Permalänk
Medlem

Använda gammal router i garaget

Har en gammal Asus RT-N16 som jag funderar på hur jag kan använda på bästa sätt.

Tanken är att dra ut en nätverkskabel till garaget ca 40m bort.
Har obefintlig täckning på det trådlösa.
Har en dator samt en kamera som i dagsläget är kopplat via elnätet (Devolo) men även den hastigheten är extremt dålig.

Kan man konfigurera min gamla router så man kan skapa ett nytt WiFi-nätverk där ute och även använda LAN-portarna till datorn och kameran?
Hur löser man annars det på bästa sätt?

Visa signatur

|| Intel i5 4670K + Noctua NH-U9B || Sapphire R9 280X 3GB || 8GB Kingston HyperX Blu || Gigabyte Z87-HD3 || Corsair HX520W || Fractal Design R2 || KINGSTON SSDNOW V+200 120GB SSD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dede:

Har en gammal Asus RT-N16 som jag funderar på hur jag kan använda på bästa sätt.

Tanken är att dra ut en nätverkskabel till garaget ca 40m bort.
Har obefintlig täckning på det trådlösa.
Har en dator samt en kamera som i dagsläget är kopplat via elnätet (Devolo) men även den hastigheten är extremt dålig.

Kan man konfigurera min gamla router så man kan skapa ett nytt WiFi-nätverk där ute och även använda LAN-portarna till datorn och kameran?
Hur löser man annars det på bästa sätt?

Om du har möjlighet så dra en internet kabel till garaget och koppla in den till lan porten på asus routern.
stäng av DHCP tjänsten på routern. Sätt igång wifi på routern.
koppla in kamera och dator till routern.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju ingen "Topnotch" hårdvara du vill använda så resultatet blir väl inte hellet TopNotch. Gratis kanske inte alltid är gott...
Varför inte bara en switch i garaget eller fanns det behov av WiFi? 40M kabel bör ju inte vara nått problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det är ju ingen "Topnotch" hårdvara du vill använda så resultatet blir väl inte hellet TopNotch. Gratis kanske inte alltid är gott...
Varför inte bara en switch i garaget eller fanns det behov av WiFi? 40M kabel bör ju inte vara nått problem.

Fullt medveten om det. Men har max 5MBit idag så allt över det är ett plus.
Tanken var att ha ett trådlöst nät där också som telefonen kan koppla upp sig mot för att slippa surfa på 4G nätet.
Samt då också kunna koppla in dator och kamera trådat.
Kan man koppla nätverkskabeln till en switch och sen bara använda routern som accesspunkt (via switchen)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel i5 4670K + Noctua NH-U9B || Sapphire R9 280X 3GB || 8GB Kingston HyperX Blu || Gigabyte Z87-HD3 || Corsair HX520W || Fractal Design R2 || KINGSTON SSDNOW V+200 120GB SSD ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dede:

Fullt medveten om det. Men har max 5MBit idag så allt över det är ett plus.
Tanken var att ha ett trådlöst nät där också som telefonen kan koppla upp sig mot för att slippa surfa på 4G nätet.
Samt då också kunna koppla in dator och kamera trådat.
Kan man koppla nätverkskabeln till en switch och sen bara använda routern som accesspunkt (via switchen)?

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, koppla den bara på lan-sidan, men då behöver du väl ingen switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Javisst, koppla den bara på lan-sidan, men då behöver du väl ingen switch.

OK. Har aldrig kört routern annat än som router då dålig på hur det funkar.
Så kabel från ordinarie router till LAN-port på den gamla så kan man få både WiFi och portarna att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel i5 4670K + Noctua NH-U9B || Sapphire R9 280X 3GB || 8GB Kingston HyperX Blu || Gigabyte Z87-HD3 || Corsair HX520W || Fractal Design R2 || KINGSTON SSDNOW V+200 120GB SSD ||

Permalänk
Medlem

Logga in i routern
sätt den som AP
koppla in sladden i WAN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dede:

OK. Har aldrig kört routern annat än som router då dålig på hur det funkar.
Så kabel från ordinarie router till LAN-port på den gamla så kan man få både WiFi och portarna att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst.