Hjälp! Siberia 840 - Inget surround

Permalänk
Inaktiv

Hjälp! Siberia 840 - Inget surround

Hej lingonfisar!

Gjorde en tråd här för ett tag sedan angående vilket headset jag skulle köpa. Fick tummen ur gumpen och köpte mig ett par Siberia 840. Efter att ha suttit och experimenterat ett tag kan jag fortfarande inte ens få någon typ av surroundljud att fungera. Hade älskat några smarta skallar som kunde hjälpa mig!

Jag kör denna setupen:

Strömsladd in i dosan. Mini-USB från dosan in till datorn. Optisk sladd från dosan (Optical in) till datorn (SPDIF out).

Jag har även testat att aktivera Dolby TrueSound eller vad tusan det är, ingen skillnad. (Står i Steelseries Engine 3 att det ska aktivera surround.

Någon som har någon idé?

EDIT: Jag har liksom inte ens stereoljud när jag testar med t.ex. Bohemian Rhapsody.

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda utgången som heter "Chat" för allt ljud. Den har bara stöd för monoljud.

Varför kopplar du in både USB och S/PDIF? USB räcker.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Du ska inte använda utgången som heter "Chat" för allt ljud. Den har bara stöd för monoljud.

Varför kopplar du in både USB och S/PDIF? USB räcker.

Läste att SPDIF ger bättre ljud och att man behöver det för surroundljudet. Kanske inte stämmer?

Menar du att jag endast ska köra USB till datorn och strömsladd till dosan?

Permalänk
Inaktiv

Finns det ingen som vet hur man får mer än mono-ljud? Testar nu med att använda vanlig AUX sladd, funkar inte nu heller. Sprillans nya.

Permalänk
Avstängd

Har du provat att ställa in Livemix för att få bättre ljud? Samt stänga av "Volume Limit" inne på options menyn.
Och se till så att Input är till Optical och inte USB/Analog.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Har du provat att ställa in Livemix för att få bättre ljud? Samt stänga av "Volume Limit" inne på options menyn.
Och se till så att Input är till Optical och inte USB/Analog.

Det gick om jag använde USB som ljud in, och analog sladd som chat out. Varför snackar alla om att man ska använda optisk sladd om det inte fungerar? Eller har jag varit knasig?

Permalänk
Medlem

Steelseries egna set-up guide https://www.youtube.com/watch?v=mJULEkmfCHE säger att optiska kabeln är för Xbox och PS4. Dom kör bara med USB och AUX kabeln till PC:n

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DwarF:

Steelseries egna set-up guide https://www.youtube.com/watch?v=mJULEkmfCHE säger att optiska kabeln är för Xbox och PS4. Dom kör bara med USB och AUX kabeln till PC:n

Jag såg det sen, vilket är skumt! Här skriver dem själva att optisk sladd till PC ger bättre ljud samt 7.1. Frågan är om de själva vet hur man ska göra.

Permalänk
Inaktiv

Och inte förrän nu märker jag att min mic inte funkar oavsett vilken setup jag kör. Bra jobbat, Steelseries.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon196866:

Och inte förrän nu märker jag att min mic inte funkar oavsett vilken setup jag kör. Bra jobbat, Steelseries.

Är du säker på att du har rätt Microphone vald inne på "Recording" fliken inne på Sounds i Windows?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon196866:

Det gick om jag använde USB som ljud in, och analog sladd som chat out. Varför snackar alla om att man ska använda optisk sladd om det inte fungerar? Eller har jag varit knasig?

Har kopplat min 3.5mm till "Analog In" och sedan USB till "USB" samt DC till strömuttag. Men sen måste du ställa in på boxen du fick med Main Menu>Options>Sources>Edit>PC>Och här väljer du vart du vill ha ljudet ifrån Optical In/Analog In/USB In.

EDIT: Fungerar inte detta hade jag dragit en reset för att se om det löser problemet. Main Menu>Options>System>Reset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Har kopplat min 3.5mm till "Analog In" och sedan USB till "USB" samt DC till strömuttag. Men sen måste du ställa in på boxen du fick med Main Menu>Options>Sources>Edit>PC>Och här väljer du vart du vill ha ljudet ifrån Optical In/Analog In/USB In.

EDIT: Fungerar inte detta hade jag dragit en reset för att se om det löser problemet. Main Menu>Options>System>Reset

Om jag kör Chat out med analog sladd, in i datorn (micaux uttaget) hittar datorn inte ens micen.

Kör jag USB in som audiosource verkar någon typ av surroundljud funka, men steelseries säger själva att man bör använda en optisk kabel.

EDIT: USB som audiosource OCH mic så upptäcker datorn micen. Och windows verkar hitta input när jag pratar, inte testat i discord eller så än.

Permalänk
Inaktiv

Löste det. Hade kontakt med Steelseries långsamma men bra kundtjänst. Felet var alltså att jag inte hade valt Digital Output under Playback Devices i windows. Känner mig dum i huvudet.

Tack alla för hjälpen <3

Permalänk
Medlem

7.1 problem

@anon196866: Tja, jag har nästan samma problem, får endast mono ljud när jag kopplar in Digital In och USB out. Och sen får jag Stereo när jag kopplar USB in och USB out. Inga alternativ ger mig 7.1 surround sound har någon en lösning eller ska jag kontakta Steelseries?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av themmbaj:

@SpelSjuk: Tja, jag har nästan samma problem, får endast mono ljud när jag kopplar in Digital In och USB out. Och sen får jag Stereo när jag kopplar USB in och USB out. Inga alternativ ger mig 7.1 surround sound har någon en lösning eller ska jag kontakta Steelseries?

Kan skicka det svar som hjälpte mig imorgon. Testa att köra optisk sladd för ljud, aux för chat och sedan välja Realtek Optical något som ljud i datorn. Inte den som heter Siberia 840 eller whatever. Kan dubbelkolla imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av themmbaj:

@SpelSjuk: Tja, jag har nästan samma problem, får endast mono ljud när jag kopplar in Digital In och USB out. Och sen får jag Stereo när jag kopplar USB in och USB out. Inga alternativ ger mig 7.1 surround sound har någon en lösning eller ska jag kontakta Steelseries?

Har samma problem. Hittade denna video som går igenom det bra.
https://www.youtube.com/watch?v=IByt0Abo3x8
Mitt problem tror jag är att jag inte ser min optiska uttag under egenskaper för ljudkortet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

förstår inte varför folk köper hörlurar för att få "surround" då vanliga stereo hörlurar klarar av detta enkelt, https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI, som med dom flesta hörlurar så är det inte ens nog med högtalare för att ge "äkta" surround. Eller har jag fel? Spela upp videon och lyssna med era hörlurar/headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

förstår inte varför folk köper hörlurar för att få "surround" då vanliga stereo hörlurar klarar av detta enkelt, https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI, som med dom flesta hörlurar så är det inte ens nog med högtalare för att ge "äkta" surround. Eller har jag fel? Spela upp videon och lyssna med era hörlurar/headset.

En jäkla skillnad i fps games faktiskt!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hej allihop tack för alla svar <3, jag lyckades få till det nu med optical in och USB out hindret var att windows hade mutat moderkortets ljudkanaler från grunden.

Permalänk
Inaktiv

@themmbaj: Här är svaret som löste det för mig.

"Hello,

Try resetting your transmitter under Options>System>Reset and then Options>System>Pairing to re-pair the headset.

You'll want to connect the optical cable (after removing the plastic protective covers from the ends) from the optical or S/PDIF port on the back of your computer to the Optical In port on the transmitter, and then the USB cable from your computer to the transmitter. You'll then select PC as your source and for the Input select Optical and then for Chat select USB. Then just make sure you have your Digital Output (Optical) selected as your default playback and the Siberia 840 as the default recording device under your Windows audio device options.

The Siberia 840 device will only show as mono in Windows because the surround sound is all handled via the headset and the SteelSeries Engine software.

Let me know if this helps.

Regards,

Ryan S
SteelSeries Support"

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Har samma problem. Hittade denna video som går igenom det bra.
https://www.youtube.com/watch?v=IByt0Abo3x8
Mitt problem tror jag är att jag inte ser min optiska uttag under egenskaper för ljudkortet.

Det var mitt ljudkort som var problemet, Asus Xonar DSX. Tydligen så är mjukvaran & drivrutinerna inte dom bästa för Windows 10.
Kör på det interna ljudkortet istället.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

hade exakt samma problem med mitt ljudkort frågan är om det är ett återkommande problem för andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobtog:

hade exakt samma problem med mitt ljudkort frågan är om det är ett återkommande problem för andra?

Vilket ljudkort har du?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless