Hjälp sökes! Datorn totalfryser ibland och kräver omstart med strömknapp
Hej!
Det är så att min dator kan totalfrysa när som helst; det kan hända när jag spelar eller när jag inte har ett enda program igång. Det kräver omstart med strömknapp och sedan fungerar allt som det ska fram till nästa frysning. Om jag ska uppskatta hur ofta det händer så vill jag påstå att det åtminstone händer 5-6 ggr per vecka. Detta har pågått i ca 2 år.
Datorn är ca 6 år gammal och nedan följer namnet på alla delar:
Moderkort: MK ASRock P67 Pro3 Socket 1155, P67, ATX B3
Hårddisk: HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Processor: CPU Core i5 2500K
Processorkylare: Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling
Minne: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE INET
Grafikkort: GK PCIe GB GF GTX 580 Windforce x3
Nätagg: FSP Aurum 600W* 80 Plus Gold
DVD: DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH- 222AB/B
Temperaturer är normala, processorn fungerar bra enligt det diagnostiska verktyget av Intel, jag har de senaste drivrutinerna för alla datordelar, jag har provat att formaterat om och dammat av insidan. Ingen datordel är överklockad och jag använder Windows 10 (problemet fanns även när jag hade Windows 7).
Loggboken säger mig ingenting, utan det enda som står i samband med problemet är "Kernel-power", men som jag har förstått beror det "felet" på omstarten i samband med frysningen. En iakttagelse jag har gjort i samband med det här problemet är att dokument som jag har skapat på skrivbordet nära inpå frysningen kan flyttas om, namn på dokument försvinner och även innehåll om jag minns rätt.
Jag förstår att det kan vara svårt, kanske omöjligt, att hjälpa mig enbart baserat på denna information. Säg till om ni vill veta något mer och om jag ska prova något och sedan återkomma. Datorn börjar ju bli ganska gammal men den klarar fortfarande av alla spel som intresserar mig och därför vill jag helst undvika att köpa en helt ny dator. Jag har funderat på att uppgradera någon enstaka del men det känns lite riskabelt med tanke på att jag inte vet vilken datordel som felar just nu och vilken datordel som kanske lägger av härnäst. Hur bör jag egentligen resonera här?