Hjälp sökes! Datorn totalfryser ibland och kräver omstart med strömknapp

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes! Datorn totalfryser ibland och kräver omstart med strömknapp

Hej!

Det är så att min dator kan totalfrysa när som helst; det kan hända när jag spelar eller när jag inte har ett enda program igång. Det kräver omstart med strömknapp och sedan fungerar allt som det ska fram till nästa frysning. Om jag ska uppskatta hur ofta det händer så vill jag påstå att det åtminstone händer 5-6 ggr per vecka. Detta har pågått i ca 2 år.

Datorn är ca 6 år gammal och nedan följer namnet på alla delar:

Moderkort: MK ASRock P67 Pro3 Socket 1155, P67, ATX B3

Hårddisk: HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3

Processor: CPU Core i5 2500K

Processorkylare: Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling

Minne: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE INET

Grafikkort: GK PCIe GB GF GTX 580 Windforce x3

Nätagg: FSP Aurum 600W* 80 Plus Gold

DVD: DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH- 222AB/B

Temperaturer är normala, processorn fungerar bra enligt det diagnostiska verktyget av Intel, jag har de senaste drivrutinerna för alla datordelar, jag har provat att formaterat om och dammat av insidan. Ingen datordel är överklockad och jag använder Windows 10 (problemet fanns även när jag hade Windows 7).

Loggboken säger mig ingenting, utan det enda som står i samband med problemet är "Kernel-power", men som jag har förstått beror det "felet" på omstarten i samband med frysningen. En iakttagelse jag har gjort i samband med det här problemet är att dokument som jag har skapat på skrivbordet nära inpå frysningen kan flyttas om, namn på dokument försvinner och även innehåll om jag minns rätt.

Jag förstår att det kan vara svårt, kanske omöjligt, att hjälpa mig enbart baserat på denna information. Säg till om ni vill veta något mer och om jag ska prova något och sedan återkomma. Datorn börjar ju bli ganska gammal men den klarar fortfarande av alla spel som intresserar mig och därför vill jag helst undvika att köpa en helt ny dator. Jag har funderat på att uppgradera någon enstaka del men det känns lite riskabelt med tanke på att jag inte vet vilken datordel som felar just nu och vilken datordel som kanske lägger av härnäst. Hur bör jag egentligen resonera här?

Permalänk
Medlem

Testa RAM-minnena ett antal timmar, förslagsvis över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Testa RAM-minnena ett antal timmar, förslagsvis över natten.

Tack för ditt svar. Vilket test rekommenderar du?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag körde "Windows Minnesdiagnostik" som bara tog ca 10 minuter och det visade inga problem. Ska även prova det du länkade.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att problemet varit så länge så hade jag gissat på nätagget vilket det kan vara men ett minnesproblem är möjligt också.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

har ibland haft liknande problem med HD Audio drivrutinen - kan vara värt att avinstallera HD audio o köra på windows egen drivrutin, alternativt installera HD audio om du nu kör på windows egen drivis.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har ibland haft liknande problem med HD Audio drivrutinen - kan vara värt att avinstallera HD audio o köra på windows egen drivrutin, alternativt installera HD audio om du nu kör på windows egen drivis.

// LZ

Tack för tipset. Jag använder ett externt ljudkort som heter E-MU 0204 USB, men jag har nu i alla fall avinstallerat drivrutinen för NVIDIA HD Audio så får vi se om det hjälper. I annat fall testar jag att koppla ur mitt externa ljudkort och kör med det integrerade ljudkortet ett tag.

Permalänk
Medlem

Det kan vara att grafikkortet eller CPU får lite för lite ström! Jag hade det problemet med min förra dator, och fick totalfrysningar exakt så som du beskriver (väldigt sällan även för mig). Om du har en clockad CPU så testa att öka vcore med typ 0.05. Om den är oclockad ska det inte behövas, utan testa då istället att ge grafikkortet liiiite mer kräm!

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Det kan vara att grafikkortet eller CPU får lite för lite ström! Jag hade det problemet med min förra dator, och fick totalfrysningar exakt så som du beskriver (väldigt sällan även för mig). Om du har en clockad CPU så testa att öka vcore med typ 0.05. Om den är oclockad ska det inte behövas, utan testa då istället att ge grafikkortet liiiite mer kräm!

Intressant. För att ge lite kontext kan jag efter ett test konstatera att grafikkortet ligger på 1.013 V och 69 °C när jag spelar Diablo 3 på högsta grafik med youtube på i bakgrunden. När jag bara surfar runt på internet så ligger det på 0.963 V och 37 °C. Detta säger mig dock ingenting.

Om det nu visar sig att felet inte ligger hos varken ram-minne eller ljudkort tänkte jag prova det du rekommenderar. Hur mycket ska jag höja strömmen med? Görs detta i MSI Afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dsvbtfn:

Tack för tipset. Jag använder ett externt ljudkort som heter E-MU 0204 USB, men jag har nu i alla fall avinstallerat drivrutinen för NVIDIA HD Audio så får vi se om det hjälper. I annat fall testar jag att koppla ur mitt externa ljudkort och kör med det integrerade ljudkortet ett tag.

Hej,

Kolla oxo på ditt inbyggda ljud(om det nu inte är avstängt)

◦7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec),

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dsvbtfn:

Intressant. För att ge lite kontext kan jag efter ett test konstatera att grafikkortet ligger på 1.013 V och 69 °C när jag spelar Diablo 3 på högsta grafik med youtube på i bakgrunden. När jag bara surfar runt på internet så ligger det på 0.963 V och 37 °C. Detta säger mig dock ingenting.

Om det nu visar sig att felet inte ligger hos varken ram-minne eller ljudkort tänkte jag prova det du rekommenderar. Hur mycket ska jag höja strömmen med? Görs detta i MSI Afterburner?

Yes, du kan göra det i Afterburner. Rekommenderar att du kollar någon YouTube-video angående överclockning för ditt kort, eller om du bara Googlar. Sedan kör du bara standardvärde, och ökar lite åt gången. Krävs bara en minimal ökning...

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har tyvärr fortfarande samma problem med datorn. Den totalfrös alldeles nyss när jag satt och kollade på en youtube video i helskärmsläge. Det tenderar att hända när jag är inne i spel, kollar youtube eller håller på med flash i chrome (FIFA 17 web app). Det brukar hända max 2 ggr i veckan.

Jag har kört MemTest86 över en natt utan något error, har avinstallerat HD Audio drivrutin, har provat ett annat ljudkort och har formaterat om datorn. Nästa steg blir troligtvis att höja strömmen till grafikkortet.

Vad tror ni felet kan vara egentligen? Vilken datordel är det som krånglar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dsvbtfn:

Har tyvärr fortfarande samma problem med datorn. Den totalfrös alldeles nyss när jag satt och kollade på en youtube video i helskärmsläge. Det tenderar att hända när jag är inne i spel, kollar youtube eller håller på med flash i chrome (FIFA 17 web app). Det brukar hända max 2 ggr i veckan.

Jag har kört MemTest86 över en natt utan något error, har avinstallerat HD Audio drivrutin, har provat ett annat ljudkort och har formaterat om datorn. Nästa steg blir troligtvis att höja strömmen till grafikkortet.

Vad tror ni felet kan vara egentligen? Vilken datordel är det som krånglar?

Gå in på BIOS och sänk processorns multipel ett snäpp, underklocka den lite helt enkelt, och se om det löser problemet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Gå in på BIOS och sänk processorns multipel ett snäpp, underklocka den lite helt enkelt, och se om det löser problemet.

Gör man det i AsRock UEFI under "OC Tweaking" (tror det hette så)? Har lite svårt att hitta just den inställningen du menar. Det jag dock kunde se är att "Intel SpeedStep technology" och "Intel Turbo Boost technology" är påslaget, utifall det är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Är det "Core Voltage" som ska upp ett snäpp? Inte "Core Clock" va?

Permalänk
Medlem

Jag har en runt 8-9 år gammal dator som fryser ibland under användning, först verkade det vara cmos batteriet för klockan verkade återställas. Men frysningarna upphörde aldrig trots batteribyte och jag har inte orkat köra memtest än. Minnena kan jag tillägga är samma som suttit i sen datorn var ny, två DDR2 moduler som fungerat ok tills nu, men kan ram minnen börja haverera plötsligt?
Jag gissar att de har en livslängd, men jag trodde att datorn skulle sluta boota med dem då. Inte sporadiskt frysa.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dsvbtfn:

Är det "Core Voltage" som ska upp ett snäpp? Inte "Core Clock" va?

Du kan öka volten för samma effekt, men det är inget jag rekommenderar om du har stockkylning.

Men nej, det är core clock du ska sänka genom att sänka din multiplier ett snäpp.
Det heter kanske "CPU Ratio" i ditt UEFI.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.