Ska studera inom IT, men kommer inte ihåg något från gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Ska studera inom IT, men kommer inte ihåg något från gymnasiet.

Hej, nu är det så att jag ska börja studera (dvs om jag kommer in) på IT, media, mm. Och jag hade tänkt ’’fresha’’ upp mitt minne med matte då jag inte kommer ihåg ett dyft från skoltiden, INTE ett dyft eftersom jag riktigt avskydde matte. Så jag har ett par frågor.

Nu beror det på vilken kurs man ska börja studera inom, en civilingenjör kräver högre erfarenhet och andra områden av matte än en utvecklare för mobilappar tillexempel. Men vad kan jag förvänta mig när det kommer till matte på IT och data kurser, generellt och kurserna jag har valt? (Lägger till att jag har Matta A i det gamla systemet och ingen av de övriga kurserna jag har sökt kräver matte B eller högre, har dock tänkt att studera in matte B så jag kan söka kurser/program med matte B, men det är nästa steg för mig.)

I alla fall, hur mycket matte kommer ingå i exemplen jag ger er? Vilket område inom matte A bör jag fokusera på för att klara dessa kurser och andra som jag kanske eventuellt ansöker till nästa år? Jag kan tänka mig att statistik, formler och koordinatsystem kommer ligga ’’högre’’ än att kunna bråk här.

Sista frågan. Skulle ni kunna rekommendera en bra bok, hemsida, program, mm som jag kan använda för att träna upp det jag har glömt i matte A? Jag har använt och kan använda wiki för att få en liten översikt. Men utöver det? (Tror jag rev sönder matteboken från gymnasiet...)

Kan ni också rekommendera ett program eller böcker så man får en liten insikt i data och IT, så som programmering och övrigt?

Ps. Om du tänker ’’den här personen vet inte vad han pratar om’’ så stämmer det, det gör jag inte.

Exempel på kurser jag har ansökt till:
https://sisu.it.su.se/search/info/SGAMK
https://sisu.it.su.se/search/info/IB101B
http://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_pro...
http://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_cou...

Permalänk

Jan Skansholms böcker är rätt bra och går verkligen igenom grunderna för olika språk inom programmering. Vissa högskolor har repeteringskurser som just går ut på att fräscha upp kunskaperna inom matte.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Kör onlinekurser i programmering så lär du dig matten som krävs. Jag tog precis min kandidatexamen inom mjukvaruutveckling och hade precis som du inga direkta kunskaper sen innan från gymnasiet. Böcker fann jag extremt överflödigt då i princip allt finns online och är gratis.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar
https://www.sommarmatte.se
Ger högskolepoäng också... de har ett vettigt kursmaterial och ett forum där man kan ställa frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Svertel: Någon specifikt onlinekurs du kan rekommendera? Eller är det bara googla upp svaret?

Permalänk
Medlem

@Pcnoobs: Är lite osäker på exakt vilka programmeringsspråk just datorspelsutveckling osv använder sig av. Java är väl som alltid en bra start då det används för bland annat Android osv. Men även C, C++ och C# används har jag för mig.

Jag använde mig utav thenewboston på youtube i början för att lära mig java https://www.youtube.com/watch?v=Hl-zzrqQoSE&list=PLFE2CE09D83.... Är det något man fastnar på eller har svårt för finns alla svar i princip på stackoverflow.com.

Viktigt att tänka på är att programmering kan vara överjävligt svårt i början men när man väl kommer in i det och förstår grunderna kan man lära sig i princip vilket programmeringsspråk som helst efter det. Logiken är densamma, bara syntax som skiljer.

Permalänk

Läser till civilingenjör, så kan bara tala för det. Programmeringen är väl gött att kunna lite innan, men det är verkligen ingenting som behövs. De flesta har aldrig skrivit en rad kod innan de börjar på utbildningen.

Matten är lite tuffare. Vi startade hårt med endimensionell analys första läsperioden och gick därifrån vidare till linjär algebra, flerdimensionell analys, transformer, statistik, m.m de första två åren. En uppfräschning av gymnasiematten är nog bra! Fokusera på ekvationer, funktioner, derivator, integraler, m.m. Segt plugg, men det brukar vara det svåraste. Även grundläggande saker som exponent- och algoritmlagar och hur man förenklar bråk på ett bra sätt är bra att ha i ryggmärgen.

Permalänk
Inaktiv

Om du hatar matte skulle jag absolut inte rekommendera varken en civil- eller högskoleingenjörsutbildning. Även datalogiprogrammet vid SU är mycket teoretiskt. Då är det bättre att söka en YH-utbildning inom C#-, .NET- eller Javautveckling. Du behöver repetera grundmatten, typ matte A och B men några fler kunsikaper behövs inte.

Systemvetare är också en mer praktisk linje som funkar bra för den som ogillar matte.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Tack för tipset, jag ska ha det i åtanke om/när jag söker nya utbildningar i framtiden om jag inte trivs med kursen jag kommer in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Läser till civilingenjör, så kan bara tala för det. Programmeringen är väl gött att kunna lite innan, men det är verkligen ingenting som behövs. De flesta har aldrig skrivit en rad kod innan de börjar på utbildningen.

Matten är lite tuffare. Vi startade hårt med endimensionell analys första läsperioden och gick därifrån vidare till linjär algebra, flerdimensionell analys, transformer, statistik, m.m de första två åren. En uppfräschning av gymnasiematten är nog bra! Fokusera på ekvationer, funktioner, derivator, integraler, m.m. Segt plugg, men det brukar vara det svåraste. Även grundläggande saker som exponent- och algoritmlagar och hur man förenklar bråk på ett bra sätt är bra att ha i ryggmärgen.

Nu har jag inte tänkt söka till civilingengör själv då det är en större chans att jag skulle vara den som hittar en kur för cancer än att klara utbildningen. Men tackar, dags att leta reda på min gamla mattebok och lite besök till några bibliotek.. Om det finns några kvar i nuläget det vill säga.