sådana minnen i DDR3200 CL12-12-12-12-1T. AGESA kör DRAM training i samma ögonblick som du startar systemet innan POST/bios initialiseras. Mitt tips är att ladda optimized CMOS defaults>starta>sätt DRAM på 3200>starta om (DRAM training kan pågå under 3 omstarter). Postar den på lägre så kör F10 och exit och testa igen. Vid post vilket den borde göra så kan du gå på och sätta timings på åtminstone CL14-14-14-14 @ 1.35v till minnet.

Jag kör bios version 0515 har inte testat 0604 då det verkar fungera sämre för många.

DRAM training verkar inte fungera för mig, den startar bara om sig en gång sedan postar den och att det står overclocking failed.
har testat sätta timings upp till 22 och 1.45v samt ändrat soc volt 1.1 utan några framsteg.

kör just nu 2933MHz 14-14-14-36 på 1.35v

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Toms Hardware har alltid varit oseriösa och extremt vinklade. Personligen begriper jag mig inte hur de hållit sig vid liv under alla år. Finns så mycket bättre sidor att följa än denna.

Oavsett om man bara har sin dator för lek eller gör något mer seriöst så är det uppenbart vart de vill komma.

Permalänk
Medlem

Tom's Hardware var orsaken till att jag försökte få min omgivning att förstå varför 32-bitars system hade bättre framtid än 16 bitar. Här snackar vi grafikkort.

Men, vid övergången från 32 till 64-bitar för cpu:er. där förlorade de trovärdighet. Det är lite så nu åxå men inte lika hårt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NN3N:

Jag kör bios version 0515 har inte testat 0604 då det verkar fungera sämre för många.

DRAM training verkar inte fungera för mig, den startar bara om sig en gång sedan postar den och att det står overclocking failed.
har testat sätta timings upp till 22 och 1.45v samt ändrat soc volt 1.1 utan några framsteg.

kör just nu 2933MHz 14-14-14-36 på 1.35v

Jag körde bios 0511 och versionen innan när jag testade det kortet och det fungerad utmärkt. Skumt...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Toms hardware kanske mörkar alla negativa kommentarer genom att göra en ny artikel om samma??
Eller har jag fel?
http://www.tomshardware.co.uk/best-cpus,review-33354.html

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hjälpsam

@solifer68: Verkar onekligen så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nja, egentligen inte om man läser texten nedanför. Kontentan är att ur lådan ger Intel-processorerna högre fps i populära spel i varje prisklass. Vilket dom gör.

Vad skall dom annars rekommendera egentligen? Dom skriver att Ryzen är bättre i flertrådade applikationer, men spelen har inte hunnit dit riktigt än så att det krävs mer än fyrkärnigt, därför rekommenderar man Intel nu. För att Intel ger högre fps per krona. Det betyder inte att Ryzen är dåliga, och det skriver man inte heller, bara att Ryzen inte når riktigt ända fram för en topprekommendation.

Kanske motsvarande artikel ser helt annorlunda ut om ett år.

Skrivet av Sisyfos:

Eller? Om man skall vara strikt så är Intel bäst i spel om än med väldigt låga marginaler i samtliga segment just nu. Jag tycker fortfarande att det är dumt att köpa en i5 före en Ryzen 5 idag även om man spelar men det är ju inte som att TomsHardware ljuger.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt lite svårt att förstå att fps-argumentet gäller så många. Jag ser absolut dess värde i de fall man behöver mer fps, men det blir ju i princip enbart i endera av 2 scenarior: Man når inte upp till sin skärms kapacitet vid dess naturliga upplösning, eller när man spelar ett sådant spel på en sådan nivå att 3-4 millisekunder spelar roll.

I alla andra scenarier gäller att fps är begränsad på något vis, antingen genom settings, vad skärmen klarar av i form av upplösning/uppdateringsfrekvens eller vad grafikkortet klarar av, eller vad den kabel man använder för att föra över bilden klarar av.

I grund och botten påminner det väldigt mycket om situationen med bilar. Det finns de som kör på bana och för dem finns inte uttrycket "tillräcklig prestanda", medan de allra flesta av oss kör våra massproducerade bilar i 120 på motorvägen i alla fall, oavsett om vi har 100 eller 500 hästar under motorhuven.

Nu blir frågan såhär: Vilken bil är bäst att köra på motorvägen där hastigheten är begränsad av andra faktorer än ren motorstyrka? (dvs. i de scenarier där maxhastighet inte är en fråga). Utifrån någon form av objektiv bedömning så blir ju bilen som tar mest last, har störst utrymmen, drar minst bensin och som kan förväntas att hålla under hela den ekonomiska livslängden för investeringen som borde stå som etta?
Det finns absolut många subjektiva beslutskriterier också, som att man tycker att en bil från tillverkare i är bekvämare, eller att man inte behöver sätta sig in i och förstå ett helt nytt modellprogram om man håller sig till det man känner väl och som någon som inte kan sitta bra i de flesta bilar köper jag dessa argument rakt av, men av någon anledning verkar de vara sopade under mattan i frågan om just processorer (även om de flesta på något sätt låter sig påverkas av dem ändå i sin bedömning).

Slutsatsen ovan blir alltså: om man spelar på ett vis där varje fps faktiskt har betydelse så blir en Intel (kanske) det bättre valet, men spelar man inte på den nivån så ger Ryzen bättre prestanda rent generellt. Det är idag som det var för 15 år sedan, fast tvärt om. Intel var lite sämre i spel, men hade Hyperthreading vilket gjorde den bättre i det mer generella fallet utanför High End Gaming, idag är rollerna ombytta.

PS. Jag nämner specifikt spel här, då det är det mest allmänt kända delområde där Core har en fördel mot Zen, men det finns andra specifika laster där Core också har en fördel, men jag utelämnar dem då de som kör dessa laster oftare kan kvantifiera sina behov själva och ställa upp ett test för att avgöra om det är IPC eller parallellism som ger starkast resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Toms hardware kanske mörkar alla negativa kommentarer genom att göra en ny artikel om samma??
Eller har jag fel?
http://www.tomshardware.co.uk/best-cpus,review-33354.html

Kan verka så, men den ena är från .uk och den andra är i från .com domänen. De har helt olika journalister.

Oavsett, TH har helt och hållet tappat det mesta av kredibilitet med dessa artiklar. De har blivit en endelös reklampelare tack vare att de ligger så högt på klicklistorna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gruarn:

Jag har faktiskt lite svårt att förstå att fps-argumentet gäller så många. Jag ser absolut dess värde i de fall man behöver mer fps, men det blir ju i princip enbart i endera av 2 scenarior: Man når inte upp till sin skärms kapacitet vid dess naturliga upplösning, eller när man spelar ett sådant spel på en sådan nivå att 3-4 millisekunder spelar roll.

I alla andra scenarier gäller att fps är begränsad på något vis, antingen genom settings, vad skärmen klarar av i form av upplösning/uppdateringsfrekvens eller vad grafikkortet klarar av, eller vad den kabel man använder för att föra över bilden klarar av.

I grund och botten påminner det väldigt mycket om situationen med bilar. Det finns de som kör på bana och för dem finns inte uttrycket "tillräcklig prestanda", medan de allra flesta av oss kör våra massproducerade bilar i 120 på motorvägen i alla fall, oavsett om vi har 100 eller 500 hästar under motorhuven.

Nu blir frågan såhär: Vilken bil är bäst att köra på motorvägen där hastigheten är begränsad av andra faktorer än ren motorstyrka? (dvs. i de scenarier där maxhastighet inte är en fråga). Utifrån någon form av objektiv bedömning så blir ju bilen som tar mest last, har störst utrymmen, drar minst bensin och som kan förväntas att hålla under hela den ekonomiska livslängden för investeringen som borde stå som etta?
Det finns absolut många subjektiva beslutskriterier också, som att man tycker att en bil från tillverkare i är bekvämare, eller att man inte behöver sätta sig in i och förstå ett helt nytt modellprogram om man håller sig till det man känner väl och som någon som inte kan sitta bra i de flesta bilar köper jag dessa argument rakt av, men av någon anledning verkar de vara sopade under mattan i frågan om just processorer (även om de flesta på något sätt låter sig påverkas av dem ändå i sin bedömning).

Slutsatsen ovan blir alltså: om man spelar på ett vis där varje fps faktiskt har betydelse så blir en Intel (kanske) det bättre valet, men spelar man inte på den nivån så ger Ryzen bättre prestanda rent generellt. Det är idag som det var för 15 år sedan, fast tvärt om. Intel var lite sämre i spel, men hade Hyperthreading vilket gjorde den bättre i det mer generella fallet utanför High End Gaming, idag är rollerna ombytta.

PS. Jag nämner specifikt spel här, då det är det mest allmänt kända delområde där Core har en fördel mot Zen, men det finns andra specifika laster där Core också har en fördel, men jag utelämnar dem då de som kör dessa laster oftare kan kvantifiera sina behov själva och ställa upp ett test för att avgöra om det är IPC eller parallellism som ger starkast resultat.

Fin bil-metafor, kan aldrig få nog av dem på Sweclockers

Men ja, det är inte svårare än så att folk vill ha extra FPS, specifikt till sina 120/144/165/240Hz-skärmar.
Då kommer CPU-kraften att tryta ordentligt oavsett vilken du väljer.
Och den främsta skillnaden mellan din bil-metafor och datorvärlden är såklart att hastighetsbegränsningen går att köpa sig till, via just en ny skärm. Därtill så kan föraren "slänga av" onödiga föremål från fordonet och gå snabbare trots en begränsande motor (sänkla grafikinställningarna) för att nå sin önskade hastighet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos:

Jo, jag insåg det när jag skrev den, men bilmetaforer blir så tilltalande i datorsammanhang eftersom det handlar om logistik båda två:) Någon borde formulera en Godwin's law för datormetaforer (uppfyller man förresten Godwin's law genom att prata om själva "lagen"?) typ:

As a computer hardware discussion grows longer, the probability of a comparison involving cars approaches one.
- Gruarns law

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kan verka så, men den ena är från .uk och den andra är i från .com domänen. De har helt olika journalister.

Oavsett, TH har helt och hållet tappat det mesta av kredibilitet med dessa artiklar. De har blivit en endelös reklampelare tack vare att de ligger så högt på klicklistorna.

Såg det nyss jag med .co.uk och .com men innehållet är ju exakt lika.
Synd att det blivit så då TH var det man alltid kollade på förr.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Jag har faktiskt lite svårt att förstå att fps-argumentet gäller så många. Jag ser absolut dess värde i de fall man behöver mer fps, men det blir ju i princip enbart i endera av 2 scenarior: Man når inte upp till sin skärms kapacitet vid dess naturliga upplösning, eller när man spelar ett sådant spel på en sådan nivå att 3-4 millisekunder spelar roll.

I alla andra scenarier gäller att fps är begränsad på något vis, antingen genom settings, vad skärmen klarar av i form av upplösning/uppdateringsfrekvens eller vad grafikkortet klarar av, eller vad den kabel man använder för att föra över bilden klarar av.

I grund och botten påminner det väldigt mycket om situationen med bilar. Det finns de som kör på bana och för dem finns inte uttrycket "tillräcklig prestanda", medan de allra flesta av oss kör våra massproducerade bilar i 120 på motorvägen i alla fall, oavsett om vi har 100 eller 500 hästar under motorhuven.

Nu blir frågan såhär: Vilken bil är bäst att köra på motorvägen där hastigheten är begränsad av andra faktorer än ren motorstyrka? (dvs. i de scenarier där maxhastighet inte är en fråga). Utifrån någon form av objektiv bedömning så blir ju bilen som tar mest last, har störst utrymmen, drar minst bensin och som kan förväntas att hålla under hela den ekonomiska livslängden för investeringen som borde stå som etta?
Det finns absolut många subjektiva beslutskriterier också, som att man tycker att en bil från tillverkare i är bekvämare, eller att man inte behöver sätta sig in i och förstå ett helt nytt modellprogram om man håller sig till det man känner väl och som någon som inte kan sitta bra i de flesta bilar köper jag dessa argument rakt av, men av någon anledning verkar de vara sopade under mattan i frågan om just processorer (även om de flesta på något sätt låter sig påverkas av dem ändå i sin bedömning).

Slutsatsen ovan blir alltså: om man spelar på ett vis där varje fps faktiskt har betydelse så blir en Intel (kanske) det bättre valet, men spelar man inte på den nivån så ger Ryzen bättre prestanda rent generellt. Det är idag som det var för 15 år sedan, fast tvärt om. Intel var lite sämre i spel, men hade Hyperthreading vilket gjorde den bättre i det mer generella fallet utanför High End Gaming, idag är rollerna ombytta.

PS. Jag nämner specifikt spel här, då det är det mest allmänt kända delområde där Core har en fördel mot Zen, men det finns andra specifika laster där Core också har en fördel, men jag utelämnar dem då de som kör dessa laster oftare kan kvantifiera sina behov själva och ställa upp ett test för att avgöra om det är IPC eller parallellism som ger starkast resultat.

Med tanke att 80% av grafikkort säljs under 2500kr och majoriteten fortfarande sitter med 1080p så saknas det inte fps i spel.
dvs spelar ingen roll vilken bil du köper de funkar alla lika bra för samma uppgift.
För egen del var uppgiften enkel, 6c halva priset jämfört med Intels samt nu visar det också hur 7700k överhettar, stuttrar och att Intel talar om att inte överklocka.

efter 2 veckor med en 6c ryzen 1600 som startar snabbt, gått som tåget och bara fungerar samt dessutom gjort allt jag gör med datorn snabbare, smidigare så väntar jag på amd ryzen 2 som har en bättre stepping för klockhastighet vilket kommer att ske.
fördelen är att slippa byta moderkort vilket är en av fördelarna med ryzen plattformen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Någon med Crosshair 6 Hero som har testat nya 1107 bios?
Ska vara nytt AGESA med bättre minneskompatibilitet, men kan inte komma upp i 2933C14 längre, 2666C14 max. Har SK-Hynix minnen, har läst att vissa kan köra 3200 utan problem. Vad göra?

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Någon med Crosshair 6 Hero som har testat nya 1107 bios?
Ska vara nytt AGESA med bättre minneskompatibilitet, men kan inte komma upp i 2933C14 längre, 2666C14 max. Har SK-Hynix minnen, har läst att vissa kan köra 3200 utan problem. Vad göra?

Downgrade eller avvakta nästa uppdatering? Inte mycket du kan göra om du inte skriver jobbar med att skriva bios ;=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian