Permalänk
Medlem

Scratchbygge CNC

Jag har börjat bygga en CNC som är tänkt att hjälpa mig i mina andra byggen.
Bygget är baserat på R-CNC på makerfr.com och planen är att kunna fräsa i trä, aluminium,koppar och mässing med maskinen.

Förhoppningsvis blir bygget helt klart under augusti.

Jag har hunnit beställa 90% av allt som behövs men då det är ifrån kina som det skickas lär inte mycket komma fram innan slutet på juli.
bygget av ramen är påbörjat.
Ramen är i MDF+3D printade delar i PLA.

Bilder kommer senare

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten uppdatering.
Har börjat få hem lite saker på posten samt fått nästan allt 3d printat som behövs. däremot lär jag få vänta iaf till början av augusti innan allt har kommit hem.
Men det som har kommit är Nätagg, 2 av 3 stegmotorer samt fräshuvudet.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Hur stora ytor kommer du att kunna fräsa och vad går kalaset på?
Hur mycket måste du 3d printa?

Jag skulle behöva en fräs då jag bytt jobb och inte har tillgång till en stor manuell längre och en cnc är ju smutt, vill kunna fräsa lite alu samt i plyfa.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Otroligt skoj projekt! Ska jag följa, hade du kunnat skriva lite priser på delar du köper in? Samt kanske länka dem ifall man blir sugen att själv bygga en

Permalänk
Medlem

Kul bygge då jag också har byggt en egen maskin(projektlogg i signatur).
Av egen erfarenhet kan jag nog säga att du inte ska ha för höga förhoppningar på att köra i metall då din grundstomme är för klen.
Min stomme är byggd av aluminium och den är för klen för att fräsa i alu/koppar då det blir för mycket vibrationer vilket gör att skären på frässtålet går av, då har jag ändå kört väldigt försiktigt...
Glädjande kan jag väl säga att stegmotorerna(Nema 17 på 0.4Nm med en gängstigning 8mm/varv) orkar med iaf. Spindeln jag körde på den maskinen är på 400W och den orkar också med(man hör inte att den börjar sega ner iaf). Har även haft ett lite klent nätagg till den spindel så den har egentligen kört med kanske 300W och inte 400W(Blir ca 8000RPM).
Har använt min "mycket" till att gravera samt fräst egna PCB-kort vilket den fungerar utmärkt till.
Håller i dagsläget på att bygga nästa maskin där jag håller på att rita den samt skriva styrsystem för tillfället.
På min nästa maskin kommer jag bygga den i stål istället, kulskruvar, bättre axiella lager, ha Nema23 -motorer på axlarna(kommer ge ca 10x så mycket axiell kraft jämfört med gamla) samt en 500W spindel. Dessa ändringar hoppas jag kommer att bli tillräckliga för aluminium/koppar.
Min gamla maskin kostade mig ca 3000 spänn och den nya har jag räknat kommer att landa på ca 15000 istället så den måste prestera bättre

Vad har du för styrsystem på den där maskinen?
Kommer bli kul att följa detta, är mycket svag för mekatronik då jag pillat i många år med detta.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hur stora ytor kommer du att kunna fräsa och vad går kalaset på?
Hur mycket måste du 3d printa?

Jag skulle behöva en fräs då jag bytt jobb och inte har tillgång till en stor manuell längre och en cnc är ju smutt, vill kunna fräsa lite alu samt i plyfa.

Kommer kunna fräsa max 550x550, höjden är jag lite osäker på men inte riktigt lika relevant. Totalt kommer kalaset nog gå på 3000-4000kr
Jag har nog printat 150 timmar eller något kan jag tro, råkade ha sönder en del idag när jag skulle fota så jag får printa om den.

Skrivet av Sturesson:

Otroligt skoj projekt! Ska jag följa, hade du kunnat skriva lite priser på delar du köper in? Samt kanske länka dem ifall man blir sugen att själv bygga en

Här är länkar till det mesta som jag handlat. (ebay)
Hårdvarulista

Skrivet av bardbard:

Kul bygge då jag också har byggt en egen maskin(projektlogg i signatur).
Av egen erfarenhet kan jag nog säga att du inte ska ha för höga förhoppningar på att köra i metall då din grundstomme är för klen.
Min stomme är byggd av aluminium och den är för klen för att fräsa i alu/koppar då det blir för mycket vibrationer vilket gör att skären på frässtålet går av, då har jag ändå kört väldigt försiktigt...
Glädjande kan jag väl säga att stegmotorerna(Nema 17 på 0.4Nm med en gängstigning 8mm/varv) orkar med iaf. Spindeln jag körde på den maskinen är på 400W och den orkar också med(man hör inte att den börjar sega ner iaf). Har även haft ett lite klent nätagg till den spindel så den har egentligen kört med kanske 300W och inte 400W(Blir ca 8000RPM).
Har använt min "mycket" till att gravera samt fräst egna PCB-kort vilket den fungerar utmärkt till.
Håller i dagsläget på att bygga nästa maskin där jag håller på att rita den samt skriva styrsystem för tillfället.
På min nästa maskin kommer jag bygga den i stål istället, kulskruvar, bättre axiella lager, ha Nema23 -motorer på axlarna(kommer ge ca 10x så mycket axiell kraft jämfört med gamla) samt en 500W spindel. Dessa ändringar hoppas jag kommer att bli tillräckliga för aluminium/koppar.
Min gamla maskin kostade mig ca 3000 spänn och den nya har jag räknat kommer att landa på ca 15000 istället så den måste prestera bättre

Vad har du för styrsystem på den där maskinen?
Kommer bli kul att följa detta, är mycket svag för mekatronik då jag pillat i många år med detta.

Har inte kollat något ang mjukvaran ännu men det kommer väl senare
tar det ett steg i taget.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Efter en liten inhandling idag kommer jag fram till att enbart skruv och muttrar kommer uppgå till 1.5kg av maskinens vikt

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Lite progress under veckan.
Fått hem lite mer delar samt börjat montera ihop det som jag kan för närvarande.
Alla stegmotorer och RAMPS kortet har dykt upp.

Sedan har jag upptäckt att jag saknar lite skruvar i rätt storlek och längd så det får bli någon vända till och handla.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Projektuppdatering: jag har fått maskinen att fungera, men då jag FORTFARANDE inte fått allt jag beställt från ebay är några delar utskrivna i PLA. Då jag använder dessa delar istället för de riktiga delarna i metall är maskinen inte alls är tillförlitlig.

Jag har nu gjort nya beställningar på de saknade delarna och hoppas att de dyker upp inom några veckor

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Skriver för att följa tråden

Permalänk
Medlem

Hur går det? Var ett tag sedan uppdatering. Följer med intresse.

Permalänk
Medlem

Haha, det blev ett husköp på vägen så allt hamnade i dvala
Jag får försöka komma igång snart igen, får ursäkta dröjsmålet.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten uppdatering efter evigheters väntan

Jag har fått flyttat mitt cnc projekt och det huserar numera i mitt garage.

Maskinen är ihopbyggd då jag efter mycket väntan fått alla delar ifrån kina.
Jag har kastat M8 skruven som användes att driva X axeln och bytt ut den emot en trapetsskruv med 8mm stigning istället.

Sedan har jag monterat all elektronik på en platta som är monterad i botten på fräsen.

Jag har fräst ut hål i basplattan och slagit i islagsmuttrar för att fästa material för fräsning.

Utöver det har jag kört en vända och planat av hela fräsytan så den skall vara plan (detta kommer jag dock göra om då jag gjorde detta innan jag flyttade maskinen)

Nu står den på plats i garaget och jag har tillverkat ett bord av lite spillmaterial jag fick tag på från jobbet.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag hade gjutit botten i cement.

Vissa CNC maskiner för metallbearbetning har ett stativ i någon typ av epoxi-betong historia, det är tungt och dött. Andra har massiva stativ i stål samt att man skruvar dem i golvet.
En maskin på jobbet står på ett fundament i backen som väger en hemskt massa ton i armerad betong för att döda vibrationerna.

Nu är det lite annat med hembearbetning, men principen att ha maskinen med ett väldigt tungt fundament är nog inte alls dum.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Arbetet med maskinen fortsätter så sakteliga.
Jag har fått byta ut fräsbädden då den av någon anledning blivit skålformad.

Då jag skulle fräsa ut nya hål för fästena så gick självklart ena stegmotordrivaren och dog. detta medförde att fräsningen började sabba hålen istället. YAY

Utöver det blev det beställning på ny drivare och då har väntan på denna börjat...

En övrig uppgradering för fräsen är att jag konstruerat möjlighet att justera höjden på fräsbädden så att man kan få den i jämnhöjd med fräshuvudet.

Får se hur allt fortskrider

Och nej jag kommer inte gjuta någon botten i cement. det är på tok för mycket för denna maskinen
men vem vet, det kanske blir ett seriösare och bättre projekt någon gång.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Fräsbygge är skoj, håller på att avsluta mitt egna bygge, men orken att ta reda på vilken ledare av kabel från delarna som ska till vilken pinne på lådan är så sjukt drygt så har inte tagit mig ork än

Men kul att du ändå fått igång din, trots lite problem med drivare.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz