Reklamera dator efter att ha varit inne 2 gånger för samma fel utan att felet åtgärdats?

Permalänk
Medlem

Reklamera dator efter att ha varit inne 2 gånger för samma fel utan att felet åtgärdats?

Hej,

Nu har min HP dator varit inne på reparation 2 gånger för att fläkten klickar, utan att de åtgärdat felet. Min kompis sa att jag borde kunna reklamera datorn och få tillbaka pengarna om ett fel uppstått 3 gånger. Köpte datorn för ca 6 månader sedan, så den har garanti kvar. Tänkte bara se med er - vem är det jag ska kontakta för att göra detta? Är det HPs kundservice direkt?

Tack på förhand

Mvh

Permalänk
Medlem

@YaKoStar: Nej du ska kontakta återförsäljaren ifall du vill ha pengarna tillbaka.

Edit En länk med information om vilka rättigheter du har som konsument vid fel på produkten.

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

@YaKoStar:
Konsumentköpslagen
"Vill du få varan lagad kan butiken laga den två gånger. Det får inte kosta dig något att få varan lagad. Därefter har du rätt att häva köpet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@YaKoStar: Nej du ska kontakta återförsäljaren ifall du vill ha pengarna tillbaka.

Edit En länk med information om vilka rättigheter du har som konsument vid fel på produkten.

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Tack för ditt svar. Den är köpt direkt från HPs webbsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

@YaKoStar:
Konsumentköpslagen
"Vill du få varan lagad kan butiken laga den två gånger. Det får inte kosta dig något att få varan lagad. Därefter har du rätt att häva köpet."

Härligt, tack. Ringer HP på måndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna tråd bör kanske flyttas till Konsumenträtts delen ifall den fortsätter att leva.

TS: Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite.

Nu har datorn varit inne på reparation igen en tredje gång för det klickande ljudet, varav felet var kvar när jag fick tillbaka datorn.

HP bad mig maila ett videoklipp till de där man hör klickande ljudet, vilket jag gjorde.

Nu ringde HP mig precis och sa att de inte kan höra det här klickandet i videoklippet - fast än jag hör det klart och tydligt. De bad mig skicka in ett nytt videoklipp där det är lite tydligare. De kan annars inte göra någonting säger de.

Nu min fråga till er - hur skulle ni gått vidare? Ska jag skicka ett nytt klipp och hoppas på det bästa?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Visa oss klippet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

byta fläkt själv?

Lägga upp klippet här så vi får höra?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Tänkte uppdatera lite.

Nu har datorn varit inne på reparation igen en tredje gång för det klickande ljudet, varav felet var kvar när jag fick tillbaka datorn.

HP bad mig maila ett videoklipp till de där man hör klickande ljudet, vilket jag gjorde.

Nu ringde HP mig precis och sa att de inte kan höra det här klickandet i videoklippet - fast än jag hör det klart och tydligt. De bad mig skicka in ett nytt videoklipp där det är lite tydligare. De kan annars inte göra någonting säger de.

Nu min fråga till er - hur skulle ni gått vidare? Ska jag skicka ett nytt klipp och hoppas på det bästa?

Tacksam för svar

drygar dom sig får man ju kontakta ARN prova gör ett nytt klipp först imo

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=hgfBVStjlZY

Det är själva "brrrt" ljudet ungefär 6 sekunder in i klippet. Lite otydligt som HP säger kanske, men det är ju samtidigt svårt att fånga det på ett videoklipp och exakt det jag beskrivit sen första gången jag skicka in den , dvs "varje gång fläkten/hårddisken börjar snurra så skakar datorn till och låter lite".

De har ju bytt ut både hårddisk och fläkt i reparationerna. Jag känner att det skakar mest/låter mest i övre vänstra hörnet när jag försöker lyssna med örat, men hårddisken sitter nere vid nedre vänstra hörnet där man har vänstra handflatan.

Permalänk
Medlem

Låter som en fläkt eller disk som startar/varvar upp?

Det kan vara en effekt av en mindre lyckad konstruktion, att en disk eller så ligger och trycker på nåt och att det skapar ljudet när den varvar upp. Men jag kan inte riktigt se att det skulle vara ett "fel" på produkten och inte hur det skulle kunna ligga till grund för att häva ett köp.

Vad är det upplever är "felet" som gör att du inte vill använda produkten?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Japp, men själva "brrt" ljudet precis innan fläkten börjar snurra gör att datorn skakar till, rejält. Så var den inte de första 3 månaderna jag hade datorn, det kom senare.

Permalänk
Medlem

För övrigt denna dator det handlar om:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3843122

Permalänk
Avstängd

Har lyssnat tre gånger och det låter mer som en hund ligger på golvet och flåsar till.
Det kan nog bli svår att fixa om du inte kan få bort hunden
Du får sätta dit en riktigt bra mic precis där du hör ljudet och spela in igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Kan ju försöka, men som sagt svårt att spela in att något skakar till inuti datorn. Får väl i värsta fall leva med att den skakar till varje gång fläkten varvar upp, tills garantin går ut. Då får jag byta ut den själv.

Aldrig mer HP iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YaKoStar:

@Stefflo: Kan ju försöka, men som sagt svårt att spela in att något skakar till inuti datorn. Får väl i värsta fall leva med att den skakar till varje gång fläkten varvar upp, tills garantin går ut. Då får jag byta ut den själv.

Aldrig mer HP iaf.

Jag har bara gott att säga om HP men då har jag haft företagsdator. Var något som strulade i datorn och det kom en kille ut på plats och skruvade sönder hela burken och satte ihop den på en timme. Allt funkade igen och alla var glada. Men som sagt, det var en företagsdator så det är som vanligt lite skillnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om dom inte kan höra det där ljudet på HP-supporten så ljuger dom.

Sen om det är en fläkt eller en HDD som dummar sig är inte helt tydligt.

Jag tycker du ska stå på dig hos supporten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dom är privata! Kan inte se eller höra dom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det låter som att en väldigt liten gubbe som drar igång sin gräsklippare med snöret...

Permalänk
Medlem

Det hörs tydligt att det är något som avviker från bruset. Därenot behöver du längre tid så man kan uppfatta att det återkommer med ett visst tempo.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Det återkommer varje gång fläkten varvar upp, så jag måste filma ett långt klipp i så fall där jag hela tiden låter datorns temperatur gå ner och sedan upp igen.

Permalänk
Medlem

Efter många om och men gick de till slut med på att återbetala hela beloppet till mitt konto.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av YaKoStar:

Efter många om och men gick de till slut med på att återbetala hela beloppet till mitt konto.

Men var bra att det löste sig "skam den som ger sig" heter det ju.
Kommer ihåg att jag fick göra något liknande med min gamla HP laptop men jag tog en ny dator istället. Höll på 5 ggr med att skicka in och tillbaka min dator. Var utan dator i 3-4 månader och på den tiden pluggade jag på universitet. Så det var drygt att sitta i skolan och skriva hemtentor.

Permalänk
Avstängd

Härligt! Betala man sådana summor ska det fungera

Permalänk
Medlem

Bra att du hängde i. GG

Skickades från m.sweclockers.com