AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X

Permalänk

HUR kan ni inte ge TR Topklass-stämplen när den fullkomligt krossar i9 i alla utom ett test av de som räknas (dvs allt utom spel)?! Luktar att sweclockers är uppköpta av Intel.

Permalänk

@TVElander Nått för dig 1950X Wink Wink.

Permalänk
Medlem

Angående spelprestandan tror jag inte man behöver bekymra sig för att den inte är tillräcklig. Naturligtvis är det dumt att betala så mycket för en CPU om man inte använder flertrådsprestandan men skruvar man bara upp upplösningen en bit, exempelvis till 4K kommer det vara grafikkortet som begränsar. Datorn kommer då prestera lika bra i spel som om man hade använt sig av en högre klockad i7.

Något som jag tycker är intressant är att Threadripper i själva verket hyser 32 kärnor under skalet bara det att hälften av dom är inaktiverade. Förvisso går det att införskaffa serverprocessorn Epyc om man behöver ännu fler kärnor men det känns ändå som en tidsfråga tills AMD släpper 32-kärniga entusiastprocessorer.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Angående spelprestandan tror jag inte man behöver bekymra sig för att den inte är tillräcklig. Naturligtvis är det dumt att betala så mycket för en CPU om man inte använder flertrådsprestandan men skruvar man bara upp upplösningen en bit, exempelvis till 4K kommer det vara grafikkortet som begränsar. Datorn kommer då prestera lika bra i spel som om man hade använt sig av en högre klockad i7.

Något som jag tycker är intressant är att Threadripper i själva verket hyser 32 kärnor under skalet bara det att hälften av dom är inaktiverade. Förvisso går det att införskaffa serverprocessorn Epyc om man behöver ännu fler kärnor men det känns ändå som en tidsfråga tills AMD släpper 32-kärniga entusiastprocessorer.

http://www.in.techspot.com/photo/59800037/amd-ryzen-threadripper-gets-delidded-unexpected-dies-uncovered.jpg

Eller så kan man köpa en i3 och skruva upp upplösningen till 4k så GPU blir begränsningen så kommer i3:an prestera som en Threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

HUR kan ni inte ge TR Topklass-stämplen när den fullkomligt krossar i9 i alla utom ett test av de som räknas (dvs allt utom spel)?! Luktar att sweclockers är uppköpta av Intel.

Tror inte det är så romantiskt utan de är nog bara rädda att tappa läsare. De flesta på Swec är gamers som kör Intel. Swec vill inte kapa av deras läsares e-penisar och få dem att logga ut för gott.

Intel under deras prestandaledning de senaste 10 åren ar fört entusiastgenren in i en slags "country club" där man visar upp sina fabrikstrimmade M5:or istället för sina egentrimmade Nissan osv. Swec och hela branschen är ett offer för detta i kombination med hur entisiastpressen vuxit till ett slags Frankensteins monster.

AMD ligger helt enkelt närmare och är de som skapade entusiastfenomenet.

AMD gör en otrolig comeback och blir sviken av pressen rejält. Intel skiter fullständigt i entusiaster, de bryr sig bara för att AMD bryr sig.

Slut rant.

Permalänk
Medlem

Techspot har ganska intressanta pris/prestanda grafer i olika program som Blender, Corona, POVRay och Adobe Premiere Pro CC.
Länk: https://www.techspot.com/review/1465-amd-ryzen-threadripper-1950x-1920x/page9.html

Computerbase har även testat TR i linux.
Länk: https://www.computerbase.de/2017-08/amd-ryzen-threadripper-test-1950x-1920x/3/#abschnitt_anwendungen_linux
För de som är intresserade av linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Eller så kan man köpa en i3 och skruva upp upplösningen till 4k så GPU blir begränsningen så kommer i3:an prestera som en Threadripper.

Faktum är att en i3 fungerar i princip lika bra som en i7 om man ska spela i 4K upplösning. Så länge processorn kan förse grafikkortet med mer data än det klarar av att processa så vinner man ingenting på att skaffa en ännu snabbare processor.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast om någon tillverkare sätter en SKIT heatsink på sitt mobo så är det bara deras fel ingen annan.
Att dom väljer ett med skit kontakt och dålig tjep med skit värme avledning så nej jag står fast vid 100 % att Intel har ingenting med det att göra.

Finns INGA guidelines som tillverkare har för VRM, därmet har dom det för CPUs och chipset och annat.

Dom kan sätta 24 phases om dom vill, samma som med GPU om dom släpper PCB helt fritt.

Får EVGA problem med sin VRM kylning på GPU så är DET INTE nvidias fel.

Kom igen... igen

  • Om jag slår någon på käften och inte förväntar mig att få ett slag tillbaka är jag naiv.

  • Om Intel plötsligt skjuter fram lanseringen och inte förväntar sig att det har några konsekvenser är de naiva.

Men visst!

  • Det är ju DERAS FEL om personen jag slog slår tillbaka. De kan agera och tänka fritt. Om den personen VÄLJER att knyta sin näve, att inte vara en bättre person, och slå tillbaka är DET INTE mitt fel.

  • Moderkortstillverkarna kunde ju VALT att inte ha sina brädor redo vid lanseringen, men DE VALDE att släppa en oslipad produkt för att hinna få ut dem till Intels nya launch window för att KUNNA TJÄNA PENGAR och inte missa all launch PR för sitt varumärke.

(capslocksjukan!)

Jag menar tekniskt sett har du rätt; att vara naiv är inte ett brott, ej heller omoraliskt.
Men i verkligheten skapade Intel med sitt agerande förutsättningarna till den kedjereaktion av händelser som ledde fram till dålig VRM-kylning, och faktum kvarstår att Intel förstod riskerna: att deras agerande skapade en grogrund för kvalitetsbrister.

Trodde Intel verkligen att dessa tillverkare skulle välja att missa launch och därmed se alla early adopter kunder gå över till deras konkurrenter? Tror du att Intel trodde detta? Det är inte heller som om Intel inte kan rådfråga sina partners om hur redo de är för en lansering. Nope! Tar man skygglapparna på försvinner alla problem som inte ligger direkt framför den egna näsan. Men Intel glömde bara fråga kanske? Ack så mycket naivitet! Halmstrån!

Det du säger är defensivt och ologiskt, eller i bästa fall utopiskt då du kanske skulle ha rätt i en perfekt värld eller en förenklad modell av verkligheten. Jag brukar gilla en hel del av vad du säger i vanliga fall, men denna gången blev det bom. Är det för fräckt att säga "Raska upp dig och ta friska tag imorgon"?

Jag tillhör inte dem som vet hur moderkortstillverkares designprocesser brukar se ut, men med facit i hand är det inte helt otroligt att tänka sig att VRM-kylningen är bland det som designas sist (när man faktiskt vet hur mycket allt det andra drar och hur varmt det blir). När deadlinen för launch plötsligt hoppade närmare fick de väl slänga på några generiska kyllösningar som inte genomgått tillräcklig testning.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Som väntat för mig som bara bryr mig om prestanda i spel; En överklockad i5 6600K för 2400kr håller jämna steg med Ryzen Threadripper 1920X.

Och då kostar Ryzen Threadripper 1920X 8200kr!!!

Ja herre jösses...

Du glömmer nämna alla Xeons, POWER och SPARC.

Skrivet av Wiruz:

Ja det kommer påverka Intels prissättning garanterat och det borde folk som är Intel trogna vara glada för!
Just nu kör jag Intel Xenon men blir ett byte till en 1950X den dagen det även finns moderkort tillgängliga. Lite besviken att dom inte kunde synka detta!

Skrivet av Tenerezza:

Tja kommer bli en beställning för min del på detta, kommer dock avvakta tills fler moderkort och vad för folk har fått för problem med dessa, med tanken på hur mycket problem x299 kort hade med Oculus rift o.s.v så vill jag avvakta med detta

Det släpps väl den 14?

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror AMD har gjort chip som de kan ha i både desktop, server och laptop. (Okej laptop kanske inte är helt sant då de ska göra APUer också). Och då har de medvetet tillverkat dem för en bra balans med energieffektivitet och klockfrekvens, men som tyvärr gör att de inte går upp i mycket mer än 4GHz och jag tror inte det är effekten och värmen som är problemet. Snarare intern latency som tappar klocka m.m.
Skulle vi sett Ryzen/TR i 5GHz så tror jag AMD hade tagit intel i singeltråd prestanda.

Men som du säger, får man upp IPC ytterliggare (eller klockfrekvens) så tar man väl in på intels försprång.

Jag hoppas, hoppas att AMD släpper 8 kärnors (16 trådars) APU till laptops också.

AMD har bekräftat att APU:erna kommer ha 4 kärnor. Men jag har sett en laptop på Computex som innehöll en Ryzen 7 1700, alltså en desktop-CPU. Vet inte om det bara var en kul grej att visa upp eller om den skulle gå i produktion. Kan ha varit Asus ROG.

Skrivet av tvelander:

Jo det är as nice AMD har allt detta.
Sen det med PCI och annat jag vet inte hur det styrs tbh från Intels sida om det är något som är låst etc.

Sen är det ju upp till moderkorts tillverkarna att öka PCI med PLX eller annat.

Ja dom släppte den fortare ja, men tycker det fortfarande inte är en ursäkt att sätta en skit heatsink på en plattform som utvecklats sedan X38.

Det släpptes också massa SKIT mobos med X58 fy fan va många som throttlar klarade nästan noll överklocking för att SYD / NORD brygga blev för varm och VRM.

Sen blev mycket bättre på X79 men fanns still massa skit mobon om du ville överklocka litegran. det som höll tillbaka X79 va vid 4000 serien då minneskontrollern sög skit så cpuerna gick knappt överklocka så det va CPUerna som satte stop först inte moderkorten.

Samma med X99 i början, sen blev det bättre, sen klara min 5960X 4.8GHz på vatten runt 80c på 16 trådar.
*^
Och sen va ska ni med 64-88 PCI lanes om ni inte kör 3x GPUs eller 4x?

Intel har affärsstrategiska motiv till att begränsa antalet PCIe-lanes, nämligen att det är väggen mot Nvidia och deras ambition att äta in sig i den mycket luckrativa datacentermarknaden som Intel (också) dominerar.
http://www.alexstjohn.com/WP/2017/06/10/the-age-of-nvidia/
(om sidan inte är tillgänglig, vilket händer ofta, så sök på den och kolla en cashad version. Just nu får jag inte fatt i en cashad version heller av någon anledning...)

Skrivet av anon5930:

Nu är det dags för det svåra valet, Ryzen 1700-1800X eller dra till rejält med en Threadripper. Gillar plattformen skarpt men så kostar den rätt mycket med. 16-trådig Ryzen blir nog bra nog, pengarna jag sparar in täcker ett nytt grafikkort med.

AMD levererar hitills riktigt bra i år, 2017 är helt klart en vändpunkt.

Vad sägs om 1900X?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Som väntat för mig som bara bryr mig om prestanda i spel; En överklockad i5 6600K för 2400kr håller jämna steg med Ryzen Threadripper 1920X.

Och då kostar Ryzen Threadripper 1920X 8200kr!!!

Ja herre jösses...

Men? Sweclockers skriver på http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-...

Citat:

De skriver "Med anledning av detta passade vi på att sy ihop ett snabbtest där ett flertal vanliga applikationer körs samtidigt. I fokus står speltiteln Battlefield 1, där vi laddar upp med en 64-spelarsbatalj på kartan Amiens. Samtidigt som det spelas rullar även den populära streamingmjukvaran OBS i bakgrunden med inspelning av spelsessionen, där kodningen sker via x264 direkt på processorn vid 9 000 Kbps samt upplösningen och bildfrekvensen 1080p60. Ovanpå detta strömmas filmen Star Wars: The Force Awakens via Netflix-appen för Windows 10 samtidigt som webbläsaren Chrome rullar i bakgrunden med åtta populära webbplatser öppna i separata flikar"

Lite så är det för mig, flera saker samtidigt.

Därför är följande intressant :

Men det är ju fortfarande mycket pengar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Varför hakar alla upp sig på spelprestandan? Varken Threadripper eller i9-7900X är i första hand avsedda för spelriggar. Som Steve på hardware unboxed sa, i7-7700K för absolut spelprestanda eller Ryzen 7 1700/1600. Det relevanta med Threadripper är att man slår Intel på deras HEDT hemmaplan till samma pris. Det har inte hänt sedan Opteron tiden för över 10 år sedan. AMD är tillbaka där de alltid varit som bäst, bang for the buck!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Angående spelprestandan tror jag inte man behöver bekymra sig för att den inte är tillräcklig. Naturligtvis är det dumt att betala så mycket för en CPU om man inte använder flertrådsprestandan men skruvar man bara upp upplösningen en bit, exempelvis till 4K kommer det vara grafikkortet som begränsar. Datorn kommer då prestera lika bra i spel som om man hade använt sig av en högre klockad i7.

Något som jag tycker är intressant är att Threadripper i själva verket hyser 32 kärnor under skalet bara det att hälften av dom är inaktiverade. Förvisso går det att införskaffa serverprocessorn Epyc om man behöver ännu fler kärnor men det känns ändå som en tidsfråga tills AMD släpper 32-kärniga entusiastprocessorer.

http://www.in.techspot.com/photo/59800037/amd-ryzen-threadripper-gets-delidded-unexpected-dies-uncovered.jpg

AMD själva har sagt att de två som inte används är i inte riktiga processorer, de är bara stöd för IHS, så det är bara 16 kärnor på TR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Varför hakar alla upp sig på spelprestandan? Varken Threadripper eller i9-7900X är i första hand avsedda för spelriggar. Som Steve på hardware unboxed sa, i7-7700K för absolut spelprestanda eller Ryzen 7 1700/1600. Det relevanta med Threadripper är att man slår Intel på deras HEDT hemmaplan till samma pris. Det har inte hänt sedan Opteron tiden för över 10 år sedan. AMD är tillbaka där de alltid varit som bäst, bang for the buck!

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att det är det enda lilla halmstrå som finns att greppa efter om man ska hitta något att klaga på, och är man Intel Fanboy så är det såklart kul att ha något att klaga på AMD för.

Själv tycker jag hela debatten om spelprestanda är kass. Varken Ryzen eller motsvarande intel är ju dålig för spel, men läser man olika forum så får man lätt uppfattningen att 10fps hit eller dit (ofta i så låga upplösningar att det inte är realistiskt att någon spelar i dem) är skillnaden mellan en bra eller dålig spelupplevelse. Det är ju så dumt så klockorna stannar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är det bara jag som är förvånad hur strömsnåla och energieffektiva Broadwell-E processorerna är? Threadripper 1920X drar nästan 83% mer än en 6950X men bara 35% bättre i multitrådat i Cinebench.

Är inte ett dugg imponerad på det området. Men positiva saker är ju fler pci-e banor och stöd för ECC-minne som Skylake-E saknar stöd för.

Då tycker jag du skall kolla denna video från Hardware Unboxed, Steve visar och går igenom en massa tester och säger att TR är en I9 killer samt att I9-7900X OC drar mest av dem alla samt brände deras vattenkylare.

https://youtu.be/G9JR_v-4BaQ

Intel har gjort en groda då Broadwell-E är strömsnål/energieffektiv för det är INTE SKylake-X och det ser man i Steves video med.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför att det är det enda lilla halmstrå som finns att greppa efter om man ska hitta något att klaga på, och är man Intel Fanboy så är det såklart kul att ha något att klaga på AMD för.

Själv tycker jag hela debatten om spelprestanda är kass. Varken Ryzen eller motsvarande intel är ju dålig för spel, men läser man olika forum så får man lätt uppfattningen att 10fps hit eller dit (ofta i så låga upplösningar att det inte är realistiskt att någon spelar i dem) är skillnaden mellan en bra eller dålig spelupplevelse. Det är ju så dumt så klockorna stannar.

Handlarinte om vad vi spelar i, handlar om vart prollen sätter stopp.
Men från 1440p -> 4K är det extremt liten skillnad om skillnad alls i spel på prollar. Pga dem begränsas av GPU i detta fall.
Jag skulle vilja se AMD + Intel i test med Dubbla 1080ti i typ 1440p / 4k så man kan se lite bensträckning.

TR var enligt mig i väldigt lä med vad jag trodde. Min 1700 presterar ca 1700p i Cinebench. 2x8c = dubbla poäng. Not very impressed by those numbers från min egen sida. I tester som inte har ett piss med verklighetens användande att göra.
Hur ser det ut i rendering i tex After Effects? Ja sånt man sysslar med hade varit bra att se hur det fungerar.
Speciellt CPU + GPU rendering då denna är viktig, då man använder både prolle + GPU till 100% vid rendering av film idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

1. Så du tror ex att Asus kommer släppa sina moderkort senare pga av Intel när sedan andra släppts sina. Ingen på Asus ekonomi del kommer tillåta det.

2. Kasta pengar på en sak kan hjälpa men hur mycket, många tror bara om man slänger på mer pengar så kan det fixas men ett företag har en budget. Dessutom i halvledar världen är 3 månader likt 3 veckor hos ett "riktigt" företag. Att man ska planera saker och sen få produkten från fabriken för att testa och åter igen tar betydligt mycket tid.

Om du chef och du kom överens över en tid och han sen ändrar sig så är det han som får skylla sig själv. En chef kan inte sitta och ändra sig i sista sekund och förvänta sig att produkten ska vara lika bra oavsett hur lång tid det tar.

Saker och ting kanske ändras när Intel sen lanserar 16+ kärnorna.

Edit: Mobo tillverkarna ska ha också cred för att de hann i tid , de enda de inte klarade av var Intels överklockning vilket var det enda problemet.

1. Jag tror ingenting, jag kan bara återigen konstatera att det är deras val om de vill släppa "när alla andra släpper" eller om de vill släppa senare (och ta en ekonomisk smäll), eller hur? Intel sätter press, men det är deras val.

2. Jag pratar bara om egen erfarenhet nu, men pengar får saker gjorda, så enkelt är det. Det du beskriver är inte unikt för halvledar världen utan kan appliceras på alla stora företag som arbetar med produktion.

Jag vet inte vad du jobbar i för bransch men ändras deadlines kan man knappast sitta och sura och muttra att "ledningen får skylla sig själva"; Man får lösa problemet, och kan inte mer pengar och resurser lösa problemet så får man flagga för det och så får återigen ledningen avgöra om det är OK med en halvfärdig, bristfällig produkt eller ej.

Vi kanske bara ska nöja oss med att vi har olika syner och lämna det där. Vi kan vara överens om att det blev en olycklig situation som Intel var högst delaktig i att skapa, även om jag inte håller med om att allting är Intels fel.

OnT: Bra recension! Väldigt trevligt med lite hälsosam konkurrens igen efter många års avsaknad av densamma. Hoppas innerligt att core-hysterin tvingar fram snabbare utveckling av fler-trådade spel!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Handlarinte om vad vi spelar i, handlar om vart prollen sätter stopp.
Men från 1440p -> 4K är det extremt liten skillnad om skillnad alls i spel på prollar. Pga dem begränsas av GPU i detta fall.
Jag skulle vilja se AMD + Intel i test med Dubbla 1080ti i typ 1440p / 4k så man kan se lite bensträckning.

TR var enligt mig i väldigt lä med vad jag trodde. Min 1700 presterar ca 1700p i Cinebench. 2x8c = dubbla poäng. Not very impressed by those numbers från min egen sida. I tester som inte har ett piss med verklighetens användande att göra.
Hur ser det ut i rendering i tex After Effects? Ja sånt man sysslar med hade varit bra att se hur det fungerar.
Speciellt CPU + GPU rendering då denna är viktig, då man använder både prolle + GPU till 100% vid rendering av film idag.

Vad spelar det för roll om processorn är starkare eller svagare i upplösningar som ingen spelar i? Om poängen är att mäta CPU-prestanda så finns ju bra mycket bättre test än spel.

Om du vill ha sagt att det simulerar hur det kommer se ut i "framtiden" osv så kan jag ju säga att skrattet bör fastna lite i halsen när Intel fanboys gapar och skriker om att det är värdelöst att köpa en processor som "kanske" persterar bättre i framtiden.

Ska man vara konsekvent där så är det i nutiden minimal skillnad mellan intel och AMD med nutidens moderna grafikkort och nutidens moderna upplösningar.

Man kan inte å ena sidan säga att det är värdelöst att köpa en cpu som kommer bli bättre i framtiden och å andra sidan hylla ett test som simulerar en framtid där CPU kanske flaskar GPU. Det är hyckleri.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

allt detta tjat om spel prestanda

Permalänk
Medlem

Jag har ju funderingar på att nån gång hitta skäl att byta min burk som mestadels köptes år 2010. En modern core i3 är väl bättre än min i7 på en hel del (men kanske inte allt).

Jag spelar inte avancerade spel, men som många (?) andra ser jag på film och tv-serier en del. Undviker helst streamade tjänster och tycker skivor är lite charmigt även om en del hamnar på nätverket och streamas interntockså. Men då är bluray-isos för stora.

För mig, och många andra som vill lägga köpta filmer på nas, platta, kanske mobil, är många kärnor bra då x264 kan utnyttja dem. Jag vet folk som köper en film på bluray men sedan tankar hem en torrent för att det tar för lång tid att lägga på nas från skiva.

Jag skulle helt klart kunna nyttja 16 kärnor 1-2x per vecka, övrig tid klarar jag mig bra med det jag har. Så det blir väl inget köp.
Men, angående pris, en sedvanlig biljämförelse; hur många behöver en BMW modell värsting? Bra vid omkörning, visst, men man betalar hundratusentals kr för det.
Jag tycker det är helt ok att andra lägger 10000 på en processor de sällan behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag har ju funderingar på att nån gång hitta skäl att byta min burk som mestadels köptes år 2010. En modern core i3 är väl bättre än min i7 på en hel del (men kanske inte allt).

Jag spelar inte avancerade spel, men som många (?) andra ser jag på film och tv-serier en del. Undviker helst streamade tjänster och tycker skivor är lite charmigt även om en del hamnar på nätverket och streamas interntockså. Men då är bluray-isos för stora.

För mig, och många andra som vill lägga köpta filmer på nas, platta, kanske mobil, är många kärnor bra då x264 kan utnyttja dem. Jag vet folk som köper en film på bluray men sedan tankar hem en torrent för att det tar för lång tid att lägga på nas från skiva.

Jag skulle helt klart kunna nyttja 16 kärnor 1-2x per vecka, övrig tid klarar jag mig bra med det jag har. Så det blir väl inget köp.
Men, angående pris, en sedvanlig biljämförelse; hur många behöver en BMW modell värsting? Bra vid omkörning, visst, men man betalar hundratusentals kr för det.
Jag tycker det är helt ok att andra lägger 10000 på en processor de sällan behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med !
Men att folk ska sitta och kasta spel pajen fram o tebax heltiden här är rätt roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad spelar det för roll om processorn är starkare eller svagare i upplösningar som ingen spelar i? Om poängen är att mäta CPU-prestanda så finns ju bra mycket bättre test än spel.

Om du vill ha sagt att det simulerar hur det kommer se ut i "framtiden" osv så kan jag ju säga att skrattet bör fastna lite i halsen när Intel fanboys gapar och skriker om att det är värdelöst att köpa en processor som "kanske" persterar bättre i framtiden.

Ska man vara konsekvent där så är det i nutiden minimal skillnad mellan intel och AMD med nutidens moderna grafikkort och nutidens moderna upplösningar.

Man kan inte å ena sidan säga att det är värdelöst att köpa en cpu som kommer bli bättre i framtiden och å andra sidan hylla ett test som simulerar en framtid där CPU kanske flaskar GPU. Det är hyckleri.

Klart man som AMD anhängare tycker att spelprestanda i låga upplösningar där CPUn faktiskt är det som sätts på prov och inte ens grafikkort inte är relevant.
Det gagnar helt enkelt inte ens egna tycke och smak.
720p må vara en låg upplösningen som få använder men med det är trots allt ett icke syntetiskt test som visar prestandaskillnader mellan produkter med ojämn last mellan kärnor. När Nvidia släpper nästa gen kort kommer de troligen som vanligt bli ca 25% snabbare mot dagens 1080ti modeller och då kommer 1080p prestandan skilja sig mer mot idag.
4k är dock inte inom räckhåll men det är väl handen på hjärtat få spel som egentligen gör sig bra i den upplösningen så länge man inte eldar på med SLI om spelet så stödjer det.

Ser faktiskt själv inte problemet med dessa tester.
De tillsammans med alla andra mängder av test ger ändå en ganska tydlig bild av produktens styrka och svaghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Eller så kan man köpa en i3 och skruva upp upplösningen till 4k så GPU blir begränsningen så kommer i3:an prestera som en Threadripper.

Skrivet av Delerium:

Faktum är att en i3 fungerar i princip lika bra som en i7 om man ska spela i 4K upplösning. Så länge processorn kan förse grafikkortet med mer data än det klarar av att processa så vinner man ingenting på att skaffa en ännu snabbare processor.

Skrivet av sAAb:

Men? Sweclockers skriver på http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-...
Lite så är det för mig, flera saker samtidigt.

Därför är följande intressant :

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/13938?key=80b296af...

Men det är ju fortfarande mycket pengar.

De som förespråkar att man klarar sig med en sketen I3 eller pentium och klockar dem till max. Så förstår inte eller blundar för att alla test körs på en ny installerad dator.. så fort du börjar ha en webläsare, steam som uppdaterar något spel och dylikt då, kommer I3 och Pentium prollen att flaska så in ivtusan p.g.a. brist på trådar. Sweclockers skulle kunna göra ett omfattande test av cpuer, för att visa vad som händer i en verklig miljö, inte en test miljö.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd

Mina vänner,

Låt oss ej glömma hur det såg ut strax innan både AMD och Intel lanserade sina 4 kärniga processorer runt 2007, rätta mig om jag har fel. Då reagerade folk på samma sätt som nu och pekade på den enkeltrådade prestandan och hur onödigt det var med 4 kärnor.

Jag kanske inte hör till majoriteten men jag byter processor en gång vart 5e år, dels för att jag är lat men också för att jag inte ser någon mening med att byta varje år för att kunna tillgodose mig 1% mer fps.

Funderar man på att uppgradera datorn idag så är en 8 kärnig processor minimum om ni frågar mig, inte för att spelprestandan är på topp idag utan för att det på ett 5 års perspektiv sannolikt kommer gå åt det hållet.

För varje år som min 8 kärniga Ryzen tuffar på så kommer prestandan sannolikt bara att bli bättre och bättre.

Försök spela Battlefield på en 2 kärning processor, går inte. 4 kärnig är minimum. Är det sunt förnuft att vid en uppgradering lägga sig på det som idag är minimum? Nej, rätt steg är att gardera sig för framtiden.

Lite kuriosa är att min gamla Phenom II 965BE än idag rullar i min HTPC och transcodar 1080p film hur fint som helst, något en tvåkärnig burk hade haft svårt med.

TL;DR

Ryzen och Threadripper är framtidssäkra processorer som vilar på moderna plattformar, med tiden optimeras även spel och på sikt kan vi tillgodose oss fina prestandaökningar.

-----------

Edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/24256-playerunkowns-battlegr...

I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Klart man som AMD anhängare tycker att spelprestanda i låga upplösningar där CPUn faktiskt är det som sätts på prov och inte ens grafikkort inte är relevant.
Det gagnar helt enkelt inte ens egna tycke och smak.
720p må vara en låg upplösningen som få använder men med det är trots allt ett icke syntetiskt test som visar prestandaskillnader mellan produkter med ojämn last mellan kärnor. När Nvidia släpper nästa gen kort kommer de troligen som vanligt bli ca 25% snabbare mot dagens 1080ti modeller och då kommer 1080p prestandan skilja sig mer mot idag.
4k är dock inte inom räckhåll men det är väl handen på hjärtat få spel som egentligen gör sig bra i den upplösningen så länge man inte eldar på med SLI om spelet så stödjer det.

Ser faktiskt själv inte problemet med dessa tester.
De tillsammans med alla andra mängder av test ger ändå en ganska tydlig bild av produktens styrka och svaghet.

Men då är vi där igen: framtiden. Jag tycker att det är ett satans hyckleri att säga att det är viktigt med spelprestandatester i simulerade framtidscenarior och samtidigt säga att det är dumt att köpa Ryzen före 7700K med motiveringen att fler kärnor kommer bättre till sin rätt i framtiden.

Man får gärna komma med sunda verklighetsbaserade argument utan att hyckla. Det man gör när man hycklar är att underminera sin egen ståndpunkt, och det ser ju alla som vet det minsta om retorik, så vad är meningen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Det finns gott om AMD entusiaster som förväntar sig att AMD:s nyaste ska vara bäst på allt. Läs gärna den pararealistiska tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483543-det-ar-dags-for-sweclockers-att-ta-bort-faller-efter-i-spel-prestanda-for-ryzen.

Du kan ju ta ett snack med dem om förväntningar.

när prestanda gapet i spel för intels HE nästan är lika stor som en ryzen 5, ifrån intels 7700k så kanske du bör fundera på vilka förväntningar som intel köpare bör ha på sin plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Ekorrism: Din 1700 presterar 1700. Kollar man på sweclockers test så presterar deras 1700 ca 1424 och deras 1700x 1545. I samma test så får threadripper 1950x 3050. DVS nästan dubblelt upp från en 1700x. Vilket blir 98,5% skalning på dubbelt upp med kärnor.

Vad din 1700 presterar kan inte jämföras med sweclockers test då förutsättningarna inte är de samma. Ramminne, kylning, klockning etc

Permalänk
Medlem

Har läst hela tråden nu på morgonen, och jag tror jag kommer få en hjärnblödning.

Folk blir sur över att TR inte står högst i spelgraferna, och i nästa andetag så har tydligen spelprestandan ingen betydelse.

Och så detta förbannade klagande på 720p testerna. Det tas upp och folk gråter floder i VARJE CPU-recension angående detta, och oavsett förklaringar i kommentarer och artiklar så fortsätter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

De som förespråkar att man klarar sig med en sketen I3 eller pentium och klockar dem till max. Så förstår inte eller blundar för att alla test körs på en ny installerad dator.. så fort du börjar ha en webläsare, steam som uppdaterar något spel och dylikt då, kommer I3 och Pentium prollen att flaska så in ivtusan p.g.a. brist på trådar. Sweclockers skulle kunna göra ett omfattande test av cpuer, för att visa vad som händer i en verklig miljö, inte en test miljö.http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/13938?key=80b296af45c7d563afccffcf4b878892

jepp det är så här det ser ut när ryzen får använda mer av cpun och när intels får slut på trådar och kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dweebenheimer:

HUR kan ni inte ge TR Topklass-stämplen när den fullkomligt krossar i9 i alla utom ett test av de som räknas (dvs allt utom spel)?! Luktar att sweclockers är uppköpta av Intel.

Skrivet av Pudeln:

Tror inte det är så romantiskt utan de är nog bara rädda att tappa läsare. De flesta på Swec är gamers som kör Intel. Swec vill inte kapa av deras läsares e-penisar och få dem att logga ut för gott.

Intel under deras prestandaledning de senaste 10 åren ar fört entusiastgenren in i en slags "country club" där man visar upp sina fabrikstrimmade M5:or istället för sina egentrimmade Nissan osv. Swec och hela branschen är ett offer för detta i kombination med hur entisiastpressen vuxit till ett slags Frankensteins monster.

AMD ligger helt enkelt närmare och är de som skapade entusiastfenomenet.

AMD gör en otrolig comeback och blir sviken av pressen rejält. Intel skiter fullständigt i entusiaster, de bryr sig bara för att AMD bryr sig.

Slut rant.

Minnet är kort ibland. Titta på vad Intel Core i9-7900X fick för betyg och varför, anledningen är typ samma som varför Ryzen Threadripper fick ett "Utmärkt" omdöme. Och med den utmärkelsen menar vi faktiskt att det är en utmärkt produkt, det är något positivt och inte negativt som vissa vill försöka få det till. Konspirationsteorier å sido; vårt jobb har blivit så otroligt mycket roligare sen mars 2017 då AMD åter började konkurrera på riktigt. Det här gör även bedömningarna svårare än tidigare, vilket är roligt och utmanande i sig.

Utan att veta hur AMD:s och Intels framtida produkter presterar vågar jag gissa att "Toppklass" kommer bli mer sällsynt framöver. Tidigare fick ett företag (Intel) den utmärkelsen per automatik då varje ny generation de släppte helt enkelt var bäst, även om det bara var några procent bättre än deras föregående generation. Om AMD fortfarande stått på åskådarplatsen hade Core i9-7900X varit en klar kandidat för Toppklass, men lyckligtvis ser det inte ut så längre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Eller så kan man köpa en i3 och skruva upp upplösningen till 4k så GPU blir begränsningen så kommer i3:an prestera som en Threadripper.

Förutom att i3an kommer flaska kraftigt, trollvarning på dig kompis.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650