WD RAPTOR SATA VS Seagate SATA RAID

Permalänk
Medlem

WD RAPTOR SATA VS Seagate SATA RAID

Jag funderar på att köpa en ny hårddisk till sommaren och jag har beslutat att det skall bli en SATA disk. Det jag funderar på är om man skall köpa en WD RAPTOR som är den snabbaste SATA disken eller skall man köpa två Seagate SATA och köra som i RAID.
Jag vill ha en så snabb disk som möjligt för jag skall köra mitt OS på disken. Men om det inte är så stor skillnad mellan dom två olika alternativen så är ju 240GB bättre än 37GB. Är det någon som kan komma men någon bra info om vad jag skall välja eller om det är någon som har sett ett test på nätet där man jämför dessa diskar.

Permalänk
Medlem

köp en raptor ... och kör operativsystemet på den sen ha en 200-250gig och spara filerna på...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Ja men är det så stor skillnad på att köra två diskar i raid och att köra en raptor disk, jag har läst mycket om raptor disken och den verkar ju vara grymt vass. Men hur snabb är en vanlig 7200 varvare i SATA RAID?

Permalänk
Hedersmedlem

Raptorn har grym söktid, RAID gör inte söktiden kortare, tvärtom så blir den lite längre.

Söktid är viktig när du ska läsa många småfiler, t.ex. när du startar operativsystem och program, eller om du har en filserver med många samtidiga användare eller om du försöker göra flera filoperationer samtidigt (kopiera en stor fil nånstans samtidigt som du startar ett program.

En Raptor eller en snabb SCSI-disk som systemdisk och en eller flera stora billiga diskar med normal söktid som datadiskar ger bäst prestanda på en vanlig dator samtidigt som det inte blir så dyrt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

ge mej review på 2st Raptor i raid 0 !!!!!!!!

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

RAID 0 har dessutom dubbel risk för att all data går åt skogen eftersom det beror på båda diskarna!

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Sen va det 5 års garanti på raptor va? Det e trevligt.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Funderar också på att köpa en raptor då jag köper ny dator, den största frågan jag ställer mig inför är: hur mycket låter den egentligen?
Har tänkt att bygga en hyggligt tyst burk, med förmodligen aAntec truepower och kanske en zalman på processorn. Har en wd 40gb 7200rpm nu, och det är väl uthärdligt även om det får vara tystare. Men kommer raptorn att vara avsevärt mer högljudd?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Den skall vara rätt så tyst...

Min temperatur vid drift 5 °C
Max temperatur vid drift 55 °C
Luftfuktighet vid drift 5 - 95%
Stöttolerans 20 g @ 2 ms (vid drift) / 250 g @ 2 ms (i vila)
Ljudnivå 32 dBA

Permalänk
Medlem

En teknisk fråga när det gäller SATA:
Om man har ett SATA PCI-kort och köper en SATA-disk, kommer den verkligen ha 150mb/s då? PCI-bussen är väl inte så snabb ens (max 133mb/s??) ?. Isåfall är det ju solklart att man köper moderkort med SATA, eller har jag fel?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
En teknisk fråga när det gäller SATA:
Om man har ett SATA PCI-kort och köper en SATA-disk, kommer den verkligen ha 150mb/s då? PCI-bussen är väl inte så snabb ens (max 133mb/s??) ?. Isåfall är det ju solklart att man köper moderkort med SATA, eller har jag fel?

Givetvis kommer den att begränsas till PCI bussens hastighet som är 133MB/s (inte 133mb/s STOR skillnad).

Sedan så är det nog inte så många diskar som kommer upp över 70-80MB endå.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

hmmm... man blir ju sugen på en Raptor disk att ha oset på nu ju
så man får någon användning av s-ata raid kontrollen :), fast frågan är om det blir så mycket snabbare än min wd caviar 120 gb 8mb cache, men det är ju alltid gött med en disk till

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

ok, tack. Har funderat lite på det där, men det verkade ju endå som om man inte köper ett SATA-kort för ett par hundra när man får nytt moderkort för lite till.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Det vore fint att ha en som systemdisk men är lite orolig att den ska låta för mycket. Läste att den låter mindre än 7200rpm WD diskar, låter dessa mycket? Jag vill inte att den ska låta mycket mer än min Barracuda V

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar också, vore trevligt med en riktigt vass OS disk.. men måste byta moderkort först =/

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.