Hade tänkt att hjälpa folk köpa/bygga datorer. Skulle uppskatta råd!

Permalänk

Hade tänkt att hjälpa folk köpa/bygga datorer. Skulle uppskatta råd!

Tjena!

Jag har hjälpt många i familjen med vad hen borde fokusera på när hen köper dator, om det verkar prisvärt eller inte osv. Titeln som familjens datoringenjör har jag fått äran (och oturen) att få bära. Jag har också gett ut tips här och var till vänner bland annat.

Över sommaren hade jag tänkt att hjälpa folk att köpa och bygga sina datorer eftersom att det oroar mig ibland att folk går till Mediamarkt och köper en bärbar dator för ca 6000kr och tror att man ska kunna lira massa spel på den. Jag vill alltså fungera lite som en guru så folk slipper göra inköp som man ångrar. Sedan så vill jag ju inte ge ut felaktiga råd så jag känner att jag måste ha full koll på vad jag pratar om.

Trots att jag har en del erfarenhet med datorer och vad som bör och inte vara i dem så vill jag gärna vilja läsa på mer om de enskilda delarna, vad allt i detalj har för betydelse och hur de spelar roll för de andra delarna. Till exempel hur man inte vill "bottlenecka" ett grafikkort, att man vill ha ett tillräckligt kraftfullt nätagg eller vad moderkortet stödjer. Om ni har några sidor, videor eller annat som man kan lära sig från så skulle jag uppskatta det enormt! Jag läser också gärna anekdoter om datorbygge (lätt sätt att undgå misstag).

Kort sagt så vill jag gärna lära mig mer om alla små detaljer i datorbygge och lära mig mer om alla delars betydelse.

Tack så mycket på förhand och ha en skön sommar!

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk
Medlem

@Vattenmelon: Kjell och CO boken är väldigt bra. Mycket nyttig och bra info i den.
Läser Dator och Kommunikationsteknik på gymnasiet, och vi har använt oss av den hela tiden i Datortekniken.

Permalänk
Skrivet av zsebbez:

@Vattenmelon: Kjell och CO boken är väldigt bra. Mycket nyttig och bra info i den.
Läser Dator och Kommunikationsteknik på gymnasiet, och vi har använt oss av den hela tiden i Datortekniken.

Ser bra ut! Jag ska ta att riva igenom den imorgon

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk

@Vattenmelon: Häng i tråden Köpråd. Där kan du lära dig en hel del.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Vattenmelon: Värt att nämna är dock att Kjell o Company "Hur funkar det" lär dig hur en dator funkar, vad komponenterna gör och vad som måste passa ihop t ex. Sen är det bara att ligga i fas med vilka komponenter som finns/vad som är bra, kolla recensioner osv för att faktiskt veta vilka delar som passar för ändamålet. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Vattenmelon: Häng i tråden Köpråd. Där kan du lära dig en hel del.

Kanske jag borde ha gjort hehe. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

@Vattenmelon: Värt att nämna är dock att Kjell o Company "Hur funkar det" lär dig hur en dator funkar, vad komponenterna gör och vad som måste passa ihop t ex. Sen är det bara att ligga i fas med vilka komponenter som finns/vad som är bra, kolla recensioner osv för att faktiskt veta vilka delar som passar för ändamålet. Lycka till!

Perfekt, det är i princip vad jag behöver. Tack

Visa signatur