Permalänk
Medlem

97c på processor?

Hej

Jag har under en tid haft lite strul med min dator, den stänger av sig helt plötsligt och är väldigt långsam i vissa fall.
Hur som helst, jag har kollat runt lite och upptäckt att min Intel Core I7 2600k ligger på kring 97 när jag spelar spel, ser på film, redigerar bilder etc. Är det en "normal" temperatur eller är det illa?

Laddar upp ett screenshot från CPUID HWmonitor...

http://sv.tinypic.com/r/119m0di/9

Tack.

Permalänk

97 grader verkar vara jädrans varmt... Vad använder du för kylare?

Permalänk
Medlem

@Sturesson: Är faktiskt osäker på om den har en kylare. Jag köpte den "färdigt ihopsatt"

Det är en Taurus från Inet, ca 4-5 år gammal.

Hur ser man enklast om den har en kylare? Allt jag kan se är en fläkt på själva Intel.

Permalänk

@Davve08: Säkert stock-kylare då? Har du överklockat den?

Permalänk
Medlem

97 grader utan kylare är rätt bra! fortsätt med det. annars kan du behöva byta kylpastan på kylarn

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve08:

@Sturesson: Är faktiskt osäker på om den har en kylare. Jag köpte den "färdigt ihopsatt"

Det är en Taurus från Inet, ca 4-5 år gammal.

Hur ser man enklast om den har en kylare? Allt jag kan se är en fläkt på själva Intel.

Förmodligen kylpastan som torkat. Bara byta ut den så går temperaturen ned med 30C.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Nix, men skulle gärna vilja.

Permalänk
Medlem

Så här ser standardkylaren ut

Kan vara dags att blåsa ren på damm samt byta kylpasta om du inte gjort det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

97 grader utan kylare är rätt bra! fortsätt med det. annars kan du behöva byta kylpastan på kylarn

Skrivet av Lodisen:

Förmodligen kylpastan som torkat. Bara byta ut den så går temperaturen ned med 30C.

Ok. Var gör man det då?

Permalänk

@Davve08 Det du har är troligtvis en Intel stock kylare, den man får med CPU:n (Inte den bästa kylaren ). Hade sagt att du skulle avmontera stock kylarn och bytt ut kylpastan, sedan försöker du även få bort all damm som kan ha samlats under åren ifall du ej har städat den.

Hade själv försökt göra detta först och sedan se vad du fick för resultat, säg till om det inte fixade sig.

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Japp sådär ser den ut. Kan man ta isär den relativt smärtfritt o rengöra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve08:

Ok. Var gör man det då?

http://lmgtfy.com/?q=Hur+man+byter+kylpasta

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Davve08:

Hej

Jag har under en tid haft lite strul med min dator, den stänger av sig helt plötsligt och är väldigt långsam i vissa fall.
Hur som helst, jag har kollat runt lite och upptäckt att min Intel Core I7 2600k ligger på kring 97 när jag spelar spel, ser på film, redigerar bilder etc. Är det en "normal" temperatur eller är det illa?

Laddar upp ett screenshot från CPUID HWmonitor...

http://sv.tinypic.com/r/119m0di/9

Tack.

Ok du inte har öppnat chassiluckan någon gång så är det väl dax nu efter 4-5 år av dammsamling i datorn. Blås eller ta försiktigt med dammsugaren en bit ifrån så att du inte skadar komponenterna(esd). Blås bort dammet eller köp en burk med tryckluft om du vill vara riktigt säker så borde tempsen sjunka om dvs är mycket damm i den.

Edit: Att byta kylpasta kanske är lite overkill om du inte är så kunnig på datorer så jag tycker att du ska börja med att öppna chassiluckan med att ta bort skruven/skruvarna som håller luckan på plats för att sedan avlägsna dammet i datorn. Om inte det hjälper så kan du kolla tex på youtube hur man byter kylpasta på processorn.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Chassiluckan är borttagen och jag har avdammat datorn ett par gånger tidigare. Därav förvånad över att temperaturen var så hög samt krasch-sekvensen är betydligt högre än vanligt.

Permalänk
Skrivet av Davve08:

@alfonsg00: Chassiluckan är borttagen och jag har avdammat datorn ett par gånger tidigare. Därav förvånad över att temperaturen var så hög samt krasch-sekvensen är betydligt högre än vanligt.

Om du ändå ska byta kylpasta och nu när du har funderat på att överklocka så kanske det är dax att fundera på att uppgradera cpu kylaren.

Permalänk
Skrivet av Davve08:

@alfonsg00: Chassiluckan är borttagen och jag har avdammat datorn ett par gånger tidigare. Därav förvånad över att temperaturen var så hög samt krasch-sekvensen är betydligt högre än vanligt.

dammat av? berätta mer.
eftersom du frågat vad du ska göra så är ju frågan hur har du gjort innan..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Förresten läste att man skulle helst ha denna processorn under 70c och att 96 grader är max innan datorn stänger av sig pga av överhettning och det är precis innan processorn tar skada av värmen.

Permalänk

@alfonsg00 Tror man nästan kan räkna ut att 97 grader ifall man har lite koll på vad farliga temps är för en CPU. Såg att vi gick i samma skola, lite småroligt faktiskt! dock helt out of topic.

Skulle rekommendera att han följde de stegen vi sa och sedan byta till en annan kylare ifall han vill överklocka.

Permalänk
Skrivet av Sturesson:

@alfonsg00 Tror man nästan kan räkna ut att 97 grader ifall man har lite koll på vad farliga temps är för en CPU. Såg att vi gick i samma skola, lite småroligt faktiskt! dock helt out of topic.

Skulle rekommendera att han följde de stegen vi sa och sedan byta till en annan kylare ifall han vill överklocka.

Kan minska livstiden men inte så farligt, livstiden är ju ganska lång på cpu:er, det har du rätt i. Läste bara vad folk rekommenderade på overclock.net. Använde själv en laptop som cpun ibland kunde gå upp till 100c, bytte kylpasta och den gick bara ner några grader. Den funkar fortfarande nu efter ett par år och verkar inte ha tagit någon skada av det. När min vattenkylare dog på min main dator så gick cpun upp till runt 105c under en kort period innan jag märkte det och stängde av den. Sedan bytte jag till noctua som jag använder just nu.

Permalänk

@alfonsg00 Hade själv aldrig kört mina saker på över 90 grader. Tycker det är synd att minska livstiden på delar utan några fördelar alls. TS har troligtvis en väldigt lätt lösning på sitt problem så tycker själv att han inte ska fortsätta att köra sin CPU på 97 grader och låta den överhettas. CPUer brukar ju också klocka ner sig när de kommer upp i för hög temp för att inte gå sönder, vilket är onödigt då det ofta leder sämre prestanda.

Bättre att han köper en 212 evo och får ner tempsen samt klockar den istället. Kan bara säga det jag rekommenderar utifrån mina erfarenheter inom datorbyggen. Dock om TS vill fortsätta köra sin CPU på 97 grader så kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve08:

@Chibariku: Japp sådär ser den ut. Kan man ta isär den relativt smärtfritt o rengöra?

Intel har instruktion här på hur man lossar på kylaren och monterar dit den igen. Den kylaren är lite känd för att ha en dålig fästanordning, så ett vanligt fel är att ett av de fyra "benen" på kylaren lossnat så att kylaren får dålig kontakt. Du kan därför testa att bara lossa på ett ben i taget (enligt instruktionerna) och trycka ner det, och sen dra åt det igen. Om du tar loss kylaren helt från processorn så är ett byte av kylpasta starkt rekommenderat.

Tillägg: Hmm, enligt instruktionerna ser det ut som att det kanske räcker att bara trycka ner benen för att få fast dem igen.

Permalänk
Skrivet av Sturesson:

@alfonsg00 Hade själv aldrig kört mina saker på över 90 grader. Tycker det är synd att minska livstiden på delar utan några fördelar alls. TS har troligtvis en väldigt lätt lösning på sitt problem så tycker själv att han inte ska fortsätta att köra sin CPU på 97 grader och låta den överhettas. CPUer brukar ju också klocka ner sig när de kommer upp i för hög temp för att inte gå sönder, vilket är onödigt då det ofta leder sämre prestanda.

Bättre att han köper en 212 evo och får ner tempsen samt klockar den istället. Kan bara säga det jag rekommenderar utifrån mina erfarenheter inom datorbyggen. Dock om TS vill fortsätta köra sin CPU på 97 grader så kör på!

Aha, skrev kanske lite knasigt. Menar att min cpu gick upp till 105c innan jag märkte det och genast stängde av datorn för att sedan byta till en noctua d15 som i min profilbild lol. Lite overkill kanske men var desperat efter en ny kylare. Kör inte vidare med en trasig h60 :). Nu ligger min cpu på max omkring 65c. Hade själv vågat ha processorn under 80c vill ju att den ska hålla ett tag men ju lägre desto bättre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alfonsg00:

Förresten läste att man skulle helst ha denna processorn under 70c och att 96 grader är max innan datorn stänger av sig pga av överhettning och det är precis innan processorn tar skada av värmen.

Du har felaktig information.
Max temperatur innan throttle på Sandy Bridge med k-suffix: 98 °C
Max temperatur innan omedelbar avstängning: >130 °C (Över 130 °C)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve08:

Ok. Var gör man det då?

steg 1

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

En första grej att kolla kan ju vara att säkra att pinnarna till kylaren sitter ordentligt.

Öppna chassit på andra sidan. Förhoppningsvis finns det ett hål där så du ser baksidan på moderkortet.
Leta upp de fyra pinnarna för cpu-kylaren och se till att de ser ut som på denna bild:

Kolla även att alla fläktarna i burken snurrar som de ska.

...

Om du nu kommer så långt att du funderar på att byta kylpasta, så skulle jag passa på att byta hela kylaren till en prisvärd bättre när du ändå håller på. (tex Cooler master 212 eller Be quiet pure rock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om fläkten ens snurrar?

Permalänk
Avstängd

Skulle tro att det är så enkelt som damm och dom samlar på sig ganska bra på 4-5 år men för att ta bort damm måste du inte ta bort kylningen helt och det duger säkert bra att bara blåsa rent den för dagens kylpasta brukar klarar sig rätt bra och kylarna är notoriskt dåliga att ta bort för pinnarna ger sig så lätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har felaktig information.
Max temperatur innan throttle på Sandy Bridge med k-suffix: 98 °C
Max temperatur innan omedelbar avstängning: >130 °C (Över 130 °C)

Ok, vart hittade du dessa siffror eftersom jag kan läsa väldigt varierade svar på denna fråga. På intels sida står det TCASE 72.6°C.

http://www.overclock.net/t/1014463/maximum-safe-temps-for-an-..., http://www.tomshardware.co.uk/forum/338426-28-safe-temp-2600k, http://ark.intel.com/products/52214/Intel-Core-i7-2600K-Proce...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alfonsg00:

Ok, vart hittade du dessa siffror eftersom jag kan läsa väldigt varierade svar på denna fråga. På intels sida står det TCASE 72.6°C.

http://www.overclock.net/t/1014463/maximum-safe-temps-for-an-..., http://www.tomshardware.co.uk/forum/338426-28-safe-temp-2600k, http://ark.intel.com/products/52214/Intel-Core-i7-2600K-Proce...

Du får läsa på Intels Datablad. Finns ingen officiellt publicerat efter Ivy Bridge dock.
#12616980

Jag har gett källor där med (till skillnad från 99% av resterande av internet).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du får läsa på Intels Datablad. Finns ingen officiellt publicerat efter Ivy Bridge dock.
#12616980

Jag har gett källor där med (till skillnad från 99% av resterande av internet).

Ok, tack. Bra att veta i framtiden.