Permalänk
Medlem

Köpråd: vectra vs s60

Tittar på två olika bilar nu.

En s60 D5 -04, som gott 200.000km för 7500€
och en vectra -06 1.8 bensin som gott 136.000 för 5900€

Båda verkar bra servade och nybesiktade. Båda är manuell låda.

Jag pendlar mellan 25-30.000km om året, så söker den bekvämare, tystare och pålitligare bil.
Farsan har en s60, så jag vet dess komfort och tysthet. Har inte hunnit testa en vectra ännu..

Har blicken lite mera på D5an, för som sakt komforten i bilen. Den motorstarka dieseln, ljudet av en rak 5. Och verkar vara väldigt smidigt byggd för att serva/skruva motorn.

Det jag undrar lite om koppling samt turbo byte kan vara på kommande på volvon, eller hur långt ska dom klara i medeltal?

Har för tillfället en golf som jag har lite lån att betala ännu, lånet är från samma bilfirme kedja som volvon och jag skulle slippa detta ifall jag köper volvon.

Priset på bilar är lite högre i finland än sverige, så dom här är dom billigaste man hittar för tillfället med dessa kilometrar på mätaren.

Orsak varför jag byter är att golfen är TDI utan webasto, så den har dålig värme på vintern. Vill ha mera värme. Den rostar otroligt för att vara en -06. DSG lådan kan ha lite oljud i växlingarna emellanåt. Vill få bort den fören lådan klappar.

Vill höra feedback, era erfarenhet av dessa biler. Problem och bättre saker med dom.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Opeln har ju en väldigt slö motor på en rätt stor bil. Har själv aldrig åkt i en vectra c men kan tänka mig de är bullriga och plastiga som alla andra oplar jag åkt i du får prova.

Delar ska ju finnas minst 10 år efter bilen slutade göras. Volvon blev ersatt 2010 Opel 2008. Sedan vet jag inte hur det blir nu när opel såldes. Antagligen inga större problem men värt att tänka på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

reservdelar är jag inte alls bekymmrad att få tag på om några år. Har en accord 94 som flickvännen kör med. Där har jag hittat allt jag behövt, till och med nya bromssköld. Givetvis finns accord ännu, men min är en så gammal generation ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

reservdelar är jag inte alls bekymmrad att få tag på om några år. Har en accord 94 som flickvännen kör med. Där har jag hittat allt jag behövt, till och med nya bromssköld. Givetvis finns accord ännu, men min är en så gammal generation ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen är det inga problem att hitta grejer men man ska vara medveten om det i alla fall. Tror opel är ganska bra med delar, och man kan alltid använda Tyska ebay/brittiska(då under Vauxhall varumärket) alternativt Biltema/mekonomen(eller motsvarande ni har i Finland).

Sedan den generationen Accord din flickvän har slutade tillverkas 1997 att det fortfarande tillverkas hondabilar med samma namn har inte så mycket med saken att göra. Men det är ju bra att du hittar delar till den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Vectra C, fast en 2.0T OPC Line '2008, Kombi.
Optimerad till ungefär 230HK.

Bra komfort, låg ljudnivå inne i bilen, bra bränsleförbrukning (0.75 blandad), riktigt bra lastutrymme, komfortabel drivlina (motor, manuell växellåda)

Billiga reservdelar, kamkedja vilket är trevligt.

Har haft min bil sedan den hade gått 11.000 mil, har snart gått 20.000 - Aldrig haft ett enda problem med den.

Kan jämföra den med en V70 D5 Classic (också runt samma årsm) som vi hade innan, gillar vectran mer på ALLA punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Jag har själv en Vectra C, fast en 2.0T OPC Line '2008, Kombi.
Optimerad till ungefär 230HK.

Bra komfort, låg ljudnivå inne i bilen, bra bränsleförbrukning (0.75 blandad), riktigt bra lastutrymme, komfortabel drivlina (motor, manuell växellåda)

Billiga reservdelar, kamkedja vilket är trevligt.

Har haft min bil sedan den hade gått 11.000 mil, har snart gått 20.000 - Aldrig haft ett enda problem med den.

Kan jämföra den med en V70 D5 Classic (också runt samma årsm) som vi hade innan, gillar vectran mer på ALLA punkter.

1,8l bensinmotorn har tyvärr Kamrem om man får tro denna artikeln

"De flesta motorer har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger lägre servicekostnader jämfört med en kamrem. Som spekulant bör man ändå lyssna efter onormalt rassel från kedjan. 1,8-liters bensinmotorn har dock kamrem, som ska bytas vid 9 000 mil."

En tanke bara, har båda bilar antisladd? Har för mig volvo inte monterade det som standardutrustning förrän 2005 så den får du kontrollera, opel vet jag inte när det blev standard på.

På volvo kallas det "DSTC = Dynaic Stability & Traction Control" På Opel tror jag det kallas "ESP" det gör det i alla fall i min saab och det är ju lite samma GM teknik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Jag har själv en Vectra C, fast en 2.0T OPC Line '2008, Kombi.
Optimerad till ungefär 230HK.

Bra komfort, låg ljudnivå inne i bilen, bra bränsleförbrukning (0.75 blandad), riktigt bra lastutrymme, komfortabel drivlina (motor, manuell växellåda)

Billiga reservdelar, kamkedja vilket är trevligt.

Har haft min bil sedan den hade gått 11.000 mil, har snart gått 20.000 - Aldrig haft ett enda problem med den.

Kan jämföra den med en V70 D5 Classic (också runt samma årsm) som vi hade innan, gillar vectran mer på ALLA punkter.

intressant då du haft en v70, så bullernivå och säterna är inte så långt ifrån varandra? Troligtvis var det läder säten. Föredrar själv tyg/halv läder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

1,8l bensinmotorn har tyvärr Kamrem om man får tro denna artikeln

"De flesta motorer har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger lägre servicekostnader jämfört med en kamrem. Som spekulant bör man ändå lyssna efter onormalt rassel från kedjan. 1,8-liters bensinmotorn har dock kamrem, som ska bytas vid 9 000 mil."

En tanke bara, har båda bilar antisladd? Har för mig volvo inte monterade det som standardutrustning förrän 2005 så den får du kontrollera, opel vet jag inte när det blev standard på.

På volvo kallas det "DSTC = Dynaic Stability & Traction Control" På Opel tror jag det kallas "ESP" det gör det i alla fall i min saab och det är ju lite samma GM teknik.

jag kanse de få som föredrar kamrem före kedja. Har läst så mycket om biltilverkare som prövat med kedja och misslyckat.

Spenderar hellre ca 150€ för kamrems sats och 1-2 dagar var 3-4 år i att byta själv.
Änn att ta en med kedja, börjar den bråka blir det verkstad och dyrt. Så mycket mera att skruva med det samma om man har kedja och den behöver fixas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

I volvon var det lädersäten, i opeln har jag tygsäten vilket jag föredrar komfortmässigt - enda fördelen personligen med läder är ju enkelheten att torka rent dem..

Bullernivå och generell komfort är likvärdig antar jag och högst personligt där jag själv väljer opel före volvo i detta fallet.

Skrivet av kettu92:

intressant då du haft en v70, så bullernivå och säterna är inte så långt ifrån varandra? Troligtvis var det läder säten. Föredrar själv tyg/halv läder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

I volvon var det lädersäten, i opeln har jag tygsäten vilket jag föredrar komfortmässigt - enda fördelen personligen med läder är ju enkelheten att torka rent dem..

Bullernivå och generell komfort är likvärdig antar jag och högst personligt där jag själv väljer opel före volvo i detta fallet.

Du verkar få som vectra inte alls är så dålig bil som alla säger på nätet. Blir defenitift att öppna ögonen mera för den och gå och test köra en idag.

S60 har jag bokat för testkörning lördag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Testade en vectra igår, men tyvärr föll mig inte riktigt i smaken. Samt när jag kört automat i 3 år, så har jag svårt att gå till manuell igen.

Så det blir att skippa båda och börja leta nått med traditionell automatlåda. Typ mecedes, bmw eller nått med en aisin låda (volvo, saab o.s.v)

Mazda 6 från +2006 har typ samma aisin låda som i XC90, så den måste vara pålitlig.
Trots sina rostproblem så blir den en kandidat att pröva. Faller den inte i smaken så blir det en paus från bil funderingarna.För övriga kandidater skjuter i prisnivån..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

I Sverige är Saab väldigt prisvärda men det kanske inte gäller i Finland?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I Sverige är Saab väldigt prisvärda men det kanske inte gäller i Finland?

Det kan man säga. Billigaste 9-5 -07 med 1.9 diesel vector, körd 185.000km går lös på 8900€. Tackar finska statens beskattning av bilar.

:edit, skulle löna att importera från sverige ifall en saab skulle bli aktuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

fick en ok erbjudande på en v70 D5 -06 chromium summum, så fullt utrustad. Men körd 270.000km, kan man fövänta att bilen håller längre än 400.000 om man sköter den väl? ungefär 4-5 års körandet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

fick en ok erbjudande på en v70 D5 -06 chromium summum, så fullt utrustad. Men körd 270.000km, kan man fövänta att bilen håller längre än 400.000 om man sköter den väl? ungefär 4-5 års körandet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter så många mil kan ju i princip vad som helst börja ge upp, det är ett lotteri. Om bilen är servad som den ska och inte misshandlad så är det nog liten risk att typ motor eller växellåda rasar, utan det är snarare alla kringfunktioner som repareras och byts efter behov som är risken.