AMD Radeon RX Vega presterar bättre än Geforce GTX 1080 i 3DMark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Varför måste AMD RRXV vara lika bra som GTX 1080ti, är det ett löfte från AMDs sida eller varför är alla nyheter om kortet fixerade på hur bra kortet är i jämförelse med de bästa korten, är det inte tillräckligt att den slår GTX 1080an?

SMH.

Jag håller delvis med dig.
Många vart väl överhypade, sedan denna filmen har ju "Poor Volta" skylt i sig https://www.youtube.com/watch?v=9R8F-aN6W4g

Jag sitter lugnt i båten och inväntar Navi och en förmodad scalabiltity (infinity fabric).

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir ju hur lågt AMD har råd att lägga dig prismässigt. Undrar dock när vi får nästa 7990 igen...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Aje:

Vi har en fri marknad där vem som helst har möjlighet att konkurrera med Nvidia. Det är också ett fritt val att köpa de grafikkort man vill eller kan. Om vi inte hade haft potentiella köpare för de dyrare marknadssegmenten hade Nvidia justerat ner priserna (och förmodligen utvecklingstakten). Dessutom tycks majoriteten köpare följa normalfördelningskurvan och det är här både AMD och Nvidia tjänar sina pengar - sällan på deras topprodukter.

När som helst kan balansen skifta. Se bara på hur Apple förändrade mobilbranschen och hur Tesla fick en av de mest konservativa industrierna vi har att inse att förändring är framtiden. Under månaderna som gått fick vi även ett smakprov hur AMD seriöst rubbade Intels ledande position.

En "fri" marknad har vi verkligen inte, men vill inte avvika från ämnet, så låt säga att vi har en fri marknad, jag har dock inte sagt något om detta, så jag vet inte varför du ens tar upp den aspekten. Jag stör mig bara på personer som inte tar hänsyn till hela bilden utan fokuserar på ens egen situation, som i detta fall en person som har pengar eller tycker det är normalt att spendera 8000+ på grafikkort och uppgradera varje eller vartannat år till ett nytt 8000+kort och klagar då på ett företag som inte släpper en produkt i hans/hennes prisklass som att företagets produkt är misslyckad bara för att den inte slår nvidias 1 år gammla top produkt. Å andra sidan 1080 TI fanns inte ens på radarn när AMD började prata om VEGA. Det är inte ens tänkt att Vega ska gå upp emot 1080Ti ändå sitter folk och klagar att vega inte når upp till 1080Ti.

Det finns andra metoder att konkurrera på marknaden än att ha "snabbaste och dyraste" produkten.

Om du tittar på bilden nedan, så ser du att AMD öppet visar att det planerar inte ens att konkurrera med nvidias top produkter 1080 och Titan Xp. Den vita linjen till höger om stapeln visar klart och tydligt upp till vilken nivå de tänkt konkurrera med. 2018 går det upp till toppen dock med NAVI.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Att AMD ger nvidia en match om gpu vore väldigt trevligt för oss konsumenter så kanske man slipper lägga nästan 9k på ett grafikkort som är i topprestanda. Ser väldigt mycket fram emot lanseringen och bättre drivrutiner som är bättre så blir det en rolig framtid med datorer igen.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Nej det måste vara bättre. Amds vega 10 krets är mycket större än gp100 så... Nej vänta lite nu.. :S

Tycker att många missar just detta. Produktionskostnaden för AMD borde vara mycket lägre än för nVidia då Vega nästan bara är halva storleken, vilket utöver mängd krets/waffer borde ge en ordentligt mycket bättre yield.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Egentligen ointressant om det slår 1080/1080 Ti, det enda som är intressant är priset, egentligen. Om Vega RX presterar 15% bättre än 1080, men kostar 15% mer, så är det inte speciellt roligt.

Å andra sidan, 15% bättre prestanda och 25% lägre pris, då är det en annan femma.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Samma resonemang sas ju inför lanseringen av Ryzen också. Men Intel gjorde inga radikala prisäkningar på nuvarande arkitektur. Vad gjorde AMD istället, jo de sänkte priset på Ryzen 2,5 månader efter lansering.

Tror inte vi ska räkna bort AMD så lätt.

Det finns en skillnad. Intels 6+ kärniga CPU:er är baserade på Xeon och rätt komplicerade och dyra att tillverka, så Intel vill ogärna sänka priset på dem. Zen har mycket högre yields, då den är uppbyggd av enkla, 4-kärniga Core Complex ihopkopplade med Infinity Fabric.

När det gäller GPU:er är det nästan tvärtom. GP102 som används i GTX 1080 är en nedbantad version av Pascal där allt som är onödigt för spel har tagits bort. Den är bara 314mm² och 7.2 miljarder transistorer, Vega är 484mm² och troligen minst 12 miljarder transistorer, kanske så mycket som 16 md. Det är närmare Titan Xp med 471mm² och 12 miljarder transistorer.

Visst skulle AMD kunna sälja RX Vega med noll i vinstmarginal bara för att ta tillbaks marknadsandelar, men risken med ett priskrig är att AMD tvingas sälja Vega med förlust för att kunna konkurrera mot Nvidia i pris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

@acana79:

Vi har en fri marknad där vem som helst har möjlighet att konkurrera med Nvidia. Det är också ett fritt val att köpa de grafikkort man vill eller kan. Om vi inte hade haft potentiella köpare för de dyrare marknadssegmenten hade Nvidia justerat ner priserna (och förmodligen utvecklingstakten). Dessutom tycks majoriteten köpare följa normalfördelningskurvan och det är här både AMD och Nvidia tjänar sina pengar - sällan på deras topprodukter.

När som helst kan balansen skifta. Se bara på hur Apple förändrade mobilbranschen och hur Tesla fick en av de mest konservativa industrierna vi har att inse att förändring är framtiden. Under månaderna som gått fick vi även ett smakprov hur AMD seriöst rubbade Intels ledande position.

En "fri" marknad har vi verkligen inte, men vill inte avvika från ämnet, så låt säga att vi har en fri marknad, jag har dock inte sagt något om detta, så jag vet inte varför du ens tar upp den aspekten. Jag stör mig bara på personer som inte tar hänsyn till hela bilden utan fokuserar på ens egen situation, som i detta fall en person som har pengar eller tycker det är normalt att spendera 8000+ på grafikkort och uppgradera varje eller vartannat år till ett nytt 8000+kort och klagar då på ett företag som inte släpper en produkt i hans/hennes prisklass som att företagets produkt är misslyckad bara för att den inte slår nvidias 1 år gammla top produkt. Å andra sidan 1080 TI fanns inte ens på radarn när AMD började prata om VEGA. Det är inte ens tänkt att Vega ska gå upp emot 1080Ti ändå sitter folk och klagar att vega inte når upp till 1080Ti.

Det finns andra metoder att konkurrera på marknaden än att ha "snabbaste och dyraste" produkten.

Om du tittar på bilden nedan, så ser du att AMD öppet visar att det planerar inte ens att konkurrera med nvidias top produkter 1080 och Titan Xp. Den vita linjen till höger om stapeln visar klart och tydligt upp till vilken nivå de tänkt konkurrera med. 2018 går det upp till toppen dock med NAVI.

http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2017/05/AMD-GP...

Återförsäljarna har störst marginall på high end korten, 1080 och uppåt, där folk är mer intresserade av tekniken och prestandan än priset i sig. Mid segmentet är lägst marginal, där det finns flest potentiella köpare, då detta brukar också resultera i att återförsäljarna pressar priserna . (Jobbar inom detaljhandeln)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Egentligen ointressant om det slår 1080/1080 Ti, det enda som är intressant är priset, egentligen. Om Vega RX presterar 15% bättre än 1080, men kostar 15% mer, så är det inte speciellt roligt.

Å andra sidan, 15% bättre prestanda och 25% lägre pris, då är det en annan femma.

Själv är jag nöjd ifall det presterar 15% mer än men kostar som ett 1080. Varför sätta ribban så högt?

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Det intressanta blir ju hur lågt AMD har råd att lägga dig prismässigt. Undrar dock när vi får nästa 7990 igen...

Det bör väl vara. r9 295x2 och radeon pro duo?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det bör väl vara. r9 295x2 och radeon pro duo?

Förlåt, menade 7970

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Tycker att många missar just detta. Produktionskostnaden för AMD borde vara mycket lägre än för nVidia då Vega nästan bara är halva storleken, vilket utöver mängd krets/waffer borde ge en ordentligt mycket bättre yield.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, vega 10 ligger på 484 mm^2 medan GP102 ligger på 471 mm^2. Sen kör den HBM2 så det är inte bara en större krets utan även en dyrare minneslösning.

GP104 som sitter i GTX 1070/80 ligger "bara" på 314 mm^2

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Frågan vad det kommer kosta då, Nvidia lär nog inte ha problem med att sänka 1080 med en tusenlapp om de behövs.

Ehm, jo de lär de ha. Att lägga ett GTX 1080 under 5000kr är inte lönsamt. Tänk på att Nvidia redan sålde massor efter de att de prissänkte GTX 1080 ganska rejält innan 1080ti lanseringen och 1080ti är också prissatt lägre än vad folk förväntade sig. Tänk på att Nvidia antagligen redan har ett Vega kort i sitt labb och har haft ganska länge. De har nog redan varit strategiska, jag skulle nog kunna se en prissänkning av GTX 1070 med ca 500-800kr, de skulle göra mycket för de korten som dras under 4000kr nivån.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jävlar. 13% snabbare än ett grafikkort som är 1 år gammalt...

Jag vill påpeka ironin över att du klagar på "små" (även om 13% inte är lite) prestandaökningar och har Apple-logan som profilbild

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Gappa:

Det spelar egentligen ingen roll vilken prisklass det här kortet hamnar i. Kostar det som 1070, men presterar som ett 1080 så tar det inte lång tid innan Nvidia kontrar med prissänkningar.
Det var över ett år sedan 1080 lanserades (slutet på Maj 2016) så Nvidia har nog inga problem att kontra prismässigt. Det är inte mycket som talar för Vega egentligen.

Tänk på att 1080 redan fått en rejäl prissänkning. Och jag tror fortfarande att striden kommer hamna under 4500kr så de är 1070 mot Vega som gäller, och är Nvidia smarta sänker de 800kr på 1060 6gb, 600 på 3gb och 1000kr på 1070. Även om de måste sälja vissa kort för förlust så skulle de kunna kapa AMD helt under fötterna, eventuellt så litar de på sin kommande Volta arkitektur och låter AMD fånga lite marknad tills dess att de måste ta fram nästa arkitektur. Problemet med Vega är att de är lite av en slutstation, och och Pascal vid de här laget har redan hoppat av tåget, satt sig på planet och är påväg att landa vid nästa destination som är Volta.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag vill påpeka ironin över att du klagar på "små" (även om 13% inte är lite) prestandaökningar och har Apple-logan som profilbild

Apple loggan fungerar fint. Retar upp folk titt som tätt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Så är det väl oftast med AMD grafikkort? dom har väl en tendens att bli väldigt mycket bättre med tiden. Alltså några år senare.
Tror dom förlorar försäljning på det viset dock, dem flesta köper ju vad som är bra/bäst nu och inte "detta kort kanske har 20fps mera om 2 år"

Så har det nästan alltid varit med amd att först når dom knappt upp till konkurrerande modell trots man ser att prestandan finns där och några månader senare slår dom oftast modellen med rätt mycket medans nvidia siktar på det framför näsan och titlar som är ute och optimerar för dom med klenare hårdvara och amd korten presterar bättre i kommande spel

Vega så tycker jag prestandan ser bra ut åtminstone i 3dmark 11 och har gissat på förut att dom ska ligga på 1080+ nivå vilket verkar stämma och optimera drivrutinerna lite så ligger det mellan 1080/ti i allt så frågan är vad priset kommer vara men gissningen är att AMD kommer gå hårt på bang for the buck och kan nog bli populärt bara priset är rätt

ska man vara negativ tycker jag 300w är för mycket för en gpu även ti,s 250w är i överkant och nätaggs mässigt är det inte ett problem men är ändå mycket värme att lyfta ur ett chassie om man vill hålla datorn tyst även under spelets gång och även med bättre kylningar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Apple loggan fungerar fint. Retar upp folk titt som tätt.

Förstår det, 13% är fortfarande en rejäl ökning, Intel har ju suttit på 5% varje år sedan Sandy i stort sett.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vi har en fri marknad där vem som helst har möjlighet att konkurrera med Nvidia.

I praktiken är det inte en fri marknad eftersom Nvidia (och Amd) sitter på patent som förhindrar andra att konkurrera med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår nog inte hur AMD tänkt här:
Vega FE skall säljas för 1000 USD och konkurera mot Nvidias dito som kostar 15000USD
Samma kisel skall även användas i RX Vega och konkurera mot 1080 som kostar runt 6500 SEK?
Vad för marginaler får de då?
Sabbar inte RX Vega möjligheterna för Vega FE?
Varför köpa Vega FE när du får lika mycket kapacitet i RX Vega?

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår nog inte hur AMD tänkt här:
Vega FE skall säljas för 1000 USD och konkurera mot Nvidias dito som kostar 15000USD
Samma kisel skall även användas i RX Vega och konkurera mot 1080 som kostar runt 6500 SEK?
Vad för marginaler får de då?
Sabbar inte RX Vega möjligheterna för Vega FE?
Varför köpa Vega FE när du får lika mycket kapacitet i RX Vega?

RX Vega lär inte få samma drivrutiner som Vega FE så RX vega blir bättre i spel Vega FE blir bättre för annat. Marginalerna är nog anpassade så att de är bra nog vid försäljning av RX vegas pris och väldigt bra vid Vega FE prisklassen. På samma sätt som med Titan Xp och 1080ti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Samma resonemang sas ju inför lanseringen av Ryzen också. Men Intel gjorde inga radikala prisäkningar på nuvarande arkitektur. Vad gjorde AMD istället, jo de sänkte priset på Ryzen 2,5 månader efter lansering.

Tror inte vi ska räkna bort AMD så lätt.

Fast die size på 1080 är väl mindre än Vega
Och GDDR5X är billigare än HBM2

Så nVidia har mer rum att sänka om de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår nog inte hur AMD tänkt här:
Vega FE skall säljas för 1000 USD och konkurera mot Nvidias dito som kostar 15000USD
Samma kisel skall även användas i RX Vega och konkurera mot 1080 som kostar runt 6500 SEK?
Vad för marginaler får de då?
Sabbar inte RX Vega möjligheterna för Vega FE?
Varför köpa Vega FE när du får lika mycket kapacitet i RX Vega?

Tydligen i helt samma die?

Men visst. Man undrar ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Fast die size på 1080 är väl mindre än Vega
Och GDDR5X är billigare än HBM2

Så nVidia har mer rum att sänka om de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock har ju redan nvidia haft prisäkningar på 1080 en gång.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser helt okej ut och anser inte som vissa att kortet måste slå allt på marknaden och vara världens bästa i entusiast segmentet.
Om pris-prestanda ratio blir bra så ser jag inga problem med denna lanseringen.
Angående strömförbrukning som det blivit många diskussioner om både om vega samt skylake-x så är det överdrivet.
Jag minns när vi hade glödlampor som var tända i många rum och fönster och det var en rätt stor elförbrukning på ett antal lampor men ingen klagade förr även om det blev lite medvetande om elförbrukning på slutet.
Skillnaden mellan gpu/cpu förbrukningen är inte mycket mer än förbrukningen på de glödlampor jag hade tänt i rummet förr.
Vist föredrar jag att köpa något som förbrukar mindre men jag låter det inte gå till överdrift.

Ser med spänning fram mot fler bra alternativ på hårdvarumarknaden och 2017 har varit ett spännande år hittills och jag tror inte an andra halvan av året blir sämre.

Permalänk

Jag nöjer mig helt med prestanda som 1080. Räknade aldrig med ti prestanda. Hoppas dock på ett pris under 5kkr. Förvisso så "sparar" jag pengar även om det ligger lika som 1080 då jag även planerar att uppgradera min nuvarande 1080p skärm och G-Sync skärmar är [Harang av svordomar]-dyra.

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nej, vega 10 ligger på 484 mm^2 medan GP102 ligger på 471 mm^2. Sen kör den HBM2 så det är inte bara en större krets utan även en dyrare minneslösning.

GP104 som sitter i GTX 1070/80 ligger "bara" på 314 mm^2

Ahh OK. Blandade ihop med gårdagens artikel angående flera kretsar i stället för en stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ehm, jo de lär de ha. Att lägga ett GTX 1080 under 5000kr är inte lönsamt. Tänk på att Nvidia redan sålde massor efter de att de prissänkte GTX 1080 ganska rejält innan 1080ti lanseringen och 1080ti är också prissatt lägre än vad folk förväntade sig. Tänk på att Nvidia antagligen redan har ett Vega kort i sitt labb och har haft ganska länge. De har nog redan varit strategiska, jag skulle nog kunna se en prissänkning av GTX 1070 med ca 500-800kr, de skulle göra mycket för de korten som dras under 4000kr nivån.

tack för dagens skratt

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår nog inte hur AMD tänkt här:
Vega FE skall säljas för 1000 USD och konkurera mot Nvidias dito som kostar 15000USD
Samma kisel skall även användas i RX Vega och konkurera mot 1080 som kostar runt 6500 SEK?
Vad för marginaler får de då?
Sabbar inte RX Vega möjligheterna för Vega FE?
Varför köpa Vega FE när du får lika mycket kapacitet i RX Vega?

skillnaden är drivrutiner som en annan redan nämnde samt 24/7 support direkt från AMD. FE är inte konsument kort och ett bolag eller dev som köper en FE kort kommer någ aldrig bryr sig om att köpa ett vanligt konsument kort.
det är 2 helt olika marknader med helt olika krav och använding av kortet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl köpa ett RX Vega "for the luls" trots att jag inte egentligen behöver uppgraderingen om kortet blir billigt nog.

Sen när kortets prestanda väl behövs så har AMD FineWine™ kickat in.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Tänk på att Nvidia antagligen redan har ett Vega kort i sitt labb och har haft ganska länge.

Ett vega FE har de sannolikt men jag tror inte de haft det så länge.