Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Jag satte skärmskydd samma dag innan jag ens satt switch i dockan.
Alltså det mjuka original i Nintendo-kittet.

3 repor på skyddet redan första veckan och har aldrig repat någon enhet förut. Inte ens DS eller 3DS.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Ny trailer på Splatoon 2:

Splatoon 2 bundle:

Ny joy con färg:

Ny pro kontroller:

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen fått min switch, och trots att jag väntat på en ny batch verkar min enhet lida av synkproblem för vänster joycon.

Hur illa har era varit? Sitter jag vid tvn ca. 2,5m från switchen, med joycons i det medföljande greppet, så funkar det 90% av tiden. Emellanåt tappar den kontakten och kontrollerna hänger sig så att Link antingen springer i en riktning eller står still. I menyenra märks det inte lika tydligt, men jag antar att problemet finns där ändå.

Har felanmält hos inet, får se hur de hanterar ärendet (skicka in joycon eller hela enheten).

Känns surt just nu, inte lönt att spela mer om jag bara måste börja om igen senare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Har felanmält hos inet, får se hur de hanterar ärendet (skicka in joycon eller hela enheten).

Känns surt just nu, inte lönt att spela mer om jag bara måste börja om igen senare...

Tycker att Nintendo (och samtliga konsoltillverkare) borde ha en global "save" för spelen som sparas i deras molntjänst, så att man enkelt kan logga in med sitt konto på vilken enhet som helst och fortsätta där man var.

Bra när man är hos polare, skall byta ut en trasig/förlorad enhet, eller i framtiden när man vill uppgradera till en förbättrad version.

Detta fungerar mycket bra på många spel i iOS, så man borde kika på liknande moderna lösningar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@klirre: Ha, jag fick min Switch igår från Inet. Efter 1 tim zelda-spelande så gav jag upp och reklamerade. Vänster joycon tappar kontakten redan efter 2.5 m
Suck.... Dessutom damm under displayen. Men jag är inte orolig, Inet har skött mina serviceärenden exemplariskt förut.

Permalänk
Inaktiv

Blev ett köp av Minecraft till Switch igår kväll, började bygga ett litet slott på ett berg innan det blev sovdags. Föredrar nog ändå PC-utgåvan allt som allt men den är inte speciellt portabel heller.

Imorse blev det en till Pro-kontroller från Webhallen. Blir eventuellt lite MP i Mario Kart och Minecraft i helgen. Och med lite tur även i Puyo Puyo Tetris.

Väldigt svårt att få tag i kontroller i dagsläget, troligen går de åt rätt snabbt. Webhallens topplista domineras av Switch, verkar fortsatt sälja riktigt bra även hos Webhallen: https://www.webhallen.com/se-sv/spel/

Skrivet av klirre:

Jag har äntligen fått min switch, och trots att jag väntat på en ny batch verkar min enhet lida av synkproblem för vänster joycon.

Hur illa har era varit? Sitter jag vid tvn ca. 2,5m från switchen, med joycons i det medföljande greppet, så funkar det 90% av tiden. Emellanåt tappar den kontakten och kontrollerna hänger sig så att Link antingen springer i en riktning eller står still. I menyenra märks det inte lika tydligt, men jag antar att problemet finns där ändå.

Skrivet av qubsica2:

@klirre: Ha, jag fick min Switch igår från Inet. Efter 1 tim zelda-spelande så gav jag upp och reklamerade. Vänster joycon tappar kontakten redan efter 2.5 m
Suck.... Dessutom damm under displayen. Men jag är inte orolig, Inet har skött mina serviceärenden exemplariskt förut.

För kontrollen bör det räcka att lämna in den krånglande kontrollern och få den utbytt. Lite värre med dammet dock. Kontakta era återförsäljare ASAP och få de utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker att Nintendo (och samtliga konsoltillverkare) borde ha en global "save" för spelen som sparas i deras molntjänst, så att man enkelt kan logga in med sitt konto på vilken enhet som helst och fortsätta där man var.

Bra när man är hos polare, skall byta ut en trasig/förlorad enhet, eller i framtiden när man vill uppgradera till en förbättrad version.

Detta fungerar mycket bra på många spel i iOS, så man borde kika på liknande moderna lösningar.

Absolut, hoppas funktionen dyker upp i framtiden.

@qubsica2 @anon5930
Inet svarade tio minuter efter att jag skrivit av mig här, knappt en timme efter jag felanmält, fick lov att endast skicka in vänster joycon utan några krusiduller. Tänker prova lite extra ikväll, mest så att inget annat strular när jag väl ska skicka in kontrollen. Har någon haft problem med höger joycon? Märkte inget men testade inte den specifikt heller.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har det skett nån form av "justering/upgradering" av enheterna som rullar ut nu ang. JoyCons och dockan på Switchen? Eller är det exakt samma som innan och lotteri om man får grejer utan strul?

Har även läst att det är display lotteri där vissa enheter får IPS och andra LCD TN, stämmer detta?

EDIT: Lite scrollande verkar peka på att det är precis som vid launch, tråkigt. Men sitter nån på lösa rykten eller information ang ärendet för ni gärna svara iaf

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

@klirre: Jag fick bara en retursedel utan något personligt svar. Packade ner alltihop och skickade tillbaka. Tänkte att det inte blir då mkt gaming med bara den högra joycon'en ändå.
Nintendo borde ju ha uppdaterade joycons på lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av qubsica2:

@klirre: Jag fick bara en retursedel utan något personligt svar. Packade ner alltihop och skickade tillbaka. Tänkte att det inte blir då mkt gaming med bara den högra joycon'en ändå.
Nintendo borde ju ha uppdaterade joycons på lager

Jag frågade specifikt vad jag behövde skicka in, fick ett autogenererat meddelande där någon lagt till: "Det går bra att skicka in endast joycon-kontrollen."

Förvisso spelar det mindre roll som du säger, men jag behåller gärna resten av grejorna då jag inte hittat nåt fel på själva enheten.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Absolut, hoppas funktionen dyker upp i framtiden.

@qubsica2 @anders190
Inet svarade tio minuter efter att jag skrivit av mig här, knappt en timme efter jag felanmält, fick lov att endast skicka in vänster joycon utan några krusiduller. Tänker prova lite extra ikväll, mest så att inget annat strular när jag väl ska skicka in kontrollen. Har någon haft problem med höger joycon? Märkte inget men testade inte den specifikt heller.

Hoppas på en snabb och smidig hantering för er båda.

Bör vara lugnt med höger JoyCon, problemet är specifikt för vänster där signalstyrkan dämpas pga dålig signalstyrka. De reparerade JoyCons har fått mer isolering på kretskortet vilket ska vara tillräckligt för att förbättra kontrollen.

Skrivet av Sweede:

Har det skett nån form av "justering/upgradering" av enheterna som rullar ut nu ang. JoyCons och dockan på Switchen? Eller är det exakt samma som innan och lotteri om man får grejer utan strul?

Har även läst att det är display lotteri där vissa enheter får IPS och and LCD, stämmer detta?

EDIT: Lite scrollande verkar peka på att det är precis som vid launch, tråkigt. Men sitter nån på lösa rykten eller information ang ärendet för ni gärna svara iaf

De som tillverkats sedan lanseringen bör ha fått detta åtgärdat. Ska vara om någon fått tag i ett exemplar som av någon anledning legat på hylla eller är någon form av retur/återköp. Men samtidigt har jag inte sett någon bekräftelse på att nya Switchar har fixade kontroller.

Menar du TN? Både IPS och TN är tekniker som används i LCD-paneler. Huruvida olika paneltyper används är mer än jag vet gällande Switch men förekommer med blandannat med New 3DS vad jag förstått. Och i andra produkter också.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De som tillverkats sedan lanseringen bör ha fått detta åtgärdat. Ska vara om någon fått tag i ett exemplar som av någon anledning legat på hylla eller är någon form av retur/återköp. Men samtidigt har jag inte sett någon bekräftelse på att nya Switchar har fixade kontroller.

Menar du TN? Både IPS och TN är tekniker som används i LCD-paneler. Huruvida olika paneltyper används är mer än jag vet gällande Switch men förekommer med blandannat med New 3DS vad jag förstått. Och i andra produkter också.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPS_panel

OKej då kanske man vågar sig på ett köp framöver då.

Ja precis TN, det gick nog lite snabbt när jag skrev innan Jo precis i 3DS förekommer det/har förkommit iaf, jag vet inte om det ang Switchen bara är rykten eller om det är sant, Nintendo har ju gjort det förr som sagt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

OKej då kanske man vågar sig på ett köp framöver då.

Ja precis TN, det gick nog lite snabbt när jag skrev innan Jo precis i 3DS förekommer det/har förkommit iaf, jag vet inte om det ang Switchen bara är rykten eller om det är sant, Nintendo har ju gjort det förr som sagt.

Om du köper så se till att välja en butik där öppet köp och liknande fungerar smidigt ifall det skulle vara ett problem även med Switch. Just TN-paneler är ju lätta att upptäcka, visar de dålig bild oavsett vinkel så är det oftast just en TN.

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon Switch med TN, men skulle det finnas serier/batcher med det så skulle jag precis som Anders rekommenderar bytt ut en sådan maskin till de vanliga med IPS.

(Hatar TN, för mig är det antingen IPS eller OLED som gäller i alla prylar.)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

För er som inte köpt något av Switch, Zelda och/eller inte har något emot att vänta på en pro controller vill jag tipsa om Clas Ohlsons kampanj idag ( #16825887 ).

Prisexempel efter rabatt:
Switch = 3136,5:-
Zelda BOTW = 551,65:-
Charging grip = 339,15:-
PRO Controller = 679,15:-

Fri frakt vid köp över 799:-

När jag pratade med kundtjänst tidigare i veckan sa de att pro controllern väntas komma i lager igen i början av juni. Dessutom får du poäng för köpet vilket ger presentkort att återanvända på Clas (dock "endast" 3% vilket innebär ca 100:- vid köp av Switch+Zelda).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

För er som inte köpt något av Switch, Zelda och/eller inte har något emot att vänta på en pro controller vill jag tipsa om Clas Ohlsons kampanj idag ( #16825887 ).

Prisexempel efter rabatt:
Switch = 3136,5:-
Zelda BOTW = 551,65:-
Charging grip = 339,15:-
PRO Controller = 679,15:-

Fri frakt vid köp över 799:-

När jag pratade med kundtjänst tidigare i veckan sa de att pro controllern väntas komma i lager igen i början av juni. Dessutom får du poäng för köpet vilket ger presentkort att återanvända på Clas (dock "endast" 3% vilket innebär ca 100:- vid köp av Switch+Zelda).

Bra tips!

Blir ju riktigt bra pris (normalt jämfört med Sony/MS) på Pro-kontrollern då. Hade jag Switch så hade jag definitivt passat på att köpa två stycken (lyfter ju känslan grymt mycket jämfört med när man kör med de två JoyConsen "löst").

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som har pro-kontroller, är de värda 800:-? Jag är fruktansvärt sugen på att köra till min lokala elgiganten och köpa en nu när jag skickat iväg min joycon.

Frågan är bara om det är värt 800:- plus 2,5 mil enkel sträcka med bilen för att kunna spela zelda i väntan på joyconen.

Jag hade inga större problem att spela med joycongreppet, men jag hann knappt prova pga. Synkproblemen. Är batteritiden ok utan charging grip?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Ni som har pro-kontroller, är de värda 800:-? Jag är fruktansvärt sugen på att köra till min lokala elgiganten och köpa en nu när jag skickat iväg min joycon.

Frågan är bara om det är värt 800:- plus 2,5 mil enkel sträcka med bilen för att kunna spela zelda i väntan på joyconen.

Jag hade inga större problem att spela med joycongreppet, men jag hann knappt prova pga. Synkproblemen. Är batteritiden ok utan charging grip?

De går att hitta runt 700kr emellanåt, vilket fortfarande är mycket men ändå lite billigare iallafall. Min första köptes runt det priset, den andra jag beställde igår och fick hem idag kostade dock 799kr. ICA sålde den för 749kr igår, kan vara värt att kolla om det är billigare att köpa den där för dig om du nu köper en.
Personligen gillar jag kontrollen. Ligger skönt i mina händer, gillar responsen från speciellt joysticks men också knapparna. Ogillar att Nintendo inte kör med analoga triggers längre, senast var Gamecube, men då spelen inte använder funktionen så är det mest vana från andra kontroller. Jag tycker heller inte att det direkt är till någon uppenbar nackdel i Mario Kart eller Fast RMX heller.

Kolla med butiken om du har möjlighet att prova hålla kontrollen i dina händer och känna på den. Vi har ju alla olika preferenser och det som fungerar i mina händer behöver nödvändigtvis inte fungera lika bra i dina. Fast är det Elgiganten så borde deras återköpgrejs täcka detta rätt bra med. Lite osäker vad som gäller då jag handlar så sällan från dom.

Min favoritkontroller i dagsläget är Xbox One Elite-kontrollen, även om den inte alltid är bättre än vanliga Xbox One-kontrollen så skiner den och utklassar andra kontroller när dess funktionalitet kan användas optimalt. Dyr kontroller även den, låg en bra bit över 1000kr när den lanserades.

Permalänk

Med tanke på de barnsjukdomar som det rapporteras om: Någon som vet när Nintendo kommer ut med en ny revision?

Permalänk
Medlem

@TiotusenMöss: Vad jag vet har nintendo bara erkänt synkproblemen med vänster joycon som barnsjukdom, något som de redan meddelat är tillrättat i produktionen. Dock fick jag en kass joycon häromdan, en av de senaste konsolerna inet fått in, men jag har ingen koll på hur lång tid transporten från fabrik till butik tar.

De andra problemen verkar inte lika utbredda och kan lika gärna vara handhavandefel som tillverkningsfel imho. Köp om du vill spela zelda och mariokart nu, ju längre du klarar att vänta desto mindre barnsjukdomar råkar du ut för. Dessutom blir konsolen billigare med tiden.

Visa signatur

Permalänk

@klirre: Bra att veta. Då kan man gott vänta några veckor i alla fall tills dess att nya joycons börjar dyka upp i paketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De går att hitta runt 700kr emellanåt, vilket fortfarande är mycket men ändå lite billigare iallafall. Min första köptes runt det priset, den andra jag beställde igår och fick hem idag kostade dock 799kr. ICA sålde den för 749kr igår, kan vara värt att kolla om det är billigare att köpa den där för dig om du nu köper en.
Personligen gillar jag kontrollen. Ligger skönt i mina händer, gillar responsen från speciellt joysticks men också knapparna. Ogillar att Nintendo inte kör med analoga triggers längre, senast var Gamecube, men då spelen inte använder funktionen så är det mest vana från andra kontroller. Jag tycker heller inte att det direkt är till någon uppenbar nackdel i Mario Kart eller Fast RMX heller.

Kolla med butiken om du har möjlighet att prova hålla kontrollen i dina händer och känna på den. Vi har ju alla olika preferenser och det som fungerar i mina händer behöver nödvändigtvis inte fungera lika bra i dina. Fast är det Elgiganten så borde deras återköpgrejs täcka detta rätt bra med. Lite osäker vad som gäller då jag handlar så sällan från dom.

Min favoritkontroller i dagsläget är Xbox One Elite-kontrollen, även om den inte alltid är bättre än vanliga Xbox One-kontrollen så skiner den och utklassar andra kontroller när dess funktionalitet kan användas optimalt. Dyr kontroller även den, låg en bra bit över 1000kr när den lanserades.

Japp. Finns kvar för 749 hos ICA: http://www.icahemma.se/Handkontroll-Pro-Controller-Black-Nint...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bra tips, dock körde jag till till elgiganten och köpte en för 799. Har inte hunnit prova den, men den känns mer som en riktig kontroll än joycongreppet nånsin kommer göra. Greppet kommer ju ändå till hands i multiplayerspel där en joycon inte är tillräcklig.

Jag råkade även köpa mariokart, får se hur kul det är, senaste upplagan jag spelat var mariokart64 så jag antar att där är skillnader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Bra tips, dock körde jag till till elgiganten och köpte en för 799. Har inte hunnit prova den, men den känns mer som en riktig kontroll än joycongreppet nånsin kommer göra. Greppet kommer ju ändå till hands i multiplayerspel där en joycon inte är tillräcklig.

Jag råkade även köpa mariokart, får se hur kul det är, senaste upplagan jag spelat var mariokart64 så jag antar att där är skillnader.

Gott! Tror du kommer bli mycket nöjd med både kontrollern och MK!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prövade nyss att använda Kanada's eShop med 3 olika kreditkort utan att lyckas, båda VISA och MasterCard.
Någon som lyckats att få igenom en betalning genom Kanada eller något annat land?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är i Disgae 5, om man kan välja japanska röster och engelsk text? Körde betan och tyckte det var kul. Men dubbningen fick mig att krypa ur skinnet nästan. Fanns val för språk, men det var inaktiverat i betan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Prövade nyss att använda Kanada's eShop med 3 olika kreditkort utan att lyckas, båda VISA och MasterCard.
Någon som lyckats att få igenom en betalning genom Kanada eller något annat land?

Du får köpa valuta på e-shopen på någon sajt. så fick jag göra då mina kort inte heller fungerade.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Sine Mora EX ser kul ut. Älskar Gradius, så detta lär bli ett köp.

Något jag dock skulle vilja ha till Switchen är ett hack & slash, typ som Prototype 2 eller Darksiders 2... eller Diablo 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Sine Mora EX ser kul ut. Älskar Gradius, så detta lär bli ett köp.

https://youtu.be/QtDzr1skhxo

Något jag dock skulle vilja ha till Switchen är ett hack & slash, typ som Prototype 2 eller Darksiders 2... eller Diablo 3.

Jag väntar fortfarande på vad FROM Software kommer utannonsera. Ett Souls-spel hade jag älskat.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Är sugen på Nine parchments:
Online and local co-op with 1-4 players