Oförklarliga stutterings, hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Oförklarliga stutterings, hjälp uppskattas!

Hejsan!

Jag har kommit över ett oförklarligt problem när jag spelar. Upptäckte detta igår då jag spelade csgo, att jag får stutterings 1-2 sekunder helt random. Jag har testat att uppdatera drivrutiner till Internet, processorn, grafikkortet samt ljud-drivrutiner. Men inget utav detta fungerar, jag får även samma problem i andra spel som Hereos Of The Storm samt Battlfield 1. Har inte haft detta problem innan utan det började i igår.

Mina specs är:
Windows 10 Home 64 bitar
Intel Core i5-6400 2.70 GHz
16gig RAM
NVIDIA GeForce GTX 1070

Och jag sitter på en 144hz skärm.

Det var en windows update för någon dag sedan, kan det vara där problemet ligger? Har även testat att återställa datorn genom en systemåterställning tre gånger, men får ett error-message efter varje gång att det inte lyckades att återställa datorn.

Skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig med detta!

mvh. wenko

Permalänk
Medlem

Sist jag fick det och felsökte i 2-3 dagar så valde jag en ren ominstallation och först då löste det sig. Hoppas att du har bättre tur, samtidigt som jag genom denna post kanske kan bespara dig flera timmars felsökning. Har du tur är det den där updaten du tänker på.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Har ingen windows 10 skiva, så kommer ej kunna återställa datorn...

Permalänk
Medlem

Låter lite väl mycket med stutters varannan sekund för att vara Windows Game DVR, men om du inte stängt av den kan det vara värt ett försök. https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6239-DZCB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Låter lite väl mycket med stutters varannan sekund för att vara Windows Game DVR, men om du inte stängt av den kan det vara värt ett försök. https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6239-DZCB...

Tror snarare han menar att de pågår i ca 1-2 sekunder vid slumpmässiga tillfällen än att det sker varannan sekund, då hade han nog beskrivit det som att det hackar hela tiden.

Såna här problem som uppkommer helt plötsligt kan vara otroligt svårt att felsöka. Inte helt omöjligt att det är något som skapar problem men någon uppdatering, men exakt vad det är blir en gissningslek. Det första och enklaste att testa är att avinstallera grafikdrivrutinerna med DDU och installera de senaste drivrutinerna tillgängliga (även om du redan använde dessa).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har du testat att begränsa fps'en till 143-144 i alla spel? kan vara så att du upplever mycket tearing som stutter.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Mycket riktigt, det är inte varannan sekund, det är total random.

Permalänk
Medlem

@hultron: Jag har redan tagit bort xbox appen på datorn. Har inte haft detta problem förut, och har inte installerat något nytt program heller, det bara kom helt random igår kväll när jag skulle spela csgo. Xbox appen tog jag bort samtidigt som jag fick min nya dator. Så kan inte se hur detta kan vara något problem.

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Det har jag faktiskt inte testat. Ska testa att cappa fpsen till 144 på cs senare när det är dags att spela lite. Återkomma med svar!

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Fungerade tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Windows 10 skiva laddar du hem från MS hemsida. Installationen känner automatiskt igen din dator (moderkortets serienummer e.dyl). Klart.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenko:

@sickhouse: Jag har redan tagit bort xbox appen på datorn. Har inte haft detta problem förut, och har inte installerat något nytt program heller, det bara kom helt random igår kväll när jag skulle spela csgo. Xbox appen tog jag bort samtidigt som jag fick min nya dator. Så kan inte se hur detta kan vara något problem.

Kolla så det verkligen är av, man vet aldrig vad Microsoft hittar på med sina Windows updates!

Permalänk
Medlem

@hultron: Eftersom jag har tagit bort det, så kan jag ej stänga av det på appen. Har dock försökt att stänga av det genom appen tidigare, men då måste jag logga in, och det fungerar ju inte då jag inte har ett konto på xbox. Testade dock stänga av det i ''Registry Editor'' men det fungerade ej heller.

Permalänk
Medlem

@JD: Var specifikt laddar jag ned den?

Permalänk
Medlem

Jag har nu märkt att när jag spelar singleplayer spel, så stöter jag ej på detta problem, kan det ha att göra med routern/internet?

Permalänk
Medlem

@wenko:
Vill du installera windows 10 så går du bara in på startmenyn - inställningar - uppdateringar och säkerhet och sedan återställ den här datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenko:

@JD: Var specifikt laddar jag ned den?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB