För min nuvarande spec, se signaturen. (Kör även 2x1080P brevid min 4K skärm).
Användningsområde: Just nu så flyter alla spel jag kör på hyffsat bra på högsta grafik på en 4K skärm. Spelar mest World of Warcraft just nu, men ibland Dota 2, CS GO osv. Nu på senaste tiden skulle vilja streama också, har testat att streama på twitch med OBS men märker en markant FPS drop (10-20 FPS).
Frågan är då hur jag ska kunna uppgradera min rig utan att göra allt för stora ändringar? Och kunna spela på high settings på 4K + streama utan att få FPS under 30?
Har inte riktigt hängt med i det nya på senaste åren, men jag tänker att den största uppgraderingen jag kan göra är väl på CPU/GPU?
GPU: Tänkte skaffa mig ett till GTX 980 och köra den med SLI med mitt nuvarande kort (ska väl inte vara några problem att det är ett annat "nyare" GTX 980 från en annan leverantör? Den jag har just nu säljs inte längre. Ett problem är att jag måste köpa ett nytt MOBO som stödjer SLI (vilket min inte gör just nu).
CPU: Jag tänkte att det kanske räcker att OC min nuvarande CPU. Jag har rätt schysst nätaggregat och kylning i min PC. Eller borde jag införskaffat mig ett i7 från t.ex. gen 7, ger det mig något speciellt? (Kommer då får köpa nytt MOBO också då).