Permalänk
Medlem

Datorn fryser och ett beep ljud uppstår

Det har nu hänt 2 gånger att min dator, när jag spelar Rainbow 6 Siege, fryser till. Jag kan röra på musen men kan INTE taba eller Ctrl+Alt+Delete:a ut från spelet.
Vid det senaste tillfället började musen röra på sig i ett laggigt o konstigt tempo samt att ett pipande ljud uppstod.
Vid båda tillfällena stängde jag av datorn genom att hålla inne strömknappen.

Vad kan problemet vara? Spelet? Virus? Hårdvara som gått sönder?

Värt att nämna att jag använder datorn till massa annat men detta har endast hänt när jag spelat Rainbow Six.

Tacksam för svar

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk

@Mumr1ken:

Lite svårt gissat men kanske är det så att datorn överhettar? Har du kollat temperaturen när den är i "idle" och när du spelar?

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endohmassato:

@En_Gurka:

Lite svårt gissat men kanske är det så att datorn överhettar? Har du kollat temperaturen när den är i "idle" och när du spelar?

Hur gör man det? xD

(Som det märks är jag inte jättebra vad gäller datordelar/hårdvara)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mumr1ken:

Hur gör man det? xD

(Som det märks är jag inte jättebra vad gäller datordelar/hårdvara)

Inga problem, det är alla i första början ;). Det första du kan göra är att ladda ner ett program vid namnet Hardware Monitor, installera programmet och låt det köra i bakgrunden medans du spelar i ca 5-10 minuter eller innan du märker att datorn piper och fryser. Sedan kan du kolla nominella, maximala och nuvarande temperatur på respektive komponent och posta dem sedan här

Förresten, har du dammat av din dator någon gång? Det kan faktiskt hjälpa avsevärt!

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem

Testa att kontrollera att RAM minnen sitter i ordentligt. När jag byggde dator var de defekta och datorn gick inte att starta ordentligt, om jag minns rätt hördes ett pip, som i ditt fall, och man var tvungen att stänga av datorn själv.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med min dator. Visade sig vara dålig luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endohmassato:

Inga problem, det är alla i första början ;). Det första du kan göra är att ladda ner ett program vid namnet Hardware Monitor, installera programmet och låt det köra i bakgrunden medans du spelar i ca 5-10 minuter eller innan du märker att datorn piper och fryser. Sedan kan du kolla nominella, maximala och nuvarande temperatur på respektive komponent och posta dem sedan här

Förresten, har du dammat av din dator någon gång? Det kan faktiskt hjälpa avsevärt!

Först dammade jag ur min dator, sen provade att spela lite Battlefield med HWMonitor igång. Temperaturen låg mellan 40-50 hela tiden på samtliga delar. Förutom en av fläktarna på moderkortet, som alltid ligger på 127 C!? (T.om när jag bara är vid skrivbordet) Hursomhelst fungerade spelet laggfritt.

Tänkte, "Oh det verkar ju funka". Startar Rainbow Six Siege, hinner inte ens in på menyn innan det blir black screen. Kan fortfarande lyssna på musik och snacka i Discord men kan inte ta mig ur black screenen. Tvingades starta om genom att hålla inne power knappen (igen) :/

EDIT: Insåg precis att det alltid är när jag Alt + Tabar som det inträffar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuxipuxi:

Testa att kontrollera att RAM minnen sitter i ordentligt. När jag byggde dator var de defekta och datorn gick inte att starta ordentligt, om jag minns rätt hördes ett pip, som i ditt fall, och man var tvungen att stänga av datorn själv.

Skrivet av alden:

Har haft liknande problem med min dator. Visade sig vara dålig luftflöde.

Öppnade och dammade ur datorn, verkade inget fel på RAM:et vad jag kunde se

Visa signatur