Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta och Ryzen 3 i en HTPC hade ju inte varit fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

Detta och det kort som @Aeig nyss fått tag i....mums

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Det och en 65tdp 1600 kändes faktiskt lite smått erotiskt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Xian:

Detta och Ryzen 3 i en HTPC hade ju inte varit fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 5 1400, ser gärna SMT och lite mer cache

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas på fler alternativ från Asus och Msi också. Men nu kommer det bli svårt att välja när man uppgraderar från nuvarande itx system: Z77 moderkort och i7 2600k.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ett exemplar som ligger och väntar på sfx psu adapter. Lite svårhanterad placering av många portar (8 pin, 24 pin, sata) men det hjälpte mig att få plats med de komponenter jag valt (g.skill flare RAM och be quite dark rock tf kylare)

Dold text
Permalänk
Medlem

@Ignostic: Vilken kylare är det du har monterat?

Permalänk
Medlem

@Qn1f3: Det är en be quite dark rock TF utan top fläkten (som inte får plats) kylningen bör räcka för en Ryzen 1700 ändå

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Ryzen 5 1400, ser gärna SMT och lite mer cache

Ska du ha mer cache får du köra 1500x den har 16MB L3 medan 1400 har halverad som ryzen 3

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Smaskigt. Nu åker nog 2600k:n som har tjänat väl. @ignostic vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem

@subonez: Det är ett Jonsbo/Cooltek UMX1 Plus

Dold text
Permalänk

Det saknar SPDIF.
Använder fortfarande någon analoga 3,5mm jack för ljud?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Är det lämpligt för lättare överklockning? Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Om det finns en M.2 med PCI-E och 4 banor kan man då alltid räkna med NVME?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Trevligt, nu är det bara ett vettigt och tyst mitx case man behöver med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Sett till anslutningar finns en PCI Express 3.0 x16, fyra stycken SATA 6Gbps samt en M.2-anslutning som använder fyra banor PCI Express 3.0 för en teoretisk bandbredd om 32GB/s.

Hmmm... nu är vi jävliga här!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Kanske är hög tid att byta ut mitt ASROCK AM1H-ITX och min trötta AMD Athlon 5350 i servern snart då!
Skiten klarar ju med nöd och neppe av plex i 1080p med transcoding.
8,470 vs 2,577 i Passmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kanske är hög tid att byta ut mitt ASROCK AM1H-ITX och min trötta AMD Athlon 5350 i servern snart då!
Skiten klarar ju med nöd och neppe av plex i 1080p med transcoding.
8,470 vs 2,577 i Passmark

Tycker jag verkligen du ska göra, blir en värdig uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zetruz:

Hmmm... nu är vi jävliga här!

Hehe, den bandbredden vore inte fel! Justerat.
Använd gärna det inbyggda systemet för att skicka en rättelse nästa gång!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Det saknar SPDIF.
Använder fortfarande någon analoga 3,5mm jack för ljud?

Skulle nog tro en enorm majoritet av alla som använder en dator och samtidigt behöver ljud gör just det.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har man tvåstegsverifiering så är det ett säkrare sätt än att spara sina kortuppgifter på varje e-butik. Dessutom så är e-kort något som (vad jag vet) enbart Swedbank erbjuder. Nu har inte 100% av Sveriges befolkning den banken och då är en tjänst som Paypal lysande. Jag har inte läst någonstans att Paypal skulle vara mindre säkert än någon annan tjänst. (Har själv gjort säkert 500 köp/transaktioner utan problem.)

När det gäller e-tjänster så ska man aldrig ha samma lösenord som på någon annan sida och det gäller speciellt tjänster som hanterar pengar. Om man nu blir kapad på Paypal så lär man inte ha tvåstegsverifiering man lär dessutom ha samma lösenord som på Dropbox eller bara ett väldigt svagt sådant.

Swebank och deras "systerbank" Sparbanken erbjuder denna tjänst. Nordea har något liknande. Däremot att använda Paypal och framförallt knyta sitt kreditkort mot det är INTE något att rekommendera. Trots Paypals påstådda uppdatering av säkerhet (där ett tag var dess säkerhet ett stort skämt) så är har Paypal fortfarande stora problem med säkerheten. För de som inte har e-kort så rekommenderar (iallafall jag) att man inte sparar sin information någonstans.. varken i sidors datorbaser eller på Paypal.

http://bgr.com/2016/01/04/paypal-account-security-hackers/

Även om du själv inte fått ditt konto hackat så betyder det inte händelsevis att Paypal är säkert.. ungefär som de som dammsuger datorn utan att det uppstått ESD-skador.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

@Qn1f3: Det är en be quite dark rock TF utan top fläkten (som inte får plats) kylningen bör räcka för en Ryzen 1700 ändå

Intressant, har själv sneglat på den. Men jag går bet på höjden. Då precis Noctua NH-L12 får plats om jag tar av fläkten ovanpå, med 4mm tillgodo.

Jag är övertygad om att du kan kyla en Ryzen 1700 utan problem med den kylaren, jag tänkte åtminstone testa och se hur det går med NH-L12 passivt och bra luftflöde i burken min. Det är inte på tal om någon direkt klockning för min del.

Skrivet av Ignostic:

@subonez: Det är ett Jonsbo/Cooltek UMX1 Plus

Det har jag också sneglat mycket på, oerhört snyggt chassi. Tror det var utformningen av luftflöde i burken som fick mig att vika hädan till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Intressant, har själv sneglat på den. Men jag går bet på höjden. Då precis Noctua NH-L12 får plats om jag tar av fläkten ovanpå, med 4mm tillgodo.

Jag är övertygad om att du kan kyla en Ryzen 1700 utan problem med den kylaren, jag tänkte åtminstone testa och se hur det går med NH-L12 passivt och bra luftflöde i burken min. Det är inte på tal om någon direkt klockning för min del.

Det har jag också sneglat mycket på, oerhört snyggt chassi. Tror det var utformningen av luftflöde i burken som fick mig att vika hädan till slut.

Valde mellan Noctuas top flow och denna men dom svarta kylflänsarna och en enorm kylare på litet moderkort vann över mig.

Jag hoppas också på att kunna köra passivt eller väldigt låg rpm, i varje fall vid låg belastning.
Dark Rock TF har 220w TDP med båda fläktarna så det ska finnas spelrum för lite överklockning även med 1 fläkt.

Ja, chassit är riktigt snyggt men det har några märkliga detaljer som man hade kunnat göra bättre. Hur som helst går det att sätta en fläkt i botten om man plockar bort 3.5'' vaggan

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DigitalEmu:

Det saknar SPDIF.
Använder fortfarande någon analoga 3,5mm jack för ljud?

Jag körde optiskt länge och valde faktiskt nuvarande HTPC-moderkort baserat på det, men har gått över till HDMI. Gäller ju det finns en stärkare som kan plocka upp, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du ha mer cache får du köra 1500x den har 16MB L3 medan 1400 har halverad som ryzen 3

Ah, kör all Ryzen 3 lika mycket cache? Hade nog gärna kunnat betala lite extra för de. på en 1500X

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av DigitalEmu:

Det saknar SPDIF.
Använder fortfarande någon analoga 3,5mm jack för ljud?

Var ska man annars plugga in headphones?
Dom flesta sitter ju knappast på digitala sådana.

Själv kör jag extern usb DAC med RCA utgång inkopplad till stereon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Det saknar SPDIF.
Använder fortfarande någon analoga 3,5mm jack för ljud?

Kör normalt alltid med externt ljudkort/DAC, men ser inte heller någon nytta med SPDIF då alla mina kör via vanlig USB.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen.

Läs hela artikeln här

Trevligt! Hoppas nu att även Asus hänger på.

Skrivet av slusk:

Kanske är hög tid att byta ut mitt ASROCK AM1H-ITX och min trötta AMD Athlon 5350 i servern snart då!
Skiten klarar ju med nöd och neppe av plex i 1080p med transcoding.
8,470 vs 2,577 i Passmark

Är på gång att bygga NAS/Plexserver med Ryzen i ett Node 304. Ser fram emot detta, och hoppas att den får kapacitet att transcoda 4K/HDR.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kör normalt alltid med externt ljudkort/DAC, men ser inte heller någon nytta med SPDIF då alla mina kör via vanlig USB.

Glömde att nämna det; ovan USB-ljudkort gäller för skrivbordsdatorer, bärbara, plattor och telefoner.

För alla mina HTPC och mediaspelare/konsoler så kör jag allt ljud över HDMI.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalEmu:

Det saknar SPDIF.
Använder fortfarande någon analoga 3,5mm jack för ljud?

Det har 2-pin SPDIF-header internt, bara skaffa eller göra en kabel/adapter för det. 3,5 mm använder säkert många till hörlurar. De som har det anslutet till en receiver kör säkert HDMI i vilket fall.