Intel bekräftar sex kärnor för "Coffee Lake" – kräver 300-seriens styrkretsar

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar sex kärnor för "Coffee Lake" – kräver 300-seriens styrkretsar

I enlighet med tidigare rykten bekräftas nu modeller med sex kärnor i Intels åttonde generations Core-processorer för stationära datorer, där dessa kräver nya moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kärnornas Krig?

Permalänk
Medlem

Intel brukar låta en använda samma moderkort två generationer. IAf sedan Sandy Bridge moderkort klarade Ivy Bridge. Det kanske betyder att nästa generation har samma socket? Eller så blir detta moderkort som inte har några uppgraderingsmöjligheter alls.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Kärnornas Krig?

Jag ska köpa mig lite aktier hos limtillverkare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spännande. Då är det alltså bekräftat att de som vill ha något nytt lika gärna kan överväga Ryzen då lika mycket arbete krävs. Det kan med andra ord röra på sig en hel del på marknaden framöver!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

8700k, you'll be mine.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

8700k, you'll be mine.

Sneglar också mot en sådan. Priset är det som blir avgörande för köp eller inte.

Dock är det riktigt dåligt att de som har z270 inte kan få uppgradera utan moderkortsbyte.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vill Intel ej ha mina pengar så finns det andra som tackar och tar emot. Att i mitt fall gå från en i7 7700K till den bästa nya i7an är ett litet steg och kostnaden att ta ett lite större steg till i9 är ej så stort.

Nu avvaktar jag ändå, det blir mycket pengar och om man har en väldigt massa datorer så behöver man ej ha så snabba. Det var detta tankesätt som tog död på bl.a. Silicon Graphics och andra kraftigare maskiner datorerna som typ varenda högskola satt på, en väldigt massa x86or att sprida lasterna på är ofta billigare.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte är kompatibla med Z170/Z270, hade annars kört på en 8700K, men vad förväntar man sig från giriga Intel

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Det är fan lite snik från Intel att inte stödja Z170/Z270. Glad att jag körde på med Ryzen nu, känns med framtidssäkert.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ingen uppgradering då men skit samma då man inte har behov av fler cores just nu, sitter långt i båten med 7700K och äldre Z170 chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

@anon159643:

Har du en 7700 kan du sitta lugnt i båten, har själv en 6700 finns ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av blue eyed devil:

@Johan86c:

Har du en 7700 kan du sitta lugnt i båten, har själv en 6700 finns ingen anledning att uppgradera.

new STUFF !!!!

Väntar på feta Z370 mobo + block sen jävlar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Sneglar också mot en sådan. Priset är det som blir avgörande för köp eller inte.

Dock är det riktigt dåligt att de som har z270 inte kan få uppgradera utan moderkortsbyte.
Skickades från m.sweclockers.com

Köper inte detta. Hur många är det som byter processor efter typ 1 år? Känns galet meningslöst och pengaslösande.
Själv uppdaterar jag med nytt ca var 5e år.
En 2600k funkar FORTFARANDE! Så folket som byter processor med ett års intervaller måste vara väldigt sällsynta.

Skrivet av Ozzed:

Spännande. Då är det alltså bekräftat att de som vill ha något nytt lika gärna kan överväga Ryzen då lika mycket arbete krävs. Det kan med andra ord röra på sig en hel del på marknaden framöver!

Vad menar du med det? Allt talar för att i7 8700k kommer krossa alla Ryzen i spel. Tror nästan hela coffee lake serien kommer prestera bättre än ryzen i spel. Deskop processorer alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

new STUFF !!!!

Väntar på feta Z370 mobo + block sen jävlar

Våga delida innan du testar den först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Köper inte detta. Hur många är det som byter processor efter typ 1 år? Känns galet meningslöst och pengaslösande.
Själv uppdaterar jag med nytt ca var 5e år.
En 2600k funkar FORTFARANDE! Så folket som byter processor med ett års intervaller måste vara väldigt sällsynta.

Destå större anledning att släppa kompitabilliteten. Då blir den skaran större.
Vi andra får ju som sagt köpa allt nytt och även ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om denna har en bra balans mellan enkel trådat och flertrådat blir det nog ett köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska detta bli året man byter ut trotjänaren 2600K?
Funderat på att byta i 2-3 år nu, men aldrig kommit något som gett mig WOW känslan.
Har iofs klarat mig bra på 2600k änsålänge.
Har aldrig varit så nöjd med en CPU som 2600K. Extremt mycket bang for the buck.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Destå större anledning att släppa kompitabilliteten. Då blir den skaran större.
Vi andra får ju som sagt köpa allt nytt och även ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara kul och se hur många som endast byter processor. Jag tror skaran av folk är minimal.
Kanske 1% av marknaden.

Folk säger att AM4 är mer framtidssäkert. Den ska vara till 2020, vilket är ca 3år vid släpp. Tror inte många byter processor under den tiden heller. Man vill ha nytt, och då väntar man hellre ett halvår till ett nytt chipset/ socel och behåller det man har.

Permalänk
Avstängd

Känner mig lite förvirrad det kom nyheter om Intel's cpu idag eller om det var går men känner som det kommer nya cpu vare vecka eller är det bara nya info om dom cpu?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Köper inte detta. Hur många är det som byter processor efter typ 1 år? Känns galet meningslöst och pengaslösande.
Själv uppdaterar jag med nytt ca var 5e år.
En 2600k funkar FORTFARANDE! Så folket som byter processor med ett års intervaller måste vara väldigt sällsynta.

Vad menar du med det? Allt talar för att i7 8700k kommer krossa alla Ryzen i spel. Tror nästan hela coffee lake serien kommer prestera bättre än ryzen i spel. Deskop processorer alltså.

Jag menar att oavsett om man ska ha en ny intel eller en ny AMD så måste man köpa nytt moderkort, så det blir lättare att överväga Ryzen då lika mycket arbete krävs

Kontrasten hade varit om det bara var att ploppa i en 8700K i sitt befintliga moderkort, då blir ju steget till Ryzen betydligt längre.

Sedan snälla sluta tramsa dig. Det finns inte en processor släppt senaste 12 månaderna som "krossar" någon annan processor i spel. en skillnad på 15-20fps i låga upplösningar är inte att krossa, om man nu inte jobbar på Aftonbladet förståss

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vill man köpa något prisvärt väntar på 1 månad efter lanseringen av Intels Coffe Lake för att se eventuella prisjusteringar från AMD. Om man har sådan is i magen att man klarar det, men eventuella justeringar beror också helt på hur Intels nya i9 kommer stå sig mot AMD:s 6 och 8 kärniga varianter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag menar att oavsett om man ska ha en ny intel eller en ny AMD så måste man köpa nytt moderkort, så det blir lättare att överväga Ryzen då lika mycket arbete krävs

Kontrasten hade varit om det bara var att ploppa i en 8700K i sitt befintliga moderkort, då blir ju steget till Ryzen betydligt längre.

Sedan snälla sluta tramsa dig. Det finns inte en processor släppt senaste 12 månaderna som "krossar" någon annan processor i spel. en skillnad på 15-20fps i låga upplösningar är inte att krossa, om man nu inte jobbar på Aftonbladet förståss

Många titlar i 1440p som jag spelar i har ju 7700k 10-20fps mer fps. Det är ju som att gå från 1070 till 1080/ti ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Skulle vara kul och se hur många som endast byter processor. Jag tror skaran av folk är minimal.
Kanske 1% av marknaden.

Folk säger att AM4 är mer framtidssäkert. Den ska vara till 2020, vilket är ca 3år vid släpp. Tror inte många byter processor under den tiden heller. Man vill ha nytt, och då väntar man hellre ett halvår till ett nytt chipset/ socel och behåller det man har.

Blir ganska många cpuer på bara 1%.
Jag tror jag precis som @ozzed säger, det blir det lättare att överväga Ryzen istället.
Sedan tror ja du missbedömmer hur mycket entusiaster det finns där ute som uppgraderar varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkbart att det blir perfekt plattform för mig som prioriterar absolut bäst singeltrådprestanda men allt som oftast också kan dra nytta av fler kärnor än fyra vid det här laget.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Dags att vänta in alla som inte förstår skillnaden på z370, x370, b350 och säg h350 (eller kommer intel också köra b350!?).
Det kommer bli kaos.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

@Johan86c:

Har du en 7700 kan du sitta lugnt i båten, har själv en 6700 finns ingen anledning att uppgradera.

Hade jag enbart haft en 7700K så hade jag fått sparken. Jag har dock mängder av datorer som jag sprider lasten på, så jag klarar mig.

Skrivet av Ryzer:

Köper inte detta. Hur många är det som byter processor efter typ 1 år? Känns galet meningslöst och pengaslösande.
Själv uppdaterar jag med nytt ca var 5e år.
En 2600k funkar FORTFARANDE! Så folket som byter processor med ett års intervaller måste vara väldigt sällsynta.

Ett Matrox G200 kort med 8MB ram fungerar den också, allt är relativt.
Det stora som nu har hänt nu är att processorutvecklingen har börjat röra sig. Hur lång tid sedan man bytte är irrelevant, det som är det intressanta är vilken prestandaökning man får.
Men för att svara på din fråga. Förr i tiden när processorutvecklingen rörde sig så fanns det folk som bytte oftare då också.
Steget till AMD 64 bitars var för vissa applikationer rejäl, likaså när den 2 kärniga kom.

Många nu som jag sitter med hyfsat dyra sockel 1151 maskiner, är då kostnaden för mycket bättre prestanda låg så är det ej så dyrt att uppgradera. För min del så känns i7 fel för allt förutom laptops så jag avvaktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Många titlar i 1440p som jag spelar i har ju 7700k 10-20fps mer fps. Det är ju som att gå från 1070 till 1080/ti ju.

Har du ett antal konkreta exempel? För i den upplösningen brukar det inte vara så stor skillnad. Särskillt inte mellan 7700K och 1800X.

I exemplet nedan t. ex så tycker jag inte det är så stor skillnad alls.

Sen är det klart att det kan finnas andra titlar det är större skillnad i men inte vad jag har kunnat hitta och särskillt inte i 1440P som du nämner.

Om intel eller någon fanboy försöker övertala folk att köpa 8700K för att den "kommer krossa" Ryzen i spel så är det små lögnare som är i farten, helt enkelt. Intel kommer förmodligen att vara snabbare då de har bättre IPC, men någon "kross" blir det inte i något sammanhang, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Ingen som jag känner har kvar sitt gamla moderkort när man köper ny dator/uppgraderar.

De personer som uppgraderar CPU är en försvinnande liten del så ser inte alls detta som något negativt alls.

8700K, here we come Min gamla trojänare 2600K kommer dock att få leva vidare, som server eller något annat roligt.

Btw: priset för 8700K sägs bli $380 vilket borde bli runt 3700-3800:- här i Svedala.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Blir övergång från HEDT X99-plattformen nu till denna, känns som att det ger mest för spelande (vilket är 98% av min datoranvändning hemma i alla fall ).