Permalänk
Medlem

Ö och Ä tangent till corsair strafe

Jag har försökt googla om det finns utbytes ö och ä-tangenter till mitt strafe mx silent.
Jag börjar störa mig allt mer på dessa två tangenter som är delade med norska danska och svenska tecken för ö och ä. Problemet är att de har satt danska eller norska tecknen på standardplatsen Trots att jag vet var ö och ä sitter på tangentbordet så lik förbannat blir det fel nästan varje gång jag skriver. AE sitter på ö-knappen och i mitt huvud så läser jag det som ett Ä, och på ä-knappen sitter tecknet O med ett streck igenom och det läser jag såklart som ett Ö (sorry att jag inte kan skriva dessa tecken, men jag tror att ni förstår vad jag menar). Det blir liksom tilt i huvudet.
Det tog inte lång tid efter jag fått hem tangentbordet förrens jag märkte att jag störde mig på det. Men jag tänkte att jag kanske lär mig men så blev icke fallet.

Någon som vet om det går att få tag på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har försökt googla om det finns utbytes ö och ä-tangenter till mitt strafe mx silent.
Jag börjar störa mig allt mer på dessa två tangenter som är delade med norska danska och svenska tecken för ö och ä. Problemet är att de har satt danska eller norska tecknen på standardplatsen Trots att jag vet var ö och ä sitter på tangentbordet så lik förbannat blir det fel nästan varje gång jag skriver. AE sitter på ö-knappen och i mitt huvud så läser jag det som ett Ä, och på ä-knappen sitter tecknet O med ett streck igenom och det läser jag såklart som ett Ö (sorry att jag inte kan skriva dessa tecken, men jag tror att ni förstår vad jag menar). Det blir liksom tilt i huvudet.
Det tog inte lång tid efter jag fått hem tangentbordet förrens jag märkte att jag störde mig på det. Men jag tänkte att jag kanske lär mig men så blev icke fallet.

Någon som vet om det går att få tag på?

Finns ju inget att få fatt i ISO/Nordic keycaps väg i detta land tyvärr, särskilt när det gäller lösa ISO/Nordic keycaps.

WASD (USA) har kanske något:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

Jag köpte ett 105 keys tvåfärgat ISO/Nordic keycaps set där för några år sen, tyvärr har corsair inte standard botten rads mått på Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Spacebaren.

Standard måtten på Ctrl, Win, Alt, FN/Menu = 1x1.25 å på Spacebaren = 1x6.25.
http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Köpa ett helt set med keycaps är ju lite onödigt, om du bara ska använda 2st tangenter i hela setet.

Själv kör jag med ANSI t-bord å där finns inga Å, Ä å Ö tangenter alls. Har några ISO/Nordic t-bord osså.

Problemet är osså om du har LEDs på ditt t-bord:
http://support.wasdkeyboards.com/customer/en/portal/articles/...-

Prova å hör med corsair Johan: http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair

Finns detta inlägg om corsair keycaps på GH:
https://geekhack.org/index.php?topic=79571.0

Har samma på mina Ö å Ä tangenter på mitt gamla vita ISO/Nordic Ducky Shine 2 t-bord:

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av napahlm:

Jag har försökt googla om det finns utbytes ö och ä-tangenter till mitt strafe mx silent.
Jag börjar störa mig allt mer på dessa två tangenter som är delade med norska danska och svenska tecken för ö och ä. Problemet är att de har satt danska eller norska tecknen på standardplatsen Trots att jag vet var ö och ä sitter på tangentbordet så lik förbannat blir det fel nästan varje gång jag skriver. AE sitter på ö-knappen och i mitt huvud så läser jag det som ett Ä, och på ä-knappen sitter tecknet O med ett streck igenom och det läser jag såklart som ett Ö (sorry att jag inte kan skriva dessa tecken, men jag tror att ni förstår vad jag menar). Det blir liksom tilt i huvudet.
Det tog inte lång tid efter jag fått hem tangentbordet förrens jag märkte att jag störde mig på det. Men jag tänkte att jag kanske lär mig men så blev icke fallet.

Någon som vet om det går att få tag på?

Hejsan,

Det är så pga av att det är ett nordiskt tangentbord, så de är för alla. Vi har inga keycaps som du kan byta till, men däremot finns de ju en uppsjö av olika custom keycaps på nätet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av napahlm:

Jag har försökt googla om det finns utbytes ö och ä-tangenter till mitt strafe mx silent.
Jag börjar störa mig allt mer på dessa två tangenter som är delade med norska danska och svenska tecken för ö och ä. Problemet är att de har satt danska eller norska tecknen på standardplatsen Trots att jag vet var ö och ä sitter på tangentbordet så lik förbannat blir det fel nästan varje gång jag skriver. AE sitter på ö-knappen och i mitt huvud så läser jag det som ett Ä, och på ä-knappen sitter tecknet O med ett streck igenom och det läser jag såklart som ett Ö (sorry att jag inte kan skriva dessa tecken, men jag tror att ni förstår vad jag menar). Det blir liksom tilt i huvudet.
Det tog inte lång tid efter jag fått hem tangentbordet förrens jag märkte att jag störde mig på det. Men jag tänkte att jag kanske lär mig men så blev icke fallet.

Någon som vet om det går att få tag på?

Byt plats på dem?
Budgetlösning:svart spritpenna!

Eller ta med den stora plånboken och joina oss i custom caps träsket Börjar du så kommer du vilja ha fler set än ett!
(Är det OEM-profil?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har försökt googla om det finns utbytes ö och ä-tangenter till mitt strafe mx silent.
Jag börjar störa mig allt mer på dessa två tangenter som är delade med norska danska och svenska tecken för ö och ä. Problemet är att de har satt danska eller norska tecknen på standardplatsen Trots att jag vet var ö och ä sitter på tangentbordet så lik förbannat blir det fel nästan varje gång jag skriver. AE sitter på ö-knappen och i mitt huvud så läser jag det som ett Ä, och på ä-knappen sitter tecknet O med ett streck igenom och det läser jag såklart som ett Ö (sorry att jag inte kan skriva dessa tecken, men jag tror att ni förstår vad jag menar). Det blir liksom tilt i huvudet.
Det tog inte lång tid efter jag fått hem tangentbordet förrens jag märkte att jag störde mig på det. Men jag tänkte att jag kanske lär mig men så blev icke fallet.

Någon som vet om det går att få tag på?

Låter som att du råkat byta plats på capsen. Ett danskt Ø motsvarar ju skälvklart Ö och Æ är Ä. Blir det Ä när du trycker på Ø är det fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Låter som att du råkat byta plats på capsen. Ett danskt Ø motsvarar ju skälvklart Ö och Æ är Ä. Blir det Ä när du trycker på Ø är det fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Danmark eller norge har omvänd placering av de tangenterna som man kan se på bilden längre upp i tråden. Så TS tangener har tre märkningar på varje för att passa hela norden.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Lite OffTopic, men ändå...

@seville57 blir väldigt intresserad av ditt vita tangentbord, är det vitt från grund eller har du målat själv?

Är på jakt efter just ett vitt mekansikt tgb men det verkar strikt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Låter som att du råkat byta plats på capsen. Ett danskt Ø motsvarar ju skälvklart Ö och Æ är Ä. Blir det Ä när du trycker på Ø är det fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nedan har du hur tecknen ser ut på tangenterna. De svenska tecknen sitter ju på nedre delen av tangenterna och inte uppe till vänster som på resten av knapparna. Hur kommer det sig att danska och norska tecken "prioriteras" före de svenska på ett nordisk tangentbord?

(K) (L) (Æ Ø Ö) (Ø Æ Ä) (*')

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Danmark eller norge har omvänd placering av de tangenterna som man kan se på bilden längre upp i tråden. Så TS tangener har tre märkningar på varje för att passa hela norden.

Det var det jävligaste^^ I stand corrected. På mitt vortex nordic-set är det bara 2 tecken/tangent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

(K) (L) (Æ Ø Ö) (Ø Æ Ä) (*')

Nu tittar jag lyckligtvis inte på tangenterna, men det där får jag också ont i huvudet av. Dåligt att tillverkaren inte kan skicka med tre utbytestangenter. Värt att ta reda på när man ska köpa nytt i framtiden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en lösning på detta? Sjukt irriterande! (WTF corsair)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag har också detta Corsair tangentbordet och det är verkligen störande då man lurar sig på att de svenska tecknen dessutom är mycket sämre genomlysta så det blir att man lätt trycker fel då fel tecken lyser mycket starkare. De flesta nordiska brukar ju ha svenska tecken på övre raden som då blir kraftigare belysta för oss svenskar men här är det precis tvärtom.

Tycker nog att för priset,då tangentbordet kostar ju ändå en hel del att vi faktiskt kunde fått några tangenttoppar med rätta tecken på. Hade det kostat 149kr kan jag förstå det snålas in men inte för 1700kr.

istället kommer det några extra spel toppar med, hade hellre sett att de skickat med de olika nordiska tecknen istället.

Var inte så länge sedan ett svenskt tangentbord hade rätt tecken även om det var ett billigt för några hundra, och annars låg rätt toppar med i lådan för byte. Nu verkar det mest bara finnas detta nordiska otyg att få tag på.

Detta med nordiskt tangentbord är ett riktigt dåligt påhitt bara för att tillverkarna vill spara 5kr på att slippa lägga ned några lösa toppar. Egentligen är det väl ingen utom tillverkaren som tjänar på det, det blir fel för alla istället oavsett vilket nordiskt land man tar.

Egentligen borde vi inte köpa den irriterande nordiska layouten, utan istället rösta med fötterna och kräva att rätt tangenter finns tillgängliga(i lådan åtminstone).

Det gick bra att lösa förut innan vi blev påprackade detta otyg så egentligen borde det gå nu med kan man tycka.

Permalänk
Medlem

En bra läxa. Fler borde reagera mot tillverkarnas försök att smyga in denna "NORDIC" layout som en standard i Sverige och Finland. Sedan de svenska tangentbordens barndom har vi haft riktiga ÅÄÖ, det har gått att köpa tangentbord för en spottstyver som trots den gigantiska kostnaden för 3-4 tangenter (varav två man redan har från DE-layouten som man knappast drar in i första taget).

Sluta köpa NORDIC så kommer de ge sig. Det är mycket lättare att påverka tillverkarna när det gäller high end bord än att få t.ex. HP eller Dell att ändra sig, båda vilka så vitt jag vet fortfarande har ÅÄÖ.

Permalänk
Lego Master

Är det bara jag som tycker det här är ett icke-problem? Redan på mellanstadiet lärde jag mig skriva utan att titta på tangentbordet. Nu när jag tittar efter har alla mina tangentbord (utom på jobblaptopen) den här nordiska layouten, men kan inte påminna mig en enda gång jag har skrivit fel för att det står ø på samma knapp som ä.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tycker oxå att det är ett ickeproblem i sig, men om dom kan tänka sig att skicka med costum wasd keycaps kan dom väll skicka med å ä ö knappar oxå... Är ju ingen kostnad, och det är ju inga billiga tangentbord dom säljer heller... Gäller alla tillverkare! (Kör själv med blanka keycaps, för att irritera folk som lånar datorn:))

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det bara jag som tycker det här är ett icke-problem? Redan på mellanstadiet lärde jag mig skriva utan att titta på tangentbordet. Nu när jag tittar efter har alla mina tangentbord (utom på jobblaptopen) den här nordiska layouten, men kan inte påminna mig en enda gång jag har skrivit fel för att det står ø på samma knapp som ä.

Jag skriver inte heller fel, men utseendet är en styggelse. Håller med om att om de vill att man ska betala för premium ska det vara premium och rätt tecken är grundläggande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen lösning på detta. Se @Corsair Johan: svar ovan.
Det enda jag kan tänka mig som nödlösning är att köpa två blanka tangenter. Jag hittade en sida på nätet där man kunde beställa enstaka keycaps. Men då får man ingen genomlysning.
Håller med @Iwar: att de gott kunde skippat wasd knapparna som man ändå aldrig använder och skickat med separata ä och ö. Även för våra nordiska grannländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Fortfarande ingen lösning på detta. Se @Corsair Johan: svar ovan.
Det enda jag kan tänka mig som nödlösning är att köpa två blanka tangenter. Jag hittade en sida på nätet där man kunde beställa enstaka keycaps. Men då får man ingen genomlysning.
Håller med @Iwar: att de gott kunde skippat wasd knapparna som man ändå aldrig använder och skickat med separata ä och ö. Även för våra nordiska grannländer.

Jag förstår inte vad problemet är. Du skrev i första inlägget att du inte har några problem med att läsa ø som ö och æ som ä. Varför byter du inte bara plats på tangenterna och är nöjd?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag förstår inte vad problemet är. Du skrev i första inlägget att du inte har några problem med att läsa ø som ö och æ som ä. Varför byter du inte bara plats på tangenterna och är nöjd?

För att då blir det ju "fel". OCD-varning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte alla som skriver utan att titta på tangenterna (VA? är inte alla som jag? ) Jag sneglar/tittar iaf lite.
Håller ni verkligen inte med om att ett tangentbord som kostar över 1000kr bör ha rätt tangenter???

Mitt nya corsair skiljer sig mot mitt förra corsair i utförandet. På det förra var "Ö" och "Ä" "huvudbokstäver" medans dansk och norsk satt vid sidan/nedanför - OK med mig (men kanske inte för danskarna? varför har de ändrat?). Nu sitter danska bokstäverna överst och lyser starkast. Ibland slår jag rätt och ibland slår jag fel. De svenska syns också men uppenbarligen blir jag lurad när jag sneglar och skriver snabbt. Men man kanske behöver lägga 2000kr+ för att få rätt plastknappar idag...

https://drive.google.com/file/d/0B08B9o0DoHQjV21Bb19xOHJXd2c/...

Har aldrig tänkt på detta tidigare då alla mina tidigare tangentbord varit i stil med första exemplet, men vid nästa köp kommer det vara en dealbreaker.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag förstår inte vad problemet är. Du skrev i första inlägget att du inte har några problem med att läsa ø som ö och æ som ä. Varför byter du inte bara plats på tangenterna och är nöjd?

om du tittar på bilden. så blir det fel oavsett hur man sätter dem. då @Corsair på något sätt har förväxlat bokstäverna.

http://sv.tinypic.com/r/59wtc7/9

Permalänk
Medlem

Återväcker en död tråd för att tillägga lite behjälplig information om någon hittar sig hit via google eller liknande...

Som tidigare nämnts i tråden så kan man skapa custom Ö och Å knappar, jag gjorde detta själv och här är resultatet:

Det kostade mig ca 180 kr för hela kalaset inklusive frakten. Från beställning till att jag hade de nya tangenterna i hand så tog det 10 dagar.

Här följer informationen du behöver för att göra en beställning själv:

Beställning görs på:
http://www.maxkeyboard.com/custom-backlight-compatible-keycap...

Beställnings info:
Keycap size: R2 1x1 (detta är specifikt för Ö och Å knapparna)
Keycap color: Black
Comment: The intent is to match the font-design/size/positioning of the other keys on the Corsair Strafe RGB keyboard.

Artwork filer:
https://www.dropbox.com/s/rv6prdy0fw4vlqx/Corsair%20Strafe%20...

Lycka till!

/ Kr

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

@Kr: inte så mycket död som i väntan på vidare svar från Corsair Johan.
eller någon som dig som hjälper att göra vardagen mycket bättre ^^
tack för hjälpen, jag ska beställa egna också ^^

förresten, finns det något referens nummer som säger "kolla på det här ärendet, jag vill ha likadana"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av speeder5:

@Kr: inte så mycket död som i väntan på vidare svar från Corsair Johan.
eller någon som dig som hjälper att göra vardagen mycket bättre ^^
tack för hjälpen, jag ska beställa egna också ^^

förresten, finns det något referens nummer som säger "kolla på det här ärendet, jag vill ha likadana"?

Jag tror du kan få väldigt god hjälp av den här posten: #16844121 , där har du all information du behöver för att göra en beställning.