Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Jag lämnade in en knappt veckogammal Switch till Webhallen så sent som i förrgår p.g.a. pixelfel (bild i spoiler) och strulande vänster (blå) joy-con. Trodde som du att det skulle vara fixat nu men fick veta att de fortfarande sålde från första batchen och då är det ju inte så konstigt att det inte är åtgärdat (fortfarande tråkigt, naturligtvis). Din enhet kan ju ha varit tillverkad i januari, februari eller mars innan felet uppmärksammades och ändå vara från 2017. Kollade aldrig när min var gjord dock.

Kanske är jag som är känslig men uppskattade inte den rosa fläcken på vänster skärmhalva. Märktes inte vid spel men varje gång man var i menyn eller visade låsskärmen.
http://forumbilder.com/images/2017/07/13/IMG_20170709_183809.jpg

Dold text

Det där med skärmen hade inte jag heller accepterat. Blev det DOA eller var du tvungen att skicka den till verkstad?

Skrivet av ågren:

Bergsala kräver bara att man skickar in den felande kontrollen för att få den utbytt (i många butiker kan detta göras över disk) och du behöver alltså inte lämna in hela konsolen. Jag håller med om att det är dåligt ifall felet fortfarande inte är åtgärdat men som iller skrev verkar det av någon anledning inte gälla samtliga kontroller och då kan det vara svårt att fixa eftersom det beror på 'irregularities' i tillverkningen.

Felet går även att åtgärda själv på ett väldigt enkelt sätt. Om jag inte missminner mig skruvar man bara isär kontrollen och isolerar någon skumgummikloss med en bit folie (?).

Japp på min konsol så skickade jag in vänster joy-con till Bergsala och de "fixade" den, fungerar fortfarande inte 100% men betydligt bättre än innan. Dem sätter dit ledande skumgummi över antenndelen för att signalen ska bli bättre.

Man kan även löda fast en kabel och få ännu bättre resultat ifall man fortfarande upplever problem.

Som tur är så spelar farsan enbart handhållet så han slipper skicka iväg sin kontroll.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Felet går även att åtgärda själv på ett väldigt enkelt sätt. Om jag inte missminner mig skruvar man bara isär kontrollen och isolerar någon skumgummikloss med en bit folie (?).

Stämmer det. Finns bra beskrivningar på det om man söker på YouTube. Finns en där man löder på en kort oisolerad sladdbit som BT-antenn (bästa fixen, men kräver lödpenna), och en där man klipper dit en skumgummikub och klistrar dit (enklare, men inte lika effektiv fix).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Switch ifrån Teknikmagasinet förra veckan (online, inte i butik). Även denna verkar ha det berömda synkproblemet med ena joycon:en... har testat Splatoon 2 demot och där vandrar man iväg ibland åt ett håll och den svarar inte när man rör på spaken. Ska testa "Splatfest"-eventet ikväll för att se om det fungerar lika dåligt då..

Vad går snabbast tror ni? Skicka kontrollen till Teknikmagasinet eller direkt till Bergsala? Maila info@bergsala.se först eller hur har ni andra gjort?

Är rädd att jag skulle lyckas förstöra den om jag öppnar och försöker åtgärda problemet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Jag köpte en Switch ifrån Teknikmagasinet förra veckan (online, inte i butik). Även denna verkar ha det berömda synkproblemet med ena joycon:en... har testat Splatoon 2 demot och där vandrar man iväg ibland åt ett håll och den svarar inte när man rör på spaken. Ska testa "Splatfest"-eventet ikväll för att se om det fungerar lika dåligt då..

Vad går snabbast tror ni? Skicka kontrollen till Teknikmagasinet eller direkt till Bergsala? Maila info@bergsala.se först eller hur har ni andra gjort?

Är rädd att jag skulle lyckas förstöra den om jag öppnar och försöker åtgärda problemet själv.

Köpte min på Elgiganten och gick till deras butik för att fixa, de skickade iväg kontrollen till Bergsala och jag fick låna en utbyteskontroll under tiden, så om du har en teknikmagasinet nära dig så kan du ju se ifall de ger samma service. Annars sitter du utan en kontroll i en vecka typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Snabbast går det om du tar kontakt med Bergsala direkt utan mellanhänder, ring eller skicka ett mail innan du skickar in kontrollen.
Du ska även fylla i detta dokument och skicka med
https://www.nintendo.se/images/_downloads/service_documents/b...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Jahapp, då blev man med Switch. Fingret har vilat på beställa-knappen ett par månader nu men nu när går att köpa för 3051:- på Elgiganten kunde jag inte låta bli. Hoppas jag har tur och slipper anslutningsfel på vänstra kontrollern bara.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Splatoon 2

Finns på elgiganten för 499:- riktigt bra pris de sa att de ska leverera till release om man beställer på nätet.
Det ska även gå att köpa i butik så slipper man fraktavgiften på 19:-.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Länkat från loading lite intressant:

Skrivet av Gfk Entertainment har publicerat listor över vilka tre spel som sålt mest i olika länder under det här årets sex första månader. Så här ser det ut i Sverige och våra grannländer. Du hittar fler listorna för andra länder på en bild här nedan. Sverige 1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2. Overwatch 3. Horizon: Zero Dawn Norge 1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2. Overwatch 3. Horizon: Zero Dawn Danmark 1. Grand Theft Auto 5 2. Fifa 17 3. Horizon: Zero Dawn Finland 1. Overwatch 2. Minecraft 3. Horizon: Zero Dawn:

Källa

Danskarna och finnarna har en helt annan #1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Länkat från loading lite intressant:

Källa

Danskarna och finnarna har en helt annan #1

Hehe, Sverige och Norge låg riktigt lika faktiskt. Breath of the Wild och Horizon: Zero Dawn är båda värdiga i toppen, Overwatch må vara ett populärt spel men väldigt ointressant.

Våra övriga grannar, Danmark och Finland där GTA 5 respektive Minecraft fortfarande toppar var lite oväntat faktiskt. Jag trodde inte det fortfarande fanns en marknad för Minecraft, vem äger inte spelet redan? Jag har nog fem utgåvor själv (ursprungliga Minecraft, Win10-Minecraft, PS4, PS Vita och Switch-Minecraft). Likaså GTA V som varit ute i många år men inte riktigt lika länge som Minecraft. Säljer de så lite andra spel i dessa länder?

Bortsett från BotW och Horizon har det varit ett ganska klent år i mitt tycke. Nya Mass Effect var förvisso okej men inte riktigt vad jag förväntat mig och i övrigt är det mest remasters och portar som verkar sälja. Mitt senaste köpta spel, Final Fantasy XII till PS4 är, likt de flesta andra PS4-titlar, också just en remaster/port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Våra övriga grannar, Danmark och Finland där GTA 5 respektive Minecraft fortfarande toppar var lite oväntat faktiskt. Jag trodde inte det fortfarande fanns en marknad för Minecraft, vem äger inte spelet redan? Jag har nog fem utgåvor själv (ursprungliga Minecraft, Win10-Minecraft, PS4, PS Vita och Switch-Minecraft).

Jag.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jahapp, då blev man med Switch. Fingret har vilat på beställa-knappen ett par månader nu men nu när går att köpa för 3051:- på Elgiganten kunde jag inte låta bli. Hoppas jag har tur och slipper anslutningsfel på vänstra kontrollern bara.

Hur fick du den för det priset? Det står 3600kr när jag kollar

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Zunil: Det var ett erbjudande förra veckan

Skrivet av 10% kassarabatt på konsoler på Elgiganten t.ex. ett Nintendo Switch för 3051kr! Billigaste på Prisjakt 3390kr:

Riktigt bra erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Det där med skärmen hade inte jag heller accepterat. Blev det DOA eller var du tvungen att skicka den till verkstad?

Var tvungen att skicka den på reparation men väl där byttes konsolen ut mot en ny. Den nya konsolen har dock ~3 döda (släckta) pixlar, som tur är ganska nära ett hörn (ca 5 mm från respektive sida i nedre högra hörnet) men känns ändå lite tråkigt.

För övrigt hade "sparfilerna" flyttats över utan att jag behövde be om det (hade fabriksåterställt så kontot på enheten var bara vad Webhallen skapat för att kunna titta på felet när jag lämnade in den).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Var tvungen att skicka den på reparation men väl där byttes konsolen ut mot en ny. Den nya konsolen har dock ~3 döda (släckta) pixlar, som tur är ganska nära ett hörn (ca 5 mm från respektive sida i nedre högra hörnet) men känns ändå lite tråkigt.

För övrigt hade "sparfilerna" flyttats över utan att jag behövde be om det (hade fabriksåterställt så kontot på enheten var bara vad Webhallen skapat för att kunna titta på felet när jag lämnade in den).

Vilken otur! Antar att de inte går på någon garanti pga att de är ute i i kanten?

Hfm undra hur de bar sig åt för att flytta över dina saves...

Visa signatur

Spelmaskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Vilken otur! Antar att de inte går på någon garanti pga att de är ute i i kanten?

Hfm undra hur de bar sig åt för att flytta över dina saves...

Nintendo har vissa möjligheter att flytta över dina spar filer dock inget de garanterar ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, Sverige och Norge låg riktigt lika faktiskt. Breath of the Wild och Horizon: Zero Dawn är båda värdiga i toppen, Overwatch må vara ett populärt spel men väldigt ointressant.

Våra övriga grannar, Danmark och Finland där GTA 5 respektive Minecraft fortfarande toppar var lite oväntat faktiskt. Jag trodde inte det fortfarande fanns en marknad för Minecraft, vem äger inte spelet redan? Jag har nog fem utgåvor själv (ursprungliga Minecraft, Win10-Minecraft, PS4, PS Vita och Switch-Minecraft). Likaså GTA V som varit ute i många år men inte riktigt lika länge som Minecraft. Säljer de så lite andra spel i dessa länder?

Bortsett från BotW och Horizon har det varit ett ganska klent år i mitt tycke. Nya Mass Effect var förvisso okej men inte riktigt vad jag förväntat mig och i övrigt är det mest remasters och portar som verkar sälja. Mitt senaste köpta spel, Final Fantasy XII till PS4 är, likt de flesta andra PS4-titlar, också just en remaster/port.

Horizon: Zero Dawn och BotW är värda vara i toppen det håller jag med om. Att Overwatch är i toppen ser jag som en självklarhet med tanke på hur populärt det faktiskt har blivit. Hatten av till Blizzard för att göra ytligare en storsäljare. Ser inte vad som skulle vara ointressant med det om man nu inte avskyr FPS eller tävlingsinriktade spel.

Att det släpps mycket remakes/remasters är ju på både gott och ont, kan känna att spel som är så pass gamla som vissa av spelen de gör remakes på kan de inte bara få vara bortglömda då? måste man göra om dem på nytt för att försöka sälja in dem på nytt i en ny generation eller är det bara nostalgifaktorn man hoppas på ska gå hem hos personer som spelade spelen i sin barndom/ungdom.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Nintendo har vissa möjligheter att flytta över dina spar filer dock inget de garanterar ..

Berätta mer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Berätta mer ?

Finns inget sätt för användare att flytta saves, men Nintendo flyttar saves till nya enheter om de behöver ersättas.

Permalänk

Läste just att de har dumpat roms på switch-spel, men de går inte att köra dem. Om de fixar en homebrew till switchen eller om de lyckas fixa en bra emulator så är det ju en rätt stor katastrof för nintendo. Wii U emuleringen har kommit en bra bit påvägen redan. Sedan vet jag inte om tegra gör det lättare att emulera då det är ett redan känt chip. Vet inte om det stämmer men tydligen så var piratkopieringen en av de bidragande faktorerna till dreamcastens död.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det finns anledning till oro för det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinusDrummel:

Läste just att de har dumpat roms på switch-spel, men de går inte att köra dem. Om de fixar en homebrew till switchen eller om de lyckas fixa en bra emulator så är det ju en rätt stor katastrof för nintendo. Wii U emuleringen har kommit en bra bit påvägen redan. Sedan vet jag inte om tegra gör det lättare att emulera då det är ett redan känt chip. Vet inte om det stämmer men tydligen så var piratkopieringen en av de bidragande faktorerna till dreamcastens död.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det finns anledning till oro för det här.

Sega var en bidragande faktor till Dreamcasts död. Sega var inget smidigt företag och sedan Mega Drive/Genesis så misskötte de vissa marknader rejält. Riktigt synd, jag hör till de som älskade Dreamcasten och tycker fortfarande den som plattform håller väldigt bra än idag. VGA-kabel gör väldigt mycket med.

Men det sämmer också att piratkopieringen var ett problem. Fanns en sårbarhet i det format konsollens lagringsmedia använde som gjorde det väldigt enkelt att bara bränna ut en CD-R. Behövdes inga chip eller liknande. Men, vad jag vet, så gav Sega tillslut upp och blev det de är idag, en publisher.

Även PSP knäcktes rätt tidigt och den blev snabbt en piratplattform. Sony gav bitvis upp plattformen men gjorde nya försök ibland. PS Vita har klarat sig hyffsat, finns lösningar där men Sony var själva delaktiga i att döda den plattformen ganska så fort.

Nintendo har länge haft problem med bootlegs till deras handhållna spelkonsoller. Kryllar av dom till Gameboy Advance vilket gör det rätt trist att försöka bygga en samling idag. 3DS klarade sig rätt bra faktiskt även om lösningar kom med tiden och blev enklare och enklare att använda med.

Likt alla andra plattformar så kommer även Switch att knäckas förr eller senare. Men att det skulle innebära Switchens död är tveksamt. Och på tok för tidigt att avgöra.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Likt alla andra plattformar så kommer även Switch att knäckas förr eller senare. Men att det skulle innebära Switchens död är tveksamt. Och på tok för tidigt att avgöra.

Jo jag oroar mig säkert bara i onödan. Men det gick väldigt snabbt att dumpa roms bara. Det vore så otroligt tråkigt för nintendo och speciellt switchens framtid. Men som sagt, oroar mig för mycket ;).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinusDrummel:

Jo jag oroar mig säkert bara i onödan. Men det gick väldigt snabbt att dumpa roms bara. Det vore så otroligt tråkigt för nintendo och speciellt switchens framtid. Men som sagt, oroar mig för mycket ;).

Men oron är ju befogad samtidigt, har Nintendo otur kan det gå väldigt fort. Går det piratkopiera så kommer det påverka spelförsäljningen också.

Det borde vara lugnt närmaste tiden iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinusDrummel:

. Vet inte om det stämmer men tydligen så var piratkopieringen en av de bidragande faktorerna till dreamcastens död.

Oh yes. Minns hur min kompis kopierade spel till dreamcast och sålde till skolkompisar, basicly behövde du bara sätta i skivan i datorn och kopiera så hade du en fullt fungerande skiva.
Vet dock inte om det var fullt så enkelt på alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte förvånad att man lyckats dumpa roms, gjordes långt innan dom blev användbara på Wii U. Lär ta flera år innan gemene man har någon användning för dom. Först måste dom lyckas hacka Switchen åtminstone delsvis innan vi har någon emulator som räknas som användbar. Wii U är ju fortfarande långt ifrån fullt hackad, säkert funnits softmod i flera år för en liten skara med som nintendo lätt kunnat patcha därför inget officiellt förän för något år sedan. Och det var väl efter softmodsen släptes som emulatorn tog verklig fart?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Vad är det i switchen?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Nice i brevlådan låg mitt splatoon 2 ex har längtat efter denna release.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Nice i brevlådan låg mitt splatoon 2 ex har längtat efter denna release.

Nice! Verkar ha fått riktigt bra omdömmen med.

Lite sugen själv även om jag har för mycket på gång redan. Vore kul med en lite större titel igen

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Nice! Verkar ha fått riktigt bra omdömmen med.

Lite sugen själv även om jag har för mycket på gång redan. Vore kul med en lite större titel igen

Ja det är fullt upp har inte ens packat upp riften
Ska göra det nu i helgen brorsan får testa den.

Permalänk
Medlem

Splatoon 2 rekommenderar jag starkt för alla som vill ha ett bra online spel till Switchen i alla fall, tänker du inte spela online så finns det inte allt för mycket att hämta i spelet.

Är själv inte allt för mycket för online spel men detta är faktiskt hyfsat roligt att spela, Men men blir även mer rift än Splatoon för stunden för min del då Echo Chamber har släppts och är det största vr spelet i år så.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Är det någon som har haft problem med att spela online med sitt Switch och löst problemet? Får fortfarande error 2618-0516 när jag försöker spela Mario kart 8 deluxe... Börjar bli riktigt trött på att inte kunna spela online, det gör också att det inte är värt att köpa splatoon 2 för min del