Vilket defragmenteringsprogram ?

Permalänk
Avstängd

Vilket defragmenteringsprogram ?

Är mest lämpligt för en Nvme disk? duger det bra med Windows inbyggda?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Man varken behöver eller bör defragmentera en ssd, det förkortar bara livslängden, och det ger ingen som helst prestandaförbättring alls.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Är mest lämpligt för en Nvme disk? duger det bra med Windows inbyggda?

Rent generellt brukar det anses olämpligt att defragmentera SSDer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Man varken behöver eller bör defragmentera en ssd, det förkortar bara livslängden, och det ger ingen som helst prestandaförbättring alls.

Skrivet av evil penguin:

Rent generellt brukar det anses olämpligt att defragmentera SSDer.

Ja defragmentera var väl fel ord, trimma disken är ju det jag vill vilket görs i Win 10 och andra program

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Ja defragmentera var väl fel ord, trimma disken är ju det jag vill vilket görs i Win 10 och andra program

Ok, du har alltså problemet att TRIM inte kan köras per automatik av Windows utan du måste göra det manuellt?

I såna fall brukar ssd-tillverkarens egna programvara vara bäst lämpad, t.ex. Samsung Magician för Samsung-ssd:er.

Har tyvärr ingen koll på eventuella generella program för detta, som fungerar med alla ssd:er.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ok, du har alltså problemet att TRIM inte kan köras per automatik av Windows utan du måste göra det manuellt?

I såna fall brukar ssd-tillverkarens egna programvara vara bäst lämpad, t.ex. Samsung Magician för Samsung-ssd:er.

Har tyvärr ingen koll på eventuella generella program för detta, som fungerar med alla ssd:er.

Nej det fungerar som det ska i Windows och jag undrar som sagt om det finns bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Nej det fungerar som det ska i Windows och jag undrar som sagt om det finns bättre

Nej, det skulle jag inte påstå. Visst, med ett program kan du manuellt köra TRIM på alla block som behöver det över hela ssd:n på en gång, men det är bara i extremfall som det skulle ha någon egentlig poäng. Smidigare och lika bra att låta Windows köra TRIM i bakgrunden under lågbelastningsperioder istället, som den ju gör som standard.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Nej, det skulle jag inte påstå. Visst, med ett program kan du manuellt köra TRIM på alla block som behöver det över hela ssd:n på en gång, men det är bara i extremfall som det skulle ha någon egentlig poäng. Smidigare och lika bra att låta Windows köra TRIM i bakgrunden under lågbelastningsperioder istället, som den ju gör som standard.

Ok, ska trim vara aktiverat i både Windows och Magician? för det är det väl automatiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Ok, ska trim vara aktiverat i både Windows och Magician? för det är det väl automatiskt

Windows 7 och nyare aktiverar automatiskt TRIM-körning för ssd:er, så du ska inte behöva göra något, förutsatt att du inte kör med något special som Windows inte kan nyttja för TRIM-körning av någon anledning (t.ex. så vet jag att det åtminstone förut har varit problem med ssd:er som körs i RAID).

Magician varnar förmodligen om automatisk TRIM inte är påslaget i Windows, och borde i så fall kunna slå på det.

Hittade ett alternativt program också, Tweak-SSD, men har ingen aning vad det gör eller om det överhuvudtaget finns någon poäng med det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Windows 7 och nyare aktiverar automatiskt TRIM-körning för ssd:er, så du ska inte behöva göra något, förutsatt att du inte kör med något special som Windows inte kan nyttja för TRIM-körning av någon anledning (t.ex. så vet jag att det åtminstone förut har varit problem med ssd:er som körs i RAID).

Magician varnar förmodligen om automatisk TRIM inte är påslaget i Windows, och borde i så fall kunna slå på det.

Hittade ett alternativt program också, Tweak-SSD, men har ingen aning vad det gör eller om det överhuvudtaget finns någon poäng med det.

Tack för svar, då låter jag allt va som det är

Visa signatur