Datorn slutar jobba 10 sekunder efter att jag stängt av

Permalänk

Datorn slutar jobba 10 sekunder efter att jag stängt av

Hej!

Senaste 3 veckorna har datorn betett sig lite annorlunda. Ibland när jag stänger av datorn så blir det bara en svart skärm, men muspekaren och allt är kvar. Så den stängs inte av - och hänger sig. Slutar med att jag får hålla inne strömknappen tills den tvingas att stängas av.

Men de gånger då den stängs av när jag väljer "stäng av" i startmenyn så är datorn på 5-10 sekunder mer.
Innan när jag stängde av så slocknade allt direkt och datorn blev tyst. Men nu slocknar allt, men jag hör hur datorn låter i ca. 10 sekunder efter att den slocknat. Som att det är något kvar i systemet som jobbar.

Börjar bli lite orolig då detta är en dator jag själv byggt, och byggde för första gången.
Någon som har nån aning om varför datorn beter sig så? Börjar tro någon komponent är trasig eller sitter fel.
Har haft datorn i 4 månader typ, men detta börja hända 3 veckor sedan ungefär.

1. Stänger av
2. Skärm och allt slocknar
3. Datorn fortsätter låta i 10 sekunder
4. Datorn blir tyst. Avstängd.

Är också orolig över varför den ibland inte vill stänga av. Igår kväll blev allt svart bara, den var på väg att stängas av, men såg muspekaren fortfarande och kunde röra runt den. Men inget annat funka. Kunde inte klicka med tangentbordet eller något. Bara en helt svart skärm med muspekare. Fick stänga av elen för att stänga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkan999:

1. Stänger av
2. Skärm och allt slocknar
3. Datorn fortsätter låta i 10 sekunder
4. Datorn blir tyst. Avstängd.

Detta är fullt normalt, speciellt om du har Windows 10, då det "stänger av" skärm etc. innan datorn stängs av.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Detta är fullt normalt, speciellt om du har Windows 10, då det "stänger av" skärm etc. innan datorn stängs av.

Ja men att det dröjer upp till 10 sekunder efter att allt slocknat?
Det var inte så tidigare. När allt slocknade så blev den tyst direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkan999:

Ja men att det dröjer upp till 10 sekunder efter att allt slocknat?
Det var inte så tidigare. När allt slocknade så blev den tyst direkt.

Min dator kan ta upp till 5 minuter på sig att "stänga ner".
Det beror på vad som måste avslutas, har man massa program installerade, så kan det ta längre tid.

Jag blir alltid lika förundrad hur snabbt en dator stängs av efter en nyinstallation av Windows.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Min dator kan ta upp till 5 minuter på sig att "stänga ner".
Det beror på vad som måste avslutas, har man massa program installerade, så kan det ta längre tid.

Jag blir alltid lika förundrad hur snabbt en dator stängs av efter en nyinstallation av Windows.

5 minuter?! Jisses! Jag som tyckte 10 sekunder var ovanligt segt hahah

Men har du någon aning om varför den ibland inte stängs av ö.h.t.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkan999:

Men har du någon aning om varför den ibland inte stängs av ö.h.t.?

Program som hängt sig kanske Windows har ganska lång tid (vid avstängning) det väntar innan ett program som har hängt sig "tvångs avslutas". Eller någon bakgrund tjänst som ligger och "gör något" vilket det väntas på att det ska köra färdigt.

Mitt tips är att vänta 10-15 minuter och se om inte datorn stängs av (lång tid jag vet, jag brukar ofta inte vänta så länge själva, utan om inte datorn har stängs av efter 5 minuter, blir det "tvångs avstängningen" genom power knappen, speciellt om jag är trött och vill komma i säng ).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Klocka in när du trycker på stäng av och kolla sen i windowsloggen om du kan se något som ser skumt ut.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω