Har valt dessa delar till min dator, kommer de att funka (bra)?

Permalänk

Har valt dessa delar till min dator, kommer de att funka (bra)?

Hej! Jag är på en ca 10500kr budget och tänker bygga en dator. Jag vill gärna ha bra prestanda, och vill gärna köpa allt från NetOnNet (bra priser, 3 års reklamationsrätt, oavsett var i Sverige du köper grejerna etc). Här är en dator som jag och min bror planerade upp, wifi är viktigt då jag inte har möjlighet för internetkabel dragen till datorn. Är detta optimalt? Borde jag ändra något?
Tack på förhand.
- Henrik

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/76333

Rättade informationen om NetOnNet
Permalänk
Medlem

@HenrikTheGreat:

Fel minnen, det ska vara DDR4.
Det ingår SATA-kablar med moderkortet och SATA-ström med nätagget, kolla upp hur många så slipper du köpa extra.
Mission chassi och nätagg är inget jag personligen skulle köpa..

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk

@D-ryd: Okej, har bytt ut DDR3 på listan mot DDR4. Prisskillnaden var marginell så det är lugnt. Såg att grafikkortet tar ström direkt ur PCI-E slotten, så jag behöver ingen extra strömsladd för den eller hur? Räcker 650W på nätaggregatet? Gällande ljudvolym och så spelar det inte mycket roll. Använder headset enbart hursomhelst.

Permalänk
Medlem

@HenrikTheGreat:

650W är lite overkill för den datorn, den drar ca 170W i maxlast, så du skulle klara dig på ett 300W-nätagg egentligen.
Skulle hellre köpt ett nätagg med bättre kvalité och kanske runt 5-550W istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Två saker en aldrig ska snåla med.

1. Skärmen.
2. Nätagget.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@HenrikTheGreat: Du lär inte behöva sata kabeln det ingår i moderkortet .Hade tagit ett 1060 . 3 gb i stället då det är runt 40 % snabbare än 1050 ti .Ddr 4 minnen i stället för ddr3 . Hade tagit snabbare ramminne och inte så slöa minnen . Vad gäller skärmen tycker jag att 24 tum är max på 1080 p . 27 tummare borde man satsa på 2560x 1440 p .Hade även tagit ett helt annat nät agg faktiskt . typ https://www.inet.se/produkt/6900025/evga-500b-500w#specs

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

@ottoblom: Okej, så jag har bytt ut skärmen mot en 24" 75Hz 1080p skärm från AOC för samma pris som den tidigare. Jag bytte även ut nätaggen mot en EVGA 500W. Jag tog också bort en SATA-kabel då den följer med moderkortet. Skulle gärna uppgradera till en 1060 om skillanden är så stor som du säger, men min budget är fortfarande på 10500kr~ och jag vet inte hur jag ska få ner priset annars.
- Henrik

Permalänk
Medlem

@HenrikTheGreat: Finns några kronor att spara på CPU kylaren om du inte är ljudkänslig kan du använda den medföljande Intel kylaren, sen kan du spara någon 50-lapp på wifikortet. Det bör inte vara något problem att få in ett 3gb 1060 eller iaf ett RX570 i budgeten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikTheGreat:

(bäst priser, 1 års garanti även när man öppnat och använt delen etc).

3 års reklamationsrätt, oavsett var i Sverige du köper grejerna, och ett års garanti är väl det minsta folk har på hårdvara i dag. Använt eller inte spelar rimligtvis ingen roll.

Jag hade antagligen bytt SSD'n mot en Intel 600p (m.2 256gB) för en 50 lapp extra, fått 5 års garanti, och MYCKET bättre prestanda. Det är en avvägningsfråga. Intels betydligt bättre prestanda, eller Samsungs 850 Evo 250, med sämre prestanda, (fortfarande bättre än WD Green. Samsungen är, precis som WD Green, en sATA enhet.) men bättre "kvalite", för ytterligare en 50 lapp. (899 för WD Green, 949 för Intel 600p och 999för Samsung 850 Evo.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Här har du en hyffsad dator med samma skärm https://www.inet.se/kundvagn/visa/10554858/

Lägg till 900kr så har du en 144hz skärm som e nice om du lirar csgo eller andra fps spel
https://www.inet.se/produkt/2210412/aoc-24-g2460pf-144hz#meri...

Permalänk

@kebabhazzan: Listan ser intressant ut, men jag vill nog hålla mig till NetOnNet då deras lagershop finns 4km bort. Måste även ha wifikort + nätagg->SATA-kabel för det har aldrig följt med någon tidigare SSD disk jag sett och då går det ganska hårt över min budget. Jag tar dock bort Hyper 212-Evo och kör med standardkylaren då ljud faktiskt inte spelar nån roll i det här fallet (kan alltid uppgradera vid ett senare datum). Då har jag råd med en 1060 också istället för en 1050Ti vilket är trevligt. Chassit är något jag kan fundera på, vill gärna ha RGB.

Permalänk
Medlem

@HenrikTheGreat:

Du kan ju köpa ett moderkort med inbyggt Wifi och som jag sa tidigare så ingår det SATA-kablar med moderkortet (oftast 2-4st) och SATA-ström finns det massor av på nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikTheGreat:

Måste även ha wifikort + nätagg->SATA-kabel för det har aldrig följt med någon tidigare SSD disk jag sett och då går det ganska hårt över min budget.

sATA kabeln du har i din shoppinglista, är en strömsladd.
Det finns bara 6 sådana på ditt PSU redan.

Citat:

1 x ström 24-stifts ATX med avtagbar sektion på 4 stift ¦ 1 x ström 8-stifts EPS12V med avtagbar sektion på 4-stifts ATX12V ¦ 2 x 8-stifts PCI Express-ström med avtagbar sektion på 2 stift ¦ 3 x 4 pin intern effekt ¦ 6 x 15-stifts seriell ATA-ström ¦ 1 x 4 pin strömuttag för minimikontakt

Pratar du i stället om den faktiska sATA kabeln, alltså, kontakten med moderkortet, inte PSU't, så brukar det ingå 2-4 med budgetorienterade moderkort. Så minst så många borde du redan ha i lådan, och du behöver bara en, eftersom du inte har några optiska enheter, och bara en disk...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bidrar med ett eget alternativ:

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/134439

Edit:

Hoppsan, insåg precis att det ska medfölja en skärm också

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Du kan ju köpa ett moderkort med inbyggt Wifi och som jag sa tidigare så ingår det SATA-kablar med moderkortet (oftast 2-4st) och SATA-ström finns det massor av på nätagget.

De har fått rätt på det så långt att det blir dyrare med ett moderkort med integrerat trådlöst, än med ett löst. Man får antagligen bättre trådlöst, men är det budgeten, så är det. (Överhuvudtaget så får man ett bättre moderkort för 1400:-, men var drar man gränsen...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värsta fall

@HenrikTheGreat: I värsta fall kan du spara 150-200 kr på lådan ( chassit ) och ja 1060 är runt 40 % snabbare än ett 1050 ti . Eller nej nu ljuger jag 37-38 % bättre http://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-1050...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Okej, så jag är ganska nöjd med listan nu. Skulle man kunna välja ett annat (billigare) grafikkort med liknande prestanda? Jag vet att AMD har släppt några kort nyligen, är de något att ha? Saknas det funktioner i så fall? Jag såg även att det fanns fler moderkort med s.k B150 Express Chipset, vilket tydligen ska passa med en 1151 socket. Stämmer det? Jag är villig att lägga någon hundring eller två extra på ett mer stabilt moderkort i så fall.

Dessa pratar jag om: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...