Lagringssetup, NAS? Raid vs offline backuplösning? Hur skulle ni göra (beslutsångest!)

Permalänk
Medlem

Lagringssetup, NAS? Raid vs offline backuplösning? Hur skulle ni göra (beslutsångest!)

Nu börjar det bli snart ont om utrymme igen och återigen dyker beslutsångesten upp gällande lagring & backup.

Har även tidigare funderat på skaffa NAS men i slutändan bestämde jag för att vara snål och fortsätta koppla alla diskar till datorn och köra med en 4TB USB HDD som offline backup lösning på det väsentliga.

Har idag 1x 4TB, 1x 3TB, 2x 1.5TB och 1x 256GB SSD och 1x 500GB SSD varav ungefär 4TB data som jag vill ha nån form av backup på, latheten och bekvämligheten och kostnadsfaktorn spelar också stor roll varför exempelvis RAID5 (som de flesta "guru" personer inte rekommenderar) blir ett alternativ då jag kan acceptera lite risk om det är billigt och smidigt osv. Jag uppskattar ifall jag kör på dedikerad filserver av något slag med RAID lösning, kommer jag behöva ca 8 TB utrymme för att vara framtidssäkrad för typ 6~7 år framåt kanske (senast då börjar det bli dags att skaffa nya/större diskar hursomhelst)

Alternativ 1

QNAP eller Synology 4 diskars NAS á ~5000 kr + RAID5 + 3st 4TB WD Red á 1500 kr st
Totalt: ~9500 kr

Alternativ 2

QNAP eller Synology 4 diskars NAS á ~5000 kr + RAID10 + 4st 4TB WD Red á 1500 kr st
Totalt: ~11000 kr

Alternativ 3

Koppla som hittills vidare alla diskar i datorn, beställ bara ny 1st 4TB HDD + 1st 4TB USB HDD (den nuvarande backup 4TB USB disken börjar bli full) som jag gör manuell offline backup på då och då med något "sync"-program som skannar och kopierar över data till backupdisken om det blivit förändringar.
Totalt: ~3000 kr

Alternativ 4

Har ett gammalt DFI Lanparty NF4 moderkort med Opteron 165 och 1GB RAM minne (OCZ Gold VX) som bara sitter och samlar damm i en skrubb, borde ha ett extra Corsair HX750W liggandes och en sketen ViewSonic 120Hz skärm från 2009 liggandes som jag inte orkat sälja (får väl vara glad om man får 800 kr idag om ens det) så jag har allt jag behöver i princip för att installera en filserver med något lämpligt Linux baserat filserver OS (förslag?). Skulle flytta alla diskar förutom 4TB disken + SSD enheterna samt köpa ny 4TB disk till den. Alternativt köra RAID5 vilket moderkortet stöder och köra Raid5 med 4x 3TB diskar, köper alltså 3st WD Red 3TB, har redan en från förr så.

Köper även ny 4TB USB HDD som offline backup då RAID5 är ju i sig inte alls pålitligt eller om jag fullständigt struntar i RAID5.

Totalt: ~3600 kr (eller ~5100 kr med USB 4TB backupdisk)

Alla har sina för- och nackdelar när man kollar ur backup säkerhetssynvinkel, smidighet och kostnadsfaktor så beslutsångesten är riktigt besvärligt för mig just nu varför jag vänder mig lite till Sweclockers vad ni har för åsikter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Anledningen till att man undviker RAID5 i kommersiella sammanhang är att i takt med att storleken på diskarna ökar så ökar även risken för fel samt att det tar längre tid att återbygga. Men är det ett problem i privata sammanhang? Det är upp till var och en att avgöra... jag har bara en NAS som klarat ett diskhaveri galant utan dataförlust och är fullt medveten om riskerna.

Den stora frågan är om du vill ha backupen under samma tak. Vilken lösning är oväsentligt... mer eller mindre

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Köp en HP Microserver gen8 (2500, eller 2000 på REA i princip varje helg) med 2 x 4TB nya diskar, plus din gamla 4TB, i en raid5'a (eller raidz om du skulle välja det). Detta blir din NAS

Sen sätter du ihop datorn som bara skräpar med resterande diskar och något som snapraid/unraid där du kan mixa diskar. Detta blir din backuplösning som du kommer få försöka pimpa ut till någon snäll vän/släkting. Du har inte tillräckligt med plats här, blir väl 3TB usable, men du kan bygga ut...

USB-disken kan du bestämma om du antingen vill dumpa saker från NAS'en till eller Backup-servern till, eller att du sätter den på en rpi i hemmet och syncar lokalt.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Först och främst, Raid är inte backup. Raid är för tillgänglighet (uptime), inte datasäkerhet.

För det andra: när man pratar om ökad risk för fel vid återställning av en Raid-array handlar det om ett fel per 10^14 bitar, dvs i storleksordningen 1 fel per 12 TB data. Är det allvarligt? Det beror på datan.

För det tredje: det hedrar dig att du vill återanvända gamla prylar men ditt hemmabygge kommer både väsnas och dra ner ström än nödvändigt. Om du ändå kan tänka dig att sköta en Linux-burk hade jag kört en HP Microserver G8, lite extra minne och två diskar (fyra platser). Det landar på ca 6000 kr.

Min egen lösning består av just en Microserver G7 med ubuntu och några diskar. Jag har två WD Red 2TB som speglar min egen resp frugans datorer och en 4TB som slaskdisk för film mm. Hos mina föräldrar har jag sedan en Raspberry Pi med en extern 4TB-disk som tar snapshots på de två 2TB-diskarna, på så sätt kan jag rulla tillbaka mer än ett år om en fil skulle raderats eller skrivits över av misstag. Genom att köra backupmjukvaran på servern och hämta data från klienterna (istället för att låta klienterna skriva till servern) minskar angreppsytan för tex ransomware då serverdiskarna inte är mappade i Windows och Windows-användarna saknar skrivrättigheter på servern. Skulle ett virus ändå lyckas smitta 2TB-diskarna går det ändå att rulla tillbaka mha offsite-backupen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Bah, pucktvåa. @Moron hann före med i princip samma upplägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nu börjar det bli snart ont om utrymme igen och återigen dyker beslutsångesten upp gällande lagring & backup.

Har även tidigare funderat på skaffa NAS men i slutändan bestämde jag för att vara snål och fortsätta koppla alla diskar till datorn och köra med en 4TB USB HDD som offline backup lösning på det väsentliga.

Har idag 1x 4TB, 1x 3TB, 2x 1.5TB och 1x 256GB SSD och 1x 500GB SSD varav ungefär 4TB data som jag vill ha nån form av backup på, latheten och bekvämligheten och kostnadsfaktorn spelar också stor roll varför exempelvis RAID5 (som de flesta "guru" personer inte rekommenderar) blir ett alternativ då jag kan acceptera lite risk om det är billigt och smidigt osv. Jag uppskattar ifall jag kör på dedikerad filserver av något slag med RAID lösning, kommer jag behöva ca 8 TB utrymme för att vara framtidssäkrad för typ 6~7 år framåt kanske (senast då börjar det bli dags att skaffa nya/större diskar hursomhelst)

Alternativ 1

QNAP eller Synology 4 diskars NAS á ~5000 kr + RAID5 + 3st 4TB WD Red á 1500 kr st

Alternativ 2

QNAP eller Synology 4 diskars NAS á ~5000 kr + RAID10 + 4st 4TB WD Red á 1500 kr st

Alternativ 3

Koppla som hittills vidare alla diskar i datorn, beställ bara ny 1st 4TB HDD + 1st 4TB USB HDD (den nuvarande backup 4TB USB disken börjar bli full) som jag gör manuell offline backup på då och då med något "sync"-program som skannar och kopierar över data till backupdisken om det blivit förändringar.

Alternativ 4

Har ett gammalt DFI Lanparty NF4 moderkort med Opteron 165 och 1GB RAM minne (OCZ Gold VX) som bara sitter och samlar damm i en skrubb, borde ha ett extra Corsair HX750W liggandes och en sketen ViewSonic 120Hz skärm från 2009 liggandes som jag inte orkat sälja (får väl vara glad om man får 800 kr idag om ens det) så jag har allt jag behöver i princip för att installera en filserver med något lämpligt Linux baserat filserver OS (förslag?). Skulle flytta alla diskar förutom 4TB disken + SSD enheterna samt köpa ny 4TB disk till den. Alternativt köra RAID5 vilket moderkortet stöder och köra Raid5 med 4x 3TB diskar, köper alltså 3st WD Red 3TB, har redan en från förr så.

Köper även ny 4TB USB HDD som offline backup då RAID5 är ju i sig inte alls pålitligt eller om jag fullständigt struntar i RAID5.

Alla har sina för- och nackdelar när man kollar ur backup säkerhetssynvinkel, smidighet och kostnadsfaktor så beslutsångesten är riktigt besvärligt för mig just nu varför jag vänder mig lite till Sweclockers vad ni har för åsikter.

För det första: RAID är inte backup. För det andra: RAID är inte backup. Och för det tredje: RAID är inte backup. RAID ger bättre tillgänglighet, no more, no less.
Så, när vi väl klarat av det grundläggande..
Om du behöver komma åt dina filer från flera datorer: köp en NAS för primär fillagring som du ställer i valfritt undangömt utrymme i ditt hem, bestycka som du finner lämpligt och bygg ut vid behov. Har du inga större behov utom att kunna komma åt filerna och ta backup på dem, välj något enkelt som t.ex. FreeNAS som OS, mkt enkelt att sätta upp filsynk mellan två sådana.
Om du inte behöver komma åt dina filer från fler datorer/enheter än din egen: kör vidare med en/flera av de diskarna du har i din burk och bygg ihop en nas av nån gammal häck, det räcker mer än väl med en P4-maskin eller liknande, eller ännu hellre AMD av motsvarande årgång då de klarar 64bits vilket jag har för mig är nödvändigt om man ska köra just FreeNAS numera. Bestycka med den mängd disk du vill ha i den och sök med ljus och lykta efter släkting/vän som den kan få husera hos, se till att synka upp dem ordentligt innan du skickar iväg den annars kommer första synkningen ta lååång tid
Synk mellan din dator och freenas: använd rsync (programmet DeltaCopy finns för windows och hanterar rsync-protokollet), synk mellan två freenas-burkar: använd pluginen BTSync.

Gl hf!

Edit: Bah, tog visst för lång tid på mig att skriva, men nu har du tre pers som säger samma sak *hint hint*

se edit in-post
Permalänk
Medlem

En sak att tänka på om du bygger nåt eget som tex freenas så behöver du använda lika stora diskar för att få ut all storlek ifrån diskarna.
Dvs man gör en så kallad z-pool vilket man kan ställa in som vilken raid man vill och det är minsta disken som sätter storleken för ALLA andra diskar i z-poolen.
dvs har du tre 2tb o en 1tb så för du en 3tb z-pool (då en disk storlek går till paritet och 1tb disken sätter storleken för dom andra).

Visserligen kan man göra flera olika z-pooler och på så sätt använda diskar av lite varierande storlek MEN paritet kommer ju att ta upp en disks storlek för varje z-pool.
Så i praktiken så förlorar man en hd per z-pool istället för en hd förlorad på en stor z-pool.

Om du istället bygger nåt eget med unraid istället så kan du använda olika storlkekar på hd och du förlorar inget utrymme på det.
Det enda är att du måste ha en disk som paritetdisk och det är då paritetsdisken som sätter maximala storleken på övriga diskar i arrayen (unraid kallar det en array istället för raid) dvs har en 2tb som paritet kan du visserligen använda en/ett par 3tb som data diskar men du förlorar då 1tb på varje data disk.

Tex så kan du använda alla dina diskar du har nu och tex köpa en 8tb disk o använda den till paritet o sen när du har behöv av mer handla en hd till som då kan vara upp till 8tb.
För mer info om unraid finns denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/trad/1471939-unraid-traden.

Själv har jag en 6tb som paritet.
och sen
1st 6tb
2st 5tb
1st 4tb
5st 3tb 1st som chache disk (som är utanför arrayen)
3st 2tb
1st 1,5tb
Totallt 39,5tb + 3tb till chachedisken.
Och har 3,2tb ledigt utrymme (suck behöver ny disk igen).

En nackdel är att unraid kostar 59$/89$/129$ (upp till 6/12/unlimited hd) dvs 59$ för 6 hd.
Men var värt det för mig då jag kunde använda 7-8 diskar av olika storlek när jag startade med unraid istället för att behöva handla en massa hd direkt och sen ha 7-8 hd liggandes till ingen nytta.

Och unriad är enkelt att sparka igång kopiera över filer från en zip fil till ett usb minne (kan vara litet och behöver inte vara snabbt då allt läses in i minne vid uppstart) koppla in minnet starta datorn, öppna webläsare på annan dator o gå till http://tower/Main (heller ip nummer till unraid datorn istället för tower) och du är inne sen är det bara o använda drop dwon rullmenyer att ställa in paritet/datadiskar.
Enligt mig enkare än freenas.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills, som tur har det varit lugnt på jobbet idag så har haft tid och läsa och fundera.

Först vill jag kommentera angående RAID så det är väl ändå bättre att ha t.ex. RAID5 än inget system alls vad gäller skydd för datahaveri, dvs. det borde ju gå att en disk kraschar så hoppeligen får man ändå datan återställd (2st krascher med RAID10) med god chans. Fördelen är ju om man som jag är lat och kräver inte någon manuell åtgärd och ligger där bara som ett skyddsnät ifall det händer. Förr i tiden var jag mycket mera våghalsig och inte tog någon backup alls på någon data, på senare tid har jag åtminstone börjat kopiera det viktigaste till en USB HDD men jag tycker det är drygt att koppla in den och köra sync program att det blir väldigt sällan gjort, i stil med 1-2 ggr per år max typ (nu borde jag dessutom få det satt upp i Windows 10 då jag dualbootar fortfarande med Windows 7 där sync programmet är installerat, något jag har haft lite ork för). Jag är bekväm av mig och kräver inget fullständigt skydd för datahaveri, bara det är bättre än inget alls, kan acceptera en viss risk bara det är smidigt. Jag dör inte om jag förlorar datan.

Sen kan jag specifiera lite noggrannare vad jag har för behov och så:

- Kommer ha allting hemma endast.
- Har inget större behov för media server osv. Filserver + nån form av backup är väl det väsentliga
- Har inget stort behov att komma åt filerna på distans, jag är den typen av person (singel) som spenderar mestadels min tid hemma vid datorn
- Orsaken till att jag funderar på separat NAS av något slag finns det fler orsaker till:

1. Typ så gott som allt material som är sådant jag vill ha backup på är sådant som jag väldigt sällan behöver ha tillgång till varför det är pratiskt med NAS

2. Jag sänker ljudnivån på min dator när jag flyttar bort mina diskar från den

3. Jag sänker temperaturen inne i chassit på min överklockade dator (kör alltid överklock från dag 1)

4. Jag kan stänga av datorn till natten isåfall, idagsläget har jag ju på min dator typ nästan 24/7 så i längden sparar väl lite ström (dock är elen här relativt billigt att det aldrig varit något stor faktor för mig)

5. Ifall domedagen kommer att t.ex. huset skulle börja brinna t.ex. går det snabbt att ta med sig NASen under armen och springa ut, datorer kan man ju alltid köpa ny (vi datorentusiaster söker ju nästan orsak för att uppgradera oftare än vad vi egentligen behöver).

Tycker unRAID låter som ett riktigt intressant alternativ för mig, visste inte att detta fanns så har läst lite kring det. Gillar speciellt hur det jobbar endast mot en disk i taget och att man inte behöver ha samma diskstorlek och hur det går relativt enkelt att ta och flytta diskarna till t.ex. en Windows miljö i efterhand osv.

Tack även för tipset om HP ProLiant microserver, ser riktigt intressant ut och är inte dyrt heller. Har lite funderat på disk konfigurationer och så och tänkt att jag kanske hellre skulle pensionera mina 1.5TB Samsung F2 diskar (de börjar bli såpass gamla hursomhelst) och köpa 2st till WD Red 3TB då de kostar bara typ 1200 kr idagsläget så jag har 9TB kapacitet och är tysta och relativt svala och så använda min nuvarande Seagate 4TB 7200rpm disk (läst att det rekommenderas med 7200 rpm varianter för parity disk med unRAID) och skaffa en ny lagringsdisk att komplementera mina SSD diskar till datorn. Som backup tror jag att jag denna gång skulle istället för att hålla på plugga i USB disk för att synca då och då, tror jag att jag hellre syncar till en HDD på min dator, så kan jag ju också snabbt komma åt datan.

Just nu verkar HP Proliant Microtower Gen8 med unRAID:

3st WD Red 3TB
1st Seagate 4TB 7200rpm som parity disk
(tycker jag klarar mig utan cache disk)

+ min dator med mina 2 SSD diskar med någon ytterligare disk för mina Youtube video klipp, musik, vissa spel osv. Osäker ifall jag ytterligare då ska ha syncat datan antingen till en/två USB HDD för det viktigaste innehållet eller kanske köpa en dedikerad intern backup disk till min dator så slipper jag starta upp USB disken, 2st HDD i datorn kan man väl leva med, har ju haft mycket fler förut (7st som mest).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

1, använda min nuvarande Seagate 4TB 7200rpm disk (läst att det rekommenderas med 7200 rpm varianter för parity disk med unRAID)

2, (tycker jag klarar mig utan cache disk)

1, Det rek en snabb disk till parity för att parity disken sätter gränsen för skrivhastigehten för alla andra diskar (och även läshastighet när man gör en parity check).

2, Chache disken är bra för dom som kör tex torrent/downloads/etc på unraid boxen och/heller för dom som ej vill/kan ha kontroll över var man/unraid lägger all data på data diskarna samt att det går lite snabbare att läsa/skriva til chache disken (ingen stor skillnad för mig dock).
Samt att det kan var bra o köra eventuella VM´s på chache disken (dels för prestandan men även så arrayen kan vila även fast vm är igång).

En stor skillnad mellan unraid och andra raid lösningar är att det är enbart den data disk man läser/skriver från/till + parity disken vid skrivning som behöver snurra.
Alla andra raid lösningar så behöver alla diskar snurra vid både läs o skriv.
Vilket för mig är ett STOOOOOOOOORT +
Har själv chache disken på att aldrig sluta snurra då jag kör torrent på den och vill ej ha den i värsta fall stanna och sen 2mn senare starta igen för att skicka iväg 3kb data, stanna starta 3min skicka 3kb data stanna osv,osv.
Då det är start som sliter mest på en hd.

Du borde kunna mappa en/flera smb shares från unraid i windows och sen köra "auto" backup till dessa.
Själv kör jag allt manuellt då jag har väldigt lite jag behöver backup på och det är inget som ändras direkt med tiden.

Två tips med mappa smb share är att det går att göra på flera sätt.
1, det vanliga "Anslut nätverksenhet" (högerklicka på den här datorn och välj anslut nätverskenhet) och du får då en enhets bokstav som tex Z: som du då ser under C:/D:/etc.
Tyvärr så har detta alltid krånglat en del för mig sedan windows 98/xp/7/8,1/10 (med flera olika routrar/datorer/osv från windows maskiner heller från linux/bsd spelar ingen roll, lösenord heller inet spelar ingen roll heller).
Det är då att det funkar bra o felfritt tills man en dag (mellan 1-2 gånger per mån) sparkar igång datorn och får meddelandet att det ej går att hitta nätverksenheten och det enda man kan göra är att ta bort/lägga till den allt ifrån 1-10 gånger (vänta i timmar/dagar hjälper inte) och helt plöstligt funkar den igen.
Har även provat prg som ska hjälpa med detta som tex netshares som har koll på om en share försvinner och aktivt lägger till den igen men inte fan hjälpte det nåt.

2, "lägg till en nätverksplats" (hklicka den här datorn o välj lägg till en nätverksplats).
Du får då en mapp istället för en enhets bokstav över C: i explorer.
Detta har funkat betydligt bättre för mig då jag tappar kontakten 1-2 gånger per år istället det händer dock enbart när jag flyttat filer men aldrig vid en "nystart" av windows (vilket är där mappa enhet failar) och en snabb omstart löser detta.
Så kanske inte kommer funka med nåt backup prg.

Tyvärr så har jag haft 2-3 prg som ej lyckas se denna nätverksplats även om man manuellt kopierar/klistrar in "adressen" som i mitt fall till chache disken är \\192.168.1.37\skit
Det går även med tower istället för ipadressen kommer dock ej ihåg om jag provade det och hade problem heller om jag gick på ip direkt.
.37 är vad unraid sätter som ip automatiskt (tror jag då jag alltid fått det).

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tack för alla svar hittills, som tur har det varit lugnt på jobbet idag så har haft tid och läsa och fundera.

Först vill jag kommentera angående RAID så det är väl ändå bättre att ha t.ex. RAID5 än inget system alls vad gäller skydd för datahaveri, dvs. det borde ju gå att en disk kraschar så hoppeligen får man ändå datan återställd (2st krascher med RAID10) med god chans. Fördelen är ju om man som jag är lat och kräver inte någon manuell åtgärd och ligger där bara som ett skyddsnät ifall det händer. Förr i tiden var jag mycket mera våghalsig och inte tog någon backup alls på någon data, på senare tid har jag åtminstone börjat kopiera det viktigaste till en USB HDD men jag tycker det är drygt att koppla in den och köra sync program att det blir väldigt sällan gjort, i stil med 1-2 ggr per år max typ (nu borde jag dessutom få det satt upp i Windows 10 då jag dualbootar fortfarande med Windows 7 där sync programmet är installerat, något jag har haft lite ork för). Jag är bekväm av mig och kräver inget fullständigt skydd för datahaveri, bara det är bättre än inget alls, kan acceptera en viss risk bara det är smidigt. Jag dör inte om jag förlorar datan.

Nu tar vi det här en gång till från början: Raid är inte backup. Raid är inte backup. Raid är inte backup.

Det spelar ingen roll vilken raid-version du kör, det är ingen ersättning för backup. Visst skyddar det dig om en disk rasar men det ersätter inte förlorad data av andra orsaker: oavsiktlig radering, virus, brand eller inbrott. Raid skall man använda om man är rädd för nertid, inte för att skydda sig mot dataförlust.

Om du är så lat som du skriver skulle jag rekommendera att du köper en färdig NAS och använder de medföljande mjukvarorna, det kommer ta dig 10 minuter att få igång det. Med Unraid eller annan egen lösning får du räkna med ett antal timmar om du som jag är nybörjare på Linux.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Sen kan jag specifiera lite noggrannare vad jag har för behov och så:

- Kommer ha allting hemma endast.
[...]
[li] Ifall domedagen kommer att t.ex. huset skulle börja brinna t.ex. går det snabbt att ta med sig NASen under armen och springa ut, datorer kan man ju alltid köpa ny (vi datorentusiaster söker ju nästan orsak för att uppgradera oftare än vad vi egentligen behöver). [/li]

Eh, nej. Det förutsätter att du både är hemma och är vaken när det börjar brinna och att du upptäcker branden i tillräckligt god tid för att hinna göra något annat än att ta dig ut. Börjar det brinna nattetid och strömmen är utslagen så kommer du varken ha tid eller lust att börja lossa kablar på din NAS mitt i all rök, då vill du bara komma ut. Det behövs inte många andetag av brandrök för att du skall tuppa av.

Det är också anledningen till att du bör ha en kopia på annan fysisk plats, tex hos en kompis eller på kontoret.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker unRAID låter som ett riktigt intressant alternativ för mig, visste inte att detta fanns så har läst lite kring det. Gillar speciellt hur det jobbar endast mot en disk i taget och att man inte behöver ha samma diskstorlek och hur det går relativt enkelt att ta och flytta diskarna till t.ex. en Windows miljö i efterhand osv.

Unraid är ett bättre alternativ än vanlig Raid men skyddar dig inte mot brand eller stöld.

Tänk också på att om du mappar upp diskarna med skrivrättigheter från Windows så kan även virus skriva på dina diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

^ Jag har ju inte skrivit att RAID är backup, jag skrev ju att det är ett skydd mot diskhaveri (med betoning, inte perfekt sådan men är många ggr bättre än att ha inget alls) vilket är det JAG är mest rädd för och vill skydda mig mot, comprendre?

Sen tar du brand som exempel som jag nästan menade lämna bort då risken statiskt sett är såpass liten för det (speciellt då man bor i egnahemshus, utan barn), borde ha lämnat bort det men tänkte det är bra med så många argument som möjligt. Jag är endast ute efter något som skyddar mot mekanisk diskhaveri då jag anser det vara det överlägset största risken i mitt fall (speciellt en disk som går sönder i gången pga "måndagsexemplar" eller långvarig slitage. Vid åska t.ex. stänger jag alltid ner och drar ur kablarna), de andra riskerna värderar jag såpass osannolika för mig där jag bor och hur jag använder datorn osv. är såpass liten att jag anser det inte viktigt för mig att skydda mig mot det och händer det mot all förmodan, kan jag leva med det. Det är inte katastrof ifall jag förlorar datan men jag gärna satsar iallafall litegrann i det för att iallafall gardera mig till en viss grad (med betoning återigen, behöver inte vara perfekt skydd)

Inget illa menat, det är tydligt att vi har olika stort behov för skydd av dataförlust men i detta fall tycker jag du betonar lite väl mycket dina egna behov och synvinklar på ämnet istället för att fokusera på vad TS (jag) är ute efter, dvs ett smidigt lagringssystem med även skydd mot mekanisk diskhaveri, andra riskfaktorer är jag inte personligen såpass orolig för att jag skulle anse det värt att prioriteras (det är först när du drog upp exemplerna som jag ens började tänka på de aspekterna). Angående backup lösning på jobbet är jag helt i dina banor och där har vi också serverrummet på ett helt annat ställe än jobbplatsen och lagrar även backup kasetterna även i en helt annan byggnad än serverrummet och inlåsta bakom tjock betongvägg som är brand- och översvämningsskyddat :P, men här hemma har jag inte samma behov.

Det spelar inte så stor roll hur enkelt det är att ta i bruk ett nytt system för mig, tvärtom tycker jag det är ganska intressant att få dyka ner i ett nytt område jag inte har så stor erfarenhet av. Linux har jag endast nybörjar erfarenhet av via jobbet där jag bl.a. har kört lite VM linux burkar i olika sammanhang, samt har jag ganska mycket erfarenhet av NASar (speciellt QNAP) via jobbet också och tagit i bruk och konffat dem litegrann också med domän AD shares och så. Det gör inget om det tar tid att sätta upp det, det är återkommande manuellt arbete jag gärna skulle undvika och blir tråkigt i längden (det är inte tungt att koppla in USB hårddisk och starta sync processen men det är såpass tråkigt att jag tänker bara, inte dör väl diskarna idag så gör det en annan gång och så går det fort flera månader...).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

^ Jag har ju inte skrivit att RAID är backup, jag skrev ju att det är ett skydd mot diskhaveri (med betoning, inte perfekt sådan men är många ggr bättre än att ha inget alls) vilket är det JAG är mest rädd för och vill skydda mig mot, comprendre?

Sen tar du brand som exempel som jag nästan menade lämna bort då risken statiskt sett är såpass liten för det (speciellt då man bor i egnahemshus, utan barn), borde ha lämnat bort det men tänkte det är bra med så många argument som möjligt. Jag är endast ute efter något som skyddar mot mekanisk diskhaveri då jag anser det vara det överlägset största risken i mitt fall (speciellt en disk som går sönder i gången pga "måndagsexemplar" eller långvarig slitage. Vid åska t.ex. stänger jag alltid ner och drar ur kablarna), de andra riskerna värderar jag såpass osannolika för mig där jag bor och hur jag använder datorn osv. är såpass liten att jag anser det inte viktigt för mig att skydda mig mot det och händer det mot all förmodan, kan jag leva med det. Det är inte katastrof ifall jag förlorar datan men jag gärna satsar iallafall litegrann i det för att iallafall gardera mig till en viss grad (med betoning återigen, behöver inte vara perfekt skydd)

Inget illa menat, det är tydligt att vi har olika stort behov för skydd av dataförlust men i detta fall tycker jag du betonar lite väl mycket dina egna behov och synvinklar på ämnet istället för att fokusera på vad TS (jag) är ute efter, dvs ett smidigt lagringssystem med även skydd mot mekanisk diskhaveri, andra riskfaktorer är jag inte personligen såpass orolig för att jag skulle anse det värt att prioriteras (det är först när du drog upp exemplerna som jag ens började tänka på de aspekterna). Angående backup lösning på jobbet är jag helt i dina banor och där har vi också serverrummet på ett helt annat ställe än jobbplatsen och lagrar även backup kasetterna även i en helt annan byggnad än serverrummet och inlåsta bakom tjock betongvägg som är brand- och översvämningsskyddat :P, men här hemma har jag inte samma behov.

Det spelar inte så stor roll hur enkelt det är att ta i bruk ett nytt system för mig, tvärtom tycker jag det är ganska intressant att få dyka ner i ett nytt område jag inte har så stor erfarenhet av. Linux har jag endast nybörjar erfarenhet av via jobbet där jag bl.a. har kört lite VM linux burkar i olika sammanhang, samt har jag ganska mycket erfarenhet av NASar (speciellt QNAP) via jobbet också och tagit i bruk och konffat dem litegrann också med domän AD shares och så. Det gör inget om det tar tid att sätta upp det, det är återkommande manuellt arbete jag gärna skulle undvika och blir tråkigt i längden (det är inte tungt att koppla in USB hårddisk och starta sync processen men det är såpass tråkigt att jag tänker bara, inte dör väl diskarna idag så gör det en annan gång och så går det fort flera månader...).

Du får vara försiktig när du använder ordet backup och raid i samma syfte.
Vissa är så allergiska mot det att det nästan blir otrevliga inlägg.

Dina behov verkar vara ungefär som mina hemma.
Jag har haft ett gäng HP's Microservrar med 5 diskar i varje och det fungerar ypperligt som lagringslösning.
Menat då inte som backup där man är rädd att man tar bort sina egna filer av misstag utan helt enkelt om man
vill säkra sig mot en hdd krash.

Jag kanske inte har lika stort behov av mycket utrymme så jag har kört med 2tb diskar. 5x2TB i raid5 (mjukis).
Under åren har jag bytt någon enstaka här och där men aldrig förlorat en fil på grund av att en hårddisk har pajjat.
Vissa av diskarna är rätt gamla och dem snurrar 24/7 året om.
Power_On_Hours 0x0032 034 034 000 Old_age Always - 48471

Jag har 3st microservrar med totalt 15 diskar snurrande. Kontroll av raiden veckovis varje söndag och allt har funkat prima i åratal.
Blir inga stora summor att slänga ut för att byta hdds heller då det alltid dött en i taget. (Tror jag bytt 4st totalt) under dessa 5-6 åren.
Har endast WD Red. Inga andr Märken eller modeller.
Är du inte rädd för Ebay kan du ju ta hem några HP Microservers riktigt prisvärt för ändamålet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad har ni för åsikter gällande FlexRAID förresten, någon som testat/har erfarenhet av det? Åtminstone på pappret verkar det som ett ganska intressant alternativ till unRAID där man också kan blanda olika diskstorlekar och bland annat expandera med diskar som redan har data på sig. Känns som jag blir bara råddig då jag försöker fiska fram info om vad som kanske skulle vara det mest lönsamma för mig. Har börjat fundera att jag kanske ändå skulle ha behov att behöva köra Windows virtualmaskin för ett/flera program eller alternativt köra Windows som OS för filservern med något kompatibelt "raid" program av något slag, såsom FlexRAID eller snapRAID, visserligen har ju unRAID inbyggt stöd för köra virtual maskiner men känns kanske ändå lite tårta på tårta. Känns som man får köra lite trial först och se vad man känner sig mest bekväm med.

Det dåligaste med unRAID (jämfört med andra alternativ) verkar ju vara att det finns ingen integritets uppföljning av datan verkar det som.

Sen är det någon som har något bra alternativ till mig ifall jag skulle behöva, 5 HDD bays. HPE Microserver är väldigt intressant för priset och form-faktorn, jag överväger dock alternativet att köra 2st WD Red 3TB + mina 2st Samsung F2 1.5TB + 1st parity disk, istället för 3x WD Red 3TB + parity disk om det nu skulle finnas något motsvarande bra alternativ men med 5st 3.5" HDD bays.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Alternativ 1

Alternativ 2

Alternativ 3

Alternativ 4

raid/filser vs backup ? Nej

Backup > filserver. Men helst både och.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Flexraid har två olika "system".
Transparent RAID (tRAID)
RAID over File System (RAID-F)
Du ser skillnaderna här http://www.flexraid.com/2013/10/04/table-comparison-of-transp...

Men kortfattat du får det inte lika bra som med unraid.
Tex så har RAID-F snapshot istället för realtime raid (RAID-F har dock experimental realtime raid som när jag läste runt för 1-1,5år sen var riktigt buggigt med stor risk för data corruption).
"realtime raid" innebär att paritet skrivs samtidigt som datan skrivs/tas bort (som i vanlig raid och i unraid).

"snapshot" behöver köras manuellt heller automatiskt vi dvissa tidpunkter och innan den körs så har man INGEN paritet alls på den data som har skrivits under tiden.
Utöver det finns "Snapshot RAID sync hole" som du kan läsa om här http://wiki.flexraid.com/2011/10/18/understanding-the-limitat... (kortfattat inte kul alls).

NZFS från flexraid verkar dock mer lovande men har varit i privat beta sedan minst 2013 och verkar inte vilja hitta ut nångång.

Snapraid var det jag funderade på mer än flexraid när jag kollade runt men det var ett par saker som inte var lika bra kommer dock ej ihåg exakt vad och det är enbart Snapshot (plus sync hole problem här med).

För mig så är det inte aktuellt med snapshot då jag laddar ner allal tider på dygnet plus att jag kan vara vaken vilken tid på dygnet som helst och vill då inte brottas med en långsam filserver som är mitt i en snapshot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det var endast tRAID med real-time raid som jag tyckte verkade lite intressant angående FlexRAID, vad är det som du inte gillade just med det alternativet? Sett många som kommenterat de valde det andra alternativet men önskade senare att de hade valt tRAID. Snapshot är jag inte heller särskillt intresserad av.

I unraid tycks det gå att sätta till en parity disk närsomhelst, i FlexRAID tycks det inte gå lika enkelt, kanske ett litet störningsmoment då jag tänkte börja testa kanske med 2st tomma WD 3TB först utan parity disk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till TS: Du har redan bestämt dig, vilket dataskydd du önskar.

Men övriga back-up-intresserade läsare,
kan ha nytta av några exempel där en Raid5 inte skyddar.

-Brand
-Stöld
-Åsknedslag
-Trojaner och Virus (tex Wanna Cry, I love you)
-Nätaggshaveri som grillar diskarna
-Oförsiktig städare eller husdjur som stöter/välter datorn under drift
-Användarfel, tex oavsiktlig radering av (fel) filer
-Två diskar som går sönder med kort mellanrum,
("ofta" fallerar disk nummer 2 under återbyggnaden av raidsetet efter disk 1.)
-Datakorruption, ovanligt men kan inträffa, tex med trasiga RAM.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”