Vad för serier ska man kolla på?

Permalänk
Medlem

True Detective
Sherlock
The Americans
Peaky Blinders
Taboo
Bron
Broadchurch
Narcos
Dexter
Daredevil
Homeland
Mr Robot
Entourage
Orphan Black
House of Cards
Breaking Bad
Game of Thrones

Permalänk
Hjälpsam

Många bra förslag här, kan även lägga till Silicon Valley
http://www.imdb.com/title/tt2575988/
Skapad av bla. Mike Judge, killen som blev känd med Beavis & Butthead och gjort klassiker som Office Space och Idiocracy.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

För vissa är det ju en hobby precis som med allt annat.

Sant, men jag är nog mer av den typen som helt enkelt inte är värt att gå igenom varenda serie som sänds. Många på mina tidigare jobb pratade bara olika serier eller vad som hände på Facebook. Inget av mina intressen.

Skrivet av Aeqvist:

Beror väl vad man är intresserad av? Har du aldrig tid med hobbys?

Har nog bara andra hobbys helt enkelt.

Skrivet av Gropenator:

Hur många timmar i veckan ägnar du dig åt att spela dataspel? Vad tror du din gamla fänrik Svensson skulle ha sagt om dataspelande?

Han hade säkert inte varit nöjd med att jag spelade dataspel heller då han ansåg att man på semestern gärna åkte utomlands för att vara med på olika militärövningar runt om i Europa. De var helt enkelt lite jävligare där nere.
Själv spelar jag nog ca 5-10 timmar i veckan men oftast mindre nu på sommaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Har sett igenom alla stargate avsnitt, agents of shield, terra nova, game of thrones, how i met your mother, scrubs och ett antal fler. Jag följer också Doctor Who och Prison break, men jag vill kunna se flera avsnitt per dag, inte ett par i veckan. Har någon något tips på serier som man kan kolla på, som det redan finns flera säsonger på?

Castle rekommenderar jag.

Om du är öppen för anime:
Full metal panic
Full metal alchamist
Naruto (där har du typ 1000 avsnitt att plöja)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

Många bra tips redan. Vikings är bra, Westworld också och the Americans. The 100 blev bra efter några avsnitt. Rick & Morty är riktigt bra. Silicon Valley likaså.

11.22.63 är en miniserie som handlar om en som åker tillbaka i tiden och försöker stoppa mordet på Kennedy. Riktigt bra.

Parks and recreation är en komediserie lite i stil som the Office, alltså mockumentary om ganska vardagliga saker men riktigt rolig.

Party Down, riktigt bra komediserie där karaktärerna jobbar på ett cateringföretag i södra Kalifornien och varje avsnitt är en ny event. Väldigt mycket bra skådisar och grymt rolig.

It's Always Sunny in Philadelphia. Sjuk men grymt rolig serie om ett gäng som har en bar.

Broad City. Komediserie av och om två stonertjejer i NY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Beror väl vad man är intresserad av? Har du aldrig tid med hobbys?

Är faktiskt inte ovanligt att man stöter på folk som bara har tid för hobbys på söndagar (och typ bara 3-4h då).
Måndag-fredag lägs då helt till jobbet, bara hem och sova. Lördag supa, söndag ledig dag (minus laga mat för resten av veckan).

Är då fan glad att inte vara fast i nå sånt.

Skrivet av firstofmay:

Jag tycker motsatsen. Orkade gneta mig igenom 3 säsonger, sen fick det räcka. Har dock ganska svårt för serier generellt.

Skrivet av TiasE:

Klarade mig knappt igenom första säsongen innan jag skippade den serien helt och jag kan vanligtvis nöta av flera säsonger på en vecka.
Känns dock ovanligt att träffa folk som inte gillar den.

Samma här, hade aldrig sett genom säsong ett om det inte var att så många hyllade den. Var typ grupptryck "fan måste väl se skiten".
Tycker fortfarande den sög även fast jag sett alla avsnitt :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Har sett igenom alla stargate avsnitt, agents of shield, terra nova, game of thrones, how i met your mother, scrubs och ett antal fler. Jag följer också Doctor Who och Prison break, men jag vill kunna se flera avsnitt per dag, inte ett par i veckan. Har någon något tips på serier som man kan kolla på, som det redan finns flera säsonger på?

Finns massor med bra serier, här är en lista på blandade typer av serier som kanske är av intresse för dej.

Tyckte mej inte se att någon nämnt Falling Skies, definitivt sevärd. Jorden har invaderats och en grupp överlevare slåss för sin frihet och överlevnad.

Sedan har vi Helix. CDC åker till Arktis för att stoppa ett dödligt virus som visar sej vara något helt oväntat.

Lite annorlunda svenskt Swedish Dicks. Johan Glans och Peter Stormare jobbar som privat detektiver i LA

The Blacklist tycker jag är bra. Före detta FBi agent som blev kriminell och en av världens mest efterlysta män ger upp frivilligt och låter sig fängslas. Fem säsonger med oväntade vändningar i många avsnitt. James Spader gör en mycket bra insats i denna serie.

The Americans är också värt att bekanta sig med. En familj som lever i USA på 80-talet där mamman och pappan är ryska KGB agenter.

The 100 ett måste. Jordens överlevare efter ett kärnvapenkrig finns på en rymdstation som cirklar jorden. Nu har stationen fått problem efter 97 år och bestämmer sig för att skicka ner 100 unga "kriminella" från sitt fängelse till jorden för att se om det går att leva där igen. En av de bättre Sci-Fi serierna på länge, tycker jag iaf

Colony är ganska ok. Handlar om en familj som försöker överleva på bästa möjliga sätt efter att jorden blivit invaderad. En annorlunda serie som har sina ljusa ögonblick. Inte en vanlig och traditionell Sci-Fi serie.

The Last Ship rekommenderas Ett militärt skepp från USA överlever ett virusangrepp som slår ut en stor del av befolkningen på jorden då de är i Arktis på ett uppdrag. Deras jobb blir att hitta ett antivirus och fria världen hehe. Enn annorlunda serie som jag gillar skarpt, rullat 3 säsonger nu och fjärde börjar snart.

Hoppas något av dessa kan vara intressant för dej!

Permalänk
Medlem

BLACK MIRROR !!!!!

Har du inte sett den så börja kolla, och bäst av allt, det är fristående avsnitt så du behöver inte kolla slaviskt för att hänga med.
Sannolikt det bästa jag sett på riktigt länge.

Permalänk

följande är grymma och har över 8.5 på imdb

- stranger things
- breaking bad
- better call saul
- designated survivor
- homeland
- the walking dead

värt att nämna (mest downloads på piratsajter)

- gotham
- familyguy
- seinfield

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag lite kortare nordiska dramaserier som Frikänd, Follow the Money, Midnattssol och Black Widows. De två första tror jag går se i sin helhet på svt play. Du blir knappast den mest intressanta typen i fikarummet om du börjar prata om dessa serier, men någon tant kanske blir imponerad. Jag tycker de är spännande och så är det inga evighetshistorier som tuggas år efter år, utan de är ett par säsonger som mest och sedan kan man gå vidare. I och med att de är lite kortare händer det ofta mer på mindre tid.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Lucifer, skön blandning av komedi, thriller och fantasy med lite kriminalar-element inslängt.

Satan har tröttnat på livet i helvetet så nu har han öppnat ett uteställe i Los Angeles istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kunde ej se någon rekommendera,
Orange is the new black, sjukt grym serie! Nästa säsong kommer nu i Juli (om jag inte kommer ihåg fel)
Annars nöter jag Lyxfällan på Viaplay som tidsfördriv...

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Inaktiv

Supernatural
Doctor Who
Flash

Permalänk
Avstängd

Breaking bad och rick and morty om du gillar tecknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Precis! Får jämt höra att det ska vara den bästa serien någonsin. Det tycker jag verkligen inte...

Ni har bara dålig smak 😊. Hur man än vrider och vänder på breaking bad går det inte att säga att det är en dålig serie. Omöjligt! Annars är säsong 1 den svagaste delen av breaking bad och många gör misstaget att sluta titta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ni har bara dålig smak 😊. Hur man än vrider och vänder på breaking bad går det inte att säga att det är en dålig serie. Omöjligt! Annars är säsong 1 den svagaste delen av breaking bad och många gör misstaget att sluta titta...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju förstås subjektivt. Breaking bad är kanske inte nödvändigtvis ett exempel på en "dålig" serie. Jag tycker däremot inte att den var tillräcklig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

En serie är per definition en rad händelser.
Om det är "fristående avsnitt" är det inte en serie, utan ett tv-program.

Eller?

Permalänk
Medlem

American Gods! Ny serie som gått i 5 avsnitt!
Nu när The Expanse har uppehåll så är detta en trevlig ersättare.
Har du inte heller sett miniserien Ascension från 2014. Riktigt bra, dock så saknar man att man inte spann vidare på den.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meega:

En serie är per definition en rad händelser.
Om det är "fristående avsnitt" är det inte en serie, utan ett tv-program.

Eller?

Nej, det kan vara en serie ändå, men den rätta benämningen är då en antologiserie.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är ju förstås subjektivt. Breaking bad är kanske inte nödvändigtvis ett exempel på en "dålig" serie. Jag tycker däremot inte att den var tillräcklig.

Skulle dock vilja påstå att det är svårt rent objektivt att argumentera emot den dramaturgiska briljans som breaking bad uppvisar. Sen om innehållet inte lockar är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Zyces:

American Gods! Ny serie som gått i 5 avsnitt!

Har också upptäckt den och rekomenderas

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv

Själv tittar jag mest på gamla TV-serier när jag väl vill titta på något i dagsläget. Många nya serier saknar något, eller har för ointressanta skådisar eller är för utdragna. Gillade dock Fortitude överlag och ser fram emot att se nya Twin Peaks-avsnitten.

Permalänk
Skäggig legend

Californication!!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

trailer park boys, rekommenderar starkt om du vill se sjuka saker

Kan bara instämma, det är nog den mest störda men samtidigt komiska serien jag sett. Trots det kollade jag igenom 10 säsonger på några månader, vilket borde vara rekord för mig som har alldeles för lite tid att lägga på serier.

Genren tror jag kallas mockumentary, dvs. den liknar en realityserie i upplägget men karaktärerna är helt påhittade.

De är minst sagt bättre på att misslyckas med knarkproduktionen än någon i Breaking Bad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

@klirre: vet inte riktigt vad genren kallas för men bra är det i alla fall, snuskigt bra. var också rätt snabb på att kolla igenom alla säsonger... men man blir fortfarande lika chockad av alla i serien, nya saker varje avsnitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Californication!!!

Håller med !
Otroligt att den inte nämnts tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Såg precis igenom Westworld s1. Toppklass!

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på så snuskigt många serier att jag glömt bort det mesta!

Men. Om jag ska nämna nyare serier så:

Hap & Leonard
Versailles
Into the Badlands

Utöver dem så kollar jag även på Agents of S.H.I.E.L.D och som ovan nämnt Blacklist.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Följande serier tror jag inte varit nämnda tidigare i tråden:

Borgias - Tre säsonger

Deutschland 83 - Två säsonger.

Miniserierna Pillars of the Earth och A World Without End är två riktigt sevärda miniserier baserade på Ken Follets romaner. Uppfyller inte kraven på att serien ska ha många säsonger, men de är trots det väldigt sevärda.

Om någon av serierna redan nämnts så ber jag om ursäkt för upprepningen. I övrigt så håller jag med många av de föregående talarna som förespråkar Breaking Bad. Den är bland de bästa tv-serier som någonsin gjorts, enligt mig.