Permalänk

3000 MHz-minnen, men går i 2133 MHz?

Hejsan Sweclockers

Jag har nyligen byggt en ny dator, de valda komponenterna är listade nedan.

Datorn blev bra, men en sak som jag är inte helt nöjd med är hastigheten på minnet.
I Bios och i operativsystem så ser jag att minnet går i 2133MHz vilket jag tycker verkar lite märkligt, då minne och moderkort ska klara bl.a. hastigheterna 2666 och 2933 MHz (överklockning). Så 2133 MHz verkar vara i slöaste laget.

Frågor:
Kan jag ändra minnesfrekvensen? I Bios så kan man enkelt ställa om önskad minnesfrekvens, allt från 2133, 2400, 2666, 2933 till 3200 MHz.
Jag anar att det kanske är så att upp till 2666 MHz fungerar rakt av, att jag bara skulle kunna välja den frekvensen och det 'bara funkar' - medans 2933 MHz kräver att man "trimmar" systemet litegrann, justerar voltvärden o.s.v. Stämmer det?

Tack för hjälp

Chassi: Fractal Design Define Mini C (Svart)
Nätaggregat: Corsair RM650X 650W

CPU: AMD Ryzen 5 1600X
Moderkort: Asus Prime B350M-A

Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x16GB (CMK32GX4M2B3000C15)
SSD: Samsung 960 EVO Series MZ-V6E500BW 500GB
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 570 Pulse 2xHDMI 2xDP 4GB

Permalänk
Medlem

Aktivera XMP i bios, då ska den ställa in de värden som krävs för dina minnen.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Som ovan sagt aktivera automatisk överklockningsprofil i Bios, kallas förmodligen DOCP eftersom du sitter på en amd plattform. Se till att du uppdaterat till senaste Bios dock för det har varit en del problem med OC för minnen på just amd.

Permalänk
Medlem

Testa 2933 först och se om det fungerar. Fungerar det inte så kör på nästa steg. Fungerar inte det så går du vidare till nästa. Du kan även höja vram voltage lite, typ 1.4.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Se även till att uppdatera till senast möjliga bios ska göra rätt stor skillnad när det kommer till minneskompatibilitet på de tidiga AM4 moderkorten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

bara för att utpeka det, det bruka inte heta XMP på AMD moderkort. Du få hoppa in i AI Tweaker i Biosen och sätta AI Overclock Tuner DOCP och sen DOCP på det dina minnen ska gå på. se även till att du har den senaste bioset.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk

Hejsan, tack för svaren.

Jag har senaste Bios.
Jag aktiverade automatisk överklockningsprofil (benämnt "D.O.C.P.") och Bios ställde då direkt in överklockning av minnena till 2933 MHz.

Tyvärr så verkar detta vara instabilt. Jag använde dessa inställningar i 2-3 dagar och då så fryste sig datorn ibland. En annan sak som kunde inträffa var att dator reset-ade sig (d.v.s. som om man tryckt reset-knappen).

När jag återställde tillbaka från överklockningsprofilen så har datorn snurrat på bra utan några problem alls.

Jag ska prova att sätta hastigheten till 2400, 2666.

Permalänk
Medlem

@Parallels: Prova också att ge lite mer ström till minnena som tidigare nämnts i tråden. Dina minnen finns ju specifikt listade i QVL att klara av 3000 MHz, dock kanske du behöver ställa in timings manuellt? Jag har inte fipplat alls med B350, men timings står listade där i QVL. Som du ser går "liknande" minnen (samma die) i 2666 MHz bara på 1.2V, men dina ska gå på 1.35V, jag vet inte om auto-inställningar ändrar det. Du kan ju som @ClintBeastwood påpekade även prova lite högre volt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma minnen och man kan glömma alla hastigheter med DOCP utom 2133 även fast exakt det är med i QVL på 2933.
Om någon fått igång det på detta eller gaming moderkortet får ni gärna ge oss en screenshot på inställningarna.