Permalänk

Värker i arm, tumme, hand

Tjenare!

Sitter och spelar väldigt mycket nuförtiden. Har gjort det i ca 3 månader nu, i princip konstant. Men för några/någon vecka sen så började det värka väldigt mycket på olika delar av kroppen som jag nu tänkte beskriva;
Tummen som "vilar" över spacebaren brukar kännas jävligt stel samtidigt som den värker. Inte konstant, men dyker upp lite då och då och är väldigt obehagligt, underfär lite som att den krampar om man kan beskriva det så.
Högerhand som jag håller musen med värker på ovansidan precis vid början av fingrarna, känns som att handen inte riktigt "vilar" på musen, utan känns som att fingrarna tvingas hållas uppe av sig själva. Jag tycker dock i helhet att musen är skön, lite tung kanske (wireless) men annars inga problem. Nu i efterhand så känns det som att musen är för liten, men mina händer är lika små som en tjejs, så det tvivlar jag stort på. Kanske placerar handen lite för långt bak på musen? Är ju van vid det dock, har jag den längre upp känns det som jag får ett mer vilande grepp men hade aldrig kunnat spela så. Har en Logitech g700s. Värker nästan hela tiden, så fort jag suttit mig vid datorn och sitter där ett litet tag så börjar det.
Höger underarm värker på samma sätt som ovansidan av handen gör. Inte lika ofta, men ibland.

Nu till den stora frågan;
Hur kan jag åtgärda dessa problem? Mer än att undvika att spela, stretcha osv.
Är handledsstöd för både tangentbordsarmen och musarmen någon att ha? Isåfall vilka rekommenderar ni? Har sett så många olika i alla möjliga prisklasser, och vill ju inte bli besviken för att man köpt en för hård/stor/liten/mjuk eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Gå till en vårdcentral som kommer skicka dig vidare till en sjukgymnast där du får övningar du ska göra för att minska på symptomen.

Du kanske fått det ganska vanliga https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpalt...

Permalänk
Medlem

Jag byter mellan trackpoint, en lätt trådmus, och en kensington trackball-mojäng för att få lite variation i mushanden och det funkar riktigt bra för mig. Tar bort kulan i kensingtonen och torkar rent glidpunkterna från fingersmuts ungefär en gång om dagen för att minska friktionen, och efter det är trackballen helt klart den minst uttröttande musen att använda.

När det gäller tangentbordet har jag fastnat för ett gammalt rubber dome med alldeles lagom mjukt motstånd, som jag inte blir trött i fingrarna av att skriva på. Spacebaren har jag bytt mot capslock-tangenten, så jag kan använda tomrummet bredvid till att vila tummen, och att bli av med capslockfunktionen gör ju inte så mycket Det är ett tenkeyless, så att händerna kan vara lite närmare varandra, vilket gör massor för axlarna. När jag bara surfar sätter jag musen ungefär mitt framför piltangenterna, så att handavståndet blir ännu mindre.

Handledsstöd är bra grejer, men bara om de verkligen behövs. Prova hur det känns med en hopvikt tidning eller nåt sånt framför tangentbordet först, så du får känna på hur sittställningen blir vid just ditt skrivbord med din stol osv.

Innan jag gjorde bytet till weird möss och tenkeyless hade jag ofta ont i fingrarna, särskilt i mushanden. Men nu är allt bra igen I övergångsperioden tog jag pauser ibland för att massera händerna, öppna och stänga dem, justera sittställningen osv, och det verkar ha hjälpt mina problem helt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du ska lyssna på vad @maximm säger och kanske även dra ner på spelandet under ett par månader. Nu under sommaren kan det vara mysigt att vara ute i naturen exempelvis.
Kanske kan du skaffa dig ett jobb också så du per automatik kommer bort från datorn.

Då varje elitidrottare får skador så gäller det samma sak för datorspelare som oftast sitter mer tid en dessa elitidrottare. Tror det är Sara Sjöström som tränar ca 10 pass i veckan så säg att hon lägger kanske 25 timmar i veckan på sin träning som är upplagd med variation, uppvärmning och spänst för att slippa problem. Se på en dataspelare som utan problem kan spela 50 - 60 timmar i veckan utan vare sig uppvärmning eller variation. Är inte så konstigt att det blir förslitningsskador och annat rätt snabbt. Dataspelande är samtidigt väldigt statiskt då man inte slappnar av i varken händer eller nacke på samma sätt under hela tiden.

Några snabba tips efter en sekunds googling
http://m3.idg.se/2.1022/1.608117/8-nya-sjukdomar-du-inte-viss...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulktavic:

Tjenare!

Sitter och spelar väldigt mycket nuförtiden. Har gjort det i ca 3 månader nu, i princip konstant. Men för några/någon vecka sen så började det värka väldigt mycket på olika delar av kroppen som jag nu tänkte beskriva;
Tummen som "vilar" över spacebaren brukar kännas jävligt stel samtidigt som den värker. Inte konstant, men dyker upp lite då och då och är väldigt obehagligt, underfär lite som att den krampar om man kan beskriva det så.
Högerhand som jag håller musen med värker på ovansidan precis vid början av fingrarna, känns som att handen inte riktigt "vilar" på musen, utan känns som att fingrarna tvingas hållas uppe av sig själva. Jag tycker dock i helhet att musen är skön, lite tung kanske (wireless) men annars inga problem. Nu i efterhand så känns det som att musen är för liten, men mina händer är lika små som en tjejs, så det tvivlar jag stort på. Kanske placerar handen lite för långt bak på musen? Är ju van vid det dock, har jag den längre upp känns det som jag får ett mer vilande grepp men hade aldrig kunnat spela så. Har en Logitech g700s. Värker nästan hela tiden, så fort jag suttit mig vid datorn och sitter där ett litet tag så börjar det.
Höger underarm värker på samma sätt som ovansidan av handen gör. Inte lika ofta, men ibland.

Nu till den stora frågan;
Hur kan jag åtgärda dessa problem? Mer än att undvika att spela, stretcha osv.
Är handledsstöd för både tangentbordsarmen och musarmen någon att ha? Isåfall vilka rekommenderar ni? Har sett så många olika i alla möjliga prisklasser, och vill ju inte bli besviken för att man köpt en för hård/stor/liten/mjuk eller dylikt.

Tjena,

Är vanligt problem för många gamers.
Handledsstöd skulle hjälpa en hel del så att du inte belastar handleden lika mycket utan att den får vila på en sån.
Skulle sen även gå till naprapat eller kiropraktor, du måste få igång musklerna för armarna (underarm, överarm, handled) även en hel del stretch och cirkulation.
Men musmatta med handledsstöd som jag nämnde ovan är ett måste egentligen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Du behöver röra dig mer.
Problemen kommer oftast att man sitter stilla och spänner sig under långa stunder när man spelar. Spelar du matcher, upp och gör någon armhävning, sit-ups, plankan och ett par rejäla knäböjningar mellan matcherna. Lär dig jonglera (om möjligt och om intresse finns), perfekt för att öka cirkulationen i armarna och axlarna över nacken och skuldrorna.

Skaffa mus puck samt handledsstöd till tangenbordet så att du får en rakare vrist när du sitter längre. Lär dig att finger stretcha, dra ut och håll igång senorna i handen. Du kan ringa en sjukgymnast remissfritt och få tid och träningsscheman tämligen snabbt. Jag har gått igenom det och första gången behövde jag vända mig till vårdcentralen, och fan, man hinner ju dö om det är akut... men nu behövs det inte. Ring direkt och gå dit, berätta om dina problem och be dem om hjälp så fixar dom det.

finger stretchning, sök på google så dyker det upp massor med bra hjälp och övningar du kan göra.

Att hitta rätt utrustning är viktigt, du pratar om mus och att du har liten hand. Kolla in Mionix Castor eller QPa M20. Olika typer av möss, men små och trevliga. Viktigaste är inte att sluta spela, utan att lära sig att inte spela för länge utan att röra sig. OM du spelar singel spel eller MMO's och sitter länge, ha en äggklocka eller timer och sätt på 45-60 minuter och efter det - upp och rör på arselt. Drick mycket vätska så du behöäver gå på toan, hoppa och flaxa. Det behövs inte så mycket för att bryta en nedåtgående trend.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Var försiktig, har själv fått sluta med all gaming för att kunna fortsätta jobba (slutade 2009). För mig är det handleden. Sjukvården har tittat på mig länge och kommit fram till att de inget kan göra. Skall dock sägas att jag sysslat med datorer länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Var försiktig, har själv fått sluta med all gaming för att kunna fortsätta jobba (slutade 2009). För mig är det handleden. Sjukvården har tittat på mig länge och kommit fram till att de inget kan göra. Skall dock sägas att jag sysslat med datorer länge.

Trist att höra. Funkar det för dig att spela med controller? Jag varvar ibland med controller, men hatar att spela med controllers, men fler spel får stöd för dem och det ger ju lite variation i hur man sitter och belastar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Trist att höra. Funkar det för dig att spela med controller? Jag varvar ibland med controller, men hatar att spela med controllers, men fler spel får stöd för dem och det ger ju lite variation i hur man sitter och belastar i alla fall.

Det jag spelar (inte mycket) är på PS3 och PS4.

Permalänk
Inaktiv

Knata till distriktmottagningen, karpaltunnelsyndrom kan det ju även vara.

Permalänk
Medlem

Ett råd är att minska ner tiden du sitter i sträck.
När jag gamade som mest från ungdom till innan jag fick fru och barn så hade jag en gräns på max 4 timmar sen var det nån form av träning som gällde.
Löpning eller styrketräning. Sen kunde man gama hårt igen.
Tillägger att dygnsrytmen var annorlunda så detta gällde.även nattetid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det jag spelar (inte mycket) är på PS3 och PS4.

Ahh, tråkigt att hära att du inte kunde få någon hjälp
Själv är jag förpassad till min dator då grabben anammat PS3:an hemma

Permalänk
Medlem

Är garanterat RSI/Karpaltunnelsyndrom/musarm.
handledstöd, dvs sånt man kan köpa på apotek och diverse ergonomiskt inriktade shoppar hjälper till viss del.
Om det värker nästan direkt så kan du testa byta mus till något som väger mindre och särskilt annan form. Här lär du nog få gå igenom ett par tills du hittar något. Dock om det värker redan så snabbt så tippar jag på att du behöver en längre viloperiod först.
För vänster hand så hjälpte det, iaf för mig, att byta till tangentbord med lättare switchar. Vet inte vad du har för tangentbord men sitter du på mekaniskt och något annat än röda så kanske röda eller t.o.m rubberdome kunna vara ett alternativ. Fundera över en såndär gamepad kanske? Jag köpte en och det hjälpte avsevärt. Se till att stretcha innan och under downtime. Pausa gärna minst en gång i timmen och res på dig + gör något annat en stund.
Apoteket har nån standard handledsstöd med metalskena som är ambidextriös.. Den är förhållandesvis billig (typ 200:ish?), prova med den först innan du går på något dyrare.
Men främst är väl att boka tid till vårdcentral och bli remitterad till nån som kan det hela (sjukgymnaster kanske? dunno).
Lider fruktansvärt mycket av detta själv så har tillämpat det mesta. Hur du sitter, höjd på stol såväl som bord har också stor betydelse. Man vill gärna ha tangentbord i "negative tilt" i höjd med knäna typ. Har inte fixat detta själv ännu så vet inte exakt men finns en massa info att söka.

EDIT: Eftersom du redan har problem nu så kommer stretchning å sånt hjälpa föga. Handledsstöd kan hjälpa för att "låsa" eller stabilisera handen/armen. Detta gör dock bara så att du kan använda mus & tangentbord. Det enda sättet att få bort det helt är att vila vila vila, i min erfarenhet iaf.
Som värst har det varit så illa för mig att jag inte kunnat greppa något på ett par veckor. Det sög.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Avstängd

Är antagligen karpaltunnelsyndrom känningar som är väldigt vanligt för dom som nördat mycket och kan själv ha känningar om jag skulle sitta extremt mycket vid datorn som t.e.x om jag är sjuk och sitter med datorn mycket någon dag så känner jag det värker lite ut i underarm ut i fingrar och även tummen och kan även få kramp i tummen ...så jag måste ta vänsterhanden och bända ner tummen så släpper krampen

Är inget jag sökt hjälp för eller kollat för egen del då det inte varit mer än mindre besvärande ibland men är ganska säker det är känningar av det jag har ibland och vet några st som har karpal och stämmer rätt bra med vad dom beskriver så skulle gissa på det är vad du känner men kolla med läkare om du är orolig och det är besvärande för jag är ingen nätdoktor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w